התנועה לאיכות השילטון שיגרה (יום א', 26.6.05) מכתב לשר התחבורה, מאיר שטרית, בו היא דורשת לפרק את הוועדה לחקירת תאונת הרכבת ולמנות ועדת מומחים בלתי תלויה במערכת, בראשות שופט בכיר בדימוס.
התנועה מציינת, כי בעקבות תאונת הרכבת הקשה מינה השר ועדה לחקירת התאונה, שהרכבה - בהתאם להודעת דובר משרד התחבורה - כולל את ישעיהו רונן, ראש אגף בכיר במשרד התחבורה, ניצב משנה משה בן-זיקרי מאגף התנועה במשטרת ישראל והראל אבן, סמנכ"ל תנועה ברכבת ישראל.
לדבריהם, הרכבה של הוועדה מעורר שאלות קשות לגבי האפשרות של חקירה בלתי תלויה ומקצועית של התאונה, שבה יוסקו כלל המסקנות, כולל אחריות משרד התחבורה, משטרת ישראל ורכבת ישראל וממלאי תפקידים בכירים בגופים אלה לתאונה.
הם מציינים, כי משרד התחבורה אחראי על קביעת התקנים לגבי מפגשי הרכבת עם דרכים וכבישים ועל הפיקוח על ביצוע התקנים שנקבעו - נושא העומד בראש סדר היום של החקירה. משטרת ישראל אחראית על אכיפת החוק בכל הנוגע למגבלות זמן הנהיגה ולהעסקת נהגים בעלי עבר תעבורתי-פלילי בחברות המפעילות משאיות.
עוד הם כותבים, כי מעורבות רכבת ישראל בתאונה אינה מוטלת בספק; בין היתר אחראית רכבת ישראל על קביעת מהירות הנסיעה של הרכבת, על הסדרת המפגשים בין תוואי הרכבת לבין דרכים וכבישים ועל שורה ארוכה של נושאים נוספים, שאותם על הוועדה לחקור.
לטענתם, שלושת חברי הוועדה ממלאים תפקידים בכירים בכל אחד מהגופים הנ"ל, ועלולה להיות להם אחריות אישית למחדלים ולמעשים שתרמו לתאונה.
"מעורבותם האישית של חברי הוועדה והאחריות המוטלת עליהם בתוקף תפקידם, אינם מאפשרים להם למלא תפקיד של חוקר בלתי תלוי ועלולים למנוע הסקת מסקנות מקצועיות ואישיות, שהיו מתבקשות אילו גם הם היו בין הנחקרים". הם מוסיפים, כי תאונה כה קשה, שבה נהרגו שמונה ונפצעו מאות נוסעים, שיש לה השלכות ציבוריות ובטיחותיות כבדות משקל, חייבת להיחקר על-ידי אנשי מקצוע מהמעלה הראשונה, שאינם קשורים או תלויים בכל אחד משלושת הגופים הקשורים לתאונה.
"יתר על כן, הצדק כידוע צריך לא רק להיעשות אלא גם להיראות, ואימון הציבור בחקירה מתערער לחלוטין כאשר חברי ועדת החקירה חוקרים גם את עצמם ואת הגופים שבהם הם מועסקים".
בסיום מכתבם הם כותבים: "לאור כל זאת קוראת התנועה לשר התחבורה, לפרק מיד את הוועדה שמינית עוד ביום התאונה, ולמנות ועדת מומחים בלתי תלויה במערכת הקובעת את התקנים, האוכפת את החוק והתקנים שנקבעו והמפעילה את רכבת ישראל, בראשות שופט בכיר בדימוס, וזאת כדי להבטיח חקירה מקצועית ובלתי תלויה שתסייע במניעת תאונות כאלה בעתיד".