בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
|
רכב אמריקני שוקל 20% מרכב אירופי [צילום: סו אוגרוקי, AP]
|
|
|
האמריקנים לא יוותרו בקלות על מכוניות גדולות
|
פרצה בת 50 שנה בתקינה גורמת לכך שהאמריקנים מעדיפים מכוניות גדולות, בזבזניות בדלק ומזהמות במיוחד ● אקונומיסט אומר שגם סגירתה החלקית של הפרצה, המתוכננת כעת, לא תשנה את הטעם
|
אמריקנים אוהבים הכל בגדול, כולל מכוניות משפחתיות וטנדרים. 8.7 מיליון כאלה עלו על הכביש בשנה שעברה, למעלה ממחצית מכלל המכוניות החדשות. למרות שגם המכוניות האירופיות גדלות, האמריקניות ממשיכות להוביל ובגדול (תרתי משמע): מכונית אמריקנית ממוצעת שוקל 1,857 ק"ג – 20% יותר מהממוצע באירופה. אבל פרצה בחוק שבמשך 50 שנה עודדה את האמריקנים לרכוש מכוניות גדולות, עומדת להיסגר. אקונומיסט תוהה: מה יגרום לאמריקנים לרכוש מכוניות קטנות יותר? בשנת 1973 הטילו מדינות ערב חרם נפט על ארה"ב בשל תמיכתה בישראל במלחמת יום הכיפורים; התוצאה הייתה זינוק במחירים ותורים ארוכים בתחנות הדלק. ב-1975 הגיב הממשל הפדרלי בהטלת תקני חיסכון בדלק על יצרני הרכב: בתוך עשר שנים היה על המכוניות להגיע ל-11.7 ק"מ לליטר, כפליים מאשר קודם לכן; כיום החוק דורש 17 ק"מ. הדבר חייב את היצרנים להשתמש במנועים מתוחכמים יותר שייקרו את הרכב. כדי להקל על עסקים קטנים המשתמשים במכוניות גדולות, הממשל החריג "משאיות קלות" (עד 3,855 ק"ג) מדרישת היעילות. המשמעות הייתה שגם מכוניות משפחתיות נהנו מן ההקלה. מאחר שייצור משאיות קלות היה רווחי יותר, היצרנים העדיפו מכוניות גדולות והציגו אותן כמייצגות את הרוח האמריקנית של חופש, כוח והרפתקנות. בשנות ה-1990 הוזל הדלק בארה"ב יותר מאשר במדינות עשירות אחרות – כך שהעול של מכוניות גדולות לא הטריד את הרוכשים. מכוניות כאלו נוחות למתגוררים בפרברים ונתפסות כבטוחות יותר. אפילו כאשר הן אינן מוחרגות מדרישות היעילות, האמריקנים מעדיפים אותן על פני המכוניות הקטנות המהוות רק 8% מהשוק בארה"ב, לעומת 36% באירופה. היו אלו חדשות רעות לאקלים, מדגיש אקונומיסט. התחבורה היא המקור המרכזי לפליטת גזי חממה בארה"ב, וכמעט 60% ממנה מגיעים ממכוניות ורכבים קלים אחרים. ואלו היו חדשות רעות גם לבטיחות: הסבירות ליהרג מפגיעה מכונית כבדה היא גדולה בהרבה. החוק המעדיף מכוניות זוללות דלק עומד להשתנות. הסוכנות להגנת הסביבה הודיעה באפריל אשתקד, כי היא עומדת להרחיב את התקינה ולהגביל את ההגדרה של "משאיות קלות"; הכללים אמורים להתפרסם השנה. המגבלה כיום של פליטת פחמן דו-חמצני היא 161 גרם לקילומטר, לעומת 276 גרם למשאיות קלות. הסוכנות צפויה לקבוע שעד 2032 יירד הפער ל-22%. הדבר יחייב את היצרנים להשתמש במנועים יעילים יותר, מה שיעלה את מחיר המכוניות הגדולות בהשוואה לקטנות. הסוכנות מאמינה, שהכללים יביאו לכך שעד 2032 שני שלישים מהמכוניות החדשות יהיו חשמליות. אבל זה עלול ליצור הבדל קטן בנוגע לגודל המכוניות. מכוניות פופולריות רבות ימשיכו להיחשב כמשאיות קלות וליהנות מתקני יעילות נמוכים יותר, ולכן גם העלויות והמחירים יהיו נמוכים יותר. מכוניות חשמליות מפתחות את אותה בעיית משקל כמו המכוניות הקונבנציונליות. הסוכנות לאיכות הסביבה אינה מפקחת על מכוניות חשמליות, למרות שהגדולות יותר זקוקות ליותר חשמל כדי להיטען וסוללות גדולות יותר – מה שמצריך לכרות יותר מתכות. לכן, רגולציה לבדה לא תשנה את הטעם האמריקני שכאמור אוהב הכל בגדול.
|
תאריך:
|
14/03/24
|
|
|
עודכן:
|
14/03/24
|
|
איתמר לוין
|
האמריקנים לא יוותרו בקלות על מכוניות גדולות
|
|
לפני שנתיים הסכימו כמעט הכל, שאחת הבועות הגדולות ביותר התפוצצה. עידן הריבית האפסית הגיע לסיומו וזעזע את היסודות של כמעט כל הנכסים: מניות, אג"ח ממשלתיות, מטבעות קריפטו. הקונצנזוס של העשור הקודם – האינפלציה מתה, הכסף יהיה זול לתמיד – נראה מגוחך. יקח הרבה זמן להתאושש, קבעו נביאי הזעם של וול סטריט שזכו לתהילה.
|
|
|
בסוף השבוע הקרוב (החל ב-15 במארס) ישתתפו מיליוני רוסים בבחירתו מחדש של ולדימיר פוטין, הרודן בעל הכהונה הארוכה ביותר מאז יוסף סטלין. במדינה בה אופוזיציונרים מתים, כלואים או גולים, בה התבטאות נגד השלטון היא עבירה פלילית ובה רודן פרנואיד הורג בשמחה רבבות מאזרחיו ושכניו כדי להישאר בשלטון – אין בכלל צורך בבחירות. אם רוסיה הייתה דמוקרטיה, פוטין היה פורש ב-2008 לאחר שתי קדנציות, כדרישת החוקה. אך במקום בו מלחמה היא שלום, בורות היא כוח וחרות היא עבדות, בלב הבחירות הללו עומד חוסר הבחירה.
|
|
|
פוליטיקה וכלכלה תמיד מתערבבות, לעיתים בדרכים תמוהות – וזה קורה שוב לקראת הבחירות לנשיאות, כותב ניו-יורק טיימס. רבים מן האמריקנים מתייחסים להתמודדות החוזרת בין ג'ו ביידן לבין דונלד טראמפ ברגשות השמורים לטיפול שורש. מה מלמדים ספרי ההיסטוריה והנתונים הכלכליים על הקמפיין שכבר בעיצומו?
|
|
|
הסרטונים הממכרים של טיק-טוק מותירים את המשתמשים מחוברים עד עמוק בלילה, אבל הקשרים של היישומון לסין גורמים לפוליטיקאים נדודי שינה. בית הנבחרים האמריקני מצביע היום (13.3.24) על חוק המחייב את הבעלים, חברת ByteDance, למכור אותו לבעל נתינות אחרת או שיסתכן בהחרמה בארה"ב, השוק הגדול ביותר שלו. מגבלות דומות נמצאות בהכנה במדינות אחרות ובהן בריטניה, צרפת ואוסטרליה. אחד היישומונים הנפוצים ביותר בעולם עלול להיעלם מהמסכים. טיק-טוק חייב לנתק את קשריו עם סין, קובע אקונומיסט.
|
|
|
- אנדריי דוּדָה הוא נשיא פולין. מאמרו בוושינגטון פוסט נכתב בגוף ראשון וכך מובאים כאן עיקריו.
|
|
|
|