קובי בן משה מנכ"ל אביב-ניהול מתריע מפני בריחת מהנדסי תעשייה ישראלים לחו"ל בשל עלותם הנמוכה עד 50% מול מקביליהם באירופה.
לדבריו, עודף מהנדסי התעשייה והניהול המוכשרים בישראל, מסתכם בכ-1000 איש. בן משה מעריך, כי עודף זה ינותב בעתיד הקרוב למשרות בחו"ל. "העובדה שעלותו של מהנדס ישראלי נמוכה בכ-50% מעלות מנהל מקביל במערב אירופה, תתורגם לביקוש של הישראלים, במדינות מערב ומזרח אירופה". העריך בן משה.
אביב-ניהול הציבה בימים אלה מנהל מטעמה בחברה שבדית. פניות נוספות הגיעו ממספר חברות אירופאיות, ביניהן חברות מאנגליה, תורכיה ומדינות אחדות.
"בישראל יש מאגר עצום של מהנדסי תעשיה וניהול מוכשרים, בתחום הנדסת התעשייה, אך אין בה תעסוקה מספקת. יש פער בין הביקוש להיצע בתחום זה בארץ, לבין הביקוש מחו"ל למהנדסים מנוסים, בעלות נמוכה מזו המקובלת במערב אירופה".
"במדינות כמו צרפת, גרמניה, אנגליה והולנד עלות הניהול גבוהה במיוחד והמרת מהנדסים יקרים במהנדסים ישראלים, שיבצעו את ניהול הביניים, ההבראה, או הטמעת שיטות ניהול מתקדמות, במקום מהנדסים מקומיים, בעיקר בתחומי ההיי-טק, הוא מהלך שעשוי לחסוך סכומי עתק לחברות האירופאיות", אמר קובי בן משה.
"המהנדס הישראלי זול יחסית לאירופאי, ועדיין יוכל לקבל שכר גבוה יותר מרמת התשלום הנהוגה בישראל, שהיא פחותה בהרבה מזו של אירופה וגם לתרום יכולות מקצועיות, שאולי למהנדס האירופאי אין, כך שכל מרכיבי המשוואה הזו מרוצים", הוסיף בן משה.
"הרעיון תופס תאוצה ומתקבל בהתלהבות רבה וכבר הועברו לחברות באירופה עשרות קורות חיים של מהנדסים ישראלים והם מצויים עתה בהליכים שונים של בדיקה ומיון לקראת מינוי." אומר בן משה. "זהו למעשה ענף יצוא חדש של ישראל".
"עם זאת יש לזכור, כי למהנדסים ישראלים במערב אירופה ישנן שתי בעיות מרכזיות: שפה ומנטליות. במדינות בהן יש ביקוש למהנדסים לא יקרים כגון צרפת איטליה, ספרד וגרמניה יש בעיה מהותית של שפה. המהנדס הישראלי מדבר אנגלית בדרך כלל ולא את השפות הנ"ל".
על-כן, צפוי ביקוש לא מבוטל למהנדסים ישראלים בעלי ניסיון ומוכשרים דווקא בממדינות מזרח אירופה, שם גם המנטליות שונה וגם רבים מהמהנדסים הישראלים שולטים בשפות המדוברות במזרח אירופה.