|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
שירותי אחסנה: זה הזמן לפנות מקום בבית למה שחשוב באמת
קבוצת ירדן
כל מה שלא ידעת על הדפסה על חולצות

בג"צ פסק: מיטה לכל אסיר

בג"צ קיבל את עתירת רופאים לזכויות אדם והאגודה לזכויות האזרח והורה למדינה לספק לכל אסיר מיטה מיטה הינה מזכויות האדם הבסיסיות ואין למונעה ממנו מ"שיקולים תקציביים"
12/02/2007  |     |   חדשות   |   תגובות
מאת: אסף דוד-מרגלית  |    |  תגובות
מיטות בכלא

השופטת פרוקצ'יה:
"אם מוטלת על המדינה חובה לדאוג לצרכים המינימאליים של תושביה כחלק מזכותם לכבוד אנושי, על אחת כמה וכמה כך הוא ביחס לבני אדם המצויים במסגרת משמורתה ותחת חסותה, שלגביהם היא נושאת באחריות ישירה"

זכויות האסירים מופרות באופן שיטתי
מתן פריידין
אלימות קשה בבתי הכלא, תנאים ירודים ומזון מועט הם רק חלק מהליקויים * גם בין כותלי בית המשפט מופרום זכויות אסירים * השב"ס בתגובה: מרבית הליקויים תוקנו
לרשימה המלאה

בית המשפט העליון פסק (12.2.07) כי זכותו של כל אסיר בישראל למיטה לישון בה בעת ריצוי מאסרו. בית המשפט הוציא צו מוחלט הקובע כי "החל ביום 1.7.07, ייושם במלואו העיקרון לפיו על הרשות המוסמכת להעמיד מיטה לכל אסיר המוחזק בבית כלא בישראל. חובה זו תחול בכל עת. חריגה ממנה תיתכן רק במצבים חריגים ונדירים, ועליה לעמוד, בכל מקרה, על-פי נסיבותיו, באמות המידה של פיסקת ההגבלה שבחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו".
פסק הדין ניתן על-ידי השופטים אילה פרוקצ'יה, סלים ג'ובראן ודוד חשין.

ארגון רופאים לזכויות אדם והאגודה לזכויות האזרח, עתרו לבג"צ באמצעות עו"ד דרורי ספיבק, נגד השר לביטחון פנים ונציב שירות בתי הסוהר. בעתירתם ביקשו, כי בג"צ יוציא צו, אשר יורה מדינה, באמצעות השר לביטחון פנים והשב"ס, לספק מיטה ללינת לילה לכל אסיר הנמצא במשמורת שירות בתי הסוהר.

בבית המשפט העליון נדונה בעבר סוגיית ה"מיטה לכל עציר". בעקבותיה, החל מיום 1.6.04 חוייבה המדינה לקיים את הוראות חוק סדר הדין הפלילי לעניין המעצרים, והתקנות לפיו, בנוגע לתנאי המעצר של עצורים.

ארגון רופאים לזכויות אדם והאגודה לזכויות האזרח בישראל טענו כי הצורך של כל אדם במיטה הוא צורך אלמנטרי, ושלילת אמצעי חיוני זה מאסיר היא מחדל קשה וחמור. חובת המדינה היא להגן על כבוד האדם של האסיר, אלא אם קיימת לכך מניעה מפורשת בדין. לטענתם, משהוכרה זכות האדם לכבוד כזכות אדם חוקתית, על השלטון להקפיד שבעתיים בהגנה על זכויותיהם החוקתיות של האסירים בישראל, ביניהם מצויה הזכות למיטה לישון בה. טענה, לפיה שיקולי תקציב מונעים מהמדינה לספק מיטה לכל אסיר, אין להכיר בה. אילוצים תקציביים, כצידוק חוקתי לשלילת זכות בסיסית למיטה מאסירים, אינם מקובלים. שיקולים אלו נדחים מפני החובה להגן על זכויות היסוד של האדם.

לטענת העותרים, לרשות המדינה עומדים אמצעים חלופיים שיפתרו באופן מיידי את בעיית המחסור במיטות. בין הפתרונות הם מונים אפשרות להרחבת התוכנית לפיקוח אלקטרוני על אסירים בתנאי שחרור, הפניית עובדים זרים השוהים שלא כדין מבתי כלא למתקני משמורת חלופיים, והרחבת עונשי מאסר בעבודות שירות לתקופות שמעבר ל-6 חודשים הקבועים כיום בחוק.

המדינה: השר לביטחון הפנים והשב"ס

המדינה לא חלקה על נקודת המוצא בטיעונם של רופאים לזכויות אדם והאגודה לזכויות האזרח. גם המדינה הביעה בפני בג"צ כי דעתה היא שזכותו של כל אסיר למיטה היא חלק מזכות היסוד של האדם לכבוד אישי. אלא שלטענתה, שירות בתי הסוהר נאלץ להלין אסירים על מזרנים על הרצפה, בשל מחסור חמור במקומות כליאה.

בין הגורמים אשר המדינה פירטה המביאים לצפיפות כה רבה ניתן למצוא את ההידרדרות במצב הביטחוני מאז אוקטובר 2000, שהעלתה את מספר האסירים והעצורים הביטחוניים, כמו גם את התרבות מקרי פשיעה חמורה ואלימות בישראל והגידול במספר העובדים הזרים השוהים בארץ שלא כדין, המצריך החזקתם במשמורת עד להרחקתם מישראל. אלו, לטענת המדינה, הגבירו את הצורך בהקצאת משאבים ומתקני כליאה.

אף כי המדינה לא חלקה על הצורך במיטה לכל אסיר, ציין בא כוחה, עו"ד ענר הלמן, כי בניגוד לעצורים, אשר בעניינם הכיר המחוקק במפורש בזכותם למיטה בחוק המעצרים, לגבי אסירים אין הוראה מפורשת דומה בפקודת בתי הסוהר. יתרה מכך, המדינה העירה כי לאור פסיקות בית המשפט בעניין תנאי המעצר של "עצורים", נתנה המדינה מענה מועדף לזכותם של עצורים למיטות, על-פני זכותם של אסירים.

המדינה ציינה כי ננקטים צעדים במטרה להקל על מצוקת הכליאה של האסירים. לדוגמה, ציינה המדינה כי באפריל 2004 פרסם המשרד לביטחון פנים מכרז לתוכנית לפיקוח אלקטרוני על עצורים משוחררים בערובה ואסירים משוחררים על תנאי. תוכנית זו לכשתיושם, תפנה מקומות כליאה.

בעקבות צו על תנאי אשר הוציא בג"צ ביום 26.5.05, הודיעה המדינה כי בכוונתה להביא לכך כי עד תום שנת 2007 תינתן לכל אסיר מיטה. בעקבות תהיה של בית המשפט באשר לפרק הזמן הארוך אותו ביקשה המדינה, חזרה בה המדינה מתשובתה וקיצרה את משך הזמן למתן פתרון לבעיית האסירים, לכחצי שנה. וזו לשון התחייבות המדינה: "...המדינה מודיעה לבית המשפט הנכבד, כי החל מיום 1.7.07 ילונו כל האסירים בשירות בתי הסוהר על מיטות", כאשר סייגה זאת וטענה כי בהינתן "נסיבות אובייקטיביות, ובכללן הידרדרות קשה ומהירה במצב הביטחוני או הפלילי, העלולות להביא להגדלה פתאומית ודרמטית של מספר האסירים והעצורים מעבר לתחזיות השגרתיות... עלול להיווצר הצורך להלין אסירים על מזרנים עד להיערכות הרשות למציאת פתרון מתאים".

אף כי הסכימה המדינה למהות העתירה, ביקשו הארגונים מבית המשפט להמציא צו מוחלט אשר יחייב את המדינה לספק מיטה לכל אסיר החל ביום 1.1.07, ללא כל חריגים, זאת גם במקרה של הידרדרות קשה ומהירה במצב הביטחוני או הפלילי במדינה.

בג"צ: בהיכנס אדם לכלא, נשללת חירותו, לא נשלל כבודו

בית המשפט דן במהות הפגיעה הרצויה באדם, כאשר אוסרים אותו בעוון מעשים שביצע. הפגיעה המתחייבת בזכויות האדם הנתונות לאסיר מקורה בעיקרה בהגבלת חירותו האישית, הנובעת מן המאסר. הגבלת יכולת התנועה של האסיר בכלא גוררת בהכרח גם פגיעה בזכויות נלוות שמימושן מותנה בקיומה של חירות האדם, כגון הזכות לעיסוק במשלח יד, הזכות לפרטיות, ובמידה מסוימת גם הזכות לחופש ביטוי. יכול שייפגעו גם זכויות אדם נוספות, כמתחייב מהפגיעה בחופש.

עם זאת, פסק בית המשפט, כי תכלית הפגיעה בזכויות האדם של האסיר לעולם אינה אמורה להוסיף על הענישה שנגזר עליו בבית המשפט. הלגיטימיות שלה מותנית בכך שהיא מתחייבת כפועל יוצא משלילת החירות הנלווית למאסר, או שהיא נדרשת לצורך השגת אינטרס ציבורי חיוני המוכר בדין. בהיכנסו של אדם לכלא, נשללת חירותו של האדם, אך לא נשלל כבודו.

בג"צ קבע כי סיפוק הצרכים המינימליים של האדם, שהם תנאי שמבלעדיו אין לקיום וחיים בכבוד, מתחייבים גם לגבי אסיר המרצה את עונשו, ולמדינה חובה ראשונה במעלה לספקם, ולהקצות לכך את המשאבים הנדרשים.

לגופה של העתירה, בג"צ קבע כי הזכות למיטה לישון בה מצויה בגרעין הקשה של זכויות היסוד לקיום בתנאים מינימליים, הנתונה לאדם כחלק מההגנה על כבודו. בין תנאים מינימליים אלה, הנדרשים לקיום בכבוד, מונים את הצורך באכילה, בשתייה ובלינה. הצורך הבסיסי בשינה מוליד את הזכות למיטה לישון בה כחלק מתפיסת החיים בכבוד. זכות זו עומדת לאסיר בגדר זכותו לכבוד-אדם.

השופטת פרוקצ'יה קבעה כי אומנם זכותו של אסיר למיטה לא פורטה במפורש בחקיקה הנוגעת לאסירים בפקודת בתי הסוהר. עם זאת, גם בלא עיגון מפורש בחקיקה, הזכות למיטה עומדת לאסיר מכוח המשטר החוקתי המכיר בזכות לכבוד-אדם, המתפרשת מאליה גם על זכות האסיר לכבוד.

אשר לבקשת המדינה לסייג חובתה במקרים מיוחדים, מצא בג"צ כי כאשר מדובר בפגיעה בזכות אדם הנוגעת לרף המינימלי של תנאי קיום וחיים בכבוד, רק אינטרס נוגד בעל עוצמה יתרה ומשקל מיוחד יצדיק את הפגיעה בזכות. בגדר האיזון בין האינטרסים הנוגדים, יינתן משקל משמעותי מיוחד לחובת המדינה לדאוג לחיים בכבוד של מי שמוחזק במשמורתה, ועליה יהיה להראות כי מוקצים למטרה זו המשאבים הנדרשים, כמצופה ממדינת חוק המקפידה בזכויותיהם החוקתיות של מי שמצויים במשמורתה.

השופט פרוקצ'יה מתחה ביקורת מרומזת לכיוונו של המחוקק וקראה לכנסת לתת דעתה לצורך בחקיקה ראשית מפורשת את זכותו של אסיר לתנאים מינימליים בכלא, ובכלל זה לתנאי לינה אנושיים במיטה משלו, כפי שכבר נעשה לגבי עצורים.
בג"צ 4634/04 רופאים לזכויות אדם נ' השר לבטחון פנים

תאריך:  12/02/2007   |   עודכן:  12/02/2007
אסף דוד-מרגלית
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בג"צ פסק: מיטה לכל אסיר
תגובות  [ 6 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
הניה
12/02/07 21:21
2
בחמישים אחוז
12/02/07 23:24
3
זעם תרשיש
13/02/07 03:20
4
לכלא. רמון, קצב
13/02/07 03:30
5
יוסי ב"ק
13/02/07 04:36
6
ע.ג1
13/02/07 07:56
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לורין וקודי סמיט', בני 11 ו-9, מחשקים על עגלה ישנה במוזיאון הילדים בהנסוויל, אלאבאמה. במוזיאון צולמו חלקים מהסרט "קונסטלציה", כמו גם בפארק חלליות באזור.
12/02/2007  |  אריאל שמידברג  |   חדשות
משטרת ירושלים הגישה (ב', 12.2.07) כתב אישום נגד מנהיג הפלג הצפוני בתנועה האיסלאמית, ראאד סאלח.
12/02/2007  |  מוטי אקסמיט  |   חדשות
ארוחת בוקר בדרך לעבודה? נהגים שנסעו בכביש המהיר בכניסה לוושינגטון, נדהמו לגלות חביתת ענק מרוחה על הכביש. לא פחות מ-165,000 ביצים טריות נפלו מקרון שהיה רתום למשאית.
12/02/2007  |  אריאל שמידברג  |   חדשות
השלוחה הצפונית של היחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה) סיימה את חקירתה בעניינו של ראש המועצה האזורית "גלבוע", ועם הגשת סיכום החקירה היא קובעת כיהתגלו ראיות לעבירות פליליות.
12/02/2007  |  מוטי אקסמיט  |   חדשות
הפעלת מערכת המחשוב החדשה של הנהלת בתי המשפט "נט-המשפט" תדרוש מצד עורכי הדין היערכות מבחינת אמצעי המחשוב העומדים לרשותם, ובכלל זה: חיבור מהיר לרשת האינטרנט, מערכת ההפעלה, יישומי תוכנת אופיס ומעבד תמלילים, אפשרות לסריקת מסמכים וכתיבת המסמכים בפורמט PDF, חתימה אלקטרונית וכדומה.
12/02/2007  |  מיכל פטמן  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי שהם. לא מונה מחליף מאז פרישתו [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
איציק וולף
הנהלת בתי המשפט טוענת כי הצעת החוק המבקשת להעביר את מינוי נציב התלונות על השופטים מהוועדה לבחירת שופטים אל הכנסת מעוררת חשש לפגיעה משטרית עמוקה    "עלולה להוביל למינוי אדם שאינו כשי...
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מתבקשת חשיבה אסטרטגית ישראלית ריאליסטית, אשר תדע לתכלל את מלוא הגורמים המשפיעים ובכלל זה את הממד הבינלאומי הנוכח, כבסיס להמלצות מדיניות-אסטרטגיות לדרג מקבלי ההחלטות הן בהקשר לסיום ...
איתמר לוין
איתמר לוין
תשע הערות בעקבות פסק דינו של בג"ץ: שני נתונים בהם טמון הסיפור כולו, התגובה השקרית של החרדים, כמה באמת יתגייסו בשנים הקרובות, וכיצד הליכוד סותר את עצמו רק כדי לשרת את הישרדותו של נת...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il