|
ההקלות נועדו לעודד ולייעל את פעילות שוק ההון [צילום: פלאש 90]
|
|
|
|
|
מליאת הכנסת אישרה (ב', 20.1.14) בקריאות שנייה ושלישית את תיקוני החוק להקלות בשוק ההון ולעידוד הפעילות בו שהגישה הממשלה. הצעת החוק נדונה בוועדת הכספים.
עקב גידול משמעותי בהיקף האסדרה שחלה בשוק ההון בשנים האחרונות, מתקן החוק את שלושת החוקים שעליהם מופקדת רשות ניירות ערך - חוק ניירות ערך, התשכ"ח-1968; חוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות, בשיווק השקעות ובניהול תיקי השקעות, התשנ"ה-1995 וחוק השקעות משותפות בנאמנות, התשנ"ד-1994.
לפי החוק שאושר, יבוצעו בחוקים אלה הקלות שונות לגורמים המפוקחים, וביניהם הארכת התקופה שבמהלכה ניתן להציע לציבור ניירות ערך על-פי תשקיף מדף ב-12 חודשים נוספים; הקלות שונות בנוגע לכללי הדיווח לתאגידים בעלי רישום כפול; הסמכת הרשות להודיע לתאגיד על סיום חובות הדיווח שלו, בהתקיים נסיבות מיוחדות שייקבעו בתקנות - אולם בהסמכה זו לא ינתן פטור לתאגיד מחבות אחרת לפי כל דין; בנוסף נקבעת, המסגרת החוקית בחוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות למכשיר השקעה בסיכון נמוך, וכן הוראות בנוגע לעבודת הדירקטוריונים בחברות ניהול תיקים ובמנהלי קרנות נאמנות באופן שיאפשר לדירקטוריונים לעסוק בנושאים המהותיים לניהולו של התאגיד.
בדברי ההסבר להצעה בקריאה ראשונה, נכתב כי "בשנים האחרונות חל גידול משמעותי בהיקף האסדרה החלה בשוק ההון. גידול זה בא לידי ביטוי, בין השאר, בהחלת פיקוח על תחומים חדשים כמו גם בהרחבת הפיקוח על תחומים קיימים. לצד חשיבותה הברורה של האסדרה בשוק ההון, יש להכיר בכך שעליה להיות מידתית ומאוזנת. אסדרה שאינה כזו עלולה להסב עלויות כספיות ניכרות, שלא לצורך, לגורמים המפוקחים; לחייב השקעת תשומות זמן מופרזות, לעתים קרובות בדרגי ההנהלה הבכירים ולגרור יישום טכני של הוראות הדין, תוך התעלמות מהמהות שהן נועדו לשקף. במקרי קיצון, אסדרה לא מידתית עלולה אף לגרום לירידה בהיקף הפעילות בשוק ההון, בין השאר, משום שגורמים הפועלים בשוק או שוקלים כניסה אליו, עלולים להדיר רגליהם ממנו.
מתוך ראייה זו, ולנוכח הגידול שחל באסדרה בשנים האחרונות מהטעמים שצוינו לעיל, יזמה רשות ניירות ערך בחינה של חלקים ניכרים מהאסדרה החלה בתחום ניירות הערך, כדי לבחון היכן וכיצד ניתן לבצע הקלות, תוך שמירת הגנה מספקת על ענייניו של ציבור המשקיעים. ההקלות שנבחרו עוסקות בנושאים מגוונים, שאינם קשורים על-פי רוב זה לזה, ונוגעים לגורמים מפוקחים שונים. חלק ניכר מההקלות טעון תיקוני חקיקה ראשית או משנית, והצעת חוק זו, המבקשת לבצע תיקונים בשלושת החוקים שעליהם מופקדת רשות ניירות ערך, מהווה לפיכך חלק מסדרה ראשונה של הקלות אשר גובשו לאחר הליך שימוע ציבורי. יוזמות חקיקה נוספות בעניין זה מקודמות במקביל במסגרת תיקוני חקיקה ראשית וחקיקת משנה. יצוין, כי לצד ההקלות מוצע לעתים לבצע שינויים שאינם מקלים בהכרח בהוראות הדין, ואולם המשקל המכריע ניתן לרכיב ההקלות. עוד יצוין, כי חלק מההקלות נועדו לתרום לעידוד הפעילות בשוק ההון ואף בעניין זה צפויות הקלות נוספות בעתיד".