מהפכת שיתוף הקבצים ברשת האינטרנט עוברת לסלולר או כך לפחות מאמינים בחברת סלקום, שתרכז מהיום את עיקר תשומת הלב השיווקית שלה בניסיון להקים בישראל קהילה יוצרת ועורכת תוכן גם באמצעות מכשירי הסלולר.
סמנכ"ל השיווק של סלקום, עדי כהן, ומנהלי לוגיה, זרוע התוכן של סלקום, מאמינים כי המכשיר הסלולרי הוא בראש ובראשונה קהילתי, והרבה פחות אישי. זו הסיבה שהם מנסים לחקות את ההייפ שיצרו סביבם בשנה האחרונה אתרי השיתוף הגדולים ברשת כמו MySpace לשיתוף מוסיקה ואתר YouTube לשיתוף תכני וידיאו - בגירסה ישראלית שתישא את השם Heep.
כל חברות הסלולר מנסות להבין כיצד יוכלו לייצר עוד ועוד תכני וידיאו ותמונות שימשכו את תשומת הלב של המנויים, ויגרמו להם להוציא עוד כמה עשרות שקלים על צריכת שירותי תוכן באמצעות מכשיר הסלולר. ה-MMS, אותה תקווה שמנויי הסלולר יעבירו ביניהם תמונות, איכזבה ולא הצליחה, לפחות בינתיים, לספק את הסחורה עבור חברות הסלולר. בעוד שהחלופה של פרטנר היא שיחות הווידיאו והחלופה של פלאפון מגיעה בדמות הטלוויזיה הסלולרית, בסלקום מאמינים שבמקום להביא את המנויים אל התוכן, המנויים הם שייצרו את התוכן בעצמם. המנויים הם שיקליטו, יצלמו, יערכו, ישתפו תכנים ובסוף גם יעבירו מפה לאוזן את הבשורה. ואכן ברשת האינטרנט מהפכת ה-WEB 2.0 מצליחה.
עבור חברות הסלולר זה יכול להיות החלום הרטוב. במקום להשקיע עשרות רבות של מיליוני שקלים ברכישת זכויות על תוכן בלעדי, בהפקת אלבומים לאמנים וביצירת טלנובלות מושקעות, המנויים עצמם עושים בעבורם את העבודה. כך סלקום, שמתכוונת להיות חלוצת פעילות קהילת התכנים בסלולר בישראל, נדרשה להשקיע כמה מאות אלפי דולרים בלבד בהקמת הפלטפורמה החדשה.
בסלקום הבינו מהר מאוד כי התעסקות בקהילות בשוק המתחלק שווה בשווה בין שלושה שחקנים עלול להיות בעייתי כיוון שלא מן הנמנע שקהילת החברים אינה בהכרח מנויה על אותו מפעיל. זו הסיבה שסלקום תיצור זיקה מלאה בין האתר שהיא הקימה ברשת לטובת המהלך -
www.heep.co.il - דרכו יוכלו כל מנויי הסלולר בארץ לפעול לבין מנויי הסלולר שלה שיוכלו לצפות ולהעלות תכנים מהמכשיר האישי. כדי להתחיל ולצבור תכנים, גייסה לאחרונה סלקום 150 צעירים, שצוידו בטלפון-מצלמה לצילומי וידיאו קליפים וסטילס. בסלקום מודים, כי ייקח זמן להתניע מהלך מורכב שכזה, ועל כן יעדי הפעילות הוגדרו מראש לחצי שנה ויותר קדימה. סלקום תלווה את ההשקה בקמפיין פרסום באמצעות משרד מקאן אריקסון.
מהלך זה של סלקום הוא עוד חוליה במעבר של חברות הסלולר ממעמד של שותפות בתוכן, בהתאם למבנה ברור של חלוקת הכנסות עם ספק התכנים, למודל של בעלות על התוכן. חלק גדל והולך מהמהלכים שבהם נוקטות חברות הסלולר לאחרונה בכל הקשור להפקת תכנים נועדו כדי להפוך אותן לשחקני תוכן לכל דבר. זהו שינוי אסטרטגי רב משמעות בשוק הסלולר, וסלקום מתכוונת במהלך הנוכחי לנכס לעצמה את תשומת הלב כזירת שיתוף התכנים בסלולר העיקרית בישראל שתהיה מסוגלת, כך מקווים בחברה, להפיק עבורה תכנים שיהיו יקרי ערך.
בסלקום ממשיכים להיות נאמנים לגישתם להצניע ככל האפשר, כמעט להחביא, את העובדה שלחברה עומדת רשת דור 3 פרוסה שבה היא כבר השקיעה מאות מיליוני שקלים. הסיבה לכך פשוטה - סלקום פיגרה אחרי מתחרותיה, ולצאת באיחור בצעקה "אני כאן" אינה משהו שחברה במעמדה של סלקום יכולה להרשות לעצמה. לפיכך, גם את המהלך של פיתוח הפורמט של הקהילה היוצרת תוכן, שמושתת בעיקר על מכשירי סלולר מתקדמים בדור 3 שיוכלו לנפק תמונות וחוויה קולית וויזואלית גבוהה, סלקום אינה מזוהה עם דור 3.
למרות שהמכשירים הסלולריים שיאפשרו נגישות טובה לתכני שיתוף הקבצים הם מכשירי EDGE ודור 3, ולמרות שזו יכלה להיות הזדמנות מצוינת עבורה להשיק רשמית את דור 3, בסלקום קיימת הנחיה אסטרטגית ברורה שלא לעשות שימוש במונח "דור 3".
סלקום מעדיפה להתמקד בשירותים, ועל כן אנשיה מבהירים היטב כי המהלך של הקמת פלטפורמת שיתוף הקבצים תשתלב בעשייה העיקרית של סלקום בעולם התוכן - המוסיקה - שמייצרת לחברה את עיקר ההכנסות מתוכן שאינם מגיעות מ-SMS (הודעות קצרות מיידיות) ושמספקת לחברה מאות אלפי הורדות של רינגטונים מדי חודש.
סלקום תנסה בחודשים הקרובים לעודד את הצריכה של התוכן הסלולרי מהפלטפורמה החדשה ולכן החליטה לשווק חבילות גלישה ב-26 שקל וב-19 שקל, ללא עלות נוספת על צריכת התכנים. עם זאת, משלוח תוכן יהיה בעלות משלוח MMS.
מנכ"ל סלקום, עמוס שפירא, אומר היום, כי "אני מאמין שכניסת הסלולר, עם הניידות והזמינות שלו, תעשה לעולם ההפקה העצמית ולשיתוף הקבצים, את מה שעשה הסלולר לדיבור בטלפון". סמנכ"ל השיווק בסלקום, עדי כהן, מציין, כי "התכנים הפופולריים באינטרנט בקרב בני נוער הם תכנים בהפקה עצמית. אנחנו מאמינים שהמגמה הזו תהפוך גם למגמה השולטת בעולם הסלולרי".