חברת הספנות הישראלית צים חתמה עם חברת הדלק של על הסכם לרכישת גז טבעי נוזלי לאוניות שלה. תוקפו של ההסכם הוא עשר שנים והיקפו הכספי מוערך במעל למיליארד דולר.
הגז הטבעי הנוזלי אמור לשמש לתדלוק לתדלוק עשר אוניות מכולה המונעות בגז טבעי נוזלי שיפעלו בקו מרכזי של צים בין אסיה לחוף המזרחי של ארה"ב. עשר אוניות אלו, של 15,000 TEU כל אחת, צפויות להיכנס לשירות בשנים 2023 ו-2024 ויובילו מטען מסין ו
קוריאה הדרומית לחוף המזרחי של ארה"ב ולאזור הים הקריבי. ההסכם עם של עשוי לכסות גם עסקות אחרות שבהן ניתן יהיה לכלול ספינות גז טבעי נוזלי של צים.
כ-23% מכלל פליטות הפחמן בתעשיית הספנות הן ממגזר הובלת המכולות לבדו, ועם הצמיחה בסחר העולמי, נדרשת פעולה מיידית בנוגע לכך. גז טבעי נוזלי הוא הדלק בעל פליטות הפחמן הנמוכות ביותר הזמין כיום בהיקף נרחב, והוא מביא להפחתה של כ-20% בפליטת גזי חממה (GHG) בהשוואה לדלקים ימיים קונבנציונליים. בנוסף, גז טבעי נוזלי כמעט ולא פולט תחמוצות גופרית (SOx) וחומר חלקיקי (PM), ומפחית משמעותית פליטת תחמוצות חנקן (NOx). עבור צים, הפחתה של 20% בפליטת גזי חממה בהשוואה לדלק רגיל ב-10 האוניות היא שוות ערך לשיעור של אפס פליטות בשתיים מתוך עשר האוניות החדשות.
אלי גליקמן, נשיא ומנכ"ל צים, ציין כי עם הוספת יכולת הובלה משמעותית המונעת בגז טבעי נוזלי לצי של החברה, החל משנת 2023, הפכה צים למובילה בהפחתת פליטות הפחמן בקרב חברות ספנות גלובליות. "אנו שמחים להוציא לפועל את הסכם האספקה ארוך הטווח הזה על-מנת לספק גז טבעי נוזלי בתנאים תחרותיים ומצפים לשתף פעולה עם Shell, מובילה עולמית בתעשיה, בעוד אנו נוקטים צעד חשוב כדי להבטיח שמיקור הדלק שלנו מתוכנן היטב ובאיכות הגבוהה ביותר. הצי הגדל שלנו המונע בגז טבעי נוזלי יאפשר לצמצם פליטת פחמן ולהתייעל, תוך שיפור מעמדנו התחרותי, בייחוד בסחר האסטרטגי בין אסיה והחוף המזרחי של ארה"ב, ויאפשר ללקוחות להפחית את טביעת הרגל הפחמנית שלהם", אמר.
סטיב היל, סגן נשיא בכיר לשיווק אנרגיה בחברת הדלק של, ברך את צים על הצגת הצי הראשון בעולם של אוניות מכולות גדולות המונעות בגז טבעי נוזלי שיפעל בנתיב הסחר צפון אסיה-צפון אמריקה.
"אנו שמחים לשתף איתם פעולה במאמציהם המרשימים להפחית את הפליטות בשרשרת האספקה הימית שלהם. דה-קרבוניזציה של תעשיית הספנות חייבת להתחיל היום, וגז טבעי נוזלי הוא בחירה בדלק בעל טביעת רגל פחמנית נמוכה יותר הזמין כיום בכמויות משמעותיות; ובאמצעות ביו-מתאן נוזלי ומתאן נוזלי נטול פחמן, מציע נתיב אמין לאפס פליטות", אמר.