|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

מאוחדים בשחיתות

ככה ייעשה לעובד בקופת-חולים מאוחדת שהעז לחשוף שחיתויות בבית-האבות בו הועסק: חופשה כפויה, שימוע למראית עין, פיטורים בלתי מוצדקים וניסיון לתפור תיקים פליליים שמואל מועלם ידע על הכל - ולא עשה דבר
06/01/2011  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   פרשת משפחה מאוחדת   |   תגובות
[צילום: פלאש 90]

השופטת שרה שדיאור [צילום: בוצ´צ´ו]

מי שחשב שהשחיתות בקופת-חולים מאוחדת היא רק בצמרת הארגון, שכח כנראה את האימרה "הדג מסריח מן הראש". ומי שחשב שמדובר בסתם אימרה נדושה, כדאי שיראה את סיפורו של ראול פסקל, כדי להבין עד כמה הקופה נגועה בשחיתות בכל רמותיה.

פסקל עבד בשנים 2009-1985 כאח במחלקה הסיעודית בבית אבות "נוה עמית - מעון הרופא" שבבעלות המאוחדת. מנהלו של בית האבות הוא ראובן דורון, "גיבור" הסיפור המתגלה בפסק-דין שנתן בשבוע שעבר בית הדין האזורי לעבודה בירושלים.

ב-16.3.08 נפגש פסקל עם מנכ"ל מאוחדת, שמואל מועלם, ושטח בפניו פרטים המצביעים לכאורה על שחיתות שביצע על-ידי דורון. בין היתר טען פסקל, כי התנהלותו הכספית של דורון אינה תקינה, הוא מאשר העסקת קרובי משפחה בניגוד לנהלים, הוא נוקט בשיטה של פיטורים תכופים על-מנת לכסות על מעשיו ומחדליו, עובדת המקורבת לדורון מתערבת בשיקול-דעת מקצועי מבלי שיש לה את הידע הנדרש לכך, ודורון עצמו נוקט באלימות מילולית כנגד עובדים.

המבקר הפר את החוק לו הוא כפוף
ראובן דורון. התנהלות לא תקינה [צילום: זהבה אזולאי]

כעת אנו מגיעים לצמרת הקופה. "המשיבה לא הוכיחה, כי נעשו מצידה ניסיונות לחקור את תלונותיו של המבקש או אפילו איזה מהם", נקבע בפסק-הדין. מנהלת אגף משאבי אנוש בקופה, כרמלה אייזנברג, העידה, כי בשלב מסוים התבקשה לטפל בנושא, אולם לא עשתה כן, מאחר שפסקל לא נפגש עימה. למרות שפסקל נפגש עם מועלם במרס 2008, פנו אליה בעניין רק בסוף 2008, כשמונה חודשים לאחר מכן. בית-הדין מעיר ביובש: "כל המסמכים אליהם היפנה המבקש היו בהישג ידה של המשיבה, כך שלא נדרש ממנה להיפגש עימו כדי לבדוק את דבריו".

ומה עשה מבקר הפנים? כלום. בכך, קובעת שדיאור, פעל סומך בניגוד לחוק הביקורת הפנימית, המטיל עליו לבדוק "אם הפעולות של הגוף הציבורי שבו הוא משמש מבקר ושל נושאי משרה וממלאי תפקידים באותו גוף תקינות, מבחינת השמירה על החוק, על הניהול התקין, על טוהר המידות ועל החסכון והיעילות" וכן אם מקוימות ההוראות המחייבות את הגוף הציבורי, את ניהול הנכסים וההתחייבויות של הגוף הציבורי, ובכלל זה את הנהלת החשבונות שלו, וכן האם ההחלטות בגוף הציבורי התקבלו על-פי נהלים תקינים. "המשיבה אף עברה על הוראות חיקוק", היא קובעת.

לסיכום חלק זה, קובע בית-הדין: "עד כאן דנו בשאלה האם הוכיח המבקש, כי גילה שחיתות כנדרש כחוק, וכי התנכלו לו בשל כך ואף זו סיבת פיטוריו. תשובתנו היא, כי כל זאת הוכח בפנינו כנדרש ובמידת ההוכחה הנדרשת, אם לא למעלה מזה".

ואולם, אחרי כל האמירות החמורות הללו, פסק בית הדין נגד פסקל. הלה ביקש להורות למאוחדת להחזירו לעבודתו, ולכך לא הסכים בית-הדין. "ברמה העקרונית, אכן יש מקום להחזיר את התובע לעבודתו. אולם, בנסיבות שנוצרו ולאור מערכת היחסים העכורה והטעונה שהוכחה בפנינו, אין אנו רואים אופק משותף של יחסי עבודה תקינים או כל אפשרות לשיתוף פעולה בין המבקש לבין דורון או מישהו אחר במקומו במשיבה, וזאת בין היתר משהמבקש עצמו סירב לעבור לעבוד במוסדות אחרים של המשיבה.

"כבר נפסק לא אחת, כי הכלל בסוגיה זו הוא שבית הדין לא יכפה על מעביד להעסיק עובד שהוא אינו רוצה בו, וכי דרך המלך בפיטורים שלא כדין הינה תשלום פיצויים על הפרת חוזה ולא אכיפת חוזה עבודה, אלא אם המדובר במקרה בו פיצוי לא יענה על הנזק, ומתקיימים תנאים נוספים".

מהליך זה יצא פסקל בלא כלום, אך מותר להניח שיהיה המשך והוא יגיש תביעה לפיצוי כספי על פיצויים שלא כדין. לאור אמירותיו של בית-הדין בפסק-הדין הנוכחי, סביר שפסקל יקבל סכום נאה כפיצוי על העוול שנגרם לו.

התגובה: להקיא את המתלונן מהמערכת
שמואל מועלם [צילום: קופ"ח מאוחדת]

שבוע מאוחר יותר נפגש פסקל עם מי שהיה מבקר הפנים של המאוחדת, דוד סומך. הלה הודח בעקבות דוח מבקר המדינה, לאחר שהתברר שהשתתף בחגיגת טובות-ההנאה שחילקו ראשי הקופה לעצמם ולא מילא כראוי את תפקידו. לדברי פסקל, תלונותיו נרשמו ונאמר לו, כי תלונותיו ייבדקו.

ב-6.4.09 כתב דורון מכתב בו הורה לממונה על פסקל, שרית זהבי, "להקיא" אותו מהמערכת. כעבור שלושה ימים נאסר על פסקל ללון בבית האבות, למרות שעובדים אחרים נהנו מזכות זו. ב-18.6.09 הורה דורון להוציא אותו מיידית לחופשה כפויה, וכעבור חודשיים קבעה ועדת שימוע, כי לא ניתן להמשיך את העסקתו והוצעה לו עבודה חילופית.

כאשר הסתבר לדורון שפסקל פנה לערכאות, החזיר אותו לעבודה ב-11.9.09. חלפו חמישה שבועות בלבד, בהם החל בית-הדין לעבודה לדון בעניינו של פסקל, וועדת השימוע החליטה על הפסקת עבודתו. אולי על זה נאמר "לא יעזור בית-דין".

השופטת שרה שדיאור קובעת חד-משמעית, כי טענותיו של פסקל נגד דורון היו מוצדקות. יחסי העבודה והאווירה בבית האבות היו עכורים ודורון עשה בו כבתוך שלו, תוך התעלמות מהנהלים ובניגוד לכללי מינהל תקין. דורון נהג לפטר את חשבי השכר בזה אחר זה, ובכך סיכל את האפשרות של בקרה אמיתית על פעולותיו. הוא איפשר לאם הבית, יהודית לוי-אלמלם, לעשות ככל העולה על רוחה, העניק לה הלוואות בניגוד לנהלים ואיפשר לה להעסיק במעון את ילדיה, שוב בניגוד לנהלי הקופה.

החמור מכל: הקופה ידעה על כל אלו עוד לפני שפסקל פנה למועלם - אך לא עשתה דבר. כאשר בא פסקל למועלם, הוא הציג מסמכים ומכתבים, פירט את המקרים המעלים חשש לשחיתות ותיאר כל מקרה לגופו עם שמות המעורבים, תאריכים ופרטים נוספים. כל טענותיו התבררו כמוצדקות, מדגיש בית-הדין.

תלונה מפוברקת על הטרדה מינית

תגובתו של דורון הייתה תוקפנית ביותר. הוא טען שפסקל מתפקד באופן לקוי מאז 2003 ושלאורך השנים הוגשו תלונות נגדו, אך בית-הדין קובע: "מהימנות מכתב זה מוטלת בספק וזאת לאור החשש, כי נכתב לצורך הכשרת פיטוריו לאחר שנודע לדורון, כי בכוונת המבקש להתלונן עליו". כך למשל, הוא מציין במכתבו אירוע שהתרחש ב-23.3.08 - חודש לאחר התאריך המופיע על המכתב. יתרה מזאת: דורון עצמו חתום על תעודת הצטיינות שהוענקה לפסקל בשנת 2005.

המכתב המפוברק הזה היה "כסף קטן" לעומת הצעד הבא של דורון. ב-29.10.08 הגישה אלמלם תלונה במשטרה נגד פסקל, בטענה להטרדה מינית. דורון טען מאוחר יותר בתצהיר שהגיש לבית הדין, כי לא היה לו חלק בהגשת התלונה - אך אלמלם עצמה אמרה במשטרה, כי התייעצה עם דורון כיצד לפעול.

עד מהרה הסתבר, שהתלונה שקרית מראשיתה ועד סופה. אלמלם טענה שההטרדה התחוללה ב-7.7.08 - אך פסקל הוכיח שבאותו יום כלל לא היה בעבודה. לפיכך, ב-13.10.09 קיבל פסקל הודעה מהמשטרה על כך שתיק החקירה נגדו נסגר מחוסר אשמה פלילית, דהיינו: לא היה ולא נברא.

דורון לא הסתפק בכך, ובנובמבר 2008 הגיש למשטרה תלונה נגד פסקל בטענה לגניבה ממעביד. תיק זה נסגר מחוסר ראיות. שדיאור אומרת: "מקרים אלו בהם ניסו לתפור תיק למבקש, וסמיכות הזמנים בה הוגשו התלונות לבין הפגישה של המבקש עם המנכ"ל, מוכיחה כי קיים קשר סיבתי בין חשיפת השחיתות בפניית המבקש למנכ"ל בעניין התנהלות דורון ואלמלם, לבין התנהגותם כלפיו וההתנכלות למבקש. התנהלות כזו חמורה ונפסדת ועולה כדי התנהלות פלילית, ולא רק חוסר נקיון כפיים או מינהל לא תקין".

לצד מעשים אלו, מתגמד משפט השדה שערכה מאוחדת לפסקל, כאשר כאן כבר מעורבים הרבה יותר אנשים מאשר דורון ואלמלם. הקופה זימנה את פסקל לשימוע ב-7.9.09, אבל דורון הרחיק אותו מעבודתו כבר באוגוסט. "עניין זה מסכל את רצינות כוונת השימוע בנפש חפצה, שעה שהמהלך כבר ננקט בפועל", קובע בית-הדין.

תאריך:  06/01/2011   |   עודכן:  06/01/2011
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מאוחדים בשחיתות
תגובות  [ 11 ] מוצגות   [ 11 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מיכל מירושלים
6/01/11 10:02
2
מיכל מירושלים
6/01/11 10:13
3
אחת דינם-הבייתה!
6/01/11 11:57
4
אביהו.
6/01/11 12:06
 
המאוכזבת מהמקום
18/02/11 23:16
5
העובד המסור
6/01/11 12:15
6
גלובוס
6/01/11 13:20
7
אחד עם דם על הגוף
6/01/11 14:07
8
אמנון לביא-לוי
6/01/11 14:44
9
הניה
6/01/11 21:02
10
ראש אכ"א מושחת
13/01/11 11:18
פורום: פרשת משפחה מאוחדת כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
החג הקרב ובא מציג לפנינו, הצרכנים, שפע של פירות יבשים - הנתפסים כמאכלי בריאות, טובים ומזינים.
06/01/2011  |  יובל לובנשטיין  |   כתבות
"לא עשיתי סטטיסטיקה כדי לברר אם אני השחקן שהופיע בהכי-הכי הרבה סרטים בארץ. אני חושב שעברתי את העשרים ולא בטוח...אני שחקן שהופיע בכל התיאטראות בארץ. כמעט אין תיאטרון שלא הופעתי בו...לא יכול לשבת במקום אחד. כל דבר קבוע לא לרוחי. אני לא אוהב מנוחה. לדעתי, יש ניוון במנוחה...אני מוותר על הרבה דברים כדי שיהיה לי החופש שלי. לכן, אני מחליף מסגרות כל הזמן..."
05/01/2011  |  יעקב בר-און  |   כתבות
בשעה טובה ולאחר דחייה של שנה יתקיימו באפריל 2011 הבחירות להסתדרות המורים, שמייצגת למעלה ממאה ועשרים אלף מורים במערכת החינוך. הבחירות האלה חשובות במיוחד, כי מעמדם של המורים ושל מערכת החינוך הציבורית כולה ממשיך להישחק, כאשר לדבריהם של המורים, הסתדרות המורים פועלת כסוס טרויאני, שמסכל כל ניסיון של המורים להיאבק על דמותו של החינוך בישראל.
05/01/2011  |  דניאל גיגי  |   כתבות
בחודש זה יגיע הכוכב סטורן המוכר בשמותיו הנוספים כמו שבתאי והמורה הגדול למעלה בה ייעצר ויתחיל במסעו האיטי אחורה. למרות שמשבוע זה יגיע הכוכב למעלת התחנה, הרי שרק בסוף החודש ייעצר הכוכב סופית והפעם במזל מאזניים.
05/01/2011  |  צילה שיר-אל  |   כתבות
פרדריקו גרסיה לורקה שהיה משורר מוסיקאי ומחזאי ספרדי(1898-1936) נחשב היום לאחד מגדולי האמנים של ספרד המודרנית. הוא נחשב לאחד הדרמטורגים הספרדיים החשובים ביותר ומחזותיו נכתבו בסיגנון לירי עדין ובריאליזם מדכא. הוא נרצח בגיל 38 בתחילת מלחמת האזרחים בספרד ובכל תקופת פרנקו השמעת שמו ויצירותיו נאסרו.
05/01/2011  |  ליאון אלי  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il