|   15:07:40
  יוני בן-מנחם  
עיתונאי, פרשן העולם הערבי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
האם כדאי להשקיע בנאסד"ק 100?
סוכנות ראש
עריכת הסכמי ממון: השלבים המומלצים בדרך להסכם מוצלח
קבוצת גוב האריות

"שובר גלים" אינו עוצר את גל הטרור

מבצע "שובר גלים" של צה"ל לא מספיק לעצירת גל הטרור בגדה ישראל נגררת למלחמת התשה שעלולה להתפשט ולהגיע גם לערים המרכזיות בישראל הפעילות של קבוצות הטרור פוגעת גם ברש"פ ובסמכותה ומחלישה אותה המשך ההתנהלות הישראלית הנוכחית עלול לעודד אינתיפאדה חמושה כוללת
22/10/2022  |   יוני בן-מנחם   |   יומני בלוגרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות

הסגר ההדוק על העיר שכם שנמשך כמעט שבועיים ימים אומנם מצליח לבלום את יציאת המחבלים מהעיר כדי לבצע פיגועי ירי על הצירים הראשיים, אך הוא אינו נותן פתרון הולם לטיפול יסוד בבעיית קבוצת הטרור שקמה בעיר והנקראת "גוב האריות".

ההחלטה כבר נפלה בדרג המדיני והביטחוני לחסל את התופעה הזו, אך נראה שיאיר לפיד ובני גנץ מושכים את ביצוע ההחלטה עד לאחר הבחירות לכנסת. גורמים ברש"פ מעריכים כי הם חוששים מההשלכות של מבצע צבאי גדול בעיר שכם כעת על מערכת הבחירות בגלל שצה"ל עלול לשלם מחיר כבד בחיי לוחמיו.

אין שום דרך אחרת לחסל את קבוצת "גוב האריות" מלבד הטלת עוצר על כל העיר שכם, הכנסת כוחות בסדר גודל של חטיבה לעיר, והכנסת כוחות מיוחדים לקסבה של שכם שם מסתתרים המחבלים.

צה"ל צריך לפעול בעיר העתיקה של שכם באופן יסודי ולטהר אותה ממחבלים בדיוק כפי שעשה ב-1989 באינתיפאדה הראשונה, כאשר הוא ניקה את שכם מהמחבלים של חוליות "הפנתר השחור" ו"הנשר האדום".

גם הרשות הפלשתינית מודאגת מאוד מהפעילות האחרונה של קבוצת "גוב האריות" בשכם והשפעתה על הרחוב הפלשתיני. השבוע קראה הקבוצה לתושבי שכם לשאת נשק, לעלות על הגגות, לצאת לרחובות ולמסגדים ולהתכונן לעימותים אלימים. הרשות היא חששה שכוחות גדולים של צה"ל יכנסו אל העיר שכם ויחסלו את הקבוצה.

העיר שכם הייתה כולה במתח. צה"ל גילה זהירות ולא נקט בשום פעילות מיוחדת מלבד הידוק הסגר על העיר כדי למנוע ממחבלים לצאת ממנה לבצע פיגועי ירי בצירי התנועה הראשיים.

גורמים בכירים ברש"פ מודאגים מכך שקבוצת "גוב האריות" השתלטה על-סדר היום הציבורי, ומכך שהרחוב נשמע להנחיותיה, כמו למשל בעניין הכרזת השביתה הכללית. בכך מערער את יציבות השלטון הפלשתיני.

קבוצת "גוב האריות" מתחילה לקבל לגיטימיות ומעודדת את הרחוב למאבק מזויין נגד ישראל, דבר שבעיניו של יו"ר הרש"פ אבו מאזן עלול להביא לאסון גדול על הפלשתינים. התמיכה העממית בפעילות של הקבוצה הזו מכרסמת עוד יותר במעמדה הרעוע של הרש"פ ברחוב הפלשתיני. אבל, ליו"ר הרש"פ אין את האומץ הפוליטי לצאת לעימות צבאי חזיתי עם קבוצת "גוב האריות", למרות שכוחות הביטחון של הרש"פ יכולים לחסל אותה, וזאת מחשש שהדבר יביא למלחמת אזרחים.

צה"ל נגרר למלחמת התשה
כוחות צה"ל, מחסום סמוך לכפר סאלם [צילום: נאסר אשתייה/פלאש 90]

מבצע "שובר גלים" שעליו הכריז צה"ל איננו שובר את גל הטרור. הוא מבצע של פעולות נקודתיות במקומות שונים על-פי הנחיות הדרג המדיני, אשר חושש מעימות צבאי חזיתי רחב היקף עם ארגוני הטרור בצפון הגדה בדגש על הערים ג'נין ושכם. מדובר עד כה במדיניות ביטחונית של "כיבוי שריפות".

יש למבצע הזה הצלחות, אך הן נקודתיות. המבצע מעורר זעם בקרב הפלשתיני אבל צה"ל איבד מההרתעה שלו. הכניסות המהירות לפרק זמן קצר של כמה שעות לתוך הישובים הערביים שבהם מסתתרים המחבלים מתפרשות על-ידי הפלשתינים כחשש של ישראל מארגוני הטרור וחוסר הרצון להישאר בשטח ככל שצריך כדי לנקות אותו מהמחבלים וחוסר רצון לעימות צבאי.

במקום להילחם בטרור באופן נרחב, צה"ל בחר לנסות ולדחוף את הרש"פ כדי שתעשה את העבודה במקומו. זה לא יקרה. אם צה"ל לא יזדרז לפעול, "הזאבים הבודדים" של הטרור הפלשתיני וקבוצת "גוב האריות" יגררו את שטחי הגדה לאינתיפאדה חמושה כוללת.

הדור הצעיר הפלשתיני שמשתתף בפעולות הטרור איבד את האמון בהנהגת הרש"פ. הוא לא חווה את אירועי האינתיפאדה השנייה בשנת 2000 והוא חי באשליה כי בכוחו להתיש את כוחות צה"ל. לכן, אין מנוס מהפעלת יד קשה ביותר נגד פעולות הטרור שהוא מבצע. התיאום הביטחוני בין ישראל לרש"פ איננו יכול למנוע את פעולות הטרור הללו.

צה"ל פרוס עם 25 גדודים ברחבי הגדה. לצורך מבצע "שובר גלים" הוא נעזר בשב"כ ובמודיעין של 8200 למלחמה בטרור. אבל זה לא מספיק, צה"ל צריך להביא לחזית הגדה את מיטב כוחותיו ולצאת למבצע גדול בצפון השומרון למיגור קבוצות המחבלים החמושות. הפעולה הזו הייתה צריכה להיעשות עוד לפני שנה אך ממשלות בנט ולפיד נמנעו מהן משיקולים פוליטיים.

ההתמקדות הביטחונית צריכה להיות בקבוצות הטרור החמושות ללא הטלת עונשים קולקטיביים על רוב האוכלוסייה, ולאפשר באותה העת לעשרות אלפי הפועלים הפלשתינים לצאת ולעבוד בישראל.

סכנה לשלטונו של אבו מאזן
אבו מאזן. מאבד שליטה [צילום: הדס פרוש, פלאש 90]

במערכת הביטחון הישראלית יש שתי אסכולות. האחת טוענת כי מדובר בתחילתה של אינתפאדה חמושה חדשה; והשנייה סבורה כי מדובר בגל טרור שיחלוף וידעך אם צה"ל והשב"כ יטפלו בו נכו,ן מכיוון שרוב האוכלוסייה בגדה איננה מעוניינת באינתיפאדה ותנועת פתח איננה נוטלת בגל הזה חלק פעיל.

הדור הצעיר הפלשתיני שמשתתף בפעילות הטרור דוגל בדרך המאבק המזויין נגד ישראל. בהיעדר אופק מדיני ומשא-ומתן עם הרש"פ, וכישלון הסכמי אוסלו, הוא מנסה להביא להישגים בדרך הטרור והאלימות באמצעות קבוצות או יחידים. לאו-דווקא בפעילות טרור ממוסדת של ארגונים.

האווירה הכללית בשטחי הגדה היא כי הרש"פ איננה מובילה יותר את הרחוב לעתיד טוב יותר, צמרת הרש"פ עסוקה בקרב הירושה ונגועה בשחיתות כשבראש מעייניה עומדת ההישרדות הפוליטית. הרש"פ נתפסת ברחוב הפלשתיני כ"קבלן לענייני ביטחון" של ישראל.

ישראל נגררת למלחמת התשה ללא הכרעה בשטחי הגדה, צה"ל צריך להכניס כוחות גדולים לתוך צפון הגדה ולהכריע את קבוצות הטרור. אחרת הטרור רק יגבר ויגלוש לתוך ערי ישראל.

נקודת החולשה של קבוצות הטרור החדשות בגדה היא שאין להם הנהגה וגם לא מטרה אסטרטגית ברורה, אלא פגיעה מקסימלית בחיילים ובאזרחים ישראלים. אסור לאפשר לקבוצות האלה להתאחד. מעצרים וחיסולים של מחבלים בודדים אינם מספיקים. צה"ל חייב לפעול בהיקף נרחב במיוחד בצפון הגדה נגד תשתיות הטרור. הרש"פ לא תעשה זאת במקומו.

תאריך:  22/10/2022   |   עודכן:  22/10/2022
יוני בן-מנחם
+המשטרה נכנסה לבית המחבל בענאתא החדשה
22:47 22/10/22  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
כוחות משטרה ומשמר הגבול נכנסו לביתו של המחבל הפלשתיני שדקר היום יהודי בירושלים  ▪  שניים מבני משפחתו עוכבו לחקירה  ▪  הפרות סדר אלימות נגד הכוחות בשועפט
[צילום: מרים אלסטר/פלאש 90]
+"קפצתי מעל החומה, הרגשתי סכנת חיים ויריתי פעם אחת"
20:04 22/10/22  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
שוטר הסיור מתחנת שלם שנטרל את המחבל הפלשתיני בן ה-16 שדקר בצהריים צעיר חרדי בירושלים סיפר כיצד נמנע מירי במהלך המרדף עד שהמחבל ניסה לפגוע בו  ▪  המפכ"ל: שיידע כל מחבל שדמו בראשו
נטרול המחבל היום בירושלים [צילום: על פי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים]
+"גוב האריות" הוא איתות רוחב לישראל
08:53 22/10/22  |  אודי דקל   |   לרשימה המלאה
ההתארגנות אומנם קטנה וקולנית, אך היא מלמדת שלא ניתן יהיה "להכיל" לעולמי-עד את הפלשתינים  ▪  מבצע "חומת מגן 2" רק יחמיר את המצב
מעצר פלסטיני ליד שכם [צילום: נאסר אישתייה, פלאש 90]
+מפגש חמאס עם נשיא סוריה – טעות אסטרטגית קשה?
08:40 22/10/22  |  ירון פרידמן   |   לרשימה המלאה
התקרבות חמאס לציר האירני הגיעה לשיא חדש השבוע עם מפגש הפיוס של נציגי חמאס עם נשיא סוריה. אולם ייתכן כי חמאס עשה טעות קשה עליה ישלם ביוקר בטווח הארוך. מדוע חושבים בקטר, התומכת הקבועה של חמאס, כי מדובר בטעות קשה? ומהו האינטרס של חמאס בסוריה?
ח'ליל אלחיה. סגנו של הניה [צילום: עומאר סנדיקי/AP]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"שובר גלים" אינו עוצר את גל הטרור
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-פלשתיני
לאחרונה פועלת בגזרת שכם התארגנות של קבוצת טרור הכוללת עשרות פעילים חמושים, שאינה משויכת לחמאס, לפתח/חללי אל-אקצה, או לג'יהאד האיסלאמי. חבריה ברובם הם צעירים פלשתינים, חלקם השתייכו בעבר לפתח, לתנזים, לחמאס ולג'יהאד האיסלאמי, ביניהם גם בנים לאבות המשרתים במנגנוני הביטחון של הרשות הפלשתינית. לקבוצה זו משויכים מרבית אירועי הירי שבוצעו באזור השומרון בשבועות האחרונים, והיא הגורם העיקרי להסלמה בטרור בגזרה.
22/10/2022  |  אודי דקל  |   כתבות
השבוע התקיים מפגש היסטורי בו התפייסו נשיא סוריה בשאר אל-אסד עם ארגון חמאס בראשות הנציג הבכיר ח'ליל אלחיה. בעקבות תיווך ומאמצים ממושכים של חיזבאללה, יצא לפועל המפגש אחרי נתק של עשר שנים. לחמאס היסטוריה ארוכה של זיגזג בין שני צירי תמיכה במזרח התיכון: הציר הסוני של טורקיה-קטר ו"ציר ההתנגדות" השיעי של אירן-המשטר הסורי-חיזבאללה-הגיוס העממי (עירק)-החות'ים (תימן).
22/10/2022  |  ירון פרידמן  |   יומני בלוגרים
תנועת חמאס ציינה השבוע את סיום הנתק שלה ביחסיה עם משטרו של בשאר אסד, שהחל לפני 10 שנים בעקבות החלטתו של יו"ר הלשכה המדינית דאז ח'אלד משעל, לנתק את היחסים עם המשטר הסורי ולהעביר את מפקדת חמאס מדמשק לדוחא בקטר במחאה על מעשי הטבח של הנשיא הסורי בבני עמו הסונים במהלך "האביב הערבי".
ראש הממשלה יאיר לפיד מגנה (יום ו', 21.10.22) את דוח ועדת מומחים מיוחדת של האו"ם המותח ביקורת על ישראל ואומר כי "הכיבוש בשטחים אינו חוקי על-פי החוק הבינלאומי וכי הוא מעמיק".
21/10/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
פרשת החטיפה בקואלה למפור במלזיה של מומחה המחשבים ופעיל הזרוע הצבאית של חמאס המיוחסת למוסד הישראלי, פעולה שנכשלה בסופו של דבר, שוב מממקדת את הזרקורים על מערך הסייבר של תנועת חמאס, המערך הזה ספג פגיעה קשה במהלך מבצע "שומר החומות" במאי 2021 אך הוא החל להשתקם ומהווה שוב סכנה לישראל. זוהי הסיבה שגורמי המודיעין הישראלי (אמ"ן, שב"כ ומוסד) הגבירו את המאמץ לאסוף עוד חומר על "חיל הסייבר" של חמאס שאמור לפעול נגד המערכות האזרחיות והביטחוניות של ישראל במלחמה הבאה.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
בהמשך המלחמה הנגררת בעזה - צה"ל, ומאחוריו הציבור שנותן בו אמון, אנו מאבדים את המצפן    מי שחושב באופן אופטימי שעם חיסול החמאס הבעיה של ישראל תיפתר סופית מרמה את עצמו ואת הציבור
רון בריימן
רון בריימן
אסור שחיילי צה"ל ישמשו מגש הכסף להשלטת המחבלים "הטובים" של אש"ף - הארגון לשחרור פלשתין (כולה! מן הים עד הנהר!) - על המחבלים "הרעים" של חמאס    מטרתם זהה.
טובה ספרא
טובה ספרא  |  
התחזית האסטרולוגית לחודשים הקרובים מציגה אתגרים נוספים, אך גם הזדמנויות לצמיחה ולשינוי חיובי    התקשורת מציגה תמונה שלילית ומחלישה את המנהיגים    מתגלים מקרים של בגידה ופגיעה במדינה ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il