|
אל-על. כל אחת מהמדינות תהיה רשאית למנות שלושה מובילים נקובים בקו [צילום: פלאש 90]
|
|
|
|
|
הממונה על הגבלים עסקיים, פרופ' דיויד גילה, החליט על מתן פטור לתקופה של שלוש שנים להסדר כובל בין אל-על לחברת התעופה אירוסוויט איירליינס (CJSC Aerosvit Airlines) לאחר שנמצא כי ההסדר אינו צפוי לגרום לפגיעה של ממש בתחרות.
ההסדר עם אירוסוויט עוסק בשיתוף פעולה לשיווק מושבים (קוד שייר) על גבי טיסותיהן של אל-על ואירוסוויט בקו התעופה תל אביב-קייב. בהחלטתו, עמד הממונה על השינויים הרגולטוריים שחלו לאחרונה בקו תעופה זה. כך, ציין הממונה בהחלטתו כי במסגרת הבנות שהושגו לאחרונה בין רשויות התעופה של ישראל ואוקראינה הוסכם כי כל אחת מן המדינות תהיה רשאית למנות שלושה מובילים נקובים בקו תל אביב-קייב. בפועל, לאחר תיקון זה אף החלו מובילים נוספים להפעיל טיסות בקו.
כיום, לצד אל-על ואירוסוויט, מפעילות בקו תל אביב-קייב טיסות סדירות ישירות גם Ukraine International Airlines וארקיע. חברת התעופה ישראייר, הגם שאינה מפעילה טיסות בקו, מנויה כמוביל נקוב נוסף בו. בנסיבות אלה, קבע הממונה כי המגבלה המוטלת מכוח ההסכם הבילטראלי בין המדינות שמאפשר למנות שלושה מובילים נקובים מטעמה של כל מדינה, ולפיכך מאפשר לשישה מובילים נקובים לפעול בקו, אינה מהווה חסם כניסה רגולטורי של ממש, ואינה מגבילה משמעותית את פוטנציאל התחרות בו.
עוד ציין הממונה, כי במסגרת ההבנות שהושגו לאחרונה בין רשויות התעופה של המדינות כאמור, הוגדל מספר התדירויות השבועיות המותר לכל אחת מהמדינות ל-24 טיסות סבב שבועיות. כיום, המובילים הנקובים מטעם כל אחת מהמדינות לא נמצאים במלוא ניצול התדירויות השבועיות המוקצות לכל מדינה, מכאן שהמצב הרגולטורי השורר כיום מאפשר תגובה תחרותית, בין אם על-ידי כניסה של מוביל נוסף לקו או על-ידי הוספת תדירויות למובילים קיימים, היה ומי מן המובילים בקו יבחר להפעיל כוח שוק בדרך של העלאת מחיר או צמצום כמות המושבים המוצעת על-ידו.
הממונה קבע בהחלטתו כי ההסדר שהובא לבחינתו אינו צפוי להקים חשש לפגיעה של ממש בתחרות, והעניק פטור לתקופה מוגבלת של שלוש שנים, שלאחריה ניתן יהיה לבחון שוב אם יש מקום להתיר את המשך התקשרות הצדדים על-פיו.