לחשיפה תקשורתית של תוצאות תאונות דרכים קשות יש השפעה על נהגי ישראל, ורובם הגדול אף מגבירים את עירנותם בעת נהיגה כתוצאה מחשיפה זו. החשיפה התקשורתית גורמת לנוהגים רמות שונות של תגובות - מצער ועד פחד וזעזוע.
כך עולה מתוצאות מחקר שנערך עבור עמותת "אור ירוק" בקרב 525 מרואיינים יהודים בני 18 ומעלה. מטרת המחקר הייתה לבחון את עמדות הציבור על חלקה של התקשורת במאבק בתאונות דרכים. הדגימה לצורכי המחקר בוצעה במרס השנה על-ידי חברת Market Watch.
הסקר יוצג במלואו ביום עיון בנושא "תקשורת, תאונות והנעת הציבור", שעורכת עמותת אור ירוק, העמותה לשינוי תרבות הנהיגה בישראל. יום העיון ייערך בשבוע הבא בתאריך 29.4.04 בבית חיל האוויר בהרצליה.
- 70% מהנשאלים מאמינים, כי חשיפה באמצעי התקשורת לתוצאות של תאונות דרכים קשות מגבירה את העירנות בקרב נהגים בארץ.
- 80% מבעלי רשיון נהיגה ציינו, כי חשיפה כזו בתקשורת גורמת להם להגביר העירנות כשהם נוהגים.
בין היתר נשאלו משתתפי הסקר - איזו תחושה הם מרגישים כאשר הם שומעים, רואים או קוראים על תוצאות של תאונות דרכים באמצעי התקשורת:
- 47% השיבו כי הם מרגישים צער או עצב;
- 42% ציינו שהם חשים פחד, חרדה או חשש;
- ו-12% ציינו שם חשים זעזוע או הזדעזעות.