בפגישה משותפת למנכ"לי רכבת ישראל ונתיבי ישראל, שיזמה שרת התחבורה מרב מיכאלי, אישרו מנכ"ל הרכבת, מיכה מייקסנר ומנכ"ל נת"י, ניסים פרץ את ההסכמות על חלוקת תחומי האחריות במיזם המסילה הרביעית באיילון.
מיזם המסילה הרביעית בפרוזדור איילון הוא מיזם משמעותי ומורכב שמקדם משרד התחבורה. הקמת המסילה, לצד תהליכי פיתוח נוספים, תאפשר הרחבה משמעותית של תנועת הרכבות הארצית, תגדיל באופן ניכר את היקף השירות הרכבתי ואת תדירות הרכבות לטובת ציבור הנוסעים ותשדרג את חיבור יישובי הפריפריה למרכזי המטרופולינים.
במספר החלטות עבר שהתקבלו על המיזם שונו מרכיבי האחריות לביצועו בין החברות, כאשר השינוי המשמעותי האחרון בוצע בחודש יוני 2021, ובו הסכימו כל הצדדים על חלוקה גאוגרפית, ששינתה החלטה קודמת שהגדירה חלוקה מקצועית ('תשתית בטון' מול 'פרויקט רכבתי').
במהלך החודשים האחרונים התגלו בעיות במימוש הוצאתו לפועל של המיזם בשיטה זו, ועלה בעוצמה הצורך בתיאום ובבקרה הדוקה יותר של משרד התחבורה על החברות המבצעות.
על-מנת לבחון פתרונות, הטילה מנכ"ל משרד התחבורה, מיכל פרנק על המשנה למנכ"ל, עילם שגיא, להוביל תהליך בחינה מקצועי, שכלל מספר רב של דיוני עומק עם כלל הגורמים הרלוונטים במשרד התחבורה ובחברות הממשלתיות, סיורים והתייעצויות. השיקולים העיקריים שעמדו לנגד עיני צוות הבחינה היו מימוש המיזם בלו״ז המהיר האפשרי, מיצוי מקצוענות והתמחויות החברות המנהלות והפחתת סיכונים בטיחותיים ככל האפשר.
אלו עיקרי המתווה שנבחר:
- כבסיס למימוש תישמר החלוקה הגאוגרפית. עם זאת, באזור הקמת המחלף המסילתי מדרום לגשר קיבוץ גלויות, תבוצע פעילות מתואמת בבקרה צמודה תוך מיקוד מקצועי של חברת נתיבי ישראל בהקמת המחלף, תוך תכנון וביצוע תוכנית מעודכנת מדורגת של נת״י כך שהקמת המחלף באזור הנחל תותנע לאלתר, והאזורים המורכבים (באזור מחלף קיבוץ גלויות ומעל תוואי המסילות החדשות בעיקול תוואי הנחל מזרחה) יתוכננו מחדש בבקרה הדוקה של חברת רכבת ישראל מתוך הבנתה את מורכבות העבודות בקרבת המסילה.
- בהתאם, רכבת ישראל תוגדר כגורם האחראי על ביצוע המיזם המורכב של חיבור המסילות הפעילות באזור המחלף המסילתי, ועל מתקנים הקשורים למסילה בחלק זה כמו תקשורת, שליטה ובקרה, חשמל מעברים והקמת גישה תפעולית למסילה.
- חברת נת"י תמשיך להוביל את כלל פעילויות הניקוז המורכבות בנחל האיילון ובמעלה הנחל.
במשרד התחבורה אומרים כי הצלחת המיזם תלויה בראש ובראשונה בתיאום ושת"פ הדוק ופורה בין שתי החברות. זהו מיזם בעדיפות לאומית, ויבוקר בוועדת היגוי שתתכנס אחת לחודשיים בראשות המשנה למנכ"ל משרד התחבורה.
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, ח"כ מרב מיכאלי: הסעת המונים היא העתיד שלנו ולכן ההשקעה בה חייבת להיות מאמץ משותף לכל חברות הביצוע ובפיקוח הדוק של המשרד. אני שמחה שהצלחתי להוביל להסכמות בין חברת רכבת ישראל וחברת נתיבי ישראל, והבהרתי למנכ"לי החברות שהדרישה והציפיה היא שהמיזם יקודם בהקדם האפשרי בלי תקלות וללא עיכובים. הציבור הישראלי זקוק למסילה הרביעית ואני עושה הכל כדי שתהליך ההקמה שלה יחל בהקדם האפשרי ובתיאום מקסימלי".
המשנה למנכ״ל, עילם שגיא: "שמחתי לעמוד בראש ועדה מקצועית זו. אחרי היכרות עמוקה עם פרטי המיזם, אני מאמין שהתגברנו על מהמורה משמעותית בשלב התכנון, ועכשיו ניגשים למבחן הביצוע, תוך עמידה ביעדי הלו״ז והתקציב".