|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרצית לדעת על שירותי אינסטלציה
כתיבת המומחים
מהי חרדה דנטלית ואיך מתמודדים איתה?
איזון ראוי בין הרשויות [צילום: נתי שוחט, פלאש 90]

רוצים באמת לתקן? הנה כמה הצעות

מבחירת השופטים, דרך פסילת חוקים ופסקת התגברות ועד להקלת העומס בבתי המשפט ההצעה של החתום מטה לרפורמה במערכת המשפט
19/02/2023  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   סערת הרפורמה במשפט   |   תגובות

תקראו לזה רפורמה, תקראו לזה שינוי, תקראו לזה רענון, תקראו לזה תיקון. יש מה לשנות במערכת המשפט הישראלית - החל מדרך בחירת השופטים, דרך הטיפול בתביעות קטנות וכלה בפסיקות הרות גורל של בית המשפט העליון. יש מה לשנות כדי שהמערכת הטובה והמפוארת הזאת תהיה עוד יותר טובה ועוד יותר מפוארת. יש מה לשנות, כי העולם משתנה במהירות עצומה והמערכת חייבת להתאים את עצמה אליו. יש מה לשנות, כי מערכת משפט - כל מערכת משפט - בנויה על אמון הציבור; ואם האמון יורד, ולא משנה למה, צריך לפעול כדי לשקם אותו.

שיהיה ברור: האמון במוסדות בכלל, בישראל ובעולם, נמצא בירידה מתמדת - כפי שמלמדים סקרים מובילים. האמון בפוליטיקאים מצוי בשפל המדרגה, הוא הרבה יותר נמוך מאשר בבתי המשפט, ולא קשה להבין מדוע. אבל הצביעות של פוליטיקאים, שמנופפים ב"חוסר אמון" בבתי המשפט (שהם אחראים במידה רבה להיווצרותו) כנימוק לרפורמה, בעוד הם-עצמם מגרדים את שיעור האמון הדו-ספרתי, לא צריכה למנוע ביצוע צעדים ראויים.

שימו נא לב: צעדים ראויים. יש להבחין בצורה ברורה בין תוכניות בלתי-לגיטימיות לבין תוכניות שגויות. לאיש אין רשות לפגוע בעצמאות ובמקצועיות של בתי המשפט, שבלעדיהן אין דמוקרטיה, שבלעדיהן השלטון יכול להתעמר במתנגדיו, שבלעדיהן הממשלה יכולה לרמוס את האזרחים. לעומת זאת, לציבור ולנבחריו יש בהחלט זכות לשגות במסגרת כללי המשחק; זהו חלק מהותי של הדמוקרטיה. ובוודאי שאין אף גוף שלטוני החסין מפני ביקורת ושלא ניתן לדרוש ממנו להשתפר ולהתייעל, ושרשאי לאטום את אוזניו כלפי רחשי ליבו של הציבור שאותו הוא משרת.

בשורות הבאות אני מציע, במלוא הענווה, קווים ואף פרטים לרפורמה במערכת המשפט, מתוך נקודת מוצא שסוגיות מורכבות מחייבות לעיתים פתרונות מורכבים; תשובות פשוטות הן לרוב פשטניות. חלק מן ההצעות העליתי במשך שנים. חלקן מבוססות על היכרות קרובה ביותר עם מערכת המשפט על כל רכיביה (למען הדיוק: למעט בתי המשפט למשפחה ונוער), באמצעות מאות ביקורים של המדור "שיפוט מהיר" ב-12 השנים האחרונות באולמות מקצרין ועד אילת, מאשקלון ועד עכו, מבת-ים ועד בית שאן. חלקן הן במענה לטענות שלכאורה עומדות בבסיס המהפכות שמקדמים יריב לוין ושמחה רוטמן. מובן שזו רק דעה פרטית של עיתונאי, ללא כל יומרה מעבר לכך. אבל אולי יהיה בהן כדי לסייע לדיון אמיתי ובונה - אם עוד יש מקום לדיון שכזה.

להבטיח איזון ולמנוע פוליטיזציה


בחירת השופטים

הסוגיה: כיום יש בוועדה לבחירת שופטים שני שרים, שני חברי כנסת, שלושה שופטים של בית המשפט העליון ושני נציגים של לשכת עורכי הדין. לבחירת שופטים יש צורך ברוב רגיל (חמישה מתוך תשעה), בעוד בחירת שופטי בית המשפט העליון מצריכה לפחות שבעה קולות. הטענה היא שלשופטים יש בפועל זכות וטו, במיוחד כאשר מדובר בבחירה לעליון, מה שמוביל לתת-ייצוג של דעות ושכבות באוכלוסייה ולהטיות פוליטיות ואידיאולוגיות. מנגד נטען, כי שיטה זו מבטיחה את העצמאות השיפוטית שבלעדיה כאמור אין דמוקרטיה.

ההצעה: בוועדה לבחירת שופטים יהיו 11 חברים: שלושה שרים, שלושה חברי כנסת, שלושה שופטים, נציג אחד של לשכת עורכי הדין ודיקן של פקולטה למשפטים. מאחר שהממשלה שולטת בפועל בכנסת, שניים מנציגי הבית יהיו מהאופוזיציה (כלומר: ארבעה אנשי קואליציה ושני אנשי אופוזיציה). ללשכת עורכי הדין יהיה נציג אחד, כדי שיהיה ייצוג למשתמשים בבתי המשפט, אך כזה שלא ימנע צעדים חיוניים של השופטים מול עורכי הדין (כפי שיוצג בהמשך). הדיקן ייצג את האקדמיה, יביא את קולו של הדור הבא של עורכי הדין וייבחר בידי המועצה להשכלה גבוהה. לבחירת כל השופטים יהיה צורך ברוב של שבעה קולות, כדי להבטיח איזון בין מרכיבי הוועדה ומניעת בחירה פוליטית לצד זה או אחר.

בחירת נשיא בית המשפט העליון

הסוגיה: כיום נבחר אוטומטית ותיק השופטים (עקרון ה"סיניוריטי") שהוא תמיד המועמד היחיד. הטענה היא שזו אינה בחירה של ממש ושיש להביא בחשבון גם שיקולים כגון יכולת ניהולית. תומכי השיטה טוענים, כי היא מונעת יריבויות בין השופטים ואת החשש שמא מועמדים לנשיאות בית המשפט יבקשו לרַצות את הדרג הפוליטי בפסיקותיהם.

ההצעה: החשש מפני תחרות בין השופטים אינו ממשי; התמודדויות בריאות לצמרת קיימות בכל מקום, כולל כוחות הביטחון ותאגידי ענק. לעומת זאת, יש משקל לטענה בנוגע ל"פזילה" לעבר הפוליטיקאים. במקביל, יש טעם ממשי לפגם בכך שאין בחירה של ממש. לכן מוצע, כי הנשיא/ת ייבחר בין שלושת השופטים בעלי הוותק הגדול ביותר ושיש להם לפחות עוד שלוש שנים עד גיל הפרישה. המועמדים יתחייבו מראש לכהן עד סוף כהונתם גם אם לא ייבחרו; מי שלא יהיה מוכן להתחייב – לא יובא בחשבון. לבחירת נשיא/ת העליון יצורפו לוועדה שני נציגים של הדרג הפוליטי, שרי משפטים לשעבר או חברי כנסת לשעבר: האחד שימנה שר המשפטים והשני שימנה ראש האופוזיציה. יהיה צורך בתשעה קולות לפחות לבחירת הנשיא/ת.

לשקול לעגן אותה בחוק יסוד [ציור: ארתור שיק]


חקיקת חוקי יסוד

הסוגיה: חוקי היסוד אמורים להיות פרקיה של חוקת המדינה ולקבוע את העקרונות המוסריים שלה ואת עיקרי הפעולה של רשויותיה. בפועל, חלקם – במיוחד חוקי יסוד הממשלה והכנסת – הפכו לכלי פוליטי, ומוכנסים בהם עשרות שינויים כדי לענות על צרכים קואליציוניים נקודתיים. יש להחזיר להם את מעמדם הראוי, מה שישליך גם על הביקורת השיפוטית עליהם.

ההצעה: חוקי היסוד יעברו ארבע קריאות ברוב מיוחס שייגזר מגודל הקואליציה. ממשלת מיעוט לא תהיה רשאית ליזום חוקי יסוד; בקואליציה של 70-61 ח"כים יידרש רוב של מספר זה ועוד 20%; בקואליציה של 80-71 ח"כים – מספרם ועוד 10%; בקואליציה שמעל 81 ח"כים – לפחות 80 תומכים. ההצבעות יהיו חשאיות וללא משמעת סיעתית וקואליציונית, כדי להגביר את הסיכוי שחברי הכנסת יפעלו על-פי צו מצפונם. דרישות אלו אמורות לחסום את האפשרות להשתמש בחוקי היסוד כדי לרמוס זכויות או מיעוטים. כלל זה יחול הן על חוקי יסוד שייחקקו מעתה ואילך והן על תיקונים בחוקים הקיימים. הצעה זו מבוססת, במלוא הכבוד, על דבריו של הנשיא יצחק הרצוג בשבוע שעבר. מוצע גם לשקול לעגן בחוק יסוד את מגילת העצמאות, כמצפן מוסרי של המדינה.

ביקורת שיפוטית על חקיקה

הסוגיה: סמכותו של בית המשפט העליון לפסול חוקים נובעת מכמה מקורות חוקיים (כולל בחוקי יסוד השפיטה, כבוד האדם וחופש העיסוק) ומתקדימיו-שלו (החל מבג"ץ ברגמן ב-1969), אך אינה מעוגנת במישרין בחוק כלשהו. זהו מקור ההתנגשות המרכזי בין הרשות המבצעת-המחוקקת (שהיא כיום למעשה אחת) לבין הרשות השופטת. הבעיה קשה עוד יותר כאשר מדובר בחוק יסוד, שמעמדו אמור להיות חזק משל חוק רגיל.

ההצעה: רק בית המשפט העליון יוכל לפסול חוק, כולו או מקצתו, ורק ברוב של שישה מתוך תשעה שופטים או של שבעה מתוך 11 שופטים. ההרכבים שידונו בעתירות נגד חוקים יהיו תמיד לפי הוותק (סיניוריטי) למעט מניעויות, כדי להפיג חששות בדבר הרכב "מוזמן". חוקי יסוד שייחקקו בהליך שהוצע לעיל יהיו חסינים מפני ביקורת שיפוטית. גם כאן יש הדים להצעתו של הרצוג.

פסקת התגברות

הסוגיה: האם וכיצד תוכל הכנסת לאשרר מחדש חוק שבוטל בידי בג"ץ. קיימת הסכמה עקרונית על הצורך בכלי שכזה במסגרת הסדרה כוללת של היחסים בין הרשויות, אך שוררת מחלוקת קשה לגבי הרוב שיידרש והזמן בו ההתגברות תעמוד בתוקפה.

ההצעה: התגברות תוכל להיות אך ורק על פסק דין שפסל חוק או חלק ממנו, ולא על כל פסק דין אחר. היא תהיה ברוב של מספר חברי הקואליציה ועוד 10%, בהצבעה חשאית ללא משמעת סיעתית או קואליציונית. ההתגברות תהיה בתוקף עד לסיום כהונתה של הכנסת בה אושרה. כל כנסת עתידית תוכל לשוב ולאשר אותה באותה צורה, ללא מגבלת זמן.

עותרים ציבוריים של ממש [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]


עילת הסבירות

הסוגיה: בית המשפט יכול לפסול צעד שלטוני ואף חקיקתי בנימוק של חוסר סבירות קיצוני. הטענה היא שבכך השופטים ממירים את שיקול דעתם של נבחר הציבור ורשויות השלטון בשיקול דעתם שלהם – ללא קנה מידה ברור ותוך מתן משקל לדעותיהם האישיות. תומכי עילת הסבירות טוענים, כי זהו האמצעי היחיד למנוע מעשים הפוגעים בציבור בטרם יהיה מאוחר מדי.

ההצעה: ניתן יהיה להמשיך ולפסול צעדים מינהליים בשל חוסר סבירות קיצוני. פסילה של צעד פוליטי בנימוק זה תיעשה רק בידי בית המשפט העליון ורק בידי הרכב ורוב זהים לאלו שהוצעו לגבי פסילת חוקים; על פסילה כזאת לא תהיה פסקת התגברות.

זכות העמידה

הסוגיה: עותר ציבורי יכול לפנות לבית המשפט נגד מעשי הרשויות, למרות שלא נפגע מהם אישית. תומכי מצב זה טוענים, כי זוהי הדרך היחידה להביא להכרעה סוגיות הפוגעות בכלל הציבור, החל מאיכות הסביבה וכלה בשחיתויות. מתנגדיו טוענים, כי זוהי דרך פסולה להתערבות פסולה של בית המשפט בהחלטות נבחרי הציבור.

ההצעה: רק עמותות וחברות לתועלת הציבור הרשומות כחוק ובעלות אישור ניהול תקין, ייהנו ממעמד של עותר ציבורי. תחול עליהן חובת דיווח מורחבת, עם דוחות שנתיים במתכונת הדומה לזו של חברות ציבוריות. במקרה של עתירת סרק, אי-מיצוי הליכים וסירוב למחוק עתירה בהמלצת השופטים – הן יחויבו בהוצאות כבדות. כך יושג איזון בין מתן אפשרות להגיש עתירות בנושאים כבדי משקל בידי עותרים ציבוריים במלוא מובן המילה, לבין מניעת הצפת בתי המשפט בידי מי שמתעברים על ריב לא להם.

מינוי היועצים המשפטיים

הסוגיה: היועצים המשפטיים במשרדי הממשלה וביחידות הסמך ממונים בפועל בידי ועדת איתור ולא מחויבים למדיניות הדרג הנבחר; הטענה היא שיש להופכם למשרות אמון. מנגד נטען שמדובר בפוליטיזציה מסוכנת של משרה שתפקידה להבטיח את שלטון החוק ותקינות פעולות הרשויות.

ההצעה: בוועדות האיתור ליועצים המשפטיים לרשויות השלטוניות יהיו חברים מנכ"ל המשרד/הרשות כיו"ר ולצידו נציגי היועץ המשפטי לממשלה, ארגון הפרקליטים, נציבות שירות המדינה ונציג ציבור שימנה מבקר המדינה. הן יחויבו להגיש לדרג הממנה לפחות שני מועמדים שקולים וראויים; ניתן יהיה לעתור לבית המשפט נגד המלצות אלו, בהליך מזורז. החלטתו של הדרג הממנה תהיה סופית, למעט אם יהיו ראיות לכאורה לחשד לפלילים במסגרת המינוי. את אותו נוהל ניתן ורצוי להחיל גם על משרות בכירות אחרות בשירות הציבורי.

חוות דעת היועצים המשפטיים

הסוגיה: על-פי פסיקת בג"ץ, חוות דעת היועץ המשפטי לממשלה מחייבת את הממשלה כולה, וחוות דעתו של היועץ המשפטי לרשות שלטונית – את אותה רשות. הטענה היא שהדבר עלול לכבול את ידי הדרג הנבחר.

ההצעה: חוות הדעת של היועץ המשפטי תחייב את הדרג הנבחר. אולם, הוא יוכל לקבל אישור לשכור עורך דין מטעמו על חשבון המדינה (לייעוץ ואף לייצוג), מידי ועדה מיוחדת: או שלושה שופטים בדימוס, או שופט בדימוס של ביהמ"ש העליון ולצידו מנכ"ל המשרד/הרשות ואחד המשנים ליועץ המשפטי לממשלה. היועץ המשפטי של הרשות יחויב להתייחס בכתב לחוות דעת משפטית מטעמו של הדרג הפוליטי. מן הראוי להסדיר בנפרד בחוק את מעמדו של היועץ המשפטי לממשלה ולפצל את התפקיד בין היועץ לבין ראש התביעה הכללית.

1,000 תיקים לכל שופט [צילום: הדס פרוש, פלאש 90]


העומס בבתי המשפט

הסוגיה: בישראל נפתחים מדי שנה למעלה מ-800,000 תיקים – ממוצע של 1,000 תיקים לשופט. מספר השופטים ביחס לאוכלוסייה נמוך משמעותית מן המקובל במדינות המפותחות. ההליכים נמשכים זמן רב וגורמים לעינוי דין ולפגיעה קשה באמון הציבור.

ההצעה: כאן יש צורך בשורה ארוכה של צעדים. חלקם ניתנים לביצוע מיידי וללא תוספת תקציבית ממש. אחרים מצריכים זמן, הקצאת משאבים ואף בינוי משמעותי של אולמות ומזכירויות. הנה עיקריהם:

• הגורם מספר אחת לעומס הוא ריבוי עורכי הדין, שרבים מהם אינם ראויים למקצועם. יש להעלות משמעותית את הרף לקבלת רשיון עריכת דין (למשל: ציון של לפחות 70 בבחינות הלשכה) ולהוסיף סינון פסיכולוגי ראשוני במסגרת הבחינות (לפיו ייקבע מי זקוק לבדיקה מעמיקה יותר).

• יש להרחיב במידה ניכרת את הדין המשמעתי (ולשקול את הוצאתו מידי לשכת עורכי הדין ומתן תשלום לדיינים), לזרז את ההליכים ולהחמיר בענישתם של עורכי דין הפועלים בניגוד לחוק או פוגעים בלקוחותיהם, עד כדי השעיה ואף שלילת רישיון.

• תוספת של עשרות שופטים והנהגת משמרת שנייה בשעות אחר-הצהריים. ניתן לשקול הקמת בתי משפט בערים נוספות, כדי להקל על הגישה אליהם ולפזר את העומס.

• הפעלת מזכירות פרו-אקטיבית, במיוחד בתביעות קטנות, ימי מוקד פליליים ובתי המשפט לתעבורה – כדי להעלות את שיעור ההתייצבות לדיונים. יש להימנע מקביעת דיונים מרובים לאותה שעה, שכן כיום כל מתדיין חושב שממילא ייאלץ לחכות – ולכן רבים מאחרים.

• ביטול פסק דין שניתן בהעדר הגנה או בהעדר התייצבות בהליכים אזרחים ומינהליים, ייעשה רק בידי ערכאת ערעור ומנימוקים מיוחדים שיירשמו. ברירת המחדל תהיה שלא לבטלו.

• חילוט מיידי של ערבות שהפקיד נאשם שלא התייצב לדיון בעניינו. אם לא התייצב פעמיים, למרות קיומו של אישור מסירה ולמרות ניסיון לאתרו בזמן אמת – הוא יורשע (בעבירות שעונשן עד שלוש שנות מאסר). ביטול ההרשעה יהיה כמו לגבי פסק דין בהעדר. למשטרה יתווספו תקנים ייעודיים לביצוע צווי הבאה בדין הפלילי; מי שייעצרו במסגרת זו, ישוחררו רק לאחר תשלום קנס מיידי ובערבות גבוהה.

• תוספת תקציב ותקנים משמעותית לשירות המבחן, שכיום אינו עומד בנטל ומאלץ את בתי המשפט לעכב שחרור עצורים ומתן גזרי דין.

• שינוי בדרך הפעולה של יחידת "נחשון" של שירות בתי הסוהר, המביאה עצורים ונאשמים לבית המשפט ולעיתים קרובות מהווה צוואר בקבוק הגורם לעיכוב דיונים.

• הגברת השימוש בדיונים בהיוועדות חזותית בכל הנושאים, תוך שיפור טכנולוגי משמעותי בהם.

• הטלת הוצאות אישיות משמעותיות על עורכי דין שאינם מתייצבים (בכלל או באיחור משמעותי). הטלת הוצאות אישיות משמעותיות על עורכי דין כאשר ברור שהם מעלים טענות סרק, גורמים בצורה מלאכותית להתארכות הדיונים או מתנהגים בחוסר כבוד לצד שכנגד או לבית המשפט. ביטול ההוצאות ייעשה רק בערכאת ערעור ומנימוקים מיוחדים שיירשמו.

• הטלת הוצאות ריאליות, כנגד חשבוניות (בסכומים סבירים המצויים בידיעה שיפוטית), בכל ההליכים למעט מנימוקים מיוחדים שיירשמו. במקרה של הגנת בדים או התנהלות פסולה קיצונית בהליך, יוטלו הוצאות גם לטובת אוצר המדינה.

• מימון של המדינה להליכים חוץ-שיפוטיים כגון גישור ובוררות. כיום על הצדדים לשלם תמורתם, מה שמותיר אותם מחוץ להישג ידם של רבים. החזר מלא של האגרה אם הצדדים מגיעים להסדר מחוץ לכותלי בית המשפט לפני שלב ההוכחות.

• הוצאת "תביעות הפח" מבתי המשפט: רבבות תביעות בשנה על נזקים לרכב, לרוב בין חברות ביטוח ובסכומים קטנים כל אחת. על החברות להפעיל מנגנון בוררות משל עצמן.

סיכום

כאמור, שורות אלו נכתבות ללא כל יומרה – אך מתוך דאגה עמוקה לעתידה של הדמוקרטיה הישראלית, הניצבת בסכנה ברורה ומיידית מצידם של לוין-רוטמן ושות', וגם מתוך היכרות קרובה מאוד וארוכה מאוד עם מערכת המשפט לאורכה ולרוחבה. הן גם מיועדות להראות, כי על הפרק ניצבות סוגיות מהותיות שאפשר וצריך לתת להן פתרונות ממשיים ומאוזנים, לתועלת המדינה ואזרחיה.

תאריך:  19/02/2023   |   עודכן:  19/02/2023
איתמר לוין
+לוין לראשי הקואליציה: פסקת ההתגברות תאושר השבוע
21:45 19/02/23  |  עידן יוסף
שר המשפטים יריב לוין התחייב בישיבה שקיים עם ראשי מפלגות הקואליציה כי פסקת ההתגברות תאושר עוד השבוע. בסביבת נתניהו אומרים שראש הממשלה מתכוון להשתתף מחר בהצבעה על החלק הראשון ברפורמה המשפטית, שעוסק בשינוי הרכב הוועדה למינוי שופטים ובאיסור על שופטי בג"ץ לפסול חוקי יסוד (כאן חדשות).
+הנשיא הרצוג, עוד אופציה
21:38 19/02/23  |  דן מרגלית   |   לרשימה המלאה
אתה אדוני הנשיא אינך חשוד ואינך עומד לחקירה, אך גם לגביך ניתן לומר בשלב הנוכחי של המשבר האנטי-דמוקרטי כי יש אופציה נוספת, והיא לומר אמת
הרצוג. קום ושא דברים [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
+לפיד: חקיקה חפוזה ואלימה שקורעת את העם לגזרים
21:29 19/02/23  |  עידן יוסף
יו"ר יש עתיד, ראש האופוזיציה ח"כ יאיר לפיד, בתגובה לדבי השר סמוטריץ': "בצלאל, מי שרוצה למנוע מלחמת אחים לא מקדם חקיקה חפוזה ואלימה שקורעת את העם לגזרים. אתה כבר לא נער גבעות עם פחי בנזין. בתפקידים בכירים עדיף לא להכנס לפאניקה כל כך מהר, ולא להאשים אחרים בנזקים שאתה גורם לא אותי ולא את הממשל האמריקני".
+הרצוג חושש: קריסת המדינה לפני הגיעה לשנת ה-80
19:53 19/02/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
נשיא המדינה מעריך שניתן להגיע להסכמות בתוך מספר ימים וקרא להגיע להסכמות  ▪  "אסור לנו לוותר על המדינה היהודית והדמוקרטית"
הרצוג. צמאים להידברות ולאחריות [צילום: עמוס בן גרשום/לע״מ]
+מיארה: נתניהו רשאי "להרגיע את הרוחות" סביב הרפורמה
19:43 19/02/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
המשנה ליועצת מבהיר: אסור לנתניהו לעסוק בפרטי הרפורמה ועליו להעביר לשר אחר את סמכויותיו לגביה  ▪  נתניהו: לא זקוק לאישור מאיש
לימון. בסתירה לאיסור [צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת]
+סמוטריץ': לפיד הכריז מלחמה נגד המדינה
17:44 19/02/23  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
שר האוצר הצהיר שהקואליציה לא תעצור את הליך חקיקת הרפורמה המשפטית וקרא לאמריקנים לא להתערב בענייניה הפנימיים של ישראל
סמוטריץ'. דיס-אינפורמציה של התקשורת [צילום: מאיר אליפור]
+ארה"ב חוששת שסין תסייע לרוסיה בנשק קטלני
17:04 19/02/23  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
גורמים אמריקניים טוענים כי הממשל הסיני מסייע לרוסיה במתקפה באוקראינה באמצעות אספקת סיוע לא קטלני  ▪  "הם לא שללו לחלוטין מעבר לסיוע באמצעים קטלניים"
רוסיה מתכוננת לגל חדש של התקפה באביב [צילום: שירות העיתונות של משרד ההגנה הרוסי/AP]
+מדוע סולקנו מאפריקה
14:26 19/02/23  |  דן מרגלית   |   לרשימה המלאה
אויבי ישראל ארבו לה גם בעבר, אך התביעה הכללית בישראל ובצה"ל היו חומת המגן שלה  ▪  כאמור, האויבים רצו להתנכל לנו כל השנים  ▪  אבל אי-אפשר היה, הגוף הישראלי היה מחוסן
נתניהו. אשם [צילום: יואב דודקביץ']
+הידברות ללא תנאים מוקדמים ועוד
13:55 19/02/23  |  רבקה שפק-ליסק   |   לרשימה המלאה
התופעה של שנאת אשכנזים רווחת בקרב חלק מהמזרחיים שמאשימים את מפאי בקיפוח ואפליה של הוריהם או הסבים והסבתות שלהם  ▪  השנאה לאשכנזים החיים כיום היא שנאת חינם  ▪  האשכנזים החיים כיום אינם אחראים למדיניותה של מפאי  ▪  המנהיגות של מפאי נמצאת כולה בבית הקברות
אמסלם. חי משנאת אשכנזים [צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90]
+נתניהו: לא תהיה מלחמת אחים בישראל
12:05 19/02/23  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
ראש הממשלה טען כי לא תהיה בישראל מלחמת אחים משום ש"אנחנו תמיד זוכרים שנלחמנו שכם אל שכם כדי להגן על המדינה"  ▪  קורא לכל מנהיגי הציבור: להוריד את גובה הלהבות ולהרגיע את הרוחות
"נסראללה, אל תבנה על מלחמת אחים" [צילום: קובי גדעון/ לע"מ]
+רוטמן: "עזמי בשארה - הכווין טילי חיזבאללה ולא הורשע בזכות בית המשפט"
11:30 19/02/23  |  מירב ארד
יו"ר ועדת חוקה, ח"כ שמחה רוטמן מותח ביקורת על בית המשפט בדיון בוועדה ומביא כדוגמה את ח"כ עזמי בשארה והתנהלות בית המשפט בעניינו: "אדם שהכווין טילי חיזבאללה ולא הורשע בזכות בית המשפט".
+בתי משפט ב-20 מדינות יכולים לבטל חוקים
10:41 19/02/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
בדיקה שערך מרכז המחקר והמידע של הכנסת לבקשתו של רוטמן שומט את הקרקע מתחת לטענה כאילו סמכותו של בג"ץ ואופן פעילותו הם חריגים ביחס לעולם
ביהמ"ש העליון בוושינגטון. ללא רוב מיוחס [צילום: סקוט אפלווייט, AP]
+הממשלה זקוקה לְ"תהליך היימליך"
10:18 19/02/23  |  יוסף אליעז   |   לרשימה המלאה
15 שנה שימש ביבי ראש ממשלה ומעולם לא אצה לו הדרך לשנות את מערכת המשפט  ▪  עתה חשוב לו, אחרי שזכה בהפרש קטן ברוב בכנסת, רוב המורכב מאינטרסנטים שלכל פלג בו אינטרס שונה להרוס חיש מהר את המערכת הקיימת
ממשלה נחנקת [צילום: עמית שאבי]
+השר שיקלי לשגריר ניידס: "תתעסק בעניינים שלך"
10:10 19/02/23  |  עידן יוסף
שר התפוצות והמאבק באנטישמיות עמיחי שיקלי התראיין לכאן רשת ב' והגיב לדברי שגריר ארצות הברית בישראל תום ניידס על אודות המסר שהעביר לראש הממשלה נתניהו להאט את החקיקה בנוגע לרפורמה המשפטית. בראיון אמר השר שיקלי: "אני אומר לו תפעיל בעצמך את הברקס ו-Mind your own business" (התעסק בעניינים שלך).

ראש האופוזיציה יאיר לפיד התייחס גם הוא לדבריו של ניידס. בראיון לכאן רשת ב' אמר כי ישראל "מאבדת את ארצות הברית. האמריקנים מדברים איתי כל הזמן והם מבועתים ממה שקורה".
+רוטמן: תשאלו את שגריר ארה"ב מה מפחיד אותו בחקיקה
09:58 19/02/23  |  עידן יוסף
יושב-ראש ועדת החוקה חבר הכנסת רוטמן תקף את דבריו של השגריר טום ניידס ואמר לגלי צה"ל: "אם תשאלו את ניידס מה מפחיד אותו בחקיקה - הוא יגמגם".
+בקואליציה מגישים הצעת חוק להגבלת הכרזת נבצרות
09:48 19/02/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
הצעת החוק שכנראה תאושר לפני מתן התשובה לבג"ץ תקבע כי ניתן להכריז על ראש ממשלה נבצר רק מסיבות בריאותיות  ▪  הכרזה של יועמ"ש תותנה באישור ראש הממשלה או בהסכמת 75% מחברי הממשלה או 90 ח"כים
יו"ר הקואליציה אופיר כץ [צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
רוצים באמת לתקן? הנה כמה הצעות
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
באום
19/02/23 08:51
2
כנניהו המיסר
19/02/23 10:09
3
בני בנקר
19/02/23 13:18
4
עובד 1
19/02/23 16:53
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  סערת הרפורמה במשפט
שגריר ארצות הברית בישראל, טום ניידס, חשף שממשל ביידן ייעץ לראש הממשלה, בנימין נתניהו, לנסות ולהאט את קצב החקיקה ביחס למערכת המשפט בישראל.
18/02/2023  |  איציק וולף  |   חדשות
גל הפגנות נגד הרפורמה המשפטית שטף את המדינה גם הערב (18.2.23). הפגנות התקיימו במספר מוקדים ברחבי הארץ, בהם חיפה, נס ציונה, נתניה, קריית אונו, הרצליה, באר שבע וירושלים, כאשר המחאה הגדולה ביותר התרחשה בתל אביב. בהפגנות השתתפו עשרות אלפי בני אדם, כאשר המארגנים מעריכים 135,000 בהפגנה בתל אביב וכמעט 100,000 נוספים במוקדים אחרים. בנוסף להפגנה המרכזית בתל אביב, נערכו הפגנות בכ-50 מוקדים נוספים ברחבי הארץ, לרבות בחיפה שבה דיברה ציפי לבני, בכפר סבא בה נאם יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ, בבאר שבע שם הדוברת הראשית הייתה ח"כ אפרת ריטן, ובנתניה - שבה נאם ראש האופוזיציה יאיר לפיד.
18/02/2023  |  עידן יוסף  |   חדשות
בראיון שהעניק לאחרונה אהרן ברק לרוני קובן הוא טען בתוקף שהוא לא התערב בצורה כלשהי בחקיקת שני חוקי היסוד - כבוד האדם וחרותו וחופש העיסוק.
18/02/2023  |  עו"ד יוסי דר  |   יומני בלוגרים
יו"ר IBI קרנות נאמנות ומנהלת האחריות התאגידית בחברה, אלה אלקלעי, מעריכה כי השווקים הפיננסיים יגיבו במהירות ובאופן כואב מאוד ליוזמות החקיקה של ממשלת ישראל.
17/02/2023  |  איציק וולף  |   חדשות
הרשת החברתית פייסבוק מאפשרת לפוליטיקאי ואיש העסקים הישראלי-מולדובי אילן שור, אשר נמצא ברשימת הסנקציות האמריקניות בשל קשריו אל הקרמלין שבמוסקבה, לפרסם מודעות הקוראות למחאה ולהתקוממות נגד הממשלה המולדובית הפרו-מערבית. כך דיווחה (יום ו', 17.2.23) סוכנות הידיעות AP.
17/02/2023  |  איציק וולף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
שני מקרים של חייבים שהעבירו רכוש לאחיהם מגיעים לאולמו של השופט יעקב שקד. שימת לב לפרטים, גישה מעשית ואנושיות מובילות אותו למסקנות הפוכות
רון בריימן
רון בריימן
אסור שחיילי צה"ל ישמשו מגש הכסף להשלטת המחבלים "הטובים" של אש"ף - הארגון לשחרור פלשתין (כולה! מן הים עד הנהר!) - על המחבלים "הרעים" של חמאס    מטרתם זהה.
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
אנשים בבזל לא בדיוק מבינים את פשר מלחמתנו בטרור    הם, כמו בית הדין האנטישמי בהאג ניזונים בערוצי הטלוויזיה ממראות ההרג וההרס בארץ החמאס
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il