|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

חוות דעת המבקר:

"חיי נוסעים בתעופה האזרחית בישראל - בסכנה"

על-אף מחויבות ישראל לעמידה בתקנים הבינלאומיים, על-אף ליקויי הבטיחות כבדי המשקל שהועלו בדוחות ביקורת זרים ועל-אף התרעות של בכירים בענף - בדיקת המבקר מעלה כי הגורמים הממשלתיים הרלוונטיים לא פעלו להבטחת בטיחות התעופה בישראל - דבר שהביא להורדת דירוג בטיחות התעופה של ישראל שנים רבות הוזנחה רת"א, ואמצעיה, כמו גם החקיקה, לא הותאמו לגידול הפעילות ולהתפתחויות הטכנולוגיות חברות התעופה הישראליות נפגעו כלכלית ונפגעה תדמיתה של ישראל
13/09/2010  |   עופר וולפסון   |   חדשות   |   תגובות
מאת: עופר וולפסון  |    |  תגובות
[צילום: ארכיון מחלקה ראשונה]

מדוח ששמפרסם (יום ב', 13.9.10) מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, נראה כי ייתכן כי ההשבתה בתנועת המטוסים שפרצה הבוקר בנתב"ג והסתיימה אחר-הצהריים אינה בהכרח דבר כל כך רע.

הדוח מעלה כי במהלך השנים האחרונות היו מקרים שבהם כמעט התרחשו תאונות בין מטוסי נוסעים בשטחה האווירי של מדינת ישראל, ולמרבה המזל הם לא הסתיימו באסון. הדוח, העוסק בבטיחות התעופה האזרחית בישראל, מעלה כי תחום זה הוזנח במשך זמן רב. ההזנחה באה לידי ביטוי בחקיקה מיושנת, בחוסר תפקוד ראוי של רשות התעופה האזרחית, בחוסר בהקצאת משאבים כספיים ובאי-פיתוח תשתיות תעופה, שיש להן השפעה רבה על הבטיחות. בשנים האחרונות המצב הגיע עד כדי הורדת דירוג בטיחות התעופה של ישראל. הורדת הדירוג, יש לציין, עלולה לפגוע בחברות התעופה הישראליות, בכלכלה של מדינת ישראל ובתדמיתה בעולם.

הדוח מעלה ליקויים רבים וכבדי משקל בתחום התעופה האזרחית. נמצא כי למרות ליקויי הבטיחות שצוינו בדוחות ביקורת של ועדות וגורמים מקצועיים בארץ ובחו"ל, לא פעלו משרדי הממשלה הנוגעים בדבר כנדרש לשיפור בטיחות התעופה בישראל. הדבר חמור בעיני המבקר בפרט, כי חיי נוסעים בתעופה האזרחית עלולים להיות בסכנה. לאחר הורדת דירוג בטיחות התעופה של ישראל החלו הגורמים הנוגעים בדבר לפעול במרץ כדי לתקן את ליקויי הבטיחות, אך המלאכה טרם הושלמה, ולדעת המבקר ויש לבצע פעולות ומיזמים נוספים באופן דחוף.
מבקר המדינה - חוות דעת - בטיחות התעופה האזרחית (אלול התש"ע, ספטמבר 2010)

"נדרשת עדיפות עליונה ליישום הליקויים"

מממצאי הביקורת עולה כי למרות מחויבותה של ישראל לעמידה בתקנים הבינלאומיים בהיותה חתומה על אמנת שיקאגו, למרות ליקויי בטיחות כבדי משקל בתחום התעופה האזרחית שהועלו בדוחות ביקורת בינלאומיים ולמרות התרעות של בעלי תפקידים בכירים במשרד התחבורה וברת"א בעניין זה בשנים האחרונות, הגורמים הממשלתיים הנוגעים בדבר, ובכלל זה משרד התחבורה, משרד האוצר ורת"א, לא פעלו כנדרש להבטחת בטיחות התעופה בישראל. שנים רבות הוזנחה רת"א (ומינהל התעופה האזרחית שקדם לה), והאמצעים שעמדו לרשותה לא הותאמו לגידול הפעילות בענף התעופה, להתפתחויות הטכנולוגיות בענף זה ולצורכי התעופה בארץ ובעולם. רת"א התקשתה לתפקד עקב חקיקה שאינה מתאימה למציאות של המאה ה-21, עקב מבנה ארגוני לקוי וחוסר בכלים ובמשאבים מתאימים. מצב זה הביא להורדת דירוג בטיחות התעופה של ישראל, ובכך נפגעו חברות התעופה הישראליות פגיעה כלכלית ונפגעה התדמית של מדינת ישראל.

אמנם בסוף שנת 2008 החלו רת"א, רש"ת, משרד התחבורה ומשרד האוצר לפעול לתיקון הליקויים שהועלו בדוחות של ICAO, FAA וועדת לפידות, אך פעולתם לא הושלמה. נוכח משמעותו הציבורית של הנושא והסיכונים הגלומים בו, יש חשיבות רבה להשלמת תיקון הליקויים הללו ולתיקון של ליקויי בטיחות שהועלו בחוות דעת זו. לפיכך על הגורמים הנוגעים בדבר, בראש ובראשונה משרד התחבורה, משרד האוצר, משהב"ט, רת"א ורש"ת, לפעול במהירות ובנחרצות לפתרון הבעיות הללו, ולנקוט את כל הצעדים הדרושים ליישום ההמלצות המפורטות בדוחות שהוגשו להם בעניין זה. בין היתר, יש ליישב את חילוקי הדעות בין האחראים לבטיחות התעופה, ולהעניק להם את הכלים והמשאבים הנחוצים למילוי תפקידם כנדרש ולניהול תעופה תקינה ובטוחה.

בדצמבר 2009 הודיע משרד התחבורה למשרד מבקר המדינה כי מנכ"ל משרד התחבורה, יעקב גנות, הורה להיערך לקיום הליך יסודי ומעמיק של טיפול בממצאי הביקורת של משרד מבקר המדינה ולעקוב אחר התקדמות הטיפול בהם.

משרד המבקר מציין כי המרחב האווירי בישראל הוא משאב לאומי מהמדרגה הראשונה. קיימת חשיבות רבה לקיומה של תעבורה אווירית ניאותה בישראל ולשמירה על רמת הבטיחות גבוהה של התעופה האזרחית, נושא הטומן בחובו השפעות ישירות על חיי אדם ועל רכוש. מן הראוי שהממשלה, ביחד עם משרד התחבורה, משהב"ט, רת"א ורש"ת, תיתן עדיפות עליונה לנושא ותפעל בלוח זמנים קצר ביותר לתיקון הליקויים שהועלו בחוות דעת זו, על-מנת להביא לשיפור משמעותי ברמת בטיחות התעופה בישראל.

דירוג הבטיחות
למעלה משנתיים: דירוג הבטיחות המופחת של ישראל לא תוקן
▪ ▪ ▪

במאי 2008 פנה מינהל התעופה הפדרלית של ארצות הברית, ה-FAA, למנהל רת"א דאז, אודי זהר, וציין כי הליקויים שהעלו סוכנות האו"ם ICAO וועדת לפידות מחייבים את ה-FAA להעריך מחדש את רמת הפיקוח של רת"א כדי לבחון את מידת עמידתה בתקנים של ICAO ולקבוע אם יש להוריד את דירוג בטיחות התעופה של ישראל.

ה-FAA הבהיר כי ההערכה המחודשת של רת"א תיעשה על-פי סעיף הבטיחות בהסכם התעופה שבין ישראל לארצות הברית. לפיכך, ביולי 2008 העריך צוות של FAA את תפקוד רת"א. בנובמבר 2008 דנו נציגי ה-FAA ורת"א בתוצאות הבדיקה של ה-FAA. מסיכום המנהלים של דוח ה-FAA עולה, בין היתר, כי ברת"א נמצאו ליקויים חמורים בתחום הפיקוח על בטיחות התעופה, למרות מחויבותה של ישראל לפעול על-פי התקנים הבינלאומיים בהיותה חברה בארגון ICAO. באותו הסיכום של ה-FAA צוין כי ככל הנראה היה חוסר רצון ברמה המיניסטריאלית לספק לרת"א את המשאבים הנדרשים לה לביצוע בקרת התעופה.

בדצמבר 2008 הודיע ה-FAA למנהל רת"א כי עקב ממצאי בדיקתו מורד דירוג בטיחות התעופה של ישראל לקטגוריה 2, וכי על-פי כלליו הורדת דירוג בטיחות התעופה של מדינה מובאת לידיעת אזרחי ארצות הברית כדי לאפשר להם להביא את הדבר בחשבון בבואם לבחור יעד לטיסה וחברת תעופה. בהתאם לכך הוציא ה-FAA באותו החודש הודעה לעיתונות ובה נכתב שמשרד התחבורה האמריקני החליט להוריד את דירוג בטיחות התעופה של ישראל ולשייכה לקטגוריה 2.

המשמעויות המעשיות של הורדת דירוג בטיחות התעופה של ישראל בידי ה-FAA הן הקפאת הסכמים דו-צדדיים; הקפאת הסכמים מסחריים, שבגינה לא מתאפשרת הגשת בקשות להעלאת תדירות הטיסות, להוספת זמני נחיתה, לשינוי יעדים ולהוספתם; הקפאת רישיון המפעיל המבצעי של חברות התעופה הישראליות ושלילת אפשרותן של חברות אלו להפעיל בקווי התעופה בין ארצות הברית לישראל מטוסים שלא פעלו בהם עד כה; פקיעת הסכמי קוד משותף; בדיקה קפדנית וממושכת יותר של כל מטוס המגיע לארצות הברית מישראל. יצוין כי יש במגבלות אלה כדי להשפיע כלכלית במידה ניכרת, ובין היתר גם על התחרות בקווי התעופה בין ארצות הברית לישראל.

לדעת משרד מבקר המדינה, כל עוד הגורמים הממשלתיים הנוגעים בדבר, לא יביאו לידי שיפור תפקודה של רת"א, ובכלל זה מילוי הדרישות הבינלאומיות בכל שמונת התחומים שצוינו, ה-FAA ימשיך להגביל את פעילותן של חברות התעופה הישראליות בכל הנוגע לטיסות לארצות הברית וממנה ולפקח ביתר קפדנות על מטוסיהן בשדות התעופה בארצות הברית.

יש לציין, כי בעלי תפקידים בכירים במשרד התחבורה וברת"א התריעו על מצב בטיחות התעופה ועל כך שרת"א התקשתה לתפקד עקב חקיקה לא מעודכנת, מבנה ארגוני לקוי וחוסר בכוח אדם מקצועי, אולם הדבר לא בא על פתרונו באופן מיידי וזאת אחת הסיבות העיקריות שהביאה להורדת דירוג הבטיחות של התעופה בישראל.

עקב הורדת דירוג בטיחות התעופה של ישראל, בדצמבר 2008 קיבלה הממשלה החלטה בנושא "חיזוק מעמדה של רשות התעופה האזרחית בנוהל חירום". בהחלטת הממשלה נקבע, בין היתר, כי יש "לאפשר לרשות התעופה האזרחית לנצל את כוח האדם, המשאבים, התקציבים והגמישות התפעולית לצורך האצת חיזוק מעמדה ועצמאותה, ובכלל זה העסקת יועצים מקצועיים בנוהל חירום, והכל בכפוף לכל דין".

לדעת משרד מבקר המדינה, למרות הצעדים המשמעותיים שכבר ננקטו, על הגורמים הנוגעים בדבר, ובהם משרד התחבורה ומשרד האוצר לפעול ליישום תוכנית הפעולה בתוך זמן קצר, כדי להחזיר את ישראל לקטגוריה 1 בדירוג בטיחות התעופה, בהיותה נושא חשוב ורגיש ביותר, אשר בהעדרו, במצב הקיים נפגע המוניטין של ישראל ויש בו כדי לגרום נזקים כלכליים לחברות התעופה.

ועדת לפידות
מעל 60% מההמלצות יושמו חלקית או לא יושמו כלל
▪ ▪ ▪

באפריל 2007 מינה שר התחבורה דאז, שאול מופז, את האלוף (מיל.) עמוס לפידות ליו"ר ועדה ציבורית לבדיקת בטיחות התעופה בישראל, והטיל על הוועדה להציע תוכנית לתיקון ליקויי הבטיחות. באוגוסט 2007 הגישה ועדת לפידות דוח ביניים, ובו צוין כי היא מונתה בעקבות תקרית חמורה שהתרחשה בפברואר 2007 במרחב נמל התעופה בן-גוריון. בדוח הביניים של ועדת לפידות ובדוח המסכם של הוועדה, שהוגש בדצמבר 2007, נכתב כי עקב "הידרדרות זוחלת זה עשרות שנים" מצטיירת תמונת מצב עגומה ומטרידה, וכי "מצב בטיחות התעופה בישראל הוא קשה וימשיך להידרדר, אם לא תינקטנה פעולות נמרצות ובהקדם".

ועדת לפידות הגישה 75 המלצות לתיקון הליקויים שהעלתה בעבודתה. בדיקת המבקר העלתה כי 15 מ-75 המלצותיה של הוועדה טרם יושמו, וכי 31 המלצות יושמו חלקית או שיישומן טרם הושלם, אף שעברו יותר משנתיים ממועד פרסומן. המבקר מציין כי אי-יישומן המלא של המלצות כה רבות מלמד שהגופים הנוגעים בדבר, בהם רשות התעופה האזרחית (רת"א), רשות שדות התעופה (רש"ת) ומשרד התחבורה, לא השלימו את תיקונם של ליקויי הבטיחות שהוצגו בדוח לפידות. רת"א הסבירה למשרד מבקר המדינה כי יישום חלק מההמלצות אינו תלוי בה ושיישום חלק אחר הוא תהליך מורכב וממושך. לדעת משרד מבקר המדינה, על רת"א, רש"ת ומשרד התחבורה לפעול ללא דיחוי להשלמת יישום כל המלצות ועדת לפידות.

חוק הטיס עדיין "תקוע" בתקופה המנדטורית

חוק הטיס הנוכחי הוא חוק מנדטורי משנת 1927. החוק לא הותאם במהלך השנים למציאות של המאה ה-21 ולתקני ICAO, והדבר פגם ביכולת של רת"א לעמוד בתקנים הבינלאומיים. באוגוסט 2007 התריעה ועדת לפידות בדוח הביניים שלה שחסרונו של חוק טיס מעודכן גורם לפגיעה ניכרת בתפקוד רת"א ובבטיחות התעופה. גם בביקורת שעשה ה-FAA ביולי 2008

נמצא שאחד הליקויים המרכזיים שהביאו לידי הורדת דירוג בטיחות התעופה של ישראל היה היעדר חקיקה מתאימה. בעבר נעשו ניסיונות לשנות את חוק הטיס ולעדכנו על-פי המציאות המשתנה וההתפתחויות הטכנולוגיות בעולם התעופה, אך הדבר לא צלח. עוד בשנת 1996 הונחה על שולחנה של הכנסת הצעה לחוק טיס חדש שהיה אמור להחליף את חוק הטיס הקיים, והיא אף אושרה בקריאה ראשונה, אולם הליך החקיקה לא הושלם. לפי דוח לפידות, הדבר נבע, בין היתר, מהתנגדות מערכת הביטחון. בנובמבר 2007 הופצה טיוטא מעודכנת של הצעת חוק הטיס לעיון הציבור.

משרד מבקר המדינה רואה בחומרה את התמשכות הטיפול של רת"א ומשרד התחבורה בהליכי חקיקת חוק הטיס במשך 12 שנים, החל מ-1996 ועד 2008. הועלה כי רק לאחר הורדת דירוג הבטיחות החלו לפעול בנמרצות לזירוז הליכי החקיקה המורכבת, ובכלל זה מלאכת גיבוש הטיוטא וניסוחה, אולם כאמור עד מאי 2010 לא הסתיימו הליכי החקיקה בכנסת.

כלים מיושנים ובלתי אפקטיביים

הביקורת העלתה כי בתקופה הנבדקת הייתה במשרדי החוקר הראשי מערכת מידע מיושנת בעלת יכולות מוגבלות. ברת"א או במשרד החוקר הראשי לא הייתה מערכת מידע כוללת שתרכז עבור הגורמים האחראים את הנתונים לגבי אירועי הבטיחות; תוך כדי מיונם לפי סוגי אירועים, סוגי כלי טיס ומאפיינים נוספים; ניתוח נתונים ומגמות לאורך זמן; השוואת נתונים למקובל בעולם ואיתור נתונים חריגים.

משרד מבקר המדינה העיר למשרד התחבורה בנובמבר 2009 כי עליו ליזום הקמת מערכת מידע כזאת, ולקבוע גורם שינהל אותה לפי שיטה והגדרות מוסכמות וידועות מראש. כמו-כן עליו לקבוע שיטה ומועדים לדיווח על אירועי בטיחות, על-מנת לאפשר איסוף נתונים אחידים, מהימנים ובני השוואה וללמוד מהם על רמת בטיחות התעופה ומגמותיה.

עצמאות ומקצועיות רת"א - על כף המאזניים

עוד באוגוסט 2007 נכתב בדוח הביניים של ועדת לפידות כי היעדר עצמאות מלאה של רת"א גרם לפגיעה בתפקודה ובבטיחות התעופה. בדוח של ה-FAA הומלץ, בין היתר, שרת"א תהיה אוטונומית ושגודלה, המבנה הארגוני שלה ותקציבה יהלמו את היקף פעילות התעופה האזרחית בישראל ואת מורכבותה. עוד הומלץ בדוח כי למנהל רת"א תוקנה הסמכות לקבל החלטות הנוגעות לתקציבו ולהכשרת עובדים, והוא לא יזדקק לאישור מנכ"ל משרד התחבורה.

רק בנובמבר 2008, כשנה ושלושה חודשים לאחר דוח הביניים של ועדת לפידות, ולאחר שנודע כי בכוונת ה-FAA להוריד את דירוג בטיחות התעופה של ישראל, הוקמה ועדה בין-משרדית לבחינת חיזוק עצמאותה ויכולת תפקודה של רת"א. הסחבת של משרד התחבורה ומשרד האוצר ביישום ההמלצות הנוגעות לחיזוק עצמאות רת"א ולשיפור תפקודה גרמה לאיבוד זמן יקר ופגעה ביכולת לפעול לשיפור בטיחות התעופה, לדעת המבקר.

המבקר מציין כי אחת הסיבות לאי-יכולתה בעבר של רת"א למלא את דרישות החוק ולעמוד בתקנים הבינלאומיים הייתה המבנה הארגוני שלה, ושל מינהל התעופה האזרחית שקדם לה, ששנים רבות לא הותאם להתפתחויות בענף התעופה ולהתרחבות הפעילות בו. כמו-כן, רת"א התקשתה לגייס כוח אדם מקצועי ואיכותי משום שרמות השכר שאישר הממונה על השכר דאז היו נמוכות מרמות השכר הנהוגות בכלל ענף התעופה. לפיכך הכין מנהל רת"א לשעבר, אודי זהר, רפורמה מקיפה לרת"א בסיוע יועצים חיצוניים. על סמך הרפורמה שגובשה, אושרו בינואר 2007 שינוי המבנה הארגוני, הגדלת מספר תקני המשרות מ-63 ל-108 והגדלת התקציב השנתי מ-25 מיליון ש"ח לכ-50 מיליון ש"ח.

הביקורת העלתה כי יישום הרפורמה התנהל באטיות, בין היתר, עקב חוסר היכולת להגיע להסכמות בין הממונה על השכר במשרד האוצר ונש"ם, לבין רת"א ומשרד התחבורה בנושא שינוי המבנה הארגוני, מספר תקני המשרות ורמות השכר. הדבר גרם לעיכוב מתמשך בשיקום רת"א, להמשך הזנחתו של תחום בטיחות התעופה ולחוסר יכולתה של רת"א להשלים את הפערים שנוצרו במשך שנים רבות ולהתמודד עם האתגרים המתפתחים של ענף התעופה.

תקנות הטיס קובעות כי שר התחבורה ימנה חוקר ראשי, והוא יהיה ממונה על חקירת תאונות ותקריות לכלי טיס. מספטמבר 2002 מכהן בתפקיד החוקר הראשי עו"ד יצחק רז. בשנים 2009-2005 הייתה מגמה של עלייה במספר התקריות המדווחות, בהן תקריות חמורות. לפי הסברי רת"א, אין הדבר נובע בהכרח מעלייה במספר התקריות אלא ממודעות גוברת של הנוגעים בדבר לחשיבות הדיווח על תקריות.

כל התעופה בכף-ידך
תאריך:  13/09/2010   |   עודכן:  13/09/2010
עופר וולפסון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"חיי נוסעים בתעופה האזרחית בישראל - בסכנה"
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
לבין הבטיחות
13/09/10 17:16
2
אלישמע
13/09/10 17:34
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חברת המסחר האלקטרוני אי-ביי (eBay) שכרה מחברות אלקטרה ואמפא את הקומות 19-18 במגדל המשרדים בן 40 הקומות שהן בונות ברחוב יגאל אלון 100 בתל אביב. אי-ביי תשכור 3,000 מ"ר, ותשלם 3 מיליון שקל לשנה, שהם 83 שקל למ"ר לחודש, ככל הנראה לא כולל חניה. החוזה הוא ל-10 שנים.
13/09/2010  |  אלעזר לוין  |   חדשות
עבור רוב האנשים, שיני הבינה הן לא יותר מאשר מטרד שבסופו של דבר יש לסלקו. ולמרות זאת, מחקר חדש מגלה כי שיני הבינה מכילות מאגר רב-ערך של רקמה ליצירת תאי גזע, כלומר, כדאי שכל אחד מאיתנו יישא עימו מאגר של תאי גזע למקרה שיזדקק לו.
13/09/2010  |  יפעת גדות  |   חדשות
חברת הבניה "משהב" מאמינה שהקפאת הבניה ביהודה ושומרון אכן תסתיים בעוד כשבועיים: החברה חתמה על חוזה, שלפיו תבנה 56 דירות, בישוב כרמי צור, ליד גוש עציון. החברה תבנה 8 בנינים בני 7 דירות. כרמי צור נמצא בין צומת גוש ציון לקריית ארבע.
13/09/2010  |  אלעזר לוין   |   חדשות
שר האוצר, יובל שטייניץ, קרא לעובדי רשות שדות התעופה להפסיק את שביתתם ולחזור לעבודה סדירה למען אזרחי ישראל ולמען כלכלת ישראל.
13/09/2010  |  איציק וולף  |   חדשות
היום לפני 17 שנה, ב-13 בספטמבר 1993, נחתמים הסכמי אוסלו.
13/09/2010  |  יפעת גדות  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
צבי גיל
צבי גיל
במערכה ההיברידית בין ישראל לבין אירן זאת כבר הצליחה בהיבט הפסיכולוגי והכניסה את הציבור הישראלי, שנמצא חצי שנה במתחים, ללחץ נפשי ללא תקדים    הפטפטת המדינית הבלתי אחראית שמהדהדת בתקש...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il