|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הקשר בין טסט שנתי לרכב ותקלות ברכבים ישנים
קבוצת ירדן
כל מה שרצית לדעת על שירותי אינסטלציה
הרצוג. לעצור את מחול השדים [צילום: נתי שוחט/פלאש 90]
הנשיא יצחק הרצוג בנאום לאומה:

הרפורמה עלולה לפגוע בדמוקרטיה; מציע חמישה עקרונות לפשרה

"מכלול חלקי הרפורמה במתכונת הנוכחית מעלים חשש עמוק מפוטנציאל ההשפעה שלהם לרעה על יסודות הדמוקרטיה הישראלית" העקרונות המוצעים: חוקי יסוד בהסכמה רחבה וללא ביקורת שיפוטית, הגבלת הביקורת ופסקת התגברות ביתר החוקים, איזון בין הרשויות בוועדה לבחירת שופטים, הגבלת השימוש בעילת הסבירות
12/02/2023  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   סערת הרפורמה במשפט   |   תגובות
אם הצדדים יהיו מוכנים לדבר, הפרטים הם שיכריעו
איתמר לוין
לוין/רוטמן וחיות יצטרכו להסכים בכלל להידבר ולגלות נכונות ממשית לוותר על נושאים החשובים להם * רק אם זה יקרה, ניתן יהיה לדון בפרטי הצעותיו של הרצוג אשר יקבעו מה יהיו השלכות הרפורמה
לרשימה המלאה

נשיא המדינה, יצחק הרצוג, מותח ביקורת חריגה על הרפורמה המשפטית, קורא להידברות וויתורים הדדיים ומציג חמישה עקרונות לרפורמה מוסכמת. הרצוג דיבר (12.2.23) בנאום לאומה, נדיר ביותר כאשר מדובר בנשיא המדינה.

הרצוג אמר: "אנחנו בעיצומם של ימי הרי גורל לעם ומדינה. הדברים שאומר כאן יהיו נוקבים ורוויי כאב, וחלקם לא ינעמו לצד זה או אחר. שני הצדדים צריכים להבין שאם רק צד אחד ינצח, ולא משנה איזה צד, כולנו נפסיד ומדינת ישראל תפסיד". הוא סיפר, כי כאשר ניחם בשבועות האחרונים משפחות שכולות של קורבנות טרור, "כולם ביקשו ממני לעשות הכל כדי לעצור את הטירוף שמאיים עלינו. מכל צידי הקשת הפוליטית מבקשים דבר אחד: לא לצעוד לתהום".

הרצוג הזהיר: "אנחנו מזמן לא בוויכוח פוליטי אלא על סף משבר חוקתי. אני רואה ושומע את ההפגנות, קהל עצום של פטריוטים שמחויבים באופן מוחלט לגורל העם והמדינה. כולנו מצויים רגע לפני התנגשות, אפילו אלימה. אנחנו על סף יד איש באחיו. אלימות מכל צד, ועל אחת כמה וכמה כלפי משרתיו ציבור ונבחריו, היא קו אדום שאסור לנו לעבור בשום פנים ואופן.

"יש מספר הנחות יסודיות. בית נבחרי העם הוא הכנסת. זהו בית הריבון. לממשלה שנבחרת על-ידי הכנסת יש סמכות לממש מדיניות. מערכת היחסים בין רשויות השלטון נשענת על איזונים ובלמים, אבל שינויים יכולים להיות לגיטימיים. רפורמה הא בסיס לצמיחה ואסור לאף רשות להיות מקובעת. הרשות השופטת חייבת להיות בית לגיוון. כך למשל, אין מספיק שופטים ממוצא מזרחי בביהמ"ש העליון, דבר המטריד אותי מזה שנים".

לדברי הרצוג, "הרפורמה היא תוצאה של מחנה שמרגיש שנוצר נתק. יש כאב אמיתי ותהיה זו טעות גדולה להתעלם ממנו. מצד שני, האחריות להקשיב לכל חלקי העם מוטלת בראש ובראשונה על מי שאוחזים במוסדות השלטון. מכלול חלקי הרפורמה במתכונת הנוכחית מעלים חשש עמוק מפוטנציאל ההשפעה שלהם לרעה על יסודות הדמוקרטיה הישראלית.

"מערכת המשפט היא תפארת מדינתנו. הם שומרים עלינו מפני פשיעה, מגינים על חיילינו, מגינים נגד דורסנות כלפי זכויותיו של האדם והחלש. אנחנו מדינת חוק ועלינו להודות על כך לרשות השופטת. יש ציבור גדול הרואים ברפורמה איום ממשי על הדמוקרטיה. הם חרדים שלא ייוותר מפני מי שיגן על האזרח מפני כוח השלטון. זהו כאב אמיתי. להתעלם ממנו - זו טעות גדולה". הרצוג ציטט דוחות מודיעין שהוא קורא: "אויבינו צופים בנו חיכוך ידיים בהנאה: תנו להם לעשות את העבודה שלנו; היש תענוג גדול מזה?".

לדברי הרצוג, "אפשר להגיע להסכמה רחבה שתשים את אזרחי ישראל מעל כל ויכוח". הוא הציע חמישה עקרונות למו"מ מיידי:

1. "חקיקה של חוק יסוד החקיקה, אשר יסדיר את היחס לחוקים רגילים ולחוקי יסוד ואת היחסים בין הרשות המחוקקת והשופטת ויביא ליציבות. חוק יסוד ייכנס לספר החוקים שכזה רק לאחר הסכמה רחבה וארבע קריאות. לא תהיה ביקורת שיפוטית על חוקי יסוד שייחקקו בצורה זו. חוק יסוד החקיקה יעגן את הביקורת השיפוטית בהרכב וברוב שייקבעו בחקיקה". הוא גם הציע פסקת התגברות ברוב ובהליך שייקבעו בהידברות ובהסכמה.

2. העומס השיפוטי: "הממשלה בתיאום עם נשיאת בית המשפט העליון צריכה ליצור כבר בתקציב הקרוב תוכנית שתצמצם את בתוכנית רב-שנתית את הפער" בכמות השופטים לאזרח בין ישראל לבין המקובל במדינות OECD.


3. "האמון הוא ערך בסיסי ביותר ביחסים בין האזרח לכל רשות. מערכת המשפט אינה עומדת בנטל, וזה פוגע באיכות, ביעילות ובאמון. השר והנשיאה חייבים להכין תוכנית שסייע למערכת המשפט להתייעל ושתשים סוף לסחבת הבלתי-נסבלת".

4. הרכב הוועדה לבחירת שופטים ישונה, "כך שישקף איזון ראוי בין הרשויות ולא יאפשר רוב מובנה לאף רשות. הוא צריך להישען על הסכמות ולא על סבבים בלתי נגמרים של הכנעות. לכל רשות תהיה נציגות שווה, בנוסף לנציגי ציבור שימונו בתיאום ובהסכמה בין השר לנשיאה. אחד מנציגי הכנסת יהיה איש האופוזיציה. בחירת נציגת הציבור ולשכת עורכי הדין תיקבע בחוק".

5. עילת הסבירות: שימוש בלתי מוגבל בה "עלול לאפשר כניסה בלתי מידתית של הרשות השופטת לתחומיהן של הרשות המחוקקת והרשת מבצעת. יש מקום להגביל אותה, כפי שכבר כיום היא מוגבלת לחוסר סבירות קיצוני, תוך הבחנה בין נבחרים לממונים".

הרצוג הדגיש: "זו תחילת הדרך ולא סופה. אני מבקש מעומק ליבי לעצור את מחול השדים ולפנות להידברות. אפשר וצריך להגיע להסכם תוך זמן קצר. אפשר וצריך. בית הנשיא מחויב לחלוטין לנושא, בכל שעות היממה ובכל דרך שתבחרו. יש לזנוח את השיח המזלזל והמבטל, לעבור לשיח בונה".

הרצוג קרא במישרין לשר יריב לוין ולח"כ שמחה רוטמן לא להביא את הצעות החוק לקריאה ראשונה על-רקע של מחלוקת, "אלא לשקול את העקרונות שהצעתי לדיונים בוועדה עוד לפני הקריאה הראשונה. אם אדרש - אפשר שאף אבקש להופיע בעצמי בפני הוועדה. אני מוכן לעשות הכל, הכל, כדי שנצלח את המחלוקת הקשה הזאת".

תאריך:  12/02/2023   |   עודכן:  12/02/2023
איתמר לוין
+איפה אתם
10:15 13/02/23  |  צבי גיל   |   לרשימה המלאה
איפה מאות אלפי המפגינים של "הרוב" אשר בשמו ממשלה זאת מנסה להרוס ולהחריב את אשר עמלנו והשגנו במשך מאה שנה
רוב בולט של העם [צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90]
+ועדה מייעצת
10:09 13/02/23  |  אפרים הלפרין   |   לרשימה המלאה
שלושה חודשים הם פרק זמן מספק על-מנת שנשיאת בית המשפט העליון תבוא עם הצעה נגדית מפורטת להצעות הממשלה והכנסת  ▪  לצורך כך על הנשיאה ליזום הקמה על אתר ועדה מייעצת אשר תגבש הצעה נגדית להצעה הקיימת  ▪  רק מעש ממשי קצוב בזמן (שלושה חודשים במקום הצעתו המצחיקה של הנשיא, שבועיים) יאזן בין האינטרסים ויביא פתרון ראוי
חיות. חובה לוותר [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
+כן לרפורמה, כן להידברות
09:23 13/02/23  |  רון בריימן   |   לרשימה המלאה
במהלך הגירוש הדורסני, חבריי ואני, חברי הנהלת חוג הפרופסורים לחוסן מדיני וכלכלי, נעצרנו בדרום הארץ והובלנו לכלא  ▪  לא ניתן לנו הסבר או מסמך כלשהו לגבי מעצרנו ו/או לגבי שחרורנו מהמעצר  ▪  הגירוש קידש את האמצעים
לילה במעצר [צילום: אלישע האס]
+אושר לקריאה ראשונה חוק יסוד: השפיטה

09:20 13/02/23  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
9 ח"כים תמכו לעומת 7 שהתנגדו  ▪  חברי האופוזיציה שרו "אין לי ארץ אחרת" ודפקו על השולחנות. בהמשך ח"כים טיפסו על השולחן וקמו לעבר יו"ר הוועדה ואף נשכבו על הרצפה  ▪  יו"ר ועדת החוקה אמר שהשליטה על ההצבעה בקריאה ראשונה על הרפורמה אינה בידיו  ▪  יו"ר הוועדה ברך על יוזמת הפשרה של הנשיא וטען כי "הפערים קיימים אך לא גדולים"
מהומה וכאוס בוועדה [צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת]
+לוין: אין לקשור בין ההידברות להתקדמות הליכי החקיקה
23:32 12/02/23  |  עידן יוסף
שר המשפטים יריב לוין מגיב למתווה הרצוג, ואומר כי "נאום נשיא המדינה התקיים בשעה שהשתתפתי בדיון בקבינט המדיני-ביטחוני. רק לאחר הדיון יכולתי לשמוע בקשב רב את דבריו. יש בהצעתו מרכיבים חיוביים, ויש בה גם מרכיבים שמנציחים את המצב הלא תקין הקיים".

בתגובה שפורסמה, ככל הנראה ללא תיאום עם ראש הממשלה, נמסר: "כפי שאמרתי לכל אורך הדרך, אני מוכן ומעוניין לקיים הידברות אמיתית עם חברי אופוזיציה שיסכימו לכך, וכדאי להתחיל בהידברות זו מיד. על-מנת שההידברות לא תהפוך לאמצעי לגרירת רגליים כדי לעכב ולמנוע רפורמה מהותית ומשמעותית במערכת המשפט, אין לקשור בין ההידברות והתקדמות הליכי החקיקה. לצד קידום החקיקה יש לכולנו מספיק זמן כדי שנוכל להידבר ולהגיע להבנות טרם הקריאה השנייה והשלישית".
+ראשי כל הבנקים: תומכים ביוזמת הנשיא לפשרה
22:48 12/02/23  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
יושבי הראש והמנכ"לים של חמשת הבנקים הגדולים בישראל - הפועלים, לאומי, מזרחי טפחות, דיסקונט והבינלאומי - קוראים לביצוע רפורמה במערכת המשפט תוך הידברות והסכמה רחבה
מנכ"ל בנק הפועלים, דב קוטלר [צילום: גדי דגון]
+הרצוג לא הציע ועדה נשיאותית, אך לפיד טען שכן
21:28 12/02/23  |  עידן יוסף
ראש האופוזיציה יאיר לפיד, הגיב למתווה נשיא המדינה וכתב: הנשיא הרצוג הציב מתווה ראוי - 1. עצירה מיידית של החקיקה לפני הקריאה הראשונה כתנאי לכל הידברות; 2. הדיון במתווה יתקיים במשכן הנשיא, במסגרת ועדה נשיאותית; 3. מסגרת חמשת העקרונות שהציב הנשיא תשמש כבסיס למתווה. עד אז: המאבק לא ייפסק, המחאה לא תיעצר. אנחנו נלחמים על ערכי מגילת העצמאות, ועל עצם הרעיון של חיים משותפים והיותנו עם אחד".

אולם בניגוד לדברי לפיד, הנשיא כלל לא דיבר על ועדה נשיאותית, אלא הציע להגיע בעצמו לוועדת החוקה.
+פורום קהלת: אין מקום להתערבות גופים ממלכתיים אחרים בהליכי חקיקה
21:25 12/02/23  |  עידן יוסף
פורום קהלת הגיב לדברי נשיא המדינה הרצוג: "רפורמת המשפט שעליה הכריז שר המשפטים חיונית לשם השבת האיזון בין רשויות השלטון. קריאתו העקרונית של נשיא המדינה הערב לחפש דרכים לקדם את הרפורמה בהסכמה רחבה ככל האפשר היא נכונה וחשובה. עם זאת, החלטות בענייני חקיקה מסורות לכנסת בלבד, ואין מקום להתערבות של גופים ממלכתיים אחרים בהליכי חקיקה".
+אם הצדדים יהיו מוכנים לדבר, הפרטים הם שיכריעו
21:14 12/02/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
לוין/רוטמן וחיות יצטרכו להסכים בכלל להידבר ולגלות נכונות ממשית לוותר על נושאים החשובים להם  ▪  רק אם זה יקרה, ניתן יהיה לדון בפרטי הצעותיו של הרצוג אשר יקבעו מה יהיו השלכות הרפורמה
הרצוג בנאומו הערב [צילום: נתי שוחט, פלאש 90]
+קריאת הנשיא: לוין שוקל דחיית הצבעה לשבוע הבא
21:09 12/02/23  |  עידן יוסף
ברקע בקשת הנשיא הרצוג: שר המשפטים לוין הודיע היום לראשי המפלגות שלא יביא מחר לקריאה ראשונה את הצעות החוק למליאה. לוין הסביר שהוא לא רוצה קיצורי דרך ושוקל לדחות את ההצבעה לשני הבא.

+קדימון לירושלים של מפגן
19:37 12/02/23  |  דן מרגלית   |   לרשימה המלאה
דברים שרבנים נשואי פנים לוחשים באוזנינו ונרתעים מלהכריז בכיכר העיר נשמעו מפי הצעיר שבחבורה, מעין "מפי עוללים ויונקים ייסדת עוז"
חם בלב [צילום: גילי יערי/פלאש 90]
+נבצרות כן או לא
19:08 12/02/23  |  אפרים הלפרין   |   לרשימה המלאה
כולם מייללים, במקום לעבוד, מייללים  ▪  האם בכל פעם שבית המשפט יתקוף, נשנה אד הוק את החוק וננסה להפעיל אותו לצורך ספציפי?

צורך ספציפי [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
+ראשי האופוזיציה ימסרו מחר הצהרה משותפת
17:43 12/02/23  |  איציק וולף
ראשי מפלגות האופוזיציה היהודיות - ראש האופוזיציה ויו״ר יש עתיד יאיר לפיד, יו״ר המחנה הממלכתי בני גנץ, יו״ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן ויו״ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי - פרסמו הודעה משותפת ובה הודיעו כי מחר בצהריים ימסרו הצהרה מיוחדת. "זוהי שעת חירום, לא ניתן להרוס את מדינת ישראל", ציינו בהודעתם.

לא נמסר מה צפוי להיות תוכן ההצהרה המשותפת, שתימסר בשעה 13:30 בכנסת, כחצי שעה לפני מועד תחילת ההפגנה המתוכננת להתקיים מחר מול משכן הכנסת.

מן ההודעה המשותפת נעדר יו"ר מפלגת רע"מ, ח"כ מנסור עבאס, ונעדרים ראשי סיעת חד"ש-תע"ל.
+שר החינוך לא מאשר השתתפות מורים ותלמידים בהפגנה
16:52 12/02/23  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
השר קיש הודיע כי מורים שייעדרו מחר מעבודתם לצורך השתתפות בהפגנה נגד הממשלה לא יקבלו שכר וכי לתלמידים שישתתפו בהפגנה יירשם חיסור לא מוצדק
השר קיש. "לא לערב פוליטיקה במערכת החינוך" [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
+מרד בדמוקרטיה
12:49 12/02/23  |  עדי ירדן   |   לרשימה המלאה
אדם שמקשיב לתקשורת חושב שפרץ מרד של ממש  ▪  אולם מי לא הגיע? הציבור! בעוד השיח שמובילים הפוליטיקאים מן השמאל ואנשי התקשורת הוא שיח מפלג, האנשים הפשוטים יודעים להסתדר
כפפות של משי [צילום: גרשון אלינסון, פלאש 90]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הרפורמה עלולה לפגוע בדמוקרטיה; מציע חמישה עקרונות לפשרה
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
באום
12/02/23 21:44
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  סערת הרפורמה במשפט
בלהט ליבה הנחתה הלילה הפיסיקאית ד"ר שקמה ברסלר (שוורצמן) במינון נכון את הפגנת המחאה בקור המקפיא ששרר בתל אביב. הפגנת הענק בה השתתפו כ-150 אלף שימשה קדימון נאות למבחן העיקרי מחרתיים, הוא יום השביתה וההתכנסות מול הכנסת לבלום את המהלך הדיקטטורי המובל על-ידי שלישיית הזדון בהשתתפות בנימין נתניהו, יריב לוין ושמחה רוטמן.
12/02/2023  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
מה מוקד הרפורמה? המוקד שלה הוא חוק מחורר אשר שקט על שמריו 40 שנה במקביל להשתלטות בית המשפט על החקיקה, באמצעות פסיקותיו אשר מרכזיות ומהותיות שבהן שלא התבססו על החוק.
שר החינוך, יואב קיש, הודיע כי מערכת הלימודים תפעל מחר כסדרה וכי לא יתאפשר למורים ולתלמידים להיעדר לצורך השתתפות בהפגנות מחאה נגד הממשלה.
12/02/2023  |  איציק וולף  |   חדשות
אחרי יותר מדי הצלחות של בנימין נתניהו, הגו בשמאל את רעיון המאבק האישי, "רק לא ביבי". הדבר הביא את ישראל לסדרה של ארבע מערכות בחירות, עד להקמת ממשלת השינוי על-ידי השמאל, תוך הונאת בוחרי מפלגת ימינה, שערקה לצד השמאלי של המפה הפוליטית. גם הגבול של הכנסת תומכי טרור לממשלה נפרץ על-ידי ממשלת השמאל (ייזכר לרעה נתניהו שהגה את הרעיון ומצד שני ייזכר לטובה בצלאל סמוטריץ', ששמר אמונים למדינה).
12/02/2023  |  עדי ירדן  |   יומני בלוגרים
שלום בנימין נתניהו,
12/02/2023  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
באופן צפוי לחלוטין, כל התוכניות ההזויות שקידם שר הביטחון התפוגגו בלי שום הישג    בעצם, התוכניות של גלנט השיגו דבר אחד - חיזוק השלטון האזרחי של החמאס
יואב יצחק
יואב יצחק
חקירה שהתקיימה בישראל נגד גרטלר במחלקה לחקירות שוטרים בחשד שנתן שוחד לדנינו ולגורמים נוספים, הסתיימה בלא כלום, לאחר שלא נמצאו ראיות; כך גם חקירה שהתקיימה ע"י FBI בחשד לשוחד בקונגו ...
אלי אלון
אלי אלון
דן הדני עלה לישראל ב-1948, סיים קורס חובלים ושירת בחיל-הים כקצין בשירות קבע    בשנת 2016 מסר דן הדני את אוסף תצלומי העיתונות שלו שכלל כמיליון צילומים לספריה הלאומית
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il