|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ברלין בלוז - המלצה לבינג'
כתיבת המומחים
עלויות יישור שיניים: כל מה שצריך לדעת

מבקר המדינה, יוסף שפירא:

לא ניתן להחליט על המאגר הביומטרי

סורק טביעות האצבעות לא התאים והיה צורך להחליפו החלופות למאגר הביומטרי אינן נבדקות המבחן מנוהל בידי מערכת זמנית ולא בידי מערכת הקבע הוצאות כפולות על תעודות הזהות החכמות
23/06/2015  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   מבקר המדינה   |   תגובות
הסורק הוחלף [צילום: AP/HO/Ingersoll-Rand]

להשלים פערים
שפירא מסכם: "רשות האוכלוסין והרשות לניהול המאגר הביומטרי מייחסות חשיבות רבה לפרויקט הלאומי להנפקת תעודות חכמות וליישום תקופת המבחן. שתי הרשויות משקיעות מאמצים רבים לעמידה בכל יעדי תקופת המבחן, והן מתמודדות עם אתגרים שמקורם במורכבותה ובכך שמדובר בחלק מפרויקט ראשוני, ייחודי ורחב היקף.

"ראוי שהממונה על היישומים הביומטריים והוועדה המייעצת יעקבו אחר השלמת פערים אלו, ובראשם - פערים בנוגע לבחינת החלופות למאגר והמידע שיש לשמור בו, תוך עמידה על מכלול המשמעויות הנובעות מהם, לרבות בנוגע ללוחות הזמנים שנקבעו ליישום תקופת המבחן. ככל שייווכחו שקיים קושי בהשלמת פערים אלו, עליהם ליידע בכך את שר הפנים ואת הגורמים אשר רשות האוכלוסין והרשות לניהול המאגר הביומטרי מגישות להם את דיווחיהם החצי-שנתיים. זאת, על-מנת שתעמוד בפני גורמים אלה תמונה מלאה בנוגע להתנהלות תקופת המבחן ולעמידתה בדרישות שנקבעו בדין.

"שר הפנים מסר למשרד מבקר המדינה, כי הנחה את שתי הרשויות להמשיך ולפעול ביתר שאת לקידום תקופת המבחן, ולהקפיד הקפדה יתרה שטרם ביצוע כל מהלך ישקלו את מכלול השיקולים וההשפעות המידיות והצפויות בגינו".


כישלון אמפירי
כשלונה של מערכת טביעות האצבעות הוכח אמפירית. בחודשים אוקטובר-דצמבר 2013 נערכו 156,258 השוואות של טביעות אצבע עבור 95,340 פונים; 35% מהנסיונות נכשלו; 24% נכשלו גם בפעם השנייה; 7% נכשלו גם בפעם השלישית; ב-1,200 מקרים היה צורך ביותר מעשרה נסיונות השוואה. עד סוף דצמבר 2013 נמסרו 2,314 תעודות זהות לתושבים אף על-פי שאימות זהותם למול תעודת הזהות החכמה נכשל. מאוגוסט 2013 עד אפריל 2014 נמנו 91,000 תנועות של בעלי דרכון ביומטרי במעברי הגבול; אימות הזהות של 16% מהם נכשל, בעיקר בשל איכות ירודה של טביעות האצבע שבדרכונים.

ליקויים בתקופת המבחן של המאגר הביומטרי גורמים לכך שבסופה של תקופה זו - המסתיימת בשבוע הבא (30.6.15) - לא ניתן להגיע להחלטה מושכלת בנוגע להפעלתו של המאגר. כך עולה (יום ג', 23.6.15) מדוח בנושא שמפרסם מבקר המדינה, יוסף שפירא.

תקציב הפרויקט להנפקת התעודות החכמות (שבמסגרתו יונפקו בשלב הראשון 5 מיליון תעודות זהות ו-5 מיליון דרכונים) הוא 760 מיליון שקל. מסגרת התקציב להקמת המאגר ולהפעלתו היא 46 מיליון שקל לחמש שנים. לתקופת המבחן חשיבות רבה ביותר, מדגיש שפירא, שכן בהתבסס עליה עתידות להתקבל החלטות בעלות משמעות ציבורית נרחבת, ובכללן כאלו הנוגעות הן לזכות לפרטיות והן למשמעות שתהיה לדליפת המאגר: האם יש צורך בקיום מאגר או ניתן להסתפק בחלופה אחרת; ומה היקף המידע הביומטרי שצריך להישמר במאגר.

תקופת המבחן בת השנתיים החלה ביוני 2013, ומשרד מבקר המדינה בדק את השנה הראשונה לביצועה תוך עידכון הפעולות שנעשו עד ינואר השנה. במהלך תקופה זו הונפקו תעודות זהות חכמות ל-430,000 איש. שפירא מצא, כי שמונת החודשים הראשונים של תקופת המבחן נוהלו ללא תוכנית כוללת, וכי רק בעקבות ממצאי הביקורת הודיע שר הפנים דאז, גלעד ארדן, כי סמנכ"ל משרדו יהיה הגורם המרכז של הפרויקט.

לא הוכח שיש צורך

עוד נמצא, כי לא גובשה תשתית שתאפשר לבחון האם אכן קיים צורך במאגר הביומטרי לשם מניעת שימוש בזהויות כפולות, מהו היקפה של תופעה זו ומהו הנזק הנגרם ממנה. מערכת הליבה של הרשות לניהול המרכז הביומטרי היא מערכת השוואת נתונים - אך ההליכים לרכישתה התעכבו זמן רב. עקב כך, מנוהל המבחן על-ידי מערכת זמנית ולא על-ידי המערכת האמורה להיות מיושמת בפועל.

חמור מכך: תקופת המבחן החלה תוך שימוש בסורק טביעות אצבעות, שהן רשות האוכלוסין והן הרשות הביומטרית סברו שאינו מתאים לפרויקט. אולם החלפת הסורק החלה רק ביולי שעבר - שנתיים לאחר שהתעוררו הספקות לגביו, ולאחר שכבר נטלו באמצעותו טביעות אצבעות של 430,000 אזרחים. בסופו של יום, הכוונה היא לבחון מחדש את המערכת באמצעות הסורק החדש ולא להשתמש בנתונים שנאגרו בסורק הישן.

לא ממש בודקים חלופות

אחת המטרות המרכזיות של תקופת המבחן הייתה לבדוק חלופות למאגר הביומטרי, אך גם זאת נעשה בצורה חלקית בלבד - קובע המבקר. חלופה אחת היא תשאול: יצירת מאגר שאלות, שהתשובות הנכונות עליהן מצד מבקש התעודה יוכיחו שהוא אינו מתחזה. אולם נכון לספטמבר 2014 חלופה זו כלל לא גובשה.

תקופת המבחן החלה כאשר תהליך התשאול התבסס על המידע הרשום לגבי התושב במרשם האוכלוסין בלבד. רשימת השאלות כללה 40 שאלות, אשר חלקן לא היו רלוונטיות לכל התושבים. גם נכון לאוגוסט 2014, רשימת השאלות נותרה מצומצמת והכילה כ-50 שאלות. בניגוד להוראות, במקרים שבהם תושבים נכשלו בתשאול, הוצגו להם שאלות נוספות עד שהצליחו. כך נוצר החשש, שמתחזים יגלו מספר רב של שאלות ויוכלו להתגבר עליהן.

תקופת המבחן אמורה לבדוק גם מהו היקף המידע הביומטרי שצריך להישמר במאגר. במסגרת זו נבחנות החלופות האלה: זיהוי ואימות זהות על-פי השוואה של כל אחת מתמונות שתי טביעות אצבעות ותמונת פנים - כל אחת לחוד ובצירופים שונים יחד; זיהוי ואימות זהות על-פי השוואה של תבניות (הנתונים המופקים מהאמצעים הביומטריים הניטלים מהתושב) של שתי האצבעות ותמונת פנים; זיהוי ואימות זהות על-פי השוואה של תמונת טביעות שתי אצבעות ושל הפנים (המתכונת הנוכחית). אולם בדיקתן של חלופות אלו נתקלת בקשיים משמעותיים בשל הבעיות עם הסורק.

חלופה נוספת שיש לבדוק היא הצעתו של פרופ' עדי שמיר ממכון ויצמן ולפיה המידע הביומטרי יאוחסן במאגר בהקבצים, המנתקים את הקשר החד-חד ערכי בין נתוניו הביומטריים של אדם ובין זהותו. נתונים ביומטריים של אדם יקושרו לרשימה של כמה מאות זהויות ולא לזהות יחידה (שיטת ההקבצים). כך ניסיון לאתר זהות של אדם באמצעות נתוניו הביומטריים שבמאגר תניב תוצאה של כמה מאות זהויות אפשריות. אולם נכון לספטמבר 2014 לא החלה בדיקה זו.

מיליונים לספק התעודות

בדוח שפרסם בשנת 2011 ציין משרד מבקר המדינה, כי משרד הפנים חתם בדצמבר 2008 על הסכם עם ספק לייצור תעודות חכמות, לפני שהוסדרו בחקיקה ראשית שינויי החקיקה הדרושים. נוכח החלת החוק בהדרגה במסגרת תקופת המבחן, הועלה אז חשש שגם בתום חמש השנים לא יונפקו 5 מיליון רכיבי פרסונליזציה (הטמעת נתוניו האישיים של התושב בתעודה הגולמית), וכי השנה הנוספת, המספקת "רשת ביטחון" של 500,000 רכיבי פרסונליזציה, לא תכסה על הפער שייווצר. כך יקבל הספק תשלום גם עבור רכיבי פרסונליזציה שלא יסופקו.

חששות אלו התממשו. בסוף 2012 הסתיים ייצורן של 5 מיליון תעודות זהות גולמיות, תמורתן שילם משרד הפנים 190 מיליון שקל. על-פי הערכות רשות האוכלוסין, עד יולי 2015, מועד סיום תקופת ההתקשרות עם הספק (ללא מימוש האופציה להארכת ההתקשרות בשנה נוספת), יבוצעו פרסונליזציות לכמיליון תעודות בלבד. בהתאם לתנאי ההסכם, יהיה על המדינה לשלם לספק 60 מיליון שקל עבור 4 מיליון הפרסונליזציות הנוספות, וזאת ללא קבלת תמורה.

בעקבות זאת, סיכמו המדינה והספק, כי הסכום שישולם ללא קבלת תמורה יופחת ויעמוד על 15 מיליון שקל; הסכם ההתקשרות עם הספק יוארך עד לשנת 2025; המדינה תתחייב לרכוש 2 מיליון תעודות גולמיות נוספות על חמשת המיליונים שנרכשו.

לבדוק שוב את האבטחה

שפירא קובע, כי לפני שתתקבל החלטה בדבר הצורך בקיומו של מאגר ביומטרי, על משרד הפנים להביא לפני מקבלי ההחלטות מידע על-אודות תופעות גניבת הזהות וההתחזות והנזק הנגרם מהן. אין להסתפק בנתונים על הקלות שבה ניתן לזייף את התעודות הישנות - נתונים המצדיקים את המעבר לשימוש בתעודות חכמות, אך לא בהכרח את הצורך במאגר - אלא יש לנסות ולהעריך מה תהיה היכולת לקבל תעודות כפולות ומה יהיה הנזק בגינה לאחר המעבר לשימוש בתעודות חכמות.

עוד מציין שפירא, כי כאמור הן במאגר והן על גבי התעודות החכמות מצויות מאות אלפי טביעות אצבע שנסרקו בסורק שהוחלט להחליפו. על שתי הרשויות לבחון ביסודיות את ההשפעות הצפויות של קיומן של טביעות אצבע אלה ושל החלפת הסורק ולפעול בהתאם. כמו-כן, יש לוודא שבחינת החלופות תיעשה באופן מלא וברמת סמך מספקת.

עוד קובע שפירא: "נוכח ההשלכות העלולות להיות לדליפת מידע בעת הנפקת תעודות חכמות ושמירת המידע במאגר, בטרם תתקבל החלטה בסיום תקופת המבחן, על שתי הרשויות לשוב ולוודא כי כל מערכי הטכנולוגיה, התפעול והמערך הביומטרי ליישום החוק עומדים בתקנים וברמת האבטחה של הרשות הממלכתית לאבטחת מידע במשרד ראש הממשלה ושל נוהלי רשות האוכלוסין והרשות לניהול המאגר הביומטרי. ראוי ששר הפנים ישוב ויפנה לרשות הממלכתית לאבטחת מידע במשרד ראש הממשלה על-מנת לקבל את עמדתה בנושא אבטחת המידע בפרויקט על כל היבטיו".
תיעוד לאומי ביומטרי - תקופת המבחן / דוח מבקר המדינה
דוח מבקר המדינה על תקופת המבחן של המאגר הביומטרי: ליקויים בתוכנית העבודה, בפיקוח הכולל, בסורק טביעות האצבע, בבחינת החלופות ובהתקשרות עם ספק תעודות הזהות החכמות

יחימוביץ': להשמיד את המאגר

ח"כ שלי יחימוביץ' קראה בעקבות דוח מבקר המדינה לבטל את המאגר הביומטרי ולהשמידו.

"ממצאי המבקר מעידים כי המאגר מהווה סיכון חמור ביותר לכבוד האדם, זכויותיו ופרטיותו. אין קשר בין תעודות זהות חכמות ובין הקמת מאגר מידע מרכזי, ולמעשה אין כיום מדינה מערבית, לרבות אלה המשתמשות באמצעי זיהוי ביומטריים – שמעלה על דעתה להחזיק במפלצת כוח שכזאת. למדינה אין זכות להחזיק בכוח כזה, בוודאי שלא לגורמים פרטיים שהכוח הזה יכול להתגלגל לידיהם בקלות, ועל אחת כמה וכמה הדבר מסוכן כשהוא מגיע לארגוני טרור או ארגונים עברייניים", אמרה.

לדבריה, זרימת המידע החופשי ברשת, והרשתות החברתיות - הן הזדמנות לאחת משעותיה היפות של ההיסטוריה האנושית אך בקלות, אם הציבור לא יהיה מוגן הן יכולות להפוך לאמצעי של כאוס, דיכוי ושליטה.

ח"כ דב חנין (חד"ש, הרשימה המשותפת) טען בעקבות פרסום הדוח כי הוא מראה שהחששות והאזהרות היו מבוססים, ושמאגר ביומטרי - המכיל טביעות אצבע ותווי פנים - הוא כישלון חרוץ.

"לא ברור לאלו עוד תמרורי אזהרה זקוקה הממשלה כדי להבין שמדובר בצעד מיותר ומסוכן, שבמהלך השנתיים בהן פעל באופן ניסיוני - התגלו בו פעם אחר פעם כשלים, דליפות ופרצות", אמר. עוד הוסיף כי המאגר הביומטרי הוא לא רק בלתי מאובטח, אלא גם לא נחוץ. "יש חלופות של תעודות זהות חכמות, הנהוגות כבר במדינות אחרות. לכן, מדוע מתעקשים בממשלה לנקוט בצעד שהוא גם מסוכן, וגם מיותר לגמרי?".

לטענת ח"כ חנין, יש להפסיק מיד את המהלך של הפיכת המאגר הביומטרי להליך מחייב.

הוועדה תדון מחר בבקשה להארכת הפיילוט

הוועדה המשותפת לוועדת החוקה, חוק ומשפט, ועדת הפנים ואיכות הסביבה וועדת המדע והטכנולוגיה לפי חוק הכללת אמצעי זיהוי ביומטריים ונתוני זיהוי ביומטריים במסמכי זיהוי ומאגר מידע. תתכנס מחר בשעה 16:00 לדון בבקשת שר הפנים להאריך את תקופת הפיילוט עד לסוף חודש מרס 2016.

מטרת הארכת תקופת המבחן נדרשת על-מנת לאפשר לשר הפנים עיון מעמיק בדוחות שהוגשו לקראת סיום תקופת המבחן ולימוד הנושא תוך כדי המשך ביצוע תקופת המבחן.

מן הוועדה נמסר כי לפני קבלת ההחלטה בבקשת שר הפנים בשאלה האם להאריך את תקופת המבחן, הוועדה תשמע סקירות של הגופים המקצועיים ותיקח בחשבון את הדוחות השונים שהוגשו לה בנושא לרבות דוח הוועדה המייעצת המפקחת על התנהלות תקופת המבחן ובחינת תוצאותיה ודוח מבקר המדינה שפורסם היום.

תאריך:  23/06/2015   |   עודכן:  23/06/2015
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
לא ניתן להחליט על המאגר הביומטרי
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
על ברלינסקי ז"ל
23/06/15 18:17
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מבקר המדינה
מבקר המדינה השופט (בדימוס) יוסף שפירא אומר כי לשם שמירת עליונות הערכים החוקתיים-דמוקרטיים, קיימים בכל דמוקרטיה חוקתית מנגנונים המבטיחים שערכים אלו יוגשמו הלכה למעשה, כאשר המנגנון העיקרי להגשמת הערכים הדמוקרטיים ואכיפתם הוא הביקורת השיפוטית באמצעות הרשות השופטת.
17/06/2015  |  עידן יוסף  |   חדשות
גברת איילת שקד - שרת המשפטים,
08/06/2015  |  יוסף שפירא  |   נאומים
הוועדה לביקורת המדינה בכנסת, בחרה (יום ג', 3.6.15) פה אחד את ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) ליושבת הראש החדשה שלה. יו"ר הכנסת, יולי יואל אדלשטיין, אמר בפתח הישיבה כי "מדובר בחברת-כנסת מצטיינת, שנוכחותה במשכן מורגשת ביותר, ושכבר בקדנציה הקודמת זכתה להוביל ועדה מורכבת, רגישה וסבוכה ביותר, כחוק השידור הציבורי".
03/06/2015  |  עופר וולפסון  |   חדשות
משרד מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור דחה את תלונתו של ח"כ דוד אזולאי (ש"ס) נגד שר החינוך לשעבר שי פירון על כך שתוכנית בתי הספר של החופש הגדול הונהגה רק במערכת החינוך הממלכתית ולא בזו החרדית - ברשת מעיין החינוך התורני של ש"ס בפרט.
31/05/2015  |  עידן יוסף  |   חדשות
בין הרכבת הממשלה לבין פרשת רונאל פישר, היה השבוע גם דוח בן 1,500 עמודים של מבקר המדינה. מצאנו לנכון להתייחס שוב לשבעה מן הפרקים המרכזיים בדוח, וגם לצורה בה סיקר ynet פרק אחר
08/05/2015  |  איתמר לוין  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון  |  
כל עוד אנשים כמו יעלון, משת"פים נאמנים מיל' של נתניהו, הם מראשי מבקריו, כאשר ברור שהשנאה האישית שלהם לנתניהו היא המוטיב המרכזי ביסוד ביקורתם, נתניהו יכול לישון בשקט
יורם אטינגר
יורם אטינגר
מפער של 6 לידות לטובת הפריון הערבי בשנות ה-60' לשוויון של 3.11 לידות לאישה ב-2015, ומאז שיעור הפריון היהודי גבוה מהערבי
צבי גיל
צבי גיל
בעיתונים משתקפת לאחרונה איזו לאות, עייפות, תשישות, רחוק ממלחמתיות. והכותרות כאילו כבדו עיניהן טרם נמנום    מעין שקיעה לתוך אפתיה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il