חבר הכנסת רומן ברונפמן (מרצ-יחד) מציע לאסור על המפרסמים שליחת "דואר זבל" לצרכנים שלא בהסכמתם, ומסביר: "יש לשים סוף להטרדות בלתי פוסקות של הלקוחות הפרטיים".
ח"כ רומן ברונפמן הניח בימים אלה הצעת תיקון חדשה לחוק הגנת הפרטיות (מניעת פניות בלתי מוזמנות), אותה גיבש יחד עם המועצה הישראלית לצרכנות.
בהצעת החוק מוצע, כי רשם הממונה על הגנת הפרטיות במשרד המשפטים ינהל פנקס מיוחד - "פנקס למניעת פניות בלתי מוזמנות". כל אזרח יוכל להירשם בפנקס זה ובכך לאסור על המפרסמים לשלוח לו פניות בלתי מוזמנות (באמצעות פקסים, אי-מיילים, הודעות SMS במכשירי טלפון נייד וכו').
על-פי ההצעה, מפרסם שישלח פניה בלתי מוזמנת לאזרח הכלול בפנקס למניעת פניות בלתי מוזמנות, יהיה חייב לפצותו בסך של עשירית הקנס הקבוע בסעיף 61(א) בחוק העונשין, כלומר 1,290 ש"ח עבור הודעה אחת.
ברונפמן: הוקטן מאוד היחס בין המאמץ של המשווק לבין רמת ההטרדה ללקוח
ח"כ רומן ברונפמן מסביר את הרציונל העומד מאחורי הצעתו: "עידן המידע מלווה בהטרדות חוזרות ונשנות של ציבור הצרכנים בביתם, על-ידי פניות בלתי מוזמנות אליו, החל משפע דואר זבל, דיוור ישיר ופרסומות המציפות את תיבות הדואר, המשך בטלמרקטינג וסקרי דעת קהל הפונים בטלפון, כמו גם משלוח פרסומות באמצעות פקס וכלה במשלוח דואר אלקטרוני זבלי. כל אלה גוזלים מהנמען משאבים, וזאת בניגוד לרצון של חלק ניכר מציבור הצרכנים, באופן ששוב ושוב עולה צורך למנוע פגיעה זו, כמוצע לעיל".
לדבריו, "טכנולוגיות חדשות שפותחו בשנים האחרונות הקטינו באופן משמעותי את היחס בין המאמץ הנדרש מהמשווק לבין רמת ההטרדה הנגרמת ללקוח. בכך, הופר למעשה האיזון בין ההוצאה הנגרמת למפרסם לבין רמת ההטרדה הנגרמת ללקוח וכן מוצא עצמו הלקוח חשוף להטרדה בלתי פוסקת של חומר פרסומי ובהיקפים הולכים וגדלים".
ברונפמן מזכיר דוגמאות כגון חייגנים אוטומטיים המסוגלים לחייג לאלפי לקוחות ולהטריד אותם במסרים שיווקיים שונים, פקסימליות אוטומטיות המסוגלות לשלוח חומר לאלפי לקוחות, לחסום את קווי הטלפון, לבזבז נייר ודיו. הפיתוח האחרון, לדבריו, המעצים את התופעה של הטרדת הלקוח ללא עלות ליוזם הפרסום, הינו דיוור בדואר אלקטרוני (אי-מייל) המוני.
"כדי למנוע פגיעה בחופש הביטוי ובחופש העיסוק", אומר ברונפמן, "מוצע לאפשר לכל אדם לבחור האם מותרות פניות בלתי מוזמנות אליו אם לאו, כשעל המפרסם הפונה תהיה חובה לוודא האם מותר לפנות לנמען אם לאו, כל זאת תוך איזון אינטרסים וחלוקת נטלים".
הצעת חוק ממשלתית מציעה לקבוע עבירה פלילית על הפצת דואר זבל
במקביל להצעת חוק זו, הפיץ משרד התקושרת לפני כחודש, תזכיר חוק למלחמה ב-Spam. בתזכיר החוק מוצע לקבוע איסור על משלוח הודעות פרסומת באמצעות רשת בזק ציבורית, ללא קבלת הסכמה מראש של הנמען. הסדר זה יחול לגבי משלוח הודעות פרסומת באמצעות דואר אלקטרוני, הודעת מסר קצר (SMS) או מערכת חיוג אוטומטי, וזאת בנוסף להודעות כאלה הנשלחות באמצעות פקסימילה, לגביהן קבוע כבר כיום הסדר בחוק.
עם זאת, מציע תזכיר החוק להתיר שיגור הודעת פרסומת אף אם לא התקבלה הסכמת הנמען, בכמה מקרים: פניה חד-פעמית מטעם המשגר לנמען שהינו בית עסק, הכוללת הצעה להסכים לקבלת דברי פרסומת מטעמו; קיומה של התקשרות קודמת בין משגר ההודעה לנמען (במסגרת רכישה של מוצר או שירות), ובתנאים הקבועים בסעיף המוצע.
בהתייחס להודעת פרסומת אשר הותר לשגרה לפי ההוראות הנ"ל, מוצע לחייב את שולח ההודעה לכלול בה את פרטיו ודרכי יצירת הקשר עימו, וכן לתת לנמען הזדמנות לסרב לקבלת הודעות נוספות [ראו קישור].