|
מרפאת שיניים של מאוחדת בירושלים [צילום: יובל מעיין]
|
|
|
|
|
רופאי מרפאות השיניים בקופת חולים מאוחדת ועובדיהן פתחו (יום א', 9.11.14) בשביתה במסגרתה לא תתאפשר קבלת קהל. כך הודיעו ההסתדרות וועד עובדי מאוחדת להנהלת הקופה. העובדים מוחים על הסחבת במו"מ לחתימה על הסכם קיבוצי ועל התנהלות חד-צדדית לדבריהם של הנהלת הקופה, שצפויה לפגוע בתנאי העסקתם של העובדים במרפאות השיניים.
שורשי הסכסוך שהובילו לפרוץ השביתה נעוצים בהחלטת הנהלת קופת החולים לחזור בה מההסכמות שהושגו במהלך המו"מ, ולקדם שינויים בהסכמי העבודה של העובדים, לרבות אפשרות לניוד עובדים. לדברי העובדים, שינויים חד-צדדיים אלו צפויים לפגוע באופן ממשי במכסות ימי החופשה של העובדים, בשכר רופאי השיניים והשינניות ובמעמדם של העובדים.
בפברואר 2014 חתמו ההסתדרות וכלל עובדי קופת חולים מאוחדת, מול הנהלת הקופה על הסכם קיבוצי ראשון. ההסכם לא כלל את רופאי מרפאות השיניים ועובדיהן, בטענה שהם מועסקים בצורת העסקה שונה, שבה השכר מחושב לפי תפוקות. מאז, מנהלת הנהלת הקופה מו"מ עם ועד העובדים לחתימת הסכם קיבוצי עם רופאי ועם עובדי מרפאות השיניים של הקופה. לאחר מו"מ אינטנסיבי, הגיעו הצדדים להסכמה על מסגרת של הבנות ועמדו לפני שלב הניסוח שלהן.
יו"ר ועד עובדי קופת חולים מאוחדת, שלה ונטורה אשכנזי אמרה: "אנו עובדי קופת חולים מאוחדת נותנים רוח גבית ותמיכה לרופאי ועובדי מרפאות השיניים של הקופה במאבקם מול ההנהלה. חשוב להבין- העובדים אינם שחקנים על לוח דמקה. לא נסכים לניוד עובדים ולפגיעה בפרנסתם או ביטחונם התעסוקתי. לצערי הרב לא נותרה בידינו שום ברירה אלא לפתוח בשביתה עד אשר חברי ההנהלה יתעשתו וישובו לשולחן הדיונים".
מהנהלת מאוחדת נמסר כי "רבים מרופאי השיניים שנוקטים עיצומים ופוגעים בציבור הלקוחות מרוויחים סכומי עתק של יותר מ-60,000 בחודש, בעוד רשת המרפאות מצויה בגירעון כבד של יותר מ-15 מיליון ש"ח. סעיף 10 בחוק ביטוח בריאות ממלכתי אוסר על המשך קיום פעילות מפסידה".
סמנכ"ל המוסדות של מאוחדת, עוזי הלפרין, אמר כי על-מנת שלא לסגור את הפעילות וכדי להימנע ככל שניתן מפיטורי עובדים, נדרשות התאמה של מתכונת הפעילות ברשת לצורכי הלקוחות והגברת ההתייעלות. הנהלת מאוחדת מנהלת בחודשים האחרונים משא-ומתן אינטנסיבי ביותר כדי להשיג יעד חיוני זה בהסכמה עם העובדים, אלא שלצערנו לא כל נציגיהם הפנימו את המהפכה הצרכנית ואת העובדה שארגון שלא מתאים את עצמו ללקוחותיו – פשוט מאבד אותם.
צר לנו שלמרות התקדמות משמעותית ביותר שכבר חלה בין הצדדים החליטו הרופאים בסוף השבוע האחרון לחזור בהם ולפוצץ את המשא-ומתן. אנו קוראים להם כמובן להפסיק את הפגיעה בציבור הלקוחות ולחדש את הדיונים לאלתר".