|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
שירותי אחסנה: זה הזמן לפנות מקום בבית למה שחשוב באמת
קבוצת ירדן
הצעה שאי אפשר לסרב לה: כך לתכנן הצעת נישואין מקורית
גרוניס ונתניהו. חקירה בדלתיים סגורות [צילום: ג'ק גואז, AP; הדס פרוש, פלאש 90]

ועדת החקירה הממלכתית לפרשת הצוללות מזהירה את נתניהו, יעלון ויוסי כהן

ועדת החקירה הממלכתית הגיעה למסקנה מקדמית לפיה בנושא רכש כלי השיט "חל שיבוש עמוק בתהליכי עבודה ובמגנוני קבלת החלטות בשורה של סוגיות רגישות. זאת, תוך יצירת סיכון לביטחון המדינה ופגיעה ביחסי החוץ ובאינטרסים כלכליים של מדינת ישראל" אומרת על נתניהו: מסתמן שהוא סיכן את ביטחון המדינה ופגע ביחסי החוץ של ישראל, במיוחד במגעיו עם מרקל לגבי מכירת הצוללות למצרים שלחה אזהרות גם למפקד חיל-הים לשעבר, רם רוטנברג, ולעובד המל"ל אבנר שמחוני
24/06/2024  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   פרשת כלי השיט   |   תגובות

ועדת החקירה הממלכתית לפרשת הצוללות מזהירה את ראש הממשלה, בנימין נתניהו, את שר הביטחון לשעבר, משה יעלון, ואת ראש המוסד לשעבר, יוסי כהן, שהם עלולים להיפגע ממסקנותיה. הוועדה, בראשות נשיא בית המשפט העליון בדימוס, אשר גרוניס, שיגרה (24.6.24) מכתבי אזהרה גם למי שהיה מפקד חיל-הים, רם רוטנברג, ולעובד המטה לביטחון לאומי (המל"ל), אבנר שמחוני.

הוועדה, הפועלת בדלתיים סגורות והרחק מידיעת הציבור, אומרת כי "מהתמונה הלכאורית המצטיירת בשלב זה עולה, כי בנושאים הנחקרים על-ידי הוועדה חל שיבוש עמוק בתהליכי עבודה ובמגנוני קבלת החלטות בשורה של סוגיות רגישות. זאת, תוך יצירת סיכון לביטחון המדינה ופגיעה ביחסי החוץ ובאינטרסים כלכליים של מדינת ישראל". הוועדה אינה מדברת על חשדות לפלילים, אשר ממילא אינם מצויים בסמכותה, ואשר כבר מטופלים בתיק המתנהל בבית המשפט המחוזי בתל אביב. יתר חברי הוועדה הם שופט בית המשפט העליון בדימוס, צבי זילברטל; קרנית פלוג, שהייתה נגידת בנק ישראל; גדעון פרנק, לשעבר מנהל המרכז הגרעיני שורק ומנכ"ל הוועדה לאנרגיה אטומית; ופרופ' יעקב בורטמן, לשעבר ראש להק ציוד בחיל-האוויר.

הוועדה בודקת את רכש הצוללות מקונצרן טיסנקרופ הגרמני לאורך השנים, את רכש ארבע ספינות המגן "סער 6" מגרמניה בעשור שעבר, את בקשתו של נתניהו מהקנצלר אנגלה מרקל לרכוש ספינות נגד צוללות במאות מיליוני שקלים, את יוזמת המל"ל למכור את מספנת חיל-הים לטיסן-קרופ ואת הסכמתה של ישראל שגרמניה תמכור צוללות למדינה נוספת (לפי פרסומים קודמים מדובר במצרים). לאחר ששמעה 42 עדים ו-122 מרואיינים במשך שנה וחצי, הגיעה הוועדה למספר מסקנות לכאוריות.


ועדת החקירה הממלכתית לעניין כלי השיט / החלטה
ועדת החקירה לפרשת הצוללות משגרת אזהרות לבנימין נתניהו, משה יעלון, יוסי כהן, רם רוטנברג ואבנר שמחוני

המסקנות-לכאורה בנושאי החקירה
נתניהו על סיפון צוללת [צילום: קובי גדעון, לע"מ]

על הצוללות אומרת הוועדה, כי הדרג המדיני והמל"ל ניסו שוב ושוב לקדם את רכישתן, אך יוזמות אלו לא עלו בקנה אחד עם הצרכים המבצעיים שקבעה הממשלה ועם עבודות שנעשו בנושא. חלק מהיוזמות קודמו ללא דיון וללא תשתית, וחלקן - על יסוד נתונים מוטעים. מאחר שמדובר בכלי הנשק היקר ביותר שבידי צה"ל, ההחלטה לרכוש צוללות משמעותה אי-רכישת מערכות אחרות. החלטות אלו התעלמו מהפגיעה במוכנות לאתגרים ביטחוניים בטווח הקצר והארוך, למרות שצה"ל הציג אותה בזמן אמת. הלהיטות של הדרג המדיני ומל"ל לקדם את רכש הצוללות גרמה נזק כלכלי במיליארדי שקלים.

על ספינות המגן אומרת הוועדה, כי מערכת הביטחון לא אישרה בעשור הראשון של המאה את בקשת חיל-הים לרכוש אותן, בשל מחירן הגבוה. לאחר גילוי מאגרי הגז הים התיכון התעורר צורך להגן עליהם, ביקשו חיל-הים ומערכת הביטחון לרכוש ספינות שטח; הן הוצגו כמיועדות להגן על אסדות הגז, במטרה שהרכש לא ייעשה מתקציב מערכת הביטחון. לאחר שהממשלה אישרה את רכישתן, פעל חיל-הים לשנות את ייעודן - מה שהוביל לעיכובים והתייקרויות.

בנוגע לספינות נגד צוללות (עוד שתי ספינות "סער 6" במאות מיליוני שקלים) אומרת הוועדה, כי נתניהו העלה את הנושא בפני מרקל למרות שמערכת הביטחון לא ביקשה זאת ואפילו לא ידעה על כך; היוזמה הייתה של המל"ל. רק כאשר התחלף ראש המל"ל, נודע הדבר לצה"ל ומשרד הביטחון, אשר הבהירו שאין בהן צורך והמהלך נבלם.

על הפרטת המספנה אומרת הוועדה, כי המל"ל הוביל את המהלך בלא בקשה של מערכת הביטחון ובלא בחינה סדורה של הנושא. המהלך נבלם לאחר פרסומו.

לגבי מכירת הצוללות למדינה זרה אומרת הוועדה, כי גרמניה הביאה בחשבון את עמדת ישראל בנושא זה. תוך כדי הרכש הישראלי, חל שינוי בעמדתה של ירושלים בנושא, אך למרות שהיה צורך בהתנהלות זהירה והרמונית המבוססת על ניתוח מעמיק - הדרג המדיני והמל"ל הובילו אותו באופן לא מסודר ולא מאורגן, בערוצים סותרים וללא בקרה. התנהלות זו, לצד הסתרת מידע מגורמים רלוונטיים, יצרה סיכון לביטחון המדינה ופגעה ביחסי החוץ שלה.


האזהרות הפרטניות
יעלון. מצג שווא לבג"ץ [צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90]

באזהרה לבנימין נתניהו נאמר כי הוא עלול להיפגע אם הוועדה תגיע למסקנה שבשנים 2016-2009 הוא קיבל החלטות בעלות השלכות משמעותיות לביטחון המדינה ולבניין הכוח של צה"ל, ללא תהליך סדור של קבלת החלטות; הגיע לסיכומים עם גרמניה בשורה של נושאים מדיניים, ביטחוניים וכלכליים ללא תיעוד מסודר ותוך עקיפת הממשלה; הפך את המל"ל לגוף ביצוע שלו, אשר פעל במקביל ובסתירה למשרד הביטחון בתחומי האחריות והמומחיות של משרד הזה.

הוועדה מייחסת לכאורה לנתניהו אחריות אישית להחלטה פגומה על רכש צוללת שישית, ניסה להגדיל את צי הצוללות בלא עבודת מטה ובסטייה קיצונית מהחלטות הממשלה, שיבש את ההליך המקצועי של החלפת הצוללות הישנות, קיבל את ההחלטה בנוגע למכירת הצוללות [למצרים] ללא בחינה סדורה ותוך הדרת גורמים ביטחוניים רלוונטיים, לא תיעד פגישות בנושא זה ובכך שלל את היכולת לעקוב אחרי החלטות בעלות משמעות אסטרטגית לביטחון המדינה, טיפל בנושא בערוצים מקבילים ובכך גרם סיכון לביטחון המדינה ופגע ביחסי החוץ שלה.

הוועדה מסכמת: התנהלותו של נתניהו "הובילה לשיבוש עמוק ושיטתי בתהליכי עבודה ובניין הכוח ולפגיעה במנגנוני קבלת החלטות בשורה של סוגיות רגישות. בכך סיכן את ביטחון המדינה ופגע ביחסי החוץ של מדינת ישראל".

באזהרה למשה יעלון נאמר כי הוא עלול להיפגע ממסקנות הוועדה לגבי תפקידו כשר לעניינים אסטרטגיים (2013-2009) וכשר הביטחון (2016-2013) בכך שהצהיר בבג"ץ שהצוללת השישית נרכשה שלא לצורך למרות שתמך בעסקה זו, הציג מצג שווא לבג"ץ לפיו גורמים אחרים ולא הוא הובילו לרכש היקר של ספינות ה"סער 6", היה מעורב עמוקות ברכש זה בניגוד להחלטת הממשלה וגרם לעיכוב ביצירת מערך ההגנה על שדות הגז, ופעל באופן נמהר ובלתי זהיר מול גורם זר לבירור האם ישראל שינתה את עמדתה לגבי מכירת הצוללות באופן גרם למבוכה מדינית, למרות שידע או צריך היה לדעת על השינוי.

באזהרה ליוסי כהן נאמר כי הוא עלול להיפגע בנוגע לתפקידו כראש המל"ל וכיועץ לביטחון לאומי (2015-2013) אם ייקבע שהוא התנהל בחוסר מקצועיות, בחוסר זהירות ובחוסר שקיפות בנוגע לרכש ספינות ה"סער 6" (כולל פעולות בניגוד להחלטת הממשלה, הדרת מערכת הביטחון ומתן עדיפות לטיסנקרופ), רכש הצוללות (כולל קידום הגדלת הצי בסטייה קיצונית מעבודת הממשלה ובלא עבודת מטה, עיסוק בהחלפת הצוללות הישנות למרות שהנושא לא היה בסמכותו ותוך דחיקת מערכת הביטחון), קידם את רכישת הספינות נגד צוללות והפרטת המספנה למרות שהנושא לא היה בסמכותו ובניגוד לעמדת מערכת הביטחון, טיפל במכירת הצוללות ללא בחינה סדורה של השיקולים הרלוונטיים. גם לגבי כהן אומרת הוועדה, כי לכאורה הוא סיכן את ביטחון המדינה ופגע באינטרסים של ישראל בתחומי יחסי החוץ והכלכלה.

באזהרה לרם רוטנברג נאמר כי הוא עלול להיפגע אם הוועדה תגיע למסקנה שהוא אפשר למל"ל לעצב ולהשפיע על חוות הדעת המקצועיות של חיל-הים, פעל עם הדרג המדיני והמל"ל לקדם רכש לחיל-הים תוך עקיפת המנגנונים הסדורים של צה"ל ומשרד הביטחון ומסר לוועדת החקירה מידע לא מדויק. מסקנות לכאורה אלו נוגעים לכל הנושאים, למעט רכש הצוללות, והוועדה סבורה שרוטנברג נהג בצורה החורגת מהנורמות המצופות מקצין בצה"ל, פגע בתהליכי העבודה ובניין הכוח ויצר אפשרות לפגיעה בביטחון, ביחסי החוץ ובאינטרסים כלכליים.

באזהרה לאבנר שמחוני נאמר כי הוועדה עשויה לקבוע שהוא פעל עם חיל-הים לקידום הרכש תוך עקיפת הנהלים הסדורים, שיתף את מנהלו לשעבר במידע מסווג לגבי עסקות רכש תוך שהוא מודע לקשר בין האיש לבין טיסנקרופ ועוד. הוועדה מייחסת לשמחוני כשלים אלו בכל הנושאים שבדקה.

תאריך:  24/06/2024   |   עודכן:  24/06/2024
איתמר לוין
+ברדק אטומי על טיל שיוט
19:55 24/06/24  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
במקרה הטוב שרר ברדק מוחלט בקודש הקדשים של ביטחון ישראל; במקרה הרע - מי יודע מה היו האינטרסים  ▪  יש מדינות בהן אמירות כמו של ועדת גרוניס היו מביאות להתפטרות מיידית  ▪  שימו לב מיהם חברי הוועדה
נתניהו בקבלת אחת הצוללות. חייב להינתן הסבר [צילום: קובי גדעון, לע"מ]
+יעלון בתגובה לועדת החקירה: אני שלם עם כל מהלכיי, מאמין שלא נפל בהם כל רבב
15:57 24/06/24  |  מירב ארד
משה בוגי יעלון בתגובה לועדת החקירה הממלכתית בעניין הצוללות: "מה שמצוטט מהמכתב ששלחה הוועדה לנתניהו מאושש לחלוטין את שטענתי לגביו וסביבתו, שרבים מתוכה כבר הואשמו בדין בפרשה. אני שלם עם כל מהלכיי, מאמין שלא נפל בהם כל רבב, ואציג בפני הועדה את תשובותיי בבוא העת."
+נתניהו: רכש הצוללות מבטיח את קיום המדינה, ההיסטוריה תוכיח שצדקתי
12:18 24/06/24  |  מירב ארד
מטעמו של ראש הממשלה נמסר בתגובה לאזהרות ועדת הצוללות: "הצוללות הן יסוד מרכזי בביטחון הלאומי של ישראל ובהבטחת קיומה נגד אירן שמנסה להשמידנו. רכש הצוללות וכלי השייט לא רק שלא פגע בביטחון המדינה - הוא מבטיח את קיומה. ההיסטוריה תוכיח שגם בנושא הזה ראש הממשלה נתניהו צדק וקיבל את ההחלטות הנכונות לביטחון ישראל".
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ועדת החקירה הממלכתית לפרשת הצוללות מזהירה את נתניהו, יעלון ויוסי כהן
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
באום
24/06/24 15:36
2
חשדנית
24/06/24 19:06
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  פרשת כלי השיט
בכהנו כשר הביטחון הציג אביגדור ליברמן בפני בנימין נתניהו צפי מדויק כשעון שוייצרי של ההתפתחות הצפויה מול החמאס ברצועת עזה. משלא נתקבלה הערכתו נהג כפרלמנטר בדמוקרטיה המערבית והתפטר מתפקידו.
21/12/2023  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
שר הביטחון והרמטכ"ל לשעבר, משה יעלון, יפצה ב-80,000 שקל את עו"ד דוד שמרון, בן-דודו ופרקליטו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, על דבריו נגדו בפרשת הצוללות. כך קובע (17.12.23) שופט בית משפט השלום בתל אביב, יאיר דילוגין, בפסק דין על דרך הפשרה בתביעה בסך 560,000 שקל שהגיש שמרון נגד יעלון.
17/12/2023  |  איתמר לוין  |   חדשות
הפרקליטות לא תחשוף צווים שהוצאו בפרשת הצוללות בפני המשנה לשעבר לראש המטה לביטחון לאומי, אבריאל בר-יוסף - קובע סופית (15.11.23) ממלא-מקום נשיא בית המשפט העליון, עוזי פוגלמן, בדחותו על הסף את בקשתו של בר-יוסף לדיון נוסף בנושא.
15/11/2023  |  איתמר לוין  |   חדשות
ועדת הבדיקה הממשלתית לפרשת פגסוס תצטרך להחליט בקרוב האם תעסוק בתיק הצוללות, כפי שמבקשים סניגוריו של תת-אלוף (מיל') אבריאל בר-יוסף, או שתקבל את עמדת היועצת המשפטית לממשלה, גלי מיארה, ולפיה אסור לה לטפל בתיקים תלויים ועומדים. הוועדה צפויה להידרש לשאלה האם לעסוק בתיקי בנימין נתניהו, והחלטתה בנוגע לצוללות עשויה להוות אינדיקציה גם בנוגע לנתניהו.
04/10/2023  |  איתמר לוין  |   חדשות
צווים שיפוטיים שהוצאו במסגרת חקירה עשויים להיות חומר מודיעיני שהתביעה פטורה מלהעבירו לעיון הנאשם - קובעת לראשונה (30.8.23) שופטת בית המשפט העליון, דפנה ברק-ארז. היא דחתה את בקשתו של אבריאל בר-יוסף, לשעבר המשנה לראש המטה לביטחון לאומי, לחשוף בפניו צווים שהוצאו בפרשת הצוללות, בדחותה את ערעורו על ההחלטה בנושא של בית המשפט המחוזי בתל אביב (השופטת טלי חיימוביץ).
30/08/2023  |  איתמר לוין  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
החרדים אינם אוכלים בשר חזיר אבל מתנהגים כחזירים    אילו הייתה בהם רגישות היו מקדימים מחווה להכרעת בג"ץ    מסלקים אל צה"ל מיד 1,000 רמאים שאינם לומדים אבל מקבלים כסף מן הישיבה
אלי אלון
אלי אלון
ציר בוועידת המפד"ל שנערכה ביוני 1963 במלון שרתון בת"א הורשע בגניבת מכונת גילוח חשמלית מציר אחר בוועידה ונדון ל-6 חודשי מאסר על תנאי ולקנס בגובה 400 לירות ישראליות    התברר כי המורשע...
איתמר לוין
איתמר לוין
מחשבות על-רקע זירת המרד באושוויץ והפסטיבל היהודי בקרקוב    וגם: חלוקת הזמן של נתניהו, האם ישראל תהפוך לבת-דמותה של רוסיה והשלכות מכתבי האזהרה של ועדת גרוניס
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il