|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מהי חרדה דנטלית ואיך מתמודדים איתה?
כתיבת המומחים
האם כדאי להשקיע בנאסד"ק 100?
עמית, חיות ופוגלמן בדיון היום [צילום: לע"מ, הרשות השופטת]

בג"ץ: חוק הנבצרות פרסונלי למען נתניהו

חיות: השאלה היא האם די בכך כדי להצדיק את ביטולו של חוק יסוד; השופטים העלו את האפשרות של דחיית התחולה מיארה: שימוש לרעה בסמכות המכוננת לטובתו של נתניהו
03/08/2023  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   ממשלה 37   |   תגובות

אין ספק שחוק הנבצרות הוא פרסונלי ונועד לטובתו של בנימין נתניהו; השאלה היא האם מדובר בשימוש לרעה בסמכות המכוננת, המצדיק ביטול חסר תקדים של חוק יסוד. כך אומרים (3.8.23) נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות, והמשנה לנשיאה, עוזי פוגלמן, בדיון בשתי העתירות נגד החוק. הדברים רומזים על מסלול אפשרי של הפסיקה: דחיית תחולת השינוי עד לכנסת הבאה, כפי שעשה השבוע בג"ץ בנוגע לחוק בועז יוסף שגם לגביו נקבע שהוא פרסונלי בצורה מובהקת.

מדובר בתיקון 12 לחוק יסוד הממשלה, אותו אישרה הכנסת בהליך מזורז בחודש מרס. הוא קובע, כי רק ראש הממשלה עצמו - או הממשלה והכנסת ברוב של שני שלישים - יוכלו להוציא את ראש הממשלה לנבצרות, ורק מסיבות של בריאות גופנית או נפשית. הוא מונע מהיועצת המשפטית לממשלה, גלי מיארה, להכריז על נבצרות של נתניהו בנימוק שעיסוקו ברפורמה המשפטית מהווה הפרה של הסדר ניגוד העניינים החל עליו.

זהו דיון מקדמי בשתי העתירות (של התנועה לאיכות השלטון וח"כ עודד פורר) ולא בדיון שבסיומו יוחלט האם לאשרר או לבטל את התיקון. בג"ץ יכול כעת לדחות את העתירות, או להוציא צו על תנאי שיחייב את הכנסת, מיארה ונתניהו לנמק (בצורה נרחבת) מדוע לא יבוטל התיקון. במקרה כזה, חיות תרחיב את ההרכב (כעת זהו הרכב של שלושה: חיות, פוגלמן ויצחק עמית) ורק בסיומו של דיון זה יוכרע גורלו של התיקון.

פוגלמן ציין במהלך הדיון, כי בית המשפט העליון "מוסמך לבקר חוקי יסוד בהרכב מורחב. אם מבקשים לשנות את זה, בבקשה. אנחנו לא בקרקע בלתי חרושה. אולי עוד צריך לחרוש אותה, אבל כבר יש בה תלמים". חיות העירה מצידה, כי אם יש לקונות ופגמים בחוק הנבצרות, אין די בכך כדי לבטל אותו בשל היותו תיקון לחוק יסוד.

דבריו של נתניהו הם ראיית זהב
מיארה. לעצור את הסחף [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

נציג היועצת המשפטית, ענר הלמן, אמר: "הנסיבות לשיטת היועצת המשפטית היא קיצונית ביותר. הסמכות המכוננת שימשה נבחר ציבור כדי להתנער מחובות בתחום הטוהר המידות. הכנסת הפכה למשאב לסילוק מן הדרך לסלק סיבות פרסונליות הנובעות ממשפטו של נתניהו ומחייבות אותו שלא לפעול בניגוד עניינים. זהו דפוס פעולה שחותר תחת יסודות שלטון החוק.

"הכותרת 'חוק יסוד' אינה יכולה לאפשר זאת. התיקון פרסונלי בגלל שהסדר ניגוד העניינים מחייב את נתניהו [ואוסר עליו לעסור ברפורמה]. החובה של ראש הממשלה לקיים את הסדר ניגוד העניינים לא השתנתה לאור תיקון 12. החוק הפרסונלי נועד להתגבר על ההצהרה שניתנה כאן בפני 11 שופטים [כאשר נדחו העתירות נגד הטלת הרכבת הממשלה על נתניהו בשנת 2020].

"דבריו של נתניהו [בנאום הכניסה לאירוע] ש"עד עתה ידי היו כבולות" הם ראיית זהב. הרשות המכוננת עושה חוק פרסונלי שמארבע זוויות שונות בא כדי לעקוף הליכים משפטיים שהיו או מתנהלים. המכונה המכוננת מתחילה מהר מאוד למנוע דיון משפטי בהליכים תלויים ועודים ולמנוע מבית המשפט לתת פסק דין. זו החומרה".

חיות: "הדברים של חברי הכנסת [על התיקון] מדברים בעד עצמם וטביעות האצבע מאוד ברורות". פוגלמן: "הפסיפס מאוד גדול והתמונה ברורה. קשה להגיע למסקנה שזה לא פרסונלי. חבריו [נתניהו והכנסת] טוענים שהמניע לא משנה". הלמן הוסיף, כי תכלית החוק היא למנוע נבצרות של נתניהו למרות שהוא פועל בניגוד עניינים.

לטענת הלמן, בשמה של מיארה, יש להוציא צו על תנאי המחייב לנמק מדוע לא יבוטל החוק. "זהו שימוש לרעה בסמכות המכוננת. בית המשפט צריך להגיד: It's not done, כדי לעצור את הסחף שקורה בשבעת החודשים האחרונים, של שימוש בחוקי יסוד לצרכים פרסונליים. אין ספק שאם הכנסת הייתה קובעת תחולה עתידית – לכנסת הבאה, לאחר הכרעה סופית במשפטו של ראש הממשלה – זה היה מפחית את הפגמים שיוצר התיקון הפרסונלי, אך לא את הכל".

עמדתה של מיארה - בעוד שבועיים
הלמן. "היועץ לא מכריז על נבצרות" [צילום: לע"מ]

פוגלמן: "אם דוחים לכנסת הבאה, האם צריך לבטל את החוק?" הלמן: "זה לא פותר את הכל, זה פותר חלק נכבד". הוא הציע שהצו על תנאי יכלול את שתי האפשרויות – ביטול החוק או דחיית התחולה (כפי שעשה השבוע בג"ץ בנוגע לחוק בועז יוסף). חיות: "האם כבר יש הפרה של הסדר ניגוד העניינים שאלמלא החוק היועצת הייתה מכריזה על נבצרות, או שזה רק נושא עתידי?" הלמן: "היועץ המשפטי אינו מכריז אלא אומר שחובה על הממשלה למנות ממלא-מקום". חיות: "לפי התיקון היועץ לא יכול להתניע את התהליך".

הלמן הזכיר, כי בינואר השנה הבהירה מיארה שלא קיימה ישיבות בנושא הנבצרות. חיות השיבה, כי מיארה הודיעה מיד לנתניהו שהצהרת "נכנס לאירוע" בחודש מרס מהווה הפרה של הסדר ניגוד העניינים. הלמן הוסיף, כי בדיונים על חוק הנבצרות הבהירה מיארה שאינה סבורה שיש להוציא את נתניהו לנבצרות, וכך גם נאמר לפני חודש וחצי בתגובתה לעתירה שביקשה לעשות זאת.

חיות: "איך אתם מחברים את הפרסונליות של התיקון הזה להפרה של הסדר ניגוד העניינים?" הלמן: "לא אנחנו חיברנו, אלא נתניהו וחברי הכנסת". חיות: "האם באופן אמיתי התיקון הזה שולל סעדים?" הלמן ענה, כי מיארה צריכה להשיב עד 20.8.23 על העתירות המבקשות להוציא את נתניהו לנבצרות.

"חטפנו ביקורת שלא ירדנו לזירה הפוליטית"
ברט. לא לבחון את המניע [צילום: לע"מ, הרשות השופטת]

נציג הכנסת, יצחק ברט, אמר: "אם הרצון היה למנוע נבצרות של נתניהו, היה אפשר פשוט לבטל את הכלי הזה. אבל לא – נקבעו כללים שקובעים מתי אפשר להשתמש בו, ולמנוע מצב של שימוש בו ממניעים פוליטיים. ביחס להצעות שהוצעו בעבר, התיקון אינו חריג. אין חולק שיש בו לקונות, הוא לא שלם ולא מושלם".

חיות הגיבה בחריפות: "הטיעון של אדוני מנותק מהמציאות, מדברים מפורשים שנאמרו בהליך החקיקה. בא משה סעדה ואמר לאפרת רייטן ש'פשיטא שבגלל זה חוקקנו, עשינו את זה בגלל אירוע נתניהו'. יותר ברור מזה אי-אפשר. תוך חודש העבירו חוק יסוד בשלוש קריאות. לא הייתה שום כוונה לתקן אי-בהירות. הכוונה הייתה ברורה וזה נאמר בפה מלא". לדברי פוגלמן, ברור שהמטרה הייתה לנטרל את האפשרות שמיארה תוכל להכריז על נבצרות של נתניהו.

ברט חזר והדגיש, כי עמדת הכנסת היא שאין לבית המשפט העליון סמכות לבטל חוקי יסוד, למרות שבג"ץ קבע אחרת. לדבריו, החוק אינו פרסונלי משום שהוא יחול על כל ראשי הממשלה; המניע היה בבירור פרסונלי, אך בג"ץ קבע שוב ושוב ששימוש לרעה בסמכות המכוננת אינו נבחן על-פי המניעים של חברי הכנסת התומכים בחוק, וכי ביקורת שיפוטית ככלל אינה עוסקת במניעים.

חיות: "חברך [הלמן] אומר שלא מדובר במניע אלא בתכלית". עמית: "יש כאן תכלית כפולה. האחת: לחסום דיון משפטי [בעתירות הנבצרות]. השנייה: להתגבר על סוגיית ניגוד העניינים". פוגלמן: "ברור שחברי הכנסת מצביעים ממניעים פוליטיים. הטענה היא שחוק פרסונלי למהדרין אינו עונה על דרישת הכלליות [של חוק יסוד]".

ברט שב ואמר כי אין לבחון את המניעים של חברי הכנסת, וכי זהו גבול שאסור לבג"ץ לחצות. "בית המשפט אינו יורד לזירה הפוליטית", הוסיף. חיות הגיבה: "ועל זה שבית המשפט אינו יורד לזירה הפוליטית חטפנו ביקורת, כל פעם שפסק הדין לא מצא חן בעיני מישהו. אבל אנחנו מתעקשים לדבר רק בצורה משפטית". היא המשיכה ושאלה האם הפרסונליות שבחוק הנבצרות אינה מגיעה עד כדי שימוש לרעה בסמכות המכוננת. ברט השיב, כי מדובר בביקורת מוצדקת על הליך החקיקה, אך לדעת הכנסת אין לפסול אותו משום שיש תקדימים לשינויים בחוקי יסוד משיקולים קואליציוניים.

חיות ציינה, כי בג"ץ מתח ביקורת מספר פעמים על השימוש לרעה בחוקי יסוד, אך הדברים נפלו על אוזניים ערלות. היא שאלה מהי עמדת הכנסת לגבי האפשרות של דחיית התחולה. ברט השיב, כי הייעוץ המשפטי של הכנסת הציע זאת בהליכי חקיקה, וכי אין לכנסת עמדה ביחס לפרשנות (כגון דחיית התחולה). עקרונית, הוסיף, עמדת הייעוץ המשפטי לכנסת היא שיש לה סמכות לקבוע הסדרים חוקתיים בתוקף מיידי. עמית הגיב, כי אפשר לחשוב על מצבי משבר וחירום המצריכים חקיקה בתוקף מיידי.



"הסתערו בפניקה על חשש מדומיין"
ראבילו. אין כוונה לא לציית [צילום: הרשות השופטת]

בא-כוחו של נתניהו, מיכאל ראבילו, טען שלבית המשפט העליון אין סמכות לפסול חוקי יסוד. עמית: "לשיטתו של אדוני, אם יהיה חוק יסוד היטל ניקוז – ידינו יהיו כבולות"; ראבילו השיב בחיוב. השופטים ציינו, כי בתגובתו של ראבילו נאמר: "בלא סמכות עליונה לחוקי היסוד שמחוקקת הכנסת, אין יסוד לסמכותו של בית משפט, אין יסוד לתוקפם של צווים מטעמו, ואין יסוד לחובה לציית להם". ראבילו השיב, כי במקרה כזה בית המשפט יפגע בעצמו וביסודות המהפכה החוקתית. בסוף הדיון הוא הבהיר, כי מדובר באמירה תיאורטית ואין כוונה שלא לציית לפסק דין.

חיות ביקשה מראבילו להתייחס לטענה לפיה הפרסונליות של חוק הנבצרות אינה המניע אלא התכלית. הוא השיב, כי התכלית "היא לחלוטין לא פרסונלית, אלא לקבוע שאין יסוד לקבוע נבצרות משפטית. אין אח ורע לכך שפקיד, בכיר ככל שיהיה, יכול לבצע חילופי שלטון. הכנסת לא באה לשנות מצב, אלא להבהיר את המצב המשפטי שאינו קשור לראש ממשלה ספציפי אלא לראש הממשלה כמוסד". לטענתו, פסילת חוק הנבצרות משמעותה שהכנסת כרשות מכוננת אינה יכולה להתייחס לבעיה נתונה; המניע היה פוליטי, לא פרסונלי.

עמית התייחס לכך שהצעת החוק באה לאחר שהשופטת דפנה ברק-ארז הורתה להגיב לעתירת התנועה לאיכות השלטון, שביקשה להוציא את נתניהו לנבצרות: "שופט תורן הוציא החלטה טכנית ושגרתית לגמרי, לתגובה תוך 30 יום, וחברי הכנסת הסתערו בפניקה על חשש מדומיין". חיות: "זה היה מיועד לחסום את העתירה. הייתה גם הצעה איך לקרוא לחוק הזה [חוק ברק-ארז]". ראבילו דחה את האפשרות של דחיית התחולה לכנסת הבאה, באומרו שמדובר לא בפרשנות אלא בחקיקה שיפוטית בחוק יסוד.

ראבילו טען, כי נתניהו לא חזר בו מהסדר ניגוד העניינים בעקבות החוק. חיות השיבה, כי בנאום ה"כניסה לאירוע" של נתניהו, הוא אמר שידיו היו כבולות בשל האיום להוציאו לנבצרות; "עכשיו אני חוק חדש, האיום הזה הוסר ואני עושה מה שאני רוצה". ראבילו: "אין פה אמירה כזאת. יש פה זעקה: אני רואה את מצב המדינה ואני רוצה להביא לפתרון". חיות: "הוא אמר במילים פשוטות שאחרי התיקון ידיו אינן כבולות". ראבילו: "חבל שגורמים מסוימים [מיארה] מנסים להצר את ידיו של נתניהו כשהוא רוצה להוביל לפתרון. הוא לא צריך רפורמה בשביל המשפט שלו, ואם לומר בזהירות – היא בוודאי לא עוזרת לו".



תאריך:  03/08/2023   |   עודכן:  03/08/2023
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות  / עוקבים מי ומי בפרשה - לקבלת רשימות חדשות עם הופעתן
 אבי דיכטר / Avi Dicter   אביגדור מעוז   אופיר סופר / Ofir  Sofer   אורי מקלב / Uri Maklev   אורית מלכה סטרוק / Orit Malka Struk   איתמר בן-גביר / Itamar  Ben Gvir   אסתר חיות / Esther Hayut   אפרת רייטן מרום / Rayten Marom Efrat   בנימין נתניהו / Benjamin  Netanyahu   בצלאל סמוטריץ' / Bezalel  Smotrich   גילה גמליאל / Gila  Gamliel   גלית דיסטל אטבריאן / Galit  Distal Atbaryan   דוד אמסלם / David Amsalem   דפנה ברק-ארז / Daphne Barak-Erez   חיים כץ / Haim Katz   יואב בן צור / Yoav Ben Tzur   יואב גלנט / Yoav Galant   יעקב טסלר / Ya'akov  Tessler   יעקב מרגי / yaakov Margi   יצחק גולדקנופ / Yitshak  Issaschar Goldknop   יצחק עמית / Issac Amit   יצחק שמעון סרלאוף    יריב לוין / Yariv Levin   ישראל כץ / Israel  Katz   מאי גולן / May  Golan   מאיר פרוש / Meir Porush   מיכאל  מלכיאלי / Michael Malkieli   מיכאל ראבילו /  "   מיכל מרים וולדיגר / Michal Miriam  Woldiger   מירי  רגב / Miri Regev   מכלוף מיקי זוהר / Miki Zohar   ממשלת ישראל / Israel Government   משה אבוטבול / Moshe Abutbul   משה ארבל / Moshe Arbel   משה סעדה / Moshe Saadda   ניר ברקת / Nir  Barkat   עוזי פוגלמן / Uzi Vogelman   עידית סילמן / Idit  Silman   עמיחי אליהו / Amichay  Eliyahu   עמיחי שיקלי / Amichai Chikli   רון דרמר / Ron Dramer   שלמה קרעי / Shlomo  Karhi 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בג"ץ: חוק הנבצרות פרסונלי למען נתניהו
תגובות  [ 7 ] מוצגות   [ 7 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אמונחטאפ
3/08/23 13:46
2
יוספוס
3/08/23 17:00
3
סתם אחד
3/08/23 17:20
4
יד הנפץ
4/08/23 00:24
5
יד הנפץ
4/08/23 00:25
6
אמונחטאפ
4/08/23 15:14
7
ה.א
5/08/23 20:42
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ממשלה 37
מנהלת רשות החברות מיכל רוזנבוים פנתה ישירות לרה"מ בנימין נתניהו וביקשה את התערבותו הדחופה בנוגע לסכסוך ברשות החברות מול השר דוד אמסלם, ואף ביקשה להציג את הדברים בישיבת ממשלה. בפנייתה היא מלינה על החרם שהטיל השר אמסלם, שאינו מאפשר לה למשוך דיבידנדים מקופת החברות הממשלתיות בסכום של כ-2 מיליארד שקלים לטובת תקציב המדינה. בנוסף טוענת רוזנבוים כי שהשר לא מאפשר לקדם מינוי יו"ר דירקטוריון למספר חברות ממשלתיות.
02/08/2023  |  מירב ארד  |   חדשות
במסגרת תוכנית לשיקום הנחלים בקרב הישובים הבדואיים בנגב, כולל נחל גרר, אישרה (יום ב', 31.7.23) ועדת השרים לענייני הסדרת ההתיישבות ופיתוח כלכלי של החברה הבדואית את הצעתם של השרה להגנת הסביבה עידית סילמן והשר לשוויון חברתי עמיחי שיקלי, לגבש תוכנית שיקום ופיתוח נחל גרר ויובליו בתוך 135 ימים.
01/08/2023  |  יפעת גדות  |   חדשות
שרת התחבורה, מירי רגב, ערכה ביקור במועצת בנימין ובמועצה המקומית בית אל כדי לבחון באופן אישי את מיזמי פיתוח הכבישים שאמורים לעצב מחדש את האזור כולו. היא חנכה את הצומת המשודרג החדש של אזור התעשיה שער בנימין, הממן את תחילתו של מהפך שאפתני.
01/08/2023  |  עידן יוסף  |   חדשות
ועדת השרים לענייני החברה הבדואית אישרה (יום ב׳, 31.7.23) את הצעתם של השרים עמיחי שיקלי ויריב לוין המבטאת שינוי כיוון דרמטי במדיניות הקצאת הקרקעות לצורך הסדרת הפזורה הבדואית.
31/07/2023  |  עידן יוסף  |   חדשות
הממשלה אישרה את מועמדה של השרה רגב, עידן מועלם, לתפקיד מנהל הרשות הארצית לתחבורה ציבורית
31/07/2023  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
אסור שחיילי צה"ל ישמשו מגש הכסף להשלטת המחבלים "הטובים" של אש"ף - הארגון לשחרור פלשתין (כולה! מן הים עד הנהר!) - על המחבלים "הרעים" של חמאס    מטרתם זהה.
רפי לאופרט
רפי לאופרט
העולם האנושי הוא הוויה דינמית והתהליכים המתפתחים בו נגזרים מאינטגרציה של מהלכים רוחניים וחומריים עם השפעות מן הטבע שמעצבים במשותף את תנאי הסביבה בהם מתקיימת החברה האנושית - מתפתחת ...
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
על אף מידת הרגישות המתחייבת בהתייחס לשימור וטיפוח היחסים המיוחדים שבין ארה"ב לבין ישראל, הרי שהדעת נותנת כי למרכיב האינטרסים הלאומיים הישראלים תהיה תשומה עודפת במערכת זו, גם במחיר ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il