|   15:07:40
  עידן יוסף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
אמציה סמקאי, יוג'ין קנדל, איתן ששינסקי [צילום: דני שם-טוב/דוברות הכנסת]

ששינסקי מתנגד לסעיף קואליציוני שיהפוך את הקרן לקופה קטנה

הקמת הקרן לאזרחי ישראל שמה לה למטרה לחלק רווחי משאבי טבע לאזרחים ולדורות הבאים תוך הימנעות מ"קללת משאבי הטבע" ו"המחלה ההולנדית" כללי הקמה של הקרן צריכים להתנגד למניעים פוליטיים קצרי טווח, וזיכיון ים המלח המסתיים ב-2030 מחייב גישה תחרותית למכרז הקרוב השקעת יתרות הקרן בניירות ערך נזילים נחוצה כדי להגן מפני תרחיש "יום סגור"
25/03/2023  |   עידן יוסף   |   חדשות   |   גז טבעי   |   תגובות
במכתב ששלחו ששינסקי וקנדל לחברי הוועדה הם תיארו את מטרות החוק כחלוקת עושר בין דורית והגנה על אזרחי ישראל מול משברים. במכתב מוסבר כי השקעת חלקם של הדורות הבאים בתשתיות נוספות מייצגת גישה פטרנליסטית קיצונית שעלולה להביא לבזבוז כספי ה"ירושה" שלהם עוד לפני שקיבלו אותם.
הם מתנגדים להצעה להפנות את כספי הקרן להשקעות בתשתיות ומסבירים כי השקעות כאלה יקוזזו ברובן על-ידי צמצום השקעות דומות מתקציב הממשלה, והכספים ה"פנויים" יוקצו לסעיפים הבוערים ביותר על סדר היום הפוליטי. המכתב מדגיש את הצורך להגן על הקרן מפני פוליטיקאים עתידיים ומזהיר מפני הסטת כספי הקרן להשקעות בתשתיות מקומיות שהופכות את הקרן למיותרת ואולי אף מזיקה.

הוועדה לפיקוח על הקרן לאזרחי ישראל שמעה השבוע (21.3.23) סקירה מפי הפרופסור איתן ששינסקי והפרופסור יוג'ין קנדל. את הסקירה פתח הכלכלן ששינסקי, שציין כי הוקמו 40 קרנות במדינות שונות בעולם בהן יש משאבי טבע מתכלים, והתייחס לסיבות שבגינן קרנות אלו מוקמות:

  • ראשית, פריסת הפירות של משאבי הטבע השייכים לאזרחי המדינה ולדורות העתיד. בתוך כך, הסביר על "קללת משאבי הטבע" – מצב שבו לעיתים קרובות, מדינות עם שפע של משאבי טבע, למשל נפט או גז טבעי, מצליחות פחות מבחינת פיתוח כלכלי וממשל תקין בהשוואה למדינות שלהן משאבים מועטים יותר.
  • סיבה נוספת שמנה קרויה "המחלה ההולנדית" – תיסוף המטבע כתוצאה מהכנסות המתקבלות ממכירה בעולם של משאב הטבע. הדבר גורם לפגיעה בענפי הייצוא המסורתיים ולמיתון במשק.

שקיפות מוגברת במיסוי משאבי טבע / נייר עמדה
בשם לובי 99 אנו קוראים לוועדה המיוחדת לפיקוח על הקרן לאזרחי ישראל )"הוועדה"( לפעול לקידום שקיפות במיסוי משאבי הטבע בישראל ולאמץ סטנדרטים מקובלים בעולם בנושא זה. בפרט, יש להורות לרשות המסים – המוסמכת לגביית המס, והמחזיקה במידע – לדווח באופן עתי אודות חלקה של המדינה במשאב הטבע מהמיזמים השונים ואודות המחלוקות בהליכי השומה (2 עמ')

[צילום: דני שם-טוב/דוברות הכנסת]

ביחס לקרן לאזרחי ישראל, הסביר ששינסקי כי היה חשוב לקבוע כללי הקמה שיהיו עמידים בפני מניעים פוליטיים קצרי טווח. "בחוק הקרן לאזרחי ישראל נקבעו כללים שהיו במידה רבה אימוץ הכללים של הקרן הנורבגית", ציין. עוד פירט על עבודת ועדות ששינסקי, ובין היתר על אופן קביעת כללי המיסוי בגין משאבי טבע. כמו-כן, הוסיף כי זיכיון ים המלח עתיד להסתיים בשנת 2030, והמליץ לקיים, ככל שניתן, גישה תחרותית במסגרת המכרז העתיד לבוא.

"בקשר לענייני דיומא, אחת הנקודות היא שסעיף 62 להסכם הקואליציוני אומר שכספי הקרן יוקדשו למטרות של תשתיות, בינוי וכו'. אנו מתנגדים לכך מאוד. יש שיאמרו שזה אף ייצור קופה קטנה לאוצר ולממשלה", אמר ששינסקי.

[צילום: דני שם-טוב/דוברות הכנסת]

יוג'ין קנדל, לשעבר ראש המועצה הלאומית לכלכלה, תיאר את יעדי חוק הקרן לאזרחי ישראל, והסביר כיצד השקעת הכספים בחו"ל נועדה לאפשר לישראל להגשים יעדים אלה. בין היעדים שהוזכרו במהלך הדיון – חלוקת עושר בין דורית, כאשר הרעיון הינו לשמור, לפחות חלק מהעושר, לדורות העתיד ולאפשר להם להחליט איך להשתמש בו. בנוסף – הגנה על אזרחי ישראל בעתיד בפני משברים, כאשר הקמת הקרן נועדה להגן על ישראל מפני אירועי קיצון כדוגמת מגפת הקורונה.

בהתייחס להצעה שעלתה בעבר שגורסת כי יש להפנות את כספי הקרן להשקעות בתשתיות בישראל, הסביר כי השקעת חלקם של דורות העתיד בתשתיות נוספות מייצגת גישה פטרנליסטית קיצונית, אשר לנוכח אי-הוודאות לגבי העתיד, יכולה להביא לבזבוז של כספי ה"ירושה" שלהם עוד לפני שקיבלו אותה.

לדידו, השקעת היתרות של הקרן בתשתיות בישראל אינה משיגה את מטרות חוק הקרן לאזרחי ישראל, וזאת בשל הטעמים הבאים: רוב המיזמים התשתיתיים הממשלתיים אינם בהכרח רווחיים למשקיעים חיצוניים, אלא אם הממשלה מסבסדת אותם. לכן, תשואה גבוהה לקרן מהשקעות אלו מוטלת בספק רב. מלבד זאת, כדי לשמש כהגנה ל"יום סגריר", הכספים בקרן חייבים להיות נזילים – משמע, מושקעים בניירות ערך אשר ניתן למכור במהרה ללא הפסדים רבים. "השקעה בתשתיות הינה אחת מצורות ההשקעה הכי לא נזילות", אמר קנדל.

[צילום: דני שם-טוב/דוברות הכנסת]

מנכ"ל "סמקאי אסטרטגיה", הד"ר אמציה סמקאי, אמר כי "הקרן האמיתית זה לא רק הכסף שנצבר, אלא כלל המשאבים וגם הגז באדמה. נשאלת השאלה – לו היה לנו היום את כל הכסף במזומן האם היינו משקיעים אותו דווקא בגז? אנו לא יודעים אם בעתיד, בעוד 30 שנה, ישתמשו בגז טבעי או מימן או חלופות אחרות. לכן העברה של הגז למזומן כמה שיותר מהר זה דווקא יותר חכם כי זה מאפשר גמישות ושמירה על ערך המשאב. לגבי השקעה בתשתיות – אם חייבים לעשות זאת כי הממשלה החליטה, הדבר הנכון הוא להחיל על התשתיות הללו את מבחן השוק".

[צילום: דני שם-טוב/דוברות הכנסת]

יו"ר הוועדה, ח"כ לימור סון הר-מלך, אמרה בסופו של הדיון: "קבלנו סקירה מקיפה ויסודית על הרציונאלים שמאחורי הקמת הקרן, על הליך הצעת חוק הקרן לאזרחי ישראל ועל מה שקורה גם בעולם. בשנת 2030 יסתיים הזיכיון של ים המלח וצריך לראות איך המדינה יכולה לקבוע את כללי הזיכיון וליצור גישה יותר תחרותית למכרז. המסר העיקרי היום הוא לשמור על כספי הקרן. שמענו היום כלכלנים משאוד מוטרדים מהסוגיה הזו. מטרת הוועדה היא לפקח על כספי הקרן, ומבחינת הפירות יש לנו קצת יותר גמישות להבין כיצד נוכל להשתמש בהם לטובת הדורות הבאים. מה שמוסכם על כולם זה הרצון והשאיפה להצלחת המיזם הזה".

תאריך:  25/03/2023   |   עודכן:  25/03/2023
עידן יוסף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות  / עוקבים מי ומי בפרשה - לקבלת רשימות חדשות עם הופעתן
 אבי דיכטר / Avi Dicter   אברהם בניהו בצלאל / Avraham Benayahu  Bezalel   אוהד טל   אופיר כץ / Ofir  Katz   אוריאל מנחם בוסו / Uriel Busso   אורית פרקש-הכהן / Orit Farkash-Hcohen   אורנה ברביבאי / Orna  Barbivai   אושר שקלים / Osher  Shekalim   אימאן ח'טיב יאסין / Iman  Khatib Yassin   איתמר בן-גביר / Itamar  Ben Gvir   איתן ששינסקי   אליהו דלל / Eli Dallal   אליהו רביבו / Revivo Eliyahu    אלמוג כהן / Almog  Cohen   ארז מלול / Erez  Malul   אריה מכלוף דרעי / Aryeh  Machluf Deri   בועז ביסמוט / Boaz  Bismuth   בועז טופורובסקי / Boaz  Toporovsky   בני גנץ / Benny  Gantz   גד איזנקוט / Gadi  Eisenkot   גילה גמליאל / Gila  Gamliel   גלית דיסטל אטבריאן / Galit  Distal Atbaryan   גלעד קריב / Gilad Kariv   דבורה ביטון / Dvora  Biton   דוד  ביטן / David Bitan   דן אילוז / DAN Iluz   דני בן יוסף דנון / Dani Danon   ואליד אל הושלה / Waleed  El Hawashla   ולדימיר בליאק / Vladimir Beliak   זאב אלקין / Ze'ev Elkin   חמד עמאר / Hamad Amar   חנוך דב מילביצקי / Hanoch Dov Milwidsky   טלי גוטליב / Tali  Gottlieb   יאיר לפיד / Yair  Lapid   יואב גלנט / Yoav Galant   יואל (יולי) אדלשטיין / Yoel Edlshtein   יונתן משריקי / Yonatan Mishraki   יוסף עטאונה / Youssef  Atauna   יוראי להב הרצנו / Yorai  Lahav-Hertzano   ינון אזולאי / Yinon  Azoulay   יסמין פרידמן / Yasmin Fridman   יעקב אשר / Yakov  Asher   יצחק קרויזר / Kroizer Yitzhak    יצחק תשובה   יצחק שמעון סרלאוף    ירון לוי / Yaron Levi   ישראל אייכלר / Yisrael  Eichler   ישראל כץ / Israel  Katz   לימור סון הר-מלך / Limor  Son Har-Melech   מאי גולן / May  Golan   מאיר כהן / Meir  Cohen   מטי צרפתי הרכבי / Matti  Sarfati Harkavi   מיכאל מרדכי ביטון / Michael Mordechai Biton   מירב בן-ארי / Meirav  Ben-Ari   מירב כהן / Meirav  Cohen   מנסור עבאס / Mansour Abbas   משה אבוטבול / Moshe Abutbul   משה ארבל / Moshe Arbel   משה גפני / Moshe Gafni   משה רוט / Moshe  Roth   מתן כהנא / Matan  Kahana   נאור שירי   ניר ברקת / Nir  Barkat   סימון  מושיאשוילי / Simon  Moshiashvili   סימון דוידסון / Simon Davidson   עודד פורר / Oded Forer   עופר כסיף / Ofer  Cassif   עמית הלוי / Amit  Halevi   צבי ידידיה  סוכות / Tzvi Yedidia  Sukkot   צביקה פוגל / Tzvika  Foghel   צגה צנגש  מלקו / Tsega  Melaku   קארין אלהרר / Karin  Elharar   רון כץ / Ron Katz   רם בן ברק / Ram  Ben Barak   שלום דנינו / Shalom  Danino   שלי טל מירון / Shelly Tal Meron   שלמה קרעי / Shlomo  Karhi   שרון ניר / Sharon Nir   שרן השכל / Sharren Haskel 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ששינסקי מתנגד לסעיף קואליציוני שיהפוך את הקרן לקופה קטנה
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  גז טבעי
ועדת הכלכלה קיימה (יום א', 5.3.23) דיון בנושא פיתוח רשת הגז הטבעי ופריסת קווי החלוקה למפעלי תעשיה ולגופים ציבוריים. יוזכר כי צרכני הגז הגדולים במשק מחוברים לרשת הולכה בלחץ גבוה שאותה מפעילה החברה הממשלתית נתג"ז. אל רשת ההולכה מתחברת רשת חלוקה, המופעלת באמצעות חברות חלוקה פרטיות אזוריות המספקות גז טבעי בלחץ נמוך לצרכני גז בינוניים, כדוגמת מפעלים, בתי חולים, בסיסי צבא ועוד.
05/03/2023  |  מירב ארד  |   חדשות
חברת גז טבעי דרום טוענת, כי חברת נמל אשדוד אינה מאפשרת לה להיכנס לנמל ולהשלים את הקמת קו חלוקת הגז הטבעי במחלף אזור תעשיה צפוני אשדוד, על-ידי חיבור צינור החלוקה למונה שיוצב בשטח הנמל. גז דרום מבקשת (1.3.23) מבית המשפט המחוזי בתל אביב לאפשר לה להיכנס לנמל, והודיעה שתוך שבוע תגיש תביעה נגדו בסך 8.1 מיליון.
01/03/2023  |  יצחק דנון  |   חדשות
חברת נתיבי הגז הטבעי לישראל (נתג"ז) הודיעה כי בעקבות תקלה באוניה המבצעת עבודות תשתית להנחת צנרת ימית עבור נתג"ז במקטע מערכת ההולכה הימי אשדוד-אשקלון, צפויה דחייה של לפחות חצי שנה בהשלמת הפרויקט.
27/02/2023  |  איציק וולף  |   חדשות
הוועדה לפיקוח על הקרן לאזרחי ישראל דנה (יום ג', 14.2.23) בהקדמת מועד היעד למעבר לייצור חשמל ללא פחם. בדיון השתתף גם מנכ"ל חברת החשמל, מאיר שפיגלר. היו"ר ח"כ סון הר-מלך אמרה בפתח ישיבת הוועדה: "אתמול קיבלתי את דוח מרכז המחקר והמידע של הכנסת בנושא מעבר התחנות הפחמיות לתחנות שמופעלות בגז. כולם מבינים את החשיבות והצורך במעבר הזה למשק הישראלי, לציבור ולסביבה".
15/02/2023  |  עידן יוסף  |   חדשות
הוועדה לפיקוח על הקרן לאזרחי ישראל התכנסה לאחרונה (7.2.23) ושמעה סקירה מפי נציגי חברות הגז בדבר ההתקדמות בהפעלת מאגרי הגז, היקפי ההפקה, לוחות הזמנים להשגת היעדים והצפי לעתיד. הפגישה כללה מצגות ממספר גורמים ביניהם מנכ"ל ניו-מד אנרג'י, יוסי אבו, סמנכ"ל לענייני אזור בחברון, בני זומר, מנכ"ל אנרג'יאן שאול צמח ומנהל הגאולוגיה והגיאופיזיקה במשרד אנרגיה, הד"ר מייקל גרדוש.
12/02/2023  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
דן מרגלית
דן מרגלית
אנשי ושוטרי איתמר בן-גביר שורפים את חווארה, עוקרים מטעי זיתים ומביאים על ישראל את האסון שכל הקהילה הבינלאומית, ובוודאי בית הדין הבינלאומי בהאג, נגדנו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il