איך מתכננים מסלול של קו בתחבורה הציבורית, האם כתוצאה מראש עירייה או חבר כנסת שפונה? האם כתוצאה מסקרים? מפרסומים תקשורתיים? אם התשובה לכך בשנים האחרונות הייתה חיובית, הרי שבקרוב לא עוד. ב
משרד התחבורה מסתיימת בימים אלה הכנת תורה שלמה ואחידה לתכנון קווים.
עם כניסתו בסוף 2014 לתפקיד ראש
הרשות הארצית לתחבורה ציבורית, הורה מאיר חן על הקמת צוות מקצועי ברשות שיגבש הנחיות לתכנון קווים. ההנחיות עליהן עמל הצוות כשנה יכללו שיקולים לפי אזורים, מיקום, ביקוש, צפיפות וסקרים.
"לא נראה יותר קווים שנוסעים ריקים, כי מישהו צעק וביקש או קווי סרדין שבהם נוסעים בצפיפות במקום אחר", אמר בכיר ברשות ל-News1. "ההנחיות הללו ינטרלו שיקולים פוליטיים ולא יהיו תלויים בלחצים מצד רשויות וכדומה". הגורם הבהיר כי "גם אחרי שנתכנן את הקווים עדיין נהיה קשובים לפניות מצד הציבור לשינויים".
סקר ענק
לנוכח העובדה שתכנון הקווים היום הוא טלאי על טלאי, פועלת הרשות לתחבורה ציבורית לביצוע סקר גדול שממנו תוכל ללמוד על היקף השימוש של כלל המשתמשים, דבר שיאפשר לה לראות את התמונה השלמה ברמה המערכתית.
בדצמבר 2014 הכין מרכז המחקר והמידע של הכנסת מסמך מקיף על תופעת הקווים המדלגים, ונכתב בו כי תכנון קווים אלה מנוגד לעמדת הממשלה, וגורם להמשך הסדר ההפרדה בין המינים בקווים המשרתים את המגזר החרדי. לאחר שתושלם הכנת ההנחיות יהיה ניתן לראות האם הן בעקבותיהן יתוכננו מחדש גם קווים אלה.
"הקווים המדלגים" מהווים מעין שעטנז תחבורתי - הכלאה לא-טבעית בין קו מאסף שעוצר בתחנות רבות בתוך העיר, לבין קו ישיר/מהיר שנוסע ללא עצירות בין שתי ערים. מצד אחד, יש להם תחנות רבות בעיר המוצא ותחנות רבות בעיר היעד; ומצד שני הם אינם עוצרים בתחנות בין עיר המוצא לעיר היעד, או עוצרים בתחנות ספורות בלבד. בחלק מ"הקווים המדלגים" יש עצירות בין עיר המוצא לעיר היעד, שנעשות ליד ערים או ריכוזי אוכלוסייה חרדיים.
עלייה בנפח השירות
בחמש השנים 2014-2010 חלה עלייה בנפח התחבורה הציבורית. המכרזים גדולים יותר ומקיפים אזורים גדולים יותר ("אשכולות"). ההיקף של האוטובוסים גדול יותר וגם מספר הקילומטרים גדל ב-20%. קיימת עלייה של 8% בנוסעים מ-2010. מספר הנוסעים ברכבת 48 מיליון (ויעלה למעל 50 מיליון). ברכבת הקלה מגיע מספר הנוסעים ל-30 מיליון ובאוטובוסים יש 643 נסיעות פר נוסע (חלק כפולות וחוזרות). מדובר בעלייה של 1.3% לעומת 2013, ובסך-הכל 90 מיליון נסיעות. עם זאת, ככל הידוע אחוז המשתמשים בתחבורה הציבורית לא גדל משמעותית ומעטים הם אלה העוזבים את הרכב הפרטי.
היעד שהציבה לעצמה הרשות הארצית לתחבורה ציבורית הוא להגדיל את מספר הנוסעים באחוזים ניכרים. בעבר התבטא בנושא ראש הרשות מאיר חן, שאמר: "אני רוצה שקצב הגידול באוטובוסים לא יהיה 1.3%, אלא לפחות 3% בכל שנה, וברכבות לשמור על מגמת הגידול של 8% ברכבת ואף להעלות אותה".