ועדת המשנה של ועדת הכלכלה למאבק בתאונות הדרכים, בראשות ח"כ רוברט טיבייב, קיימה היום (ג', 22.2.11) דיון בהיערכות משרדי הממשלה להתמודדות עם הגורמים העיקריים לתאונות הדרכים ובהקצאת התקציבים לשם כך. בפתח הדיון ציין ח"כ טיבייב כי לפי דוח של מרכז המחקר והמידע של הכנסת מספר ההרוגים בתאונות דרכים ב-2010 עלה ב-11% לעומת 2009.
טיבייב הוסיף כי החל לעסוק באופן אינטנסיבי בנושא אחרי שהיה עד לתאונת דרכים קטלנית. הוא הוסיף כי במסגרת דיוני הוועדה בכוונתו לדרוש מכל הגורמים תשובות לשאלה מדוע מספר ההרוגים בתאונות הדרכים עולה. "אני מקווה לקבל תשובות בנושא ולהתחיל לקדם תהליכים, כי מדובר במלחמה יומיומית", הוסיף.
דוברת ארגון אנשים באדום, עדנה צורף, סיפרה כי שכלה את בנה בתאונת דרכים שמי שגרם לה היה נהג שלחובתו כבר נרשמו 82 עבירות תנועה. לדבריה, האחריות היא בראש ובראשונה על המדינה. "הממשלות לא לוקחות אחריות לארגן את כל העמותות והגופים השונים ולא שמות על סדר יומן את הנושא", אמרה. יו"ר ארגון חיים בדרך, מרדכי פדר, הוסיף כי קיים גוף שאמור לארגן את הנושא והוא הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. אולם לדבריו, "הרשות לא יכולה לפעול כי היא לא עצמאית ואין לה סמכויות".
לחנך את ההורים
ד"ר יעקב אדלר, חבר הנהלת אנשים באדום, אמר כי הגורם העיקרי לתאונות הוא הגורם האנושי. "מדברים כל הזמן על כך שצריך בנושא זה חינוך מגן הילדים", הוסיף אדלר, "אך הדבר הוא הפוך - צריך לחנך את ההורים כי הם מחנכים את הילדים".
ראש אגף בטיחות בחברה הלאומית לדרכים (מע"צ), נחלה שקר, אמר כי המדינה משקיעה בין 200 ל-250 מיליון שקל בשנה במוקדי סיכון. לדבריו, הקריטריון לקביעת מוקד סיכון הוא כל קטע דרך של ק"מ אחד או צומת שבהם אירעו מעל 10 תאונות ב-3 שנים או מעל 3 תאונות בשנה. לדבריו, במקומות שטופלו ירד שיעור התאונות בכ-23%.
שקר הוסיף כי מדי שנה מטפלת החברה ב-60 נקודות וכי ב-2010 הושקעו 250 מיליון שקל לשם כך וזה התקציב שיושקע גם השנה. לדבריו, החברה השקיעה בשנה שעברה גם בעבודת אחזקת כבישים בעלות של 1.2 מיליארד שקל, כדי להפוך את מערכת הכבישים לסלחנית יותר לטעויות הנהג.
תקציב נמוך מהמומלץ
יניב יעקב מעמותת אור ירוק אמר בהקשר הזה כי התקציב לטיפול במוקדי הסיכון הוא נמוך משמעותית מהתקציב עליו המליצה ועדת שיינין ב-2006 - שעמד על 400 מיליון שקל בשנה. כמו-כן הוא ביקש שמע"צ תציג לציבור רשימה של מוקדי הסיכון ונתונים לגבי הטיפול בהם.
מנכ"ל הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים,
רון מוסקוביץ', אמר כי הרשות היא הכתובת שאמורה לארגן את כל הגופים למאבק בתאונות הדרכים. לדבריו, התקציב הוא לא חזות הכל ויש לבחון את סך כל התקציבים שמושקעים בכל נושא הבטיחות ולא רק את תקציב
הרשות. הוא הוסיף כי הרשות מקדמת חקיקה שתוביל להחמרת הענישה על העבריינים הכבדים וכי יש צעדים נוספים שנעשים והם לא ניתנים למדידה בכסף.
התקציב לא יקטן
מנהלת האגף לזהירות ובטיחות בדרכים, רחל דולב, אמרה כי ראשי המדינה לא לוקחים אחריות לטיפול בנושא. לדבריה, רק פעולה משותפת של כל הגורמים יכולה להביא לשינוי. היא הוסיפה והזהירה מפגיעה במשמרות הזה"ב, בעקבות העברת תקציבים ישירה למשטרה ולא דרך הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. מנכ"ל הרשות מוסקוביץ' הרגיע ואמר כי קיים סיכום עם המשטרה כי תקציב משמרות הזה"ב השנה לא יקטן, כל התקנים לצורך כך ימולאו ואם יהיה צורך אף תינתן תוספת לתקציב.
נציג האוצר, אשר דולב, אמר כי ב-5 השנים האחרונות השקיעה המדינה סכום כולל קבוע וכי לא היה קיצוץ בתקציבים. לדבריו, כל שנה ישנן החלטות לגבי פיזור ההשקעות השונות. למרות זאת, ראש מחלק התנועה במשטרה, ניצב-משנה, מאיר אור, הודה כי למשטרה חסרים הרבה מאוד תקציבים לטיפול בתאונות הדרכים וחסר לה גם כוח אדם.
חיילים בחופשה - מסוכנים
ראש ענף בטיחות בדרכים בצה"ל, סגן-אלוף עמיר בלום, אמר כי בצבא הצליחו להוריד ב-60% את התאונות של חיילים בחופשה וב-40% את כמות התאונות של חיילים בתפקיד. לדבריו, הצבא הבין שעיקר הבעיה היא נהיגת חיילים בחופשה (90% מהנפגעים) ובנה תוכנית מערכתית כוללת ורב שנתית להעלאת מודעות וטיפול בתופעה. הוא הסביר כי זה מה שחסר כדי להתמודד עם תאונות הדרכים מחוץ לצבא.
היו"ר טיבייב סיכם את הדיון ואמר כי בישיבה הבאה תמשיך הוועדה לבחון את הגורמים לתאונות הדרכים והקצאת התקציבים לטיפול בהם. הוא הוסיף כי הוועדה מבקשת לקבל מהחברה הלאומית לדרכים דוח בכתב על מוקדי הסיכון בכבישים והטיפול בהם ב-2008-2010 ותוכניות העבודה ל-2011-2012. כמו-כן המליצה הוועדה לחברה לפרסם את רשימת מוקדי הסיכון שטרם הושלם הטיפול בהם.
הוועדה ביקשה גם מהמשטרה להעביר אליה נתונים על אכיפת עבירות התנועה ומשקלן בסך כל הגורמים לתאונות הדרכים. עוד ביקשה הוועדה מהמשטרה לנמק מדוע היא משחררת משירותה מתנדבים שעברו את גיל 72. הוועדה אף ציינה לחיוב את הודעתו של מנכ"ל הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים כי התקציב למשמרות הזה"ב לא יפגע וכי כל התקנים יאוישו.