גולש האינטרנט הסיני הטיפוסי הוא צעיר, אשר מעדיף הודעות טקסט על דואר אלקטרוני, לעיתים רחוקות עורך קניות מקוונות, גולש באתרי חדשות, מוזיקה ומשחקים, כך עולה ממחקר חדש שבדק את השימוש באינטרנט בסין בחמש ערים. המחקר נערך על-ידי גואו ליאנג מבית הספר למדעי החברה הסיני בבייג'ין.
על-פי המחקר, אשר פורסם היום (17.11.05), כשני שלישים מהנסקרים משתמשים באינטרנט למטרת חדשות, לעתים קרובות בנושאי תרבות ובידור, או למשחקים און-ליין. כמחצית מורידים מוזיקה וסרטים מהאינטרנט.
הצעירים נוטים גם להעדיף הודעות מיידיות על דואר אלקטרוני, והם סומכים יותר על האינטרנט מבעבר כדי ליצור קשר עם צעירים אחרים בעלי אותם תחומי עניין, מקצוע, ותחביבים כשלהם.
רכישות מקוונות נשארו עדיין לא-פופולאריות בסין. שלושה רבעים מהמשיבים מעולם לא קנו דבר כלשהו באמצעות האינטרנט ורק 10% קונים פעם בחודש. רוב הרוכשים מוצרים באינטרנט משלמים עבור מוצרי בידור בעוד שאחרים קונים כרטיסי חיוג (טלפוניה) או תוכנות וחומרות מחשב. סוכנות איי.פי מביאה את דבריו של גואו: "רבים אינם סומכים על האיכות של הסחורות שנרכשות באינטרנט. אם הם קונים אותן בחנות ולא אוהבים אותן, הם יכולים בקלות להחזיר".
הסקר בוצע בחמש ערים מרכזיות: בייג'ין, שנגחאי, גואנגזהו, צ'נגדו וצ'נגשה. מחקר זה החל בשנת 2000, במטרה לספק נתונים אמפיריים וניתוח של התפתחות האינטרנט בסין. התוצאות אינן משקפות את כל המדינה, משום שהשימוש באינטרנט באזורים כפריים הוא נמוך מאשר בערים.
גואו, מומחה האינטרנט בצוות המחקר, תיאר את 'אזרח האינטרנט' בחמש הערים כצעיר, זכר, עשיר יותר ובעל חינוך גבוה יותר. הגברים מהווים כשני שלישים מקהילת האינטרנט במחקר, ולמעלה מ-80% מהגולשים הם מתחת לגיל 24. בין הצעירים בגילאים 25 עד 29, 60 עד 80 אחוז גולשים ברשת.
מנתוני הממשל הסיני, בסין למעלה מ-100 מיליון גולשים - השנייה בעולם אחרי ארה"ב. הממשלה מקדמת את השימוש באינטרנט בעיקר למטרות חינוך ועסקים, אך ידוע כי היא מנסה למנוע מאזרחיה חומרים אשר אינם עומדים בקנה אחד עם מדיניות החינוך שלה, בין היתר, אתרי פורנוגרפיה ואחרים. ידו הארוכה של השלטון עוצרת לעיתים קרובות גולשים על שימוש בלתי חוקי. הממשלה עורכת רשימות של אתרים ושל גולשים ומנסה ככל הניתן לפקח על הרשת, אשר לכאורה מהווה את פלטפורמת המידע החופשית והפתוחה ביותר הקיימת בעולם.
לפי הסקר של גואו, למעלה משליש מהגולשים העירונים אינם משתמשים כלל בדואר אלקטורני. מאלה שכן משתמשים בו, רק כשליש בודקים את הדוא"ל לפחות פעם ביום: "אני חושב שהסינים מעדיפים תוכן מיידי. מעט מאוד סינים משתמשים במשיבונים, ודוא"ל הוא כמו משיבון. זה נוח אבל לא מיידי".
42% אומרים כי אינם משתמשים במנועי חיפוש. אלה שמשתמשים במנועי החיפוש מחפשים מידע חדשות, בידור ותרבות, או מידע חיוני למטרות עבודה או מחקר. החדשות המסורתיות מדורגות אחרי חיפושים אלה. מחצית מהנסקרים גולשים בפורטל Baidu.com, בהשוואה לרבע מהם ב-Google, מנוע החיפוש המוביל בארה"ב.
הסקר בוצע בין החודשים פברואר ומרס והתבסס על משאל אקראי מדקלת לדלת, כאמור בחמש ערים ראשיות. השתתפו בו 2,376 נשאלים, בהם 1,169 גושלים אינטרנט ו-1,207 איש שאינם גולשים.
למרכז האינטרנט הסיני