דוח הוועדה לבדיקת בטיחות תפעול מטוסי סילון בשדה התעופה באילת, שהוגש היום (ג', 9.10.02) לשר התחבורה, ד"ר אפרים סנה, מצביע על 12 חריגות בטיחות המסכנות את המשך פעילותם של המטוסים הכבדים בתעופה הפנים ארצית באילת.
הוועדה מונתה בעקבות החלטתו של שר התחבורה, ד"ר אפרים סנה לאסור על המראות ונחיתות של מה שהוגדר כ"מטוסים כבדים" בשדה התעופה באילת החל מה-11 בנובמבר 2002.
על-פי ההחלטה תופנה תנועת המטוסים הסילוניים הכבדים משדה התעופה באילת לשדה התעופה בעובדה, הממוקם כ-45 קילומטר צפונית לאילת.
שר התחבורה החליט על ההגבלה בעקבות ממצאים שהוצגו לפניו על-ידי ראש מינהל התעופה האזרחית, עמוס עמיר לפיהן קיימים ליקויי בטיחות במסלול שדה התעופה באילת, המהווים סכנה בטיחותית חמורה למטוסי סילון כבדים הממריאים או נוחתים בשדה.
הוועדה קובעת כי רק לאחר שיתוקנו לפחות שני מפגעי בטיחות חמורים מתוך ה-12 הליקויים שנמצאו, ניתן יהיה לאפשר את המשך פעילותם של המטוסים הסילוניים באילת וזאת במגבלות מסויימות.
בישיבה שהתקיימה היום בלשכת שר התחבורה בהשתתפות מנכ"ל רשות שדות התעופה, גבי אופיר, מנכ"ל ארקיע, איזי בורוביץ', מנכ"ל ישראייר, סבינה בירן וחברי ועדת הבדיקה נמסר כי רשות שדות התעופה כבר החלה בהליכים הנדרשים לתיקון אחד הליקויים העיקריים בשדה.
שר התחבורה נפגש היום גם עם נציג התאחדות בתי המלון אהרון דקל ושמע את עמדתו בנושא. ביום ראשון הקרוב יפגש סנה גם עם ראש עיריית אילת גבי קדוש.
שר התחבורה הנחה את מנכ"ל משרדו, סלמן בן-ציון, לסייר בשדה התעופה עוד השבוע במטרה לבחון פתרונות אפשריים להסרת המפגע.
סנה הדגיש, כי רק לאחר שיוסרו המכשולים במסלול שדה התעופה באילת ניתן יהיה להחזיר את פעילותם של המטוסים הכבדים באילת להיקפם המלא וזאת בהתאם למגבלות שיוחלט עליהם.
שר התחבורה ציין כי הדליקה שפרצה השבוע במנוע מטוס ארקיע באילת, שבעקבותיה נאלץ הטיס להפסיק את ריצת ההמראה של המטוס, רק ממחישה את הסכנות הצפויות למטוסים גדולים.
"לא נאפשר מציאות שבה עלול להתרחש אסון 'פל- קל' תעופתי. נתקן את הליקויים הדרושים כדי למנוע סכנות מיותרות" הוסיף סנה.
החלטת שר התחבורה עוררה התמרמרות בקרב גורמי תיירות באילת. נציגיהם בצפון הארץ מסרו בתגובה כי איסור על נחיתת מטוסי סילון גדולים, תהווה פגיעה קשה בטיסות השכר המגיעות מחו"ל.
הטיסות הבינלאומיות מתבצעות רק במטוסי סילון, ואף שקיימת אפשרות טכנית לבצעם במטוסים קטנים יותר, הדבר אינו כדאי מבחינה כלכלית.
באילת, הנתונה במצוקה כלכלית בעקבות השפל בתיירות, קיוו להתאוששות מסויימת לקראת ראש השנה 2003 וחופשת חג המולד.
בתקופות אלה החופשה באילת החמה יחסית, הינה אטרקטיבית בעיקר לתיירות רווחה המגיעה לישראל ממדינות אירופה.
התיירים האירופיים נוהגים לרכוש מוצרים ושרותים יקרים יותר מאלה אותם רוכשים תיירי הקיץ - שהינם בעיקר צעירים.