|   15:07:40
  אלעזר לוין  
עיתונאי עיתונות זהב בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
עלויות יישור שיניים: כל מה שצריך לדעת
כתיבת המומחים
ברלין בלוז - המלצה לבינג'

משבר הנדל"ן

הפרק שלא נכתב בדוח מבקר המדינה

הבעיות האמיתיות מוצגות בפרק הנוסף של הדוח: מחסור חמור בפועלים, במנהלי עבודה ובמהנדסים הנושא מפוצל בין שישה משרדים פועל מסין משתכר 20,000 שקל לחודש מחנק אשראי
13/03/2015  |   אלעזר לוין   |   כתבות   |   מבקר המדינה   |   תגובות
שפירא. הדוח מתעלם משורת בעיות [צילום: צבי רוגר]

מבקר המדינה, עו"ד יוסף שפירא, ירצה הבוקר (יום ו', 13.3.15), בפני חברי המועדון המסחרי והתעשייתי בתל אביב. סביר שיקדיש חלק מדבריו למשבר הנדל"ן, ולדוח בעניין זה שפרסם לפני כשבועיים. אלא שהדוח, כפי שכבר הודגש ב-News1, חלקי. הוא מתרכז בנושאי קרקעות וקצב האישור של תוכניות בנייה. הדוח מתעלם משורת בעיות ומחדלים, באחריות משרדי ממשלה, שהביאו לפיגור בבניית דירות, להצע לא מספיק מול ביקוש גובר, ולהאמרת מחירים. News1 מפרסם כאן את תמצית הפרק שהיה צריך להיכתב, ולא נכתב.

פועל סיני משתכר 20,000 שקל לחודש

בדיקות המבקר העלו, שקיים מחסור חמור בפועלי בניין, המביא לירידת היקף הבנייה של דירות. נשיא התאחדות בוני הארץ העריך שהמחסור הוא לפחות 20,000 עובדים. הערכות דומות התקבלו מגורמים מקצועיים אחרים בענף. גם הממשלה אישרה נתון זה, בהחלטה בעניין זה מלפני כשלוש שנים. ישראלים כמעט אינם מוכנים לעבוד במה שקרוי "עבודות רטובות" (העבודות הפיזיות הקשות), ויש הגבלות על מעבר חפשי של פועלים פלשתינים משטחי יהודה ושומרון.

בתנאים אלו, המקור העיקרי להגדלת מספר העובדים הם פועלי בניין זרים. שני המקורות הם סין ומדינות במזרח אירופה. למרות החלטות שקיבלה הממשלה, לעודד הבאת פועלים אלו, הם כמעט שלא הגיעו. המחסור מביא לכך, שפועלי בניין מסין שהגיעו בעבר לארץ משתכרים 20,000 שקל לחודש נטו - פי שניים מהמקובל בענף. הדבר מייקר כמובן את הדירות בשיעור ניכר.

שישה משרדים אחראים למחסור בפועלים

האחריות על הנושא מפוצלת בין כמה משרדי ממשלה: משרד החוץ אחראי על המו"מ עם סין. משרד הפנים אחראי על אישור הבאתם ועל ההסדרים החוקיים להישארותם בארץ, באמצעות רשות האוכלוסין וההגירה. משרד הכלכלה אחראי, באמצעות שירות התעסוקה, על ניסיונות לספק פועלים מקומיים, ועליו גם לדווח כמה פועלים חסרים. המשרד אחראי גם על הכשרה מקצועית וקורסים לפועלי בניין, ועשה מעט מאוד בתחום זה. משרד הבינוי חייב לקיים קשר עם קבלנים וחברות ולקבל מהם נתונים על היקף המחסור. בפועל התברר, שהמקור העיקרי היום הם פועלי בניין מסין.

בנוסף לארבעת המשרדים האחראים ישירות לנושא, מעורבים שני משרדים אחרים, באמצעות האנשים העומדים בראשם: משרד האוצר אינו אחראי על יבוא פועלים זרים, אך מי שעמד בראשו, ח"כ יאיר לפיד, נטל לעצמו את תפקיד יו"ר קבינט הדיור, החייב לעסוק באספקת כוח אדם לבנייה. מנכ"ל משרד ראש הממשלה, הראל לוקר, לקח על עצמו לתווך ולקשר בין הצדדים.

פיצול האחריות בין ארבעה -למעשה שישה - משרדים, גרם לסירבול התהליך, ולמצב שמעט מאוד פועלים מסין הגיעו בפועל לישראל.

משרד החוץ מסר בתגובה, שהוא מנהל מו"מ ארוך ומורכב עם ממשלת סין בנושא, אך טרם התקבלה החלטה. משרד הפנים אישר טיעון זה. לא התקבלה תגובה ממשרד הכלכלה וממשרד הבינוי.

שר האוצר לשעבר, ח"כ יאיר לפיד, טען כי בחודש מאי 2014 כמעט והושג הסכם על יבוא 15,000 פועלי בניין מסין. הבעיה היחידה שנותרה הייתה תנאי של ממשלת סין, שהפועלים לא יעבדו ביהודה ושומרון. ראש הממשלה בנימין נתניהו הטיל וטו על העסקה. משרד ראש הממשלה מכחיש את הסיפור.

המשרדים אחראים גם למחסור במנהלי עבודה

משרדי הממשלה והאישים שהוזכרו לעיל אחראים גם למחסור במנהלי עבודה. על-פי נתונים שהתקבלו מהתאחדות בוני הארץ, חסרים כיום 4,000 מנהלי עבודה (יש גם נתון גבוה יותר). המקור העיקרי להשגתם הוא סין. גם כאן מפוצלת האחריות בין כמה משרדים ואישים. על-פי בדיקות המבקר, המשרדים כמעט ולא עשו דבר בנושא זה, ולא גרמו להבאת מנהלי עבודה מחו"ל. מנהלי עבודה מעטים מחו"ל, העובדים כיום, משתכרים 25,000 שקל לחודש - נטו.

מחסור באלפי מהנדסי בניין

בעיה חמורה נוספת המעכבת בניית דירות היא מחסור באלפי מהנדסי בניין. אין נתון מדויק, אך על-פי אומדנים של התאחדות בוני הארץ וקבלנים פרטיים, שהמבקר נפגש אתם, מדובר על מחסור ב-3,000 עד 4,000 איש, והמספר הולך וגדל. בעשרים השנים האחרונות התבסס הענף על אלפי מהנדסי בניין מיומנים, שעלו לארץ מחבר המדינות. אולם, בדרך הטבע, מנהלים אלו פורשים לגמלאות, ואין מי שימלא את מקומם.

לא ידוע כמה ציוד בניין יש בארץ

בדיקות משרד מבקר המדינה מצאו, שכיום יש בארץ די ציוד מיכני כבד לבניית רבבות דירות: מנופים מכל הסוגים, מעליות בניין, טרקטורים, משאיות, וציוד אחר. אולם קבלנים מזהירים, שאם יוכל המשק להתגבר על המחסור בכוח אדם, והיקף הבנייה יגדל, יהיה צורך לייבא בדחיפות ציוד מחו"ל. לא נמצא שמשרדי הממשלה ערים לנושא, או שערכו סקר מפורט, שיוודא כמה ציוד מיכני כבד יש בארץ, וכמה יחסר אם תואץ הבנייה.

בעיה נוספת היא מעליות נוסעים, שעל-פי החוק יש להתקינן בכל בניין בן יותר מארבע קומות. זהו הרוב הגדול של בנייני מגורים הנבנים כיום. מעליות אלו מגיעות, מפורקות, בדרך הים, מכמה מדינות אירופה. בכמה מקרים בשנים האחרונות פיגרה אספקת מעליות אחרי לוח הזמנים, בגלל שביתות בנמלי אירופה ובמפעלים אירופיים ליצור מעליות. בכמה מקרים, גרמו עיצומים בנמל חיפה לפיגור בשחרור המעליות מהמכס, והדבר הביא בעקיפין לפיגור בבנייה.

מחנק אשראי

מבקר המדינה מצא שמחנק האשראי הוא גורם חשוב בפיגור בבניית דירות. בנק ישראל קבע, שכל בנק יכול להלוות לענף הבנייה והנדל"ן עד 20% מסך תיקי ההלוואות שלו. המטרה רצויה, למנוע הפסדים גדולים לבנקים, העלולים לסכן את יציבותם. זוהי מטרה ראויה, אך היא הביאה לכך שחלק מהבנקים הגיעו לתקרה המותרת, ואינם יכולים לממן בניה. המדובר בהלוואות לשנתיים-שלוש, בריבית פריים פלוס, שהיזם פורע אותה על-ידי מכירת הדירות.

הבדיקות בבנק ישראל גילו, שבנק מזרחי-טפחות, דיסקונט והבינלאומי, צמצמו מאוד את ההלוואות ליזמים למימון בנייה. אמנם, הממוצע הארצי הכולל במערכת הבנקאות הוא 16.5%, אך בבנקים שצוינו, הגיע שיעור ההלוואות לכמעט 20%.

למעשה, נשארו שני בנקים פעילים בענף - פועלים ולאומי, שעדיין יש להם רזרבות למתן אשראי ליזמים. אולם ריכוז כמעט כל האשראי בשני בנקים, להחמיר בדרישות לבטחונות ולקבוע תנאי פרעון קשים. יתר על כן, המצב שנוצר מביא לכך, שיזמים רבים פשוט אינם יכולים לבנות, כי לא השיגו אשראי. זו הסיבה העיקרית, שכמה חברות בנייה כשלו בשנים האחרונות.

סיכום - צעדים לשיפור המצב

משרד מבקר המדינה ממליץ לנקוט ללא דיחוי באמצעים הבאים:
1. יש לרכז ביד אחת, רצוי בידי אדם אחד, את המו"מ על יבוא פועלי בניין מסין. משרד החוץ חייב לסייע, ולהביא לפריצת דרך במו"מ.
2. יש לפעול בדרך דומה כדי להביא אלפי מנהלי עבודה מסין.
3. האדם שירכז את הנושא חייב לקדם גם הבאת פועלי בניין ממדינות מזרח אירופה. יש לסלק בכל המהירות חסמים ביורוקרטיים ואחרים.
4. שירות התעסוקה חייב להגדיל במהירות את הקורסים להכשרת פועלי בניין ישראלים, בתיאום עם הסתדרות פועלי הבניין.
5. רשם הקבלנים במשרד הבינוי חייב להגמיש את התנאים, ולקבוע שפועל מיומן יוכל להתמנות למנהל עבודה כבר לאחר שנתיים- שלש, ולא חמש שנים כנהוג כיום.
6. משרד הכלכלה יגדיל את הסיוע למכללת סמי שמעון, שהיא כיום הגורם העיקרי המכשיר פועלי בניין.
7. משרד הבינוי יפעל להוזלת בניית ממ"דים.
8. הממשלה, במעורבות אישית של ראש הממשלה, חייבת להגיע להסכם עם נגידת בנק ישראל, על הגמשה זמנית ששל היקף האשראי לענף.

תאריך:  13/03/2015   |   עודכן:  13/03/2015
אלעזר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הפרק שלא נכתב בדוח מבקר המדינה
תגובות  [ 8 ] מוצגות   [ 8 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
איציק בן-דב
13/03/15 09:49
2
אהרון שחר
13/03/15 10:23
3
שוק חופשי
13/03/15 11:56
4
בלום נועם
13/03/15 12:24
5
יניב1111111
13/03/15 13:18
6
עידןסובול
15/03/15 07:55
 
הנ"ל
15/03/15 08:29
7
י.צ.
15/03/15 08:34
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מבקר המדינה
חיפשתי בגוגל על "משבר הדיור" במדינות אחרות. לא הקלדתי שמות של מדינות כמו קובה, ונצואלה או וייטנאם, אלא של מדינות מערביות "נאורות" - סוציאל-דמוקרטיות ו"חברתיות" למופת, שהשדולה החברתית אצלנו חולמת להידמות להן, מדינות שחוקקו, כבר לפני עשרות שנים, חוקי דיור סוציאליים "מתקדמים", שאצלנו טרם הגיעו אפילו לקריאה טרומית בכנסת.
06/03/2015  |  מוטי היינריך  |   מאמרים
בעקבות דוח המבקר על משבר הדיור עולה וצפה מחדש השאלה מה היא אחריות הדרג המדיני פוליטי והיכן האחריות של הפקידות המבצעת. דוח המבקר חטא בכך שלא ציין את הגבול בין זו לזו ולא טרח להציג היכן נכשלה הפקידות המבצעת.
02/03/2015  |  שמעון זיו  |   מאמרים
לא נעים להיות משבית שמחות של כלל המפלגות העומדות בשורה ותוקפות, זו אחר זו, מפלגת "הליכוד" ונתניהו, אישית, בשל ממצאי דוח מבקר המדינה, יוסף שפירא, במשבר הדיור. עם זאת, בואו ולא ניתן לבחירות הקרבות לבלבל אותנו ונמנע ככל יכולתנו מלהפוך משאלות לב, לעובדות מוכחות ומוצקות, שעה שלא כך הם פני הדברים.
01/03/2015  |  עו"ד חיים שטנגר  |   מאמרים
דוח מבקר המדינה על מחירי הדיור יכול היה לתת תמונה הפוכה מכפי שעולה ממנו. דוח זה, כמו כל דוח ביקורת, מגלם הרבה חכמה בדיעבד של המבקר. לכן ראוי היה, כי יתן היבטים אחרים של אפשרויות לגבי מקבלי ההחלטות וכן שיעזהר יותר בניסוח הדק. לכל מילה בדוח מבקר, ובעיקר בימי בחירות, יש משמעות עצומה. אנסה להבהיר זאת כאן.
26/02/2015  |  ד"ר גד פניני  |   מאמרים
דוחות מבקר המדינה מאז ומתמיד היו מקור לתקיפות פוליטיות כאלה או אחרות, בדרך כלל אחרי תקופה מסוימת נשתכחו ועברו מהעולם. אומנם ברבות הזמנים והדוחות ולאור הניסיון הוחלט על הקמת צוותי תיקון ליקויים. הדוח הנוכחי עם המועד הבעייתי דן בנושא חשוב מאוד והוא גודל ההוצאה הציבורית על ההוצאות הפרטיות של ראש הממשלה ונשיא המדינה.
26/02/2015  |  שמעון זיו  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אם עד כה ראוי היה להציג את איתמר בן-גביר כעבריין לשעבר הרי שעכשיו הוא בלי לשעבר    רק, לכאורה, לפי שעה
איתמר לוין
איתמר לוין
שופט המעצרים בנימין הירשל-דורון מפגין בקיאות רבה - לעיתים יותר מנציגי המשטרה - ושם לב לכל מילה הנאמרת באולמו    אירוע חריג ופסול מתרחש באולם בכיכובה של נציגת השב"ס
צבי גיל
צבי גיל
בעיתונים משתקפת לאחרונה איזו לאות, עייפות, תשישות, רחוק ממלחמתיות. והכותרות כאילו כבדו עיניהן טרם נמנום    מעין שקיעה לתוך אפתיה
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
ברור היום לכולם כי אין צורך בסיבה מיוחדת כדי לשנוא יהודים, לבזותם, להשפילם, לפגוע בהם בכל דרך אפשרית, להשתיק אותם, לנדות אותם מחברת אומות העולם
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
כחברה עלינו לשנן את שתי הפרשות ולתת להן ביטוי במערכות חיינו היומיומיים, כחברה עלינו לאמץ את התפיסה החברתית וההומנית לפיה כל בני האדם שווים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il