בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
|
התופעה התרחבה לאחר הקורונה
|
|
|
|
כ-20% מנוסעי האוטובוס לא משלמים
|
ממחקר של משרד התחבורה עולה כי תופעת אי-התיקוף התגברה במהלך השנים האחרונות ● במקומות אחרים בעולם בהם בוצעו מחקרים דומים נמדד אי-תיקוף בהיקף של בין 10% ל-20%
|
אסטרטגיות להפחתת השתמטות מתשלום:
|
|
- הגדלת מספר הבקרים עשויה להרתיע אנשים מלהתחמק מתשלום.
- מיקוד מאמצי האכיפה באזורים או בזמנים שבהם ידוע כי ההשתמטות נפוצה.
- שורת הפרות תגרור מניעת אפשרות להנחות לבעלי פרופיל זכאי או מתן אפשרות לנסיעה בודדת בלבד (ללא מינויים יומיים וחודשיים), לתקופה קצובה.
- הגדלת הנגישות והנוחות של רכישת כרטיסים: הקלה על אנשים לרכוש כרטיסים, בין אם באמצעות מכונות אוטומטיות נוספות או אפשרויות לרכישת כרטיסים מקוונת, עשויה להפחית את מספר האנשים שמתחמקים מתשלום.
- הגברת החינוך הציבורי לחשיבות תשלום דמי הנסיעה וההשלכות של התחמקות מתשלום, כמו גם הסברה על חשיבות ערך אמירת אמת.
- שיפור אפקטיביות התחבורה הציבורית כך שנוסעים ירצו לשלם עבורה, בהיותה מוצר טוב.
|
|
|
|
נסיעה בתחבורה הציבורית ללא תיקוף מהווה בעיה חמורה מאחר שהיא פגעת ישירות ברווחי מפעילי התחבורה הציבורית וביכולת משרד התחבורה לקדם ולשפר את השירות. בעיה נוספת נוצרת כשאין למשרד התחבורה אפשרות להעריך נכונה את מספר הנוסעים בקו, לזהות קווים צפופים ולתגבר אותם כנדרש. הערכת היקף התופעה נעשית על-ידי החברות השונות וכן על-ידי משרד התחבורה במספר דרכים, מניתוח מערכות מידע בצורה אוטומטית ועד ספירה פיזית סמויה במהלך הנסיעה. מרבית המדידות מראות כי היקף אי-התיקוף מגיע לכדי 20% מנסיעות הנוסעים. גם במקומות אחרים בעולם בהם בוצעו מחקרים דומים נמדד אי-תיקוף בהיקף של בין 10% ל-20%. במהלך השנים, ביקשה הרשות הארצית לתחבורה ציבורית להגדיל באופן גורף את העיצומים הכספיים על נוסעים שלא תיקפו. אולם בדברי ההסבר להצעת החוק שהגיש בזמנו משרד התחבורה להגדלת הקנסות, לא נעשה ניתוח יסודי של מאפייני התופעה. כך למשל, לא נעשה פילוח לפי קווים שמהם העלייה מתבצעת מהדלת הקדמית לבין קווים שמהם העלייה היא מהדלת האחורית; בין קווים הפועלים בשעות העומס לבין קווים בשעות השפל, לרבות שעות הבוקר המוקדמות, הלילות וסופי-השבוע, שבהם הפקחים לא עובדים; בין קווי רכבת קלה לקווי אוטובוס; בין קווים עירוניים לקווים בין-עירוניים ועוד.
|
|
|
תופעת האי-תיקוף התגברה במהלך השנים האחרונות. עלייה זו היא תופעת לוואי לפעולות שנעשו כדי לקדם תשלום עצמאי אשר מאפשר עלייה קלה ומהירה לאוטובוס, מגמה שצברה תאוצה בעקבות משבר הקורונה והרצון לצמצם חיכוך בין הנוסעים לנהג. התשלום העצמאי ברב-קו לעומת תשלום לנהג בעבר והאפשרות להעלות נוסעים מהדלת האחורית או לשלם ביישומון תורמים למהירות הנסיעה, מאפשרים לנהג להתרכז בנהיגה וחוסכים לנוסעים תורים בכניסה לאוטובוס. עם זאת, אמצעים אלו מאפשרים בקלות רבה יותר להתחמק מתשלום.
|
|
|
מחקר שבוצע על-ידי משרד התחבורה, מינהלת התחבורה הציבורית וחברת context בחן את הגורמים המעודדים אי-תשלום. על סמך סקרים, תצפיות וראיונות, המחקר מצביע על כך שרוב הנוסעים מחזיקים בעמדה שיש לשלם באוטובוס, אך הם מייחסים לפעילות זו חשיבות מועטה ולכן הפרעות בתהליך התשלום, קשיים בטעינת הכרטיס, ומשתנים נסיבתיים אחרים, מובילים לכך שהם לא מקפידים על הליך התשלום. השתמטות נוסעים אלו היא נקודתית ומזדמנת ולא שיטתית. ברגעים של קושי בהגעה למכשיר התיקוף כגון באוטובוס צפוף או בתפעול היישומון הם לעיתים "מוותרים" על התיקוף.
|
|
|
חלק מהנוסעים מדווחים גם שאינם מרגישים שהשירות מחויב כלפיהם, ולכן לא יוצאים מגדרם בכדי לתקף. לעיתים, נוסעים "מענישים" את המפעיל על-ידי אי-תיקוף. לדוגמה, כשהאוטובוס לא עוצר, עמוס או מאחר. "זו הייתה הנקמה שלי. בכל פעם שהאוטובוס איחר והיה סופר צפוף, אמרתי לעצמי: 'אם אתם לא נותנים לי את השירות, אני לא נותנת טיפ", הייתה תשובה אופיינית של אחת מנוסעי האוטובוס. הצדקה עצמית לאי התשלום מתיישרת עם האינטרס האנוכי של הנוסע, אינטרס שהוא כמובן מניע לא פחות. מרבית הנוסעים מעריכים כי נמוך הסיכוי שלהם להיתפס במהלך הנסיעה על-ידי פקח ולשלם קנס. ידועים מקרים בהם נוסעים שלא תיקפו מתקפים עם עליית הפקח או יורדים בתחנה הקרובה לפני שזה יגיע אליהם. לנוכח מסקנות המחקר, יצא משרד התחבורה בשיתוף עם חברת context לניסוי שבדק אילו פעולות עשויות לצמצם את תופעת אי-התיקוף. בעקבות ניסוי זה הועברו הנחיות לביצוע חברות האוטובוס והוגדרה שיטת מעקב לגבי התוצאות בשטח.
|
|
תאריך:
|
03/01/2023
|
|
|
עודכן:
|
03/01/2023
|
|
עידן יוסף
|
+תחנות רכבת בשפלה ובנגב המערבי ייסגרו בסופי שבוע
|
11:59 03/01/23 | עידן יוסף | לרשימה המלאה |
שינויים בתנועת הרכבות בסופי השבוע בלבד באזור אשקלון, אשדוד, יבנה, רחובות, באר יעקב ולוד בשל היערכות להפעלת קו חשמלי נוסף ▪ העבודות כוללות חיבור מסילות לרשת החשמל הרכבתית, הרמת גובה הרציף והקטנת מרווח העלייה לרכבת
|
|
|
|
תחנת הרכבת ברחובות [צילום: איתמר לוין]
|
|
|
|
+שינויים זמניים בהסדרי התנועה על כביש 46 בשל עבודות המסילה המזרחית
|
11:59 03/01/23 | עידן יוסף |
בשל עבודות להסדרת דרכי גישה לצורך הקמת המסילה המזרחית, יחולו מהיום (ג') בשעה 22:00 ועד ליום רביעי 11.1.23 בשעה 05:00 שינויים בהסדרי התנועה על כביש 46 וקטע הכביש שבין צומת ברקת וצומת אלעל ייסגר לתנועה לכיוון דרום בלבד. דרך חלופית: לבאים מכיוון צפון (מכביש 4613) יש להמשיך את הנסיעה ישר ולפנות שמאלה לכביש 40. התנועה במקום תכוון על-ידי פקחי תנועה.
|
|
|
|
כ-20% מנוסעי האוטובוס לא משלמים
|
|
רכבת ישראל ממשיכה בהאצת החשמול, המאפשר שיפור השירות באמצעות הפעלת רכבות חשמליות חדישות, ידידותיות לסביבה ושקטות. בתקופה הקרובה יושלם חישמול הקו הנוסע בין תחנות אשקלון ורחובות (מסילת פלשת), והרכבת נערכת להפעלת קו בנימינה-ת"א-רחובות-אשקלון באמצעות רכבות חשמליות חדשות.
|
|
|
עימות מתוקשר נרשם (יום ב', 2.1.23) בין שרת התחבורה היוצאת מרב מיכאלי לשרת התחבורה הנכנסת מירי רגב. הרקע לעימות הפעם היה כותרת לא נכונה שיצאה ממפגש שערכה רגב בירושלים לעובדי משרד התחבורה והיחידות הכפופות אליו.
|
|
|
ראשית, אקדים ואומר כי לכותב שורות אלה אין דבר וחצי דבר נגד הציבור החרדי. נהפוך הוא, למדינת ישראל יש אינטרס עליון לשלב את הציבור החשוב הזה בתעסוקה, ואחד הכלים המרכזיים לכך הינו פיתוח תחבורה ציבורית זמינה שתאשר לחרדים הנגשה טובה יותר למקומות עבודה פוטנציאלים.
|
|
|
הרשות להגנת הפרטיות מזהירה את נוסעי התחבורה הציבורית, כי שימוש ביישומוני התחבורה הציבורית עלול גם להיות כרוך בפגיעה קשה בפרטיותם. במסמך המלצות שפרסמה, נאמר כי "חלק ניכר מהם הם למעשה קהל שבוי שאין בידיו האפשרות שלא להשתמש בשירותים אלו. עם זאת, ממליצה הרשות להשתמש ביישומונים אלו תוך מתן התייחסות מעמיקה להיבטים של הגנה על פרטיות וכן הגנה על המידע האישי שנאסף.
|
|
|
דוח מדד הדיוק בתחבורה הציבורית לחודש אוקטובר שמפרסמת הרשות הארצית לתחבורה ציבורית, ממשיך את הרמה המדאיגה באשר לרמת האיחורים, ההקדמות ואי ביצוע נסיעות בתחבורה הציבורית. בחודש זה נרשמה אומנם עלייה קלה של שתי נקודות האחוז, אך נראה כי הדבר נוסע בעיקר מכך שמדובר בחודש שבו חלו השנה חגי תשרי. הציון הממוצע של המפעילים הוא 71.76.
|
|
|
|
|
|
דן מרגלית
אם עד כה ראוי היה להציג את איתמר בן-גביר כעבריין לשעבר הרי שעכשיו הוא בלי לשעבר רק, לכאורה, לפי שעה
|
|
|
דרור אידר
השיח הרגשי על העסקה עם חמאס משחק לידי מנהיגיו, הששים לסכסך בינינו קובעי המדיניות חייבים להתעלם מהרעש ולהתמקד בעיקר: מניעת תמריץ לאויבינו לשחזר את 7 באוקטובר, כלומר: חיסולם
|
|
|
אלון קוחלני
לראשונה בעולם פורסם מחקר המציע אמת מידה להטלת אחריות פלילית על קציני ציות יש הכרח לנקוט בדרך אחרת כדי להגן על אינטרס הציבור
|
|
|
יאיר נבות
בימים הקרובים ייחלו להגיע לאוקראינה, דרך פולין, מערכות הנשק והתחמושת שאושרו במסגרת חבילת הסיוע הצבאית, ובראשן טילי ה"פטריוט" - זה עדיין לא צפוי לאפשר לצבא האוקראיני להוציא לפועל מה...
|
|
|
קובי ברדה |
המוסדות (הנהלת קמפוס, משטרה וכו) מבועתים ובוחרים להתמודד בסגירת הקמפוס מוקדם מהרגיל או עיטוף הפסל ו/או שמירה עליו עם כוחות שיטור, אבל השינוי לא יוכל להגיע מפלסטרים שכאלה
|
|
הבלוגרים הנקראים ביותר ב- News1
|
|