|
'אקטיביה' - עובדים עלינו בעיניים?
|
יפעת גדות
|
תביעה שהוגשה בארה"ב מאשימה את חברת Dannon בשיווק יוגורט אקטיביה כמוצר פרוביוטי למרות שאין כל מחקרים המוכיחים את יתרונותיו הבריאותיים * הצרכנים משלמים מחיר גבוה פי 3 ומקבלים למעשה מוצר רגיל
|
לרשימה המלאה
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
כמה קל לעבוד עלינו... פרסומת אחת שמבטיחה לנו שמרגרינה היא פתרון הקסם לכל בעיות הבריאות שלנו ואחרת שמספרת לנו שדגני בוקר הם תחליף לשמירה על המשקל.
ובכל זאת, מינהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) החליטו הפעם לשים סוף ל"הבטחות השווא" בדרך יעילה ביותר וקבע: "דגני הבוקר האמריקנים הפופולרים צ'יריוס (Cheerios) הם תרופה לכל דבר, לפחות אם ההצהרות הרשומות על אריזת המוצר - על-ידי היצרנית "ג'נרל מילס" (General Mills) הן משהו שיש לפעול על-פיו.
"על בסיס ההצהרות שפרסמתם על תווית המוצר, קבענו כי דגני הבוקר "Cheerios Toasted Whole Grain Oat Cereal" מסייעים למצבים בריאותיים ולכן הם למעשה תרופה", כך נאמר במכתב שנשלח מטעם ה-FDA לחברת ג'נרל מילס ופורסם באתר האינטרנט של הארגון אמש (יום ג', 13.5.09).
על תווית המוצר נאמר כי אכילה של דגני בוקר אלו יכולה לעזור להוריד את הכולסטרול, גורם סיכון למחלות לב כליליות, ב-4% תוך שישה שבועות.
ה-FDA טוען כי ג'נרל מילס, המצטטים מחקר רפואי, טוענים על-גבי תווית המוצר כי אכילת שתי מנות ביום של צ'יריוס עוזרת להוריד את הכולסטרול "הרע" כשהיא מהווה חלק מתזונה דלה בשומן רווי ובכולסטרול.
טענות אלו מצביעות על כך שצ'יריוס - שעל-פי ג'נרל מילס הוא מוצר דגני הבוקר הנמכר ביותר בארצות הברית - צריכה לשמש להורדת הכולסטרול "הרע", להורדה או לטיפול ברמות כולסטרול גבוהות, ולטיפול ומניעת מחלות לב כליליות.
"לאור שימושים אלו, המוצר הוא תרופה", הסיק ה-FDA במכתב.
ויותר מכך, צ'יריוס היא תרופה חדשה משום שהיא טרם הוכרה "כבטוחה ויעילה לשימוש למניעה או לטיפול ברמות כולסטרול גבוהות בדם או מחלת לב כלילית".
ה"התפלפלות" של ה-FDA אינה מתייחסת לשאלה אם דגני צ'יריוס טובים, אלא לגבי "הדרך בה "המידע לגבי הורדת הכולסטרול על-ידי אכילת צ'יריוס מוצג על-גבי האריזה ובאתר האינטרנט", נאמר על-ידי ג'נרל מילס.
מג'נרל מילס נמסר כי: "אנו מצפים לדון בנושא עם ה-FDA ולהגיע לפתרון".
בינתיים, ה-FDA הזהיר במכתב כי במידה וג'נרל מילס לא "תתקן את ההפרות שעל תווית המוצר, אריזות של צ'יריוס ייעלמו ממדפי הסופרמרקטים וחנויות הסיטונאים בכל ארצות הברית, והחברה תעמוד מול תביעה משפטית".
על-פי דברי ג'נרל מילס, אחת מכל שמונה קופסאות של דגני בוקר הנמכרים בארצות הברית היא של צ'יריוס. דגני הבוקר צ'יריוס הגיעו לשוק לראשונה בשנת 1941.
ואנחנו צריכים לקוות, שדגני הבוקר של צ'יריוס הם רק הראשונים ברשימה של מוצרים שמתיימרים למכור לנו בריאות אבל בעיקר מכניסים כסף רב לכיסי היצרנים, שיידרשו להפסיק את ההפרות הבוטות הללו.