|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
עו"ד גיל קראוס דורג ב-DUNS100 כאחד המשרדים הבולטים בביטוח לאומי
כתיבת המומחים
נפגעי פעולת איבה בישראל - כל המידע
מעצר פלסטיני ליד שכם [צילום: נאסר אישתייה, פלאש 90]

"גוב האריות" הוא איתות רוחב לישראל

ההתארגנות אומנם קטנה וקולנית, אך היא מלמדת שלא ניתן יהיה "להכיל" לעולמי-עד את הפלשתינים מבצע "חומת מגן 2" רק יחמיר את המצב
22/10/2022  |   אודי דקל   |   כתבות   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות

לאחרונה פועלת בגזרת שכם התארגנות של קבוצת טרור הכוללת עשרות פעילים חמושים, שאינה משויכת לחמאס, לפתח/חללי אל-אקצה, או לג'יהאד האיסלאמי. חבריה ברובם הם צעירים פלשתינים, חלקם השתייכו בעבר לפתח, לתנזים, לחמאס ולג'יהאד האיסלאמי, ביניהם גם בנים לאבות המשרתים במנגנוני הביטחון של הרשות הפלשתינית. לקבוצה זו משויכים מרבית אירועי הירי שבוצעו באזור השומרון בשבועות האחרונים, והיא הגורם העיקרי להסלמה בטרור בגזרה.

בחודש ספטמבר נרשמו 34 פיגועי ירי בשומרון וביהודה – המספר הגבוה ביותר זה למעלה מעשור. חלק מהאירועים כוללים ירי מרחוק לעבר התנחלויות, פיגועי ירי על רכבים בצירי תנועה, ירי לעבר עמדות ובסיסי צה"ל ובעיקר היתקלויות באש עם כוחות צה"ל הפועלים ביישובים הפלשתינים. ההתארגנות ומרבית פעילותה מתרכזות בשומרון, אך במקרה אחד לפחות נמצא קשר בינה לבין מחבל שהגיע ליפו, חמוש בנשק מאולתר ומטענים, שלמרבה המזל והערנות נעצר בידי כוחות הביטחון טרם פעל.

המניעים העיקריים להתארגנות הם ההתפתחויות בשטח - הפעילות הנמרצת של צה"ל ושב"כ במסגרת מבצע "שובר גלים" בצפון השומרון; חולשת הרשות הפלשתינית והתגברות המאבקים הפנימיים בזירה הפלשתינית לקראת היום שאחרי מחמוד עבאס. לאלה נוספים אוזלת היד והעדר מוטיבציה למניעת פיגועים מצד מנגנוני הביטחון הפלשתינים; המצב הכלכלי הקשה של צעירים פלשתינים שאינם עובדים בישראל; תפוצה רחבה וזמינות של כלי נשק ותחמושת.

הקבוצה מיתגה את עצמה כ"גוב האריות" ("ערין אל-אוסוד) ואימצה סמלים חדשים - מדים שחורים, סמל המציג שני רובי אמ-16 מוצלבים מעל כיפת הסלע וסרטי דש אדומים (לסמל שנשקם אינו מופנה כלפי בני עמם – בניגוד למנגנונים). מטרתה הגלויה - "הליכה בעקבות השהידים" – היא להתעמת עם חיילי צה"ל הפועלים בערים ובכפרים הפלשתינים, לשבש את מרקם החיים של המתנחלים ואת הגישה לתפילה בקבר יוסף, וכן לעורר את הציבור הפלשתיני להתקוממות עממית נרחבת.

אבו מאזן מנסה לפרק אותה
"רשות אחת, נשק אחד" [צילום: פלאש 90]

הקבוצה פעילה מאוד ברשתות החברתיות, עורכת קמפיינים בעיקר בטיק-טוק, לצד תיעוד היתקלויות הירי והפצת סרטונים ברשתות בזמן אמת, וקוראת לציבור הפלשתיני להתגייס להגנה על אל-אקצה, ובנוסף לקיים שביתות והפגנות נגד הרשות. לדוגמה, הקריאה לשביתה כללית, לאחר הפיגוע במחסום שועפאט, סחפה ברשתות החברתיות מאות פעילים ממזרח ירושלים להתפרעויות אלימות ברחובות, כמו גם לשביתות ברוב האוניברסיטאות שבתחומי הרשות ולשביתת מסחר בערים פלשתיניות. למרות שהקבוצה אינה משויכת לאחד הארגונים או התנועות, היא מצוידת בנשק מוברח ומייצור מקומי, וכנראה מתוגמלת בכספים מחמאס והג'יהאד האיסלאמי.

מעל לעשרה פעילים הנמנים על "גוב האריות" נהרגו בהיתקלויות עם כוחות צה"ל, ביניהם מוחמד אל-עזיזי, פעיל פתח במקור שהפך עצמאי והיה הכוח המניע להקמת הקבוצה לצד איברהים אל-נבולסי. אל-עזיזי חוסל ב-24 ביולי, בהמשך חוסל גם אל-נאבולסי ואת האחריות על החוליה קיבל מוסעב א-שתייה, אשר הפך מבוקש גם מצד הרשות הפלשתינית מאחר שקיבל סיוע בכסף ובנשק מחמאס. ב-19 בספטמבר הוא נעצר על-ידי מנגנוני הרשות באשמה של אחזקת נשק, עבירות מס, קבלת כספים לא חוקיים ופגיעה בביטחון הרשות. למרות התפרצות של מחאות על המעצר, הרשות ממשיכה להחזיק בו.

אבו מאזן, שעדיין דבק בחזונו של "רשות אחת, נשק אחד וחוק אחד", הנחה להביא לפירוק ההתארגנות, כנראה בשיטה המוכרת של שילוב פעיליה במנגנוני הרשות. לפחות 20 פעילים בקבוצה או בני משפחותיהם עצורים בידי מנגנוני הביטחון הפלשתיניים ונתונים למאמצי שכנוע לנטוש את ההתארגנות ולקבל בתמורה משרות ברשות או במנגנונים, תוך הבטחה לחסינות מפני מעצר ישראלי.

קבוצת "גוב האריות" מהווה מעין זרם מהפכני, צעיר ולוחמני, המתנגד לקו המדיני של עבאס, בעיקר לתיאום הביטחוני עם ישראל ולשלטון השחיתות של הרשות הפלשתינית. בשלב הנוכחי מתמקדת הקבוצה בעימות מול צה"ל והמתנחלים, אך היא עשויה בהמשך להפוך לאופוזיציה בולטת להנהגת הרשות. הקבוצה זוכה לתמיכה גם בשורות פתח, בעיקר מצד המתנגדים לעבאס ומקורביו – חוסיין א-שייח' ומאג'ד פרג'.

על כן, קשה לקבוע בנחרצות, כי קבוצת "גוב האריות" היא התארגנות בודדת שתפורק בהמשך. ייתכן שהיא נבט ראשון לשורת התארגנויות מקומיות של חוליות טרור עצמאיות, שאינן משויכות לארגונים, אשר יצמחו ויפעלו בשומרון, ביהודה ובמזרח ירושלים. בבירה כבר פועלות קבוצות של צעירים פלשתיניים, שמלבד השמירה על אל-אקצה, מחוללות אלימות בשכונות הערביות – כפי שאירע במהלך חול המועד של חג הסוכות.

מבצע צבאי בלי יעד מדיני
חומת מגן. חזרה עליו תחליש את הרש"פ [צילום: משה מילנר, לע"מ]

לישראל נוח להתנהל מול הרשות הפלשתינית במתכונתה הנוכחית וגם הפיצול הפוליטי הפנים-פלשתיני מסייע להתמיד בגישה זו, בעיקר משום שמלוא כובד האחריות לניהול חיי האוכלוסייה הפלשתינית אינו מוטל על כתפיה. לצד זאת, מתקיים חופש הפעולה המבצעי-ביטחוני הישראלי בשטחי הרשות הפלשתינית. רוב הציבור הישראלי דבק בתפיסה הגורסת, כי אין תכלית לתוכנית מדינית לקראת הסדר וכי "לנצח נחיה על חרבנו".

גם הציבור הפלשתיני חי במציאות שרווחת בה תחושה של אין מוצא, אין דרך שתבטיח עתיד לאומי טוב יותר ואין הנהגה שאפשר להישען עליה. כך נוצר הוואקום שלתוכו פורצות קבוצות של צעירים פלשתיניים לוחמניים, שמצליחים לסחוף צעירים נוספים. תכליתם היא להילחם בכיבוש, תוך ניסיון לעורר מחאה עממית. לא זו בלבד שהתארגנות הצעירים גובה מחיר של פגיעה בישראלים ובחיילים, אלא היא גם מחלישה עוד את הרשות הפלשתינית ומערערת את יכולתה להשליט חוק, סדר ויציבות בשטחיה.

שר הביטחון, בני גנץ, אמר בשבוע שעבר, לאחר ההתפרעויות החמורות במזרח ירושלים, כי "מדובר בתקופה מאוד רגישה", אבל הבהיר: "לא איבדנו שליטה... אנחנו מפעילים את כל האמצעים שעומדים לרשותנו ומתגברים ככל שרק ניתן. אנחנו מבצעים פעילות התקפית בשכם, ג'נין ובכל מקום אחר שבו הדבר הזה נדרש". הוא הוסיף: "בסופו של דבר אנחנו נשים את היד על הטרוריסטים האלה. מדובר בקבוצה של כ-30 אנשים, אנחנו צריכים לדעת לפגוע בהם ואנחנו נפגע. החבורה הזו תגיע אל קיצה בדרך כזו או אחרת ואני מקווה שמוקדם ככל האפשר". כמו-כן, נשללו היתרי הכניסה לישראל של 164 מבני משפחותיהם של חברי הקבוצה.

בישראל יש הגורסים, כי זו העת למבצע "חומת מגן 2". אך מה תהיה תכליתו של מבצע כזה, אם אין לישראל יעד מדיני שמבצע זה אמור לקדם? מה משמעות התמיכה ברעיון שתי המדינות, עליה הצהיר באו"ם ראש הממשלה, יאיר לפיד, ללא מעשים ברוח אמירה זו? לא ניתן להכריע שאיפות אתניות, דתיות ולאומיות בכוח הזרוע בלבד. עד עתה, ההישג היחיד מבחינת ישראל הוא העדר מוטיבציה של הציבור הפלשתיני להתגייס למאבק עממי אלים, מסלים ונרחב. הציבור הפלשתיני מאס בהנהגת הרשות ונואש ממנה, וגם אם הוא רואה חשיבות והישג לאומי בעצם קיומם של מוסדות הרשות, הוא חפץ בשינוי של ממש בראשי ההנהגה ובדפוסי פעילותה.

"גוב האריות" הוא איתות נוסף לישראל שלא תוכל "להכיל" את השטחים הפלשתיניים לעולמי-עד, ושלב נוסף בהיחלשות הרשות הפלשתינית לקראת היום שאחרי עבאס. מספר תרחישים עשויים לצמוח מהמצב הנוכחי: (1) יוזמה הצומחת מלמטה וגורפת את תמיכת הציבור הפלשתיני לשינוי ההנהגה וכללי המשחק הקיימים; (2) השתלטות חמאס על ההתארגנות והגברת הטרור והכאוס ביהודה ושומרון; (3) לחץ בינלאומי על ישראל לאפשר עריכת בחירות למועצה המחוקקת ולנשיאות הרשות הפלשתינית, כדרך היחידה לשמר את הרשות.

מבצע צבאי מסוג "חומת מגן" יאיץ את היחלשות הרשות, יהפוך אותה לכתובת לא רלוונטית להסדרים מדיניים, יפגע באפקטיביות המעטה שנותרה לפעילות מנגנוני הביטחון הפלשתיניים, ינביט קבוצות נוספות של צעירים פלשתיניים שמוכנים להקריב את עצמם בלחימה נגד ישראל, ועשוי להוביל לאחד מהתרחישים שצוינו. האם ישראל – הציבור וההנהגה, מעבר לשיוך מפלגתי - מוכנה לכך, או נותנת על כך את דעתה?

הכותב הוא חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS).
תאריך:  22/10/2022   |   עודכן:  22/10/2022
אודי דקל
+המשטרה נכנסה לבית המחבל בענאתא החדשה
22:47 22/10/22  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
כוחות משטרה ומשמר הגבול נכנסו לביתו של המחבל הפלשתיני שדקר היום יהודי בירושלים  ▪  שניים מבני משפחתו עוכבו לחקירה  ▪  הפרות סדר אלימות נגד הכוחות בשועפט
[צילום: מרים אלסטר/פלאש 90]
+"קפצתי מעל החומה, הרגשתי סכנת חיים ויריתי פעם אחת"
20:04 22/10/22  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
שוטר הסיור מתחנת שלם שנטרל את המחבל הפלשתיני בן ה-16 שדקר בצהריים צעיר חרדי בירושלים סיפר כיצד נמנע מירי במהלך המרדף עד שהמחבל ניסה לפגוע בו  ▪  המפכ"ל: שיידע כל מחבל שדמו בראשו
נטרול המחבל היום בירושלים [צילום: על פי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים]
+"שובר גלים" אינו עוצר את גל הטרור
15:16 22/10/22  |  יוני בן-מנחם   |   לרשימה המלאה
מבצע "שובר גלים" של צה"ל לא מספיק לעצירת גל הטרור בגדה  ▪  ישראל נגררת למלחמת התשה שעלולה להתפשט ולהגיע גם לערים המרכזיות בישראל  ▪  הפעילות של קבוצות הטרור פוגעת גם ברש"פ ובסמכותה ומחלישה אותה  ▪  המשך ההתנהלות הישראלית הנוכחית עלול לעודד אינתיפאדה חמושה כוללת
קבוצת גוב האריות
+מפגש חמאס עם נשיא סוריה – טעות אסטרטגית קשה?
08:40 22/10/22  |  ירון פרידמן   |   לרשימה המלאה
התקרבות חמאס לציר האירני הגיעה לשיא חדש השבוע עם מפגש הפיוס של נציגי חמאס עם נשיא סוריה. אולם ייתכן כי חמאס עשה טעות קשה עליה ישלם ביוקר בטווח הארוך. מדוע חושבים בקטר, התומכת הקבועה של חמאס, כי מדובר בטעות קשה? ומהו האינטרס של חמאס בסוריה?
ח'ליל אלחיה. סגנו של הניה [צילום: עומאר סנדיקי/AP]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"גוב האריות" הוא איתות רוחב לישראל
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מדינת טרור
22/10/22 10:53
2
מדינת טרור
22/10/22 10:53
3
באום
22/10/22 11:14
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-פלשתיני
השבוע התקיים מפגש היסטורי בו התפייסו נשיא סוריה בשאר אל-אסד עם ארגון חמאס בראשות הנציג הבכיר ח'ליל אלחיה. בעקבות תיווך ומאמצים ממושכים של חיזבאללה, יצא לפועל המפגש אחרי נתק של עשר שנים. לחמאס היסטוריה ארוכה של זיגזג בין שני צירי תמיכה במזרח התיכון: הציר הסוני של טורקיה-קטר ו"ציר ההתנגדות" השיעי של אירן-המשטר הסורי-חיזבאללה-הגיוס העממי (עירק)-החות'ים (תימן).
22/10/2022  |  ירון פרידמן  |   יומני בלוגרים
תנועת חמאס ציינה השבוע את סיום הנתק שלה ביחסיה עם משטרו של בשאר אסד, שהחל לפני 10 שנים בעקבות החלטתו של יו"ר הלשכה המדינית דאז ח'אלד משעל, לנתק את היחסים עם המשטר הסורי ולהעביר את מפקדת חמאס מדמשק לדוחא בקטר במחאה על מעשי הטבח של הנשיא הסורי בבני עמו הסונים במהלך "האביב הערבי".
ראש הממשלה יאיר לפיד מגנה (יום ו', 21.10.22) את דוח ועדת מומחים מיוחדת של האו"ם המותח ביקורת על ישראל ואומר כי "הכיבוש בשטחים אינו חוקי על-פי החוק הבינלאומי וכי הוא מעמיק".
21/10/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
פרשת החטיפה בקואלה למפור במלזיה של מומחה המחשבים ופעיל הזרוע הצבאית של חמאס המיוחסת למוסד הישראלי, פעולה שנכשלה בסופו של דבר, שוב מממקדת את הזרקורים על מערך הסייבר של תנועת חמאס, המערך הזה ספג פגיעה קשה במהלך מבצע "שומר החומות" במאי 2021 אך הוא החל להשתקם ומהווה שוב סכנה לישראל. זוהי הסיבה שגורמי המודיעין הישראלי (אמ"ן, שב"כ ומוסד) הגבירו את המאמץ לאסוף עוד חומר על "חיל הסייבר" של חמאס שאמור לפעול נגד המערכות האזרחיות והביטחוניות של ישראל במלחמה הבאה.
כוח צה"ל בפיקוד מפקד גדוד 202 שפעל לפזר הפרת סדר באזור חווארה הותקף באלימות שכללה ריסוס גז על-ידי מספר מתיישבים. המפקד ולוחם נוסף נפצעו. בצה"ל גינו את האירוע.
20/10/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
ב-7-8 באפריל 1980 בחג שביעי של פסח בוצע בקיבוץ משגב עם פיגוע מיקוח, שמטרתו הייתה שחרור מחבלים הכלואים בישראל    בפיגוע נרצחו 3 ישראלים ובהם חייל צה"ל ו-5 מחבלים חוסלו
איתמר לוין
איתמר לוין
ע"פ 347/88, איוון דמיאניוק נגד מדינת ישראל. השופטים מאיר שמגר, מנחם אלון, אהרן ברק, אליעזר גולדברג, יעקב מלץ. 29 ביולי 1993
דרור אידר
דרור אידר
יום השואה השנה מעורב עם מאורעות ה-7 באוקטובר    הלקח הראשון שתמיד שיננו היה "לא עוד שואה"    חשוב בימים אלה להזכיר את הלקח הנוסף: "לא עוד גלות"
חנינא פורת
חנינא פורת
סוגיית הקרקעות, הנוודות ושטחי מחייה, 1800 - 1967    בעקבות ספרה החדש של פרופ' רות קרק    הספר/מחקר מביא עמו חידושים רבים הן בצד ההיסטורי של הקונפליקט והן בצד ההווה
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
שר למורשת ישראל, עמיחי אליהו, רואה בפצצת אטום אופציה לפעולה במלחמה שנכפתה עלינו, ושר האוצר והשר לביטחון לאומי מדרבנים את ראש הממשלה ליישם בעזה את הוראות ההשמדה המוחלטת של העם העמלק...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il