|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

האם ריאד מתערבת בבחירות

סעודיה מהמרת על גבאי?

ישנם סימנים המלמדים על קירבה רבה בין מפלגת העבודה לבין גורמים סעודיים, ומותר לשאול האם מדובר רק באינטרסים דיפלומטיים או שגם כסף מעורב בקשרים אלו
18/02/2019  |   יונתן אריאל   |   כתבות   |   בחירות 2019 (א)   |   תגובות
גבאי. ביקר במפרץ [צילום: תומר נויברג, פלאש 90]

מאז התערבותה המוצלחת של רוסיה במערכת הפוליטית האמריקנית באמצעות מתקפת סייבר ולוחמת מידע (שתילת חדשות כזב והפצת תוכן מסית ומפלג באמצעות מדיה חברתית), וניסיונה הפחות-מוצלח להשפיע באופן דומה על הבחירות בצרפת, מתקיים דיבור נרחב על טרולים, בוטים, פייק ניוז ופצחנים בהקשר של מערכות בחירות, ועל ניסיונות להטיית השיח הציבורי ושינוי התודעה של הבוחרים. למרות ההצלחה שאמצעים אלו נוחלים, ועל אף העובדה שהם כבשו את הדמיון הציבורי, אין להסיק שהשיטות המסורתיות להשפעה על המערכת הפוליטית במדינה מדינה זרה נעלמו. הן אולי יצאו מהאופנה, אך עדיין ישנן מדינות שמיטיבות לנצלן, ובהצלחה לא מבוטלת.

בשיטות מסורתיות שוכרים המדינה, או גורמים מטעמה, חברות פרסום ויח"צ, לוביסטים ויועצים משפטיים המתמחים ברגולציות הרלוונטיות ובמציאת פרצות בהן, במטרה לסייע ללקוח לקדם את האינטרסים הכלכליים והדיפלומטיים שלו במערכת הפוליטית-ציבורית של מדינת היעד. לעיתים ניסיונות ההשפעה כוללים הזרמת כספים לקמפיינים של פוליטיקאים מסוימים או מפלגות מסוימות, בהתאם לשיטת הבחירות ולכללי הרגולציה הקיימים באותה מדינה.

במדינות דמוקרטיות אין מניעה למדינה זרה לשכור את שירותיהם של לוביסטים, חברות יח"צ ויועצים משפטיים, כל עוד היא אינה נחשבת כמדינת אויב. במדינות מסוימות, כגון ארה"ב, ישנה דרישה חוקית שחברה או יועץ שנשכרו על-ידי מדינה זרה יירשמו כסוכנים זרים. המצב שונה לגבי מימון. בכל מדינות המערב קיימת הסדרה משפטית מוקפדת של נושא מימון מפלגות וקמפיינים פוליטיים. גם בישראל קיימת מערכת חקיקה המסדירה את סוגית המימון. התוצאה היא תחרות מתמדת בין החוק לבין יועצים משפטיים יצירתיים, המחפשים דרכים לעקוף את החוק מבלי להפר אותו.

סעודיה נוהגת להשתמש בשיטות אלו יותר מכל מדינה אחרת. בארה"ב, בריטניה ומדינות נוספות, ידוע שסעודיה מוכנה לשלם היטב לפרקליטי צמרת ומשרדי יח"צ ולובינג מובילים על-מנת לקדם את האינטרסים שלה ולשמור על תדמיתה.

בעידן שקדם לסייבר, ישראל הייתה בטוחה יחסית מניסיונות של כוחות עוינים בהקשר זה. בעבר רק ארה"ב והאיחוד האירופי ניסו להשפיע על הבחירות בה, בעיקר באמצעות מימון קמפיינים של ארגונים לא-ממשלתיים (NGO) המזוהים עם הצד בו היו מעוניינים לתמוך. מאחר שלא ניתן היה לבצע התערבות כזו על-ידי רשויות ממשלתיות, היא נעשתה באמצעות רשת מסועפת של ארגונים לא-ממשלתיים, אשר העבירה כספים לארגונים לא-ממשלתיים מקומיים באופן ישיר ועקיף.

הסעודים מוכנים להתערב
שיתוף אינטרסים נגד אירן [צילום: וחיד סאלמי, AP]

עד עתה הקפידה סעודיה להימנע מכל ניסיון להתערב בנעשה בישראל. עוינותה כלפי ישראל הייתה כה חזקה, שהיא סירבה לעשות כל דבר שיחייב מגע עימה, גם אם הדבר ישרת את האינטרסים שלה או של העולם הערבי. כך דחתה ריאד פניות של ירדן, מצרים והרשות הפלשתינית למימון כדי להשפיע על הפוליטיקה הישראלית.

נראה שמדיניות זו השתנתה, לאור שותפות האינטרסים שנוצרה בין ירושלים לבין ריאד במטרה המשותפת למניעת הפיכתה של אירן למעצמה גרעינית ובעלת הגמוניה איזורית. התוצאה היא יחסים מחתרתיים אשר הולכים ומתהדקים בין הממסד הביטחוני הישראלי לבין מקבילו הסעודי, יחסים שהפכו לאחד הסודות הגלויים במזרח התיכון.

מספר התרחשויות שאירעו במפלגת העבודה במהלך השנה האחרונה, עשויות לאותת שזוהי לכאורה הזירה בה בחרה ריאד לבחון יישום מדיניות חדשה בכל הקשור להתערבות בבחירות ישראליות. זמן קצר לאחר שנבחר למנהיג העבודה, ניסה אבי גבאי לבטל את הוועדה המדינית של המפלגה, בראשה עמד פרופ' חיים אסא, שהיה היועץ לביטחון לאומי של יצחק רבין ז"ל, ונחשב דמות מוערכת מאוד בממסד הביטחוני-מדיני של ישראל. לאחר שהבין שמדובר בוועדה סטטוטורית שהוא אינו יכול לבטל, פעל גבאי לנטרולה על-ידי הקמת פורום לחשיבה מדינית, שפעל מחוץ למסגרת המבנה הארגוני של המפלגה והיה כפוף לו ישירות. לראש הפורום מונה הנריקה צימרמן, עיתונאי בעל אזרחות כפולה ישראלית-פורטוגזית, ומקורב ליו"ר תנועת "ישראל יוזמת", קובי הוברמן.

"ישראל יוזמת" היא עמותה שמטרתה לקדם את הקשרים בין ישראל לבין סעודיה ומדינות המפרץ. היא קוראת לישראל לאמץ את היוזמה הסעודית משנת 2002. הוברמן הוא גם יו"ר "ישראל יוזמת בע"מ", חברה מסחרית פעילה לקידום הקשרים המסחריים בין ישראל לבין העולם הערבי. חלק מחברי הנהלת החברה מכהנים גם בהנהלת העמותה. בנוסף לכך, חלק מהרשומים כחברי הנהלה של העמותה או החברה מחזיקים בחברות זרות (חלקן רשומות בבריטניה), העוסקות בפעילות מסחרית בסעודיה ובאיחוד האמירויות.

גורמי הביטחון הישראלים מודעים זה מכבר לקשריו של הוברמן עם הסעודים. אלוף במילואים מסוים דחה הצעה להנהיג את אחת המפלגות החדשות שקמו בחודשים האחרונים, לאחר שהבין את מידת מעורבותו של הוברמן בה, ובשל חשדותיו שהמפלגה תמומן בכסף סעודי.


הקשר של צימרמן
צפוי בור תקציבי עמוק [צילום: תומר נויברג, פלאש 90]

לפני כמה שבועות הודיע צימרמן על כוונתו להתמודד בבחירות המקדימות בעבודה. גבאי הבהיר, כי הוא תומך בו בתוקף, ורבים סבורים שהוא אחד המועמדים לשריון מטעם גבאי. לאחרונה קיימו גבאי וצימרמן אירוע משותף, בו הוצג המצע המדיני של מפלגת העבודה. השורה התחתונה הייתה שהמצע זהה לחלוטין לתוכניתה של "ישראל יוזמת", כלומר: קבלת היוזמה הסעודית וכניסה למו"מ איזורי על בסיסה. במהלך הערב פירט צימרמן כיצד סייע לגבאי לפתח מערכת יחסים עם המנהיגות הסעודית, וכיצד ליווה אותו בנסיעות חשאיות לסעודיה ולמדינות נוספות במפרץ, כדי להדגיש את היותו דמות מדינית בכירה, עם גישה למנהיגים רבים באזור והעולם כולו.

בשיחה עם עיתונאי ישראלי בכיר לשעבר, חבר מפלגת העבודה, אישר צימרמן שמקורם של קשריו עם ערב הסעודית ביחסיו ארוכי הטווח עם הוברמן, שגם היה נוכח בנסיעותיהם של גבאי וצימרמן לסעודיה ולמדינות המפרץ. לאור כל זאת, ניתן לפרש מפגשים אלה והקשרים הנגזרים מהם, כסוג של השקעה פוליטית בגבאי ובמפלגתו. לא ברור אם השקעה מסוג זה, אם אכן התקיימה, מהווה עבירה על החוק, אך גם אם לא, אין ספק שהיא עלולה לעורר בעיה ציבורית קשה.

התמונה שמתקבלת-לכאורה מעלה שאלה נוספת. האם, מעבר להשקעה הפוליטית שהסעודים השקיעו לכאורה בגבאי, יש ביחסים גם אלמנט כספי? בדיקת תקציב הקמפיין של המפלגה עשויה אולי לשפוך אור על סוגיה זו. כבר פורסם שהעבודה ניצלה את מלוא המקדמה שהיא רשאית לקבל מהמדינה בגין 24 המנדטים שהיו לה בכנסת היוצאת, כדי לממן את הקמפיין שלה. על-פי כל הסקרים, מפלגת העבודה תגיע לכנסת הבאה עם פחות מעשרה מנדטים, כאשר מספר סקרים אף מנבאים לה קושי לעבור את אחוז החסימה.

גם אם תצליח המפלגה לקבל שמונה-תשעה מנדטים, היא תהיה חייבת להחזיר למדינה סכום עתק – ההפרש בין המקדמה שלקחה לבין מספר המנדטים שתקבל בפועל בבחירות. זהו סכום שיכול לדרדר אותה לחדלות פירעון על כל המשתמע מכך. כיצד אדם שהציג עצמו כמנכ"ל עתיר ניסיון והישגים מרשה לעצמו ליטול סיכון כזה? ייתכן שגם לגבאי אין תשובה כיצד המפלגה תצליח להחזיר את החוב, אך לאור המידע שכבר הוכח, והתמונה שהוא לכאורה מעלה, יהיה לגיטימי לשאול אם גבאי יודע משהו על מקורות כספיים עלומים שייתכן שיעמדו לרשות המפלגה, כדי שתוכל להחזיר למדינה את החוב ובמקביל להמשיך לתפקד.

היעד האמיתי: ארה"ב
האמריקנים ימחלו על עוונותיו [צילום: AP]

אם נכונה הסברה שריאד החליטה להתערב בבחירות בישראל באמצעות תמיכה במפלגת העבודה, עולות שתי שאלות נוספות. השאלה הראשונה היא מדוע החליטו הסעודים לשנות את מדיניותם ולנסות להשפיע על המערכת הפוליטית הישראלית, והשאלה השנייה היא מדוע בחרו במפלגת העבודה, בחירה שנראית על פניו כהימור על הצד המפסיד.

על השאלה השנייה פשוט יותר לענות. העולם הערבי מכבד את הגיל והניסיון, לא את הנעורים. מבחינת הסעודים מדובר במפלגה ותיקה, בעלת זכויות היסטוריות, שדלתות העולם בכלל וארה"ב בפרט פתוחים בפני מנהיגיה.

התשובה לשאלה הראשונה מורכבת יותר. הסעודים יודעים היטב שמצבם יהיה קשה ביותר מול כל ממשל דמוקרטי בוושינגטון, ועלול אף להיווצר מצב בו הממשל האמריקני ודעת הקהל יחדלו מלראות בבית סעוד בעל ברית ונכס אסטרטגי, ואף יתנערו ממנו כליל. עבור ריאד זהו תסריט בלהות, צונאמי פוליטי שספק אם תעבור אותו בשלום.

הסעודים אף מעריכים, כי מצבה של ממשלה ימנית בישראל מול ממשל דמוקרטי לא יהיה טוב בהרבה ממצבם-הם. רק גורם פוליטי ישראלי מהמרכז-שמאל, המרושת היטב בוושינגטון, במיוחד בצד הכחול שלה, ובעל מעמד היסטורי הולם וראוי, יוכל אולי למנוע קרע בין הסעודים לבין ארה"ב. רק מפלגת העבודה עונה על הקריטריונים הללו, ולכן היא עשויה להיתפס אצל הסעודים כנכס אסטרטגי ששווה להשקיע בו.

לבית סעוד יש שתי מטרות עיקריות – הישרדות, ומניעת הפיכתה של אירן למעצמה גרעינית הגמונית. המעורבות הצבאית הסעודית בתימן מהוה תעודת עניות ליכולותיה הצבאיות, למרות תקציב הביטחון העצום שלה. היא יודעת שישראל היא המדינה היחידה אשר יכולה לשמש לה בת-ברית אפקטיבית מול אירן, עם היכולות הצבאיות הנדרשות להכריע אותה. היא גם מבינה שתנאי סף לפעולה סעודית-ישראלית מוצלחת ואפקטיבית נגד אירן הוא תמיכה אמריקנית, או לכל הפחות הסכמה שבשתיקה. ספק אם ממשלה ימנית ישראלית תוכל להשיג זאת מול ממשל דמוקרטי, ולכן מוטב שמפלגה רצינית מ"מחנה השלום" הישראלי תירתם לטובת העניין.

מפלגת העבודה עומדת בכל הקריטריונים האלה. למרות המשבר הקשה שהיא עוברת כעת, עדיין זוכרים לה חסד נעורים כמפלגתם של רבין ופרס, שני המדינאים הישראלים המוערכים ביותר במפלגה הדמוקרטית. בעיני הסעודים, בזכות העוצמה הרכה הזאת יש לה עדיין את הפוטנציאל להיות נכס אסטרטגי עבורם, קל וחומר אם תצליח להיחלץ מהמשבר הקשה הפוקד אותה.

הסעודים יודעים לבטח, כי מפלגת העבודה לא תנצח בבחירות, אך מבחינתם מספיק שהיא תעבור את אחוז החסימה. כרבים אחרים בארץ ובעולם, הסעודים מבינים שישנה סבירות לא נמוכה שתוך שנתיים יתקיימו שוב בחירות בישראל, לאור חוסר היציבות הנובע ממצבו המשפטי של בנימין נתניהו, אשר גם אם ינצח בבחירות, ספק אם כהונתו תימשך יותר מ-18-12 חודשים. אם בני גנץ ינצח, ספק אם ממשלה כלשהי שיוכל להרכיב תיהנה מחיי מדף ארוכים יותר.

יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן, יודע היטב, כי אם יצליח להניע את התהליך המדיני ולספק את הסחורה בדמות הסדר המבוסס על היוזמה הסעודית, הדמוקרטים יסלחו לו על כל עוונותיו, כולל רצח חאשוקג'י. ספק אם יוכל להשיג זאת ללא נכס אסטרטגי ישראלי. לאור כל זאת, לא ניתן להתעלם מהאפשרות שהסעודים החליטו להמר על מפלגת העבודה. מה שעדיין לא ברור הוא, האם השקעתם בה תהיה מוגבלת לנכסים פוליטיים, או מעבר לכך.

המאמר פורסם במקור בסדרת "מבט מבס"א" של מרכז בגין-סאדאת באוניברסיטת בר-אילן.
הכותב שירת כקצין מודיעין בקונגרס הלאומי האפריקני בדרום אפריקה ולאחר מכן עבד עם נלסון מנדלה. בישראל היה עורך חדשות של מקור ראשון, עורך ראשי של "מעריב אינטרנשיונל" ועורך ראשי של אתר החדשות של ערוץ 2 בשפה האנגלית.
תאריך:  18/02/2019   |   עודכן:  18/02/2019
יונתן אריאל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
סעודיה מהמרת על גבאי?
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
באום
18/02/19 12:50
 
יעקב יעקב
23/02/19 09:57
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  בחירות 2019 (א)
איש העסקים אלפרד אקירוב העמיד שני מיליון ערבויות שקל לטובת יושב-ראש חוסן לישראל, בני גנץ. נתוני נותני הערבויות פורסמו באתר מבקר המדינה.
18/02/2019  |  עידן יוסף  |   חדשות
נשיא המדינה ראובן ריבלין עוקץ את ססמת "אין ימין ואין שמאל" של מפלגת חוסן לישראל בפרט, ושל מפלגות המרכז בכלל, ואומר כי "במציאות הישראלית מפתה מאוד להימנע ממפגש אמיתי, נוקב, חי ומבעבע. מפתה לצייר את המציאות כאילו כולנו דומים, לטשטש עמדות, ולהתיך את כולם לגוש אחד".
17/02/2019  |  עידן יוסף  |   חדשות
שינויים קלים במגמות, לאחר איחוד זוטא בימין הדתי, והבחירות המקדימות בעבודה ובמרצ. בכל הסקרים המתפרסמים במהדורות המרכזיות (יום א', 17.2.19) הימין מנצח.
17/02/2019  |  עידן יוסף  |   חדשות
יו"ר חוסן לישראל-תל"ם, הרמכ"ל לשעבר בני גנץ, עלה לנאום לראשונה בזירה הבינלאומית. בנאומו בוועידת מינכן לביטחון אמר גנץ: "במשמרת שלי לאירן לא יהיה נשק גרעיני", והבהיר אחרי נאומו של שר החוץ הארני: "שמעתם את זריף, אל תאמינו לשקרים שלו. "אני רואה באמת את מה שקורה באירן. אני יכול להגיד לכם בבטחה שהמשטר שזריף מייצג הוא רשעי. הוא קורא להרס המדינה שלי. הוא מדכא נשים, הוא מוציא להורג מיעוטים ופוגע בזכויות האדם מוציא טרור במזרח התיכון ובכל העולם".
17/02/2019  |  מירב ארד  |   חדשות
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי והפעם - רק שניים, סטו מדרכה, מממני טרור, הרוגים ונרצחים ועת התבונה משנכנס אדר מרבין בשמחה
17/02/2019  |  אביתר בן-צדף  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   בחירות 2019 (א)  /  מי ומי  
מ"מ שר החוץ: ישראל כ"ץ   /  איתמר לוין
פרופ' יפעת ביטון - למפלגת גשר  /  איציק וולף
ניסנקורן הצטרף לרשימתו של בני גנץ  /  איציק וולף
המפלגה שבנתה והרסה  /  רון בריימן
השמאל והמרכז בשירות האויב  /  עמוס שנער
ראש פורה ולענה  /  הרב אליהו קאופמן
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
גם אני נמניתי על השואלים מדוע פרשת "מצורע", פרשה לא נעימה, על כל נגעיה הקשים מופיעה ערב חג הפסח חג החרות
[צילום: AP]
יאיר נבות
הנשיא לשעבר הוסיף: איש לא הטיל ספק בכך שהמחוקקים האמריקנים יאשרו "עזרה" לכנופייה של ניאו נאצים. זו הייתה הצבעה של ממזרים אמריקנים צוהלים על: המשך מלחמת האזרחים של העם המפולג של ארצ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il