|   15:07:40
  דרור אידר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
ההיבטים המשפטיים של חוזה שכירות
קבוצת ירדן
הצעה שאי אפשר לסרב לה: כך לתכנן הצעת נישואין מקורית
פיאמה נירנשטיין. "חייתי עם המתנחלים. הם מלח הארץ"

הלהבה של פיאמה

לפני שנטלה על עצמה את תפקיד הסניגורית של ישראל באיטליה, גדלה פיאמה נירנשטיין היהודייה דווקא שמאלנית היום, כאשר היא מכהנת כסגנית יו"ר ועדת החוץ של הפרלמנט האיטלקי, היא בטוחה: "הפלשתינים רוצים מדינה כדי להחריב את מדינת היהודים" כחברה במפלגתו של ברלוסקוני, היא תוקפת את "התקשורת השמאלנית" על ה"עוול שנעשה" לראש הממשלה השנוי במחלוקת ראיון מלא אידיאולוגיה וחזון
08/11/2011  |   דרור אידר   |   כתבות   |   תגובות
עטיפת ספר הנאומים למען ישראל

"במאבק שלי בעד ישראל, עם כל ההתמודדות שלי עם הסיפור הפלשתיני וההצהרה החד-צדדית, הסיפור האמיתי הוא אירן. קשה מאוד לגרום ליהודים להבין באיזו סכנה הם נמצאים כיום"

"ראיתי את תנועת חמאס גדלה, נסעתי לעזה לאוניברסיטה שלהם ודיברתי איתם. מה שאירע בארץ ראיתי בעצמי. בשל כך הבנתי בדיוק מה זה טרור. זה הדבר שהכי קשה לעולם המערבי להבין"

"כאשר בשוודיה פרסם העיתון Aftenbladet שחיילי צה"ל גונבים חלקי גופות של פלשתינים (אוגוסט 2009), השתתפתי בפגישה עם שר החוץ השוודי. קמתי ושאלתי מה הוא מתכוון לעשות ביחס לאנטישמיות בשוודיה. הוא הכחיש שקיימת שם אנטישמיות והוסיף ששוודיה דוגלת בחופש העיתונות; היית מאמין?!"

"אני מרגישה מבודדת. אומרים לי שכבר לא רוצים לשמוע על הבעיה הישראלית-פלשתינית, גם בעיתון שלי, והוא מהרגישים יותר לנושא הישראלי, אחרת לא הייתי מפרסמת בו את מאמריי, אחרת לא הייתי חברה בפרלמנט הזה, לא בצד זה של הממשלה, ולא הייתי כותבת את ספרי האחרון בנושא ירושלים"

בדרך לביתה של פיאמה נירנשטיין ברומא, חלפתי על פני שלטי מחאה שכרכו את ראש עיריית רומא עם ברלוסקוני. נירנשטיין, אינטלקטואלית ואשת תקשורת יהודייה, נבחרה לפני כשלוש שנים לפרלמנט האיטלקי כחברה ב"מפלגת העם החופשי" בראשות סילביו ברלוסקוני. היא מכהנת בפלרמנט האיטלקי כסגנית יו"ר ועדת החוץ ועומדת בראש עוד מספר ועדות פלרמנטריות כמו הוועדה לחקר האנטישמיות ועוד. פיאמה באיטלקית היא להבה - תיאור נאמן לאישה התזזיתית הזאת, שבזמן השיחה בינינו - שגלשה לכל עבר - הספיקה לשוחח פעמיים עם יו"ר הפרלמנט האיטלקי, עם שר החוץ וכן עם שני המאבטחים שהוצמדו לה מאז שנכנסה לפעילות הפוליטית וקיבלה איומים על חייה מכל עבר.

על השולחן מונח העיתון Il Giornale שבו היא מפרסמת טור פוליטי פרו ישראלי בשם Fuoco e Fiamma, שזה בתרגום חופשי "אש ולהבה". על הקירות אינספור ספרים וביניהם ספריה שלה על ישראל, העם היהודי, אנטישמיות, מזרח תיכון וטרור. ספרה האחרון היה "ישראל היא אנחנו". לפני כן קיבצה למפגן תמיכה בישראל כשלושת אלפים איטלקים ובהם אינטלקטואלים ופוליטיקאים בכירים שעשרות נאומיהם באירוע קובצו בספר "למען האמת, למען ישראל". על השולחן מונחת טיוטא לספר חדש שלה. היא מספרת שאביה הגיע לאיטליה עם הבריגדה היהודית והכיר את אמה בפירנצה, שם נשאר. משך שנים היה הכתב של "על המשמר" באיטליה. "משפחה מאוד שמאלנית", היא צוחקת.

אז מה, התקלקלת?

"גם אני הייתי קומוניסטית כמו כל הדור שלי, אבל לקראת סוף שנות השבעים כבר התפכחתי. ב-67', חודשים לפני המלחמה, הוריי שלחו אותי לקיבוץ נאות מרדכי. ואז פרצה המלחמה. בעצם ראיתי את המלחמה בעיניים ישראליות. גם בהמשך, כעיתונאית, שהיתי בכל המלחמות בארץ. ראיתי כמה זה קריטי להיות ביחד מול הסכנות. בגלל זה אני מקווה מאוד שהיהודים בישראל יוכלו להיות ביחד, למרות המחלוקות. כי עיקר דאגתי הוא היהודים.

"במאבק שלי בעד ישראל, עם כל ההתמודדות שלי עם הסיפור הפלשתיני וההצהרה החד-צדדית, הסיפור האמיתי הוא אירן. קשה מאוד לגרום ליהודים להבין באיזו סכנה הם נמצאים כיום. בזמן מלחמת ששת הימים זה היה שונה; הרגשת היחד הייתה חזקה יותר".

הרגשה של אין ברירה?

"גם. וגם שאנחנו צודקים. לפני כמה ימים ביקר פה הסופר א"ב יהושע. אנחנו חברים טובים. התווכחנו. הוא מאוד כועס על השטחים ועל ההתנחלויות. זה אידיאליזם שמעוור את עיניו מלראות עם מי יש לו עסק. זאת הבעיה. הוא מתאר את התנחלויות כ'דריכה על רגלי הפלשתינים'.

"אמרתי לו שהוא לא מכיר את המתנחלים. הוא חושב עליהם בצורה פנטזיוזית. הוא לא מכיר אותם ואין לו סימפטיה כלפיהם. אני כן. מכירה אותם היטב. חייתי איתם. הם מלח הארץ".

יש בזה תמימות, לא רשעות אצל א"ב יהושע וחבריו. הם בונים לעצמם עולם שבו הם מסדרים את הערבים על-פי התיאוריות הרציונליות שלהם. וכל פעם זה מתפוצץ להם בפנים. כמו הכתיבה של תומס פרידמן.

"פרידמן טועה באופן קבוע. הוא כבר לא רואה. אין לו עיניים בשביל לראות. אני מלווה את ישראל יותר מארבעה עשורים. כעיתונאית לא סיקרתי את האירועים מהבית; הייתי שם כשערפאת הגיע במסוק שלו, בבית לחם, ביריחו, ברמאללה. ראיתי את תנועת חמאס גדלה, נסעתי לעזה לאוניברסיטה שלהם ודיברתי איתם. מה שאירע בארץ ראיתי בעצמי. בשל כך הבנתי בדיוק מה זה טרור. זה הדבר שהכי קשה לעולם המערבי להבין.

"כשחזרתי ב-67' מהמלחמה לאיטליה, כולם קפצו עליי כפושעת, כי הייתי בארץ בזמן שהפלשתינים המסכנים נכבשו בידי הישראלים. אבל אני ידעתי איך הדברים באמת אירעו. ראיתי מקיבוץ נאות מרדכי את הקרב, וגם את הישראלים שעולים לגולן. אנחנו נשארנו בקיבוץ, בלילה ירדו עלינו טילים וראינו את המיגים מעלינו. אז הסיפור הזה של הפלשתינים המסכנים והסורים... ושהישראלים הם כובשים, היה לי ברור שזאת טעות. מאז התחלתי את המסע הפוליטי לצד האחר, לעומת השמאל שהייתי בו עד אז. הקיבוץ לא שינה אותי אלא דווקא החזרה שלי לאיטליה, כשמצאתי את עצמי מכוּנה 'פשיסטית לא מודעת' (unconscious fascist). עוד לא עברתי לגמרי צד, אבל בתוכי התחלתי להרגיש שהדבר הכי חשוב אצלי היה היהדות שלי והקשר עם ישראל. ומאז שהחלו להסתכל עליי כך, כ'אחר', הסתכלתי גם אני כך על עצמי".

זה גרם לך להצדיק מדוע את "האחר"?

"גם עם הפמיניזם זה היה כך. גם כיום כחברת פרלמנט וסגנית יו"ר ועדת החוץ, יש לי עיסוקים רבים, אבל אנשים מסתכלים עליי בראש ובראשונה כיהודייה והחברה ב-הא הידיעה של ישראל.

"לאחר זמן מה אתה מבין שחייבים לעשות משהו חיובי עם השיוך הזה. למשל, כאשר שואלים מדוע אני מגֵנה על ישראל ומקדישה הרבה מזמני לנושא ישראל בתפקידי בוועדת החוץ, אני משיבה שזו זכות לכל מדינה מערבית, ובמיוחד לאיטליה, להגן על ישראל. כה חבל שמדינות כפינלנד ושאר הצפון-אירופיות הפכו אנטי ישראליות ובסופו של דבר גם אנטישמיות.

"בהגנה על ישראל השגנו הישגים רבים. הצבענו נגד ועידת דרבן 2, פעלנו נגד דוח גולדסטון. לשם כך השקענו עבודה רבה בפרלמנט באיטליה. נכון שאני פועלת למען ישראל, אבל גם לטובת איטליה. מכיוון שזו זכות לאיטליה לעסוק בכך. ביום המחר, עם כל הצרות הכלכליות והסקנדלים המיניים של ברלוסקוני, איטליה תמיד תוכל לומר שהיא הגנה על ישראל. וזה ישמש אות כבוד של הממשלה הזו, שתיזכר לעד".

מדוע את משתמשת במונח "כבוד" - של איטליה, של העולם המערבי, ביחס להגנה על ישראל?

"מכיוון שדמוקרטיה היא אות הכבוד של תקופתנו. היא המצאה של התרבות היהודית-נוצרית. אם נשקיע בדמוקרטיה ונפעל למענה גם במרחב הבינלאומי, זה מעיד על מחויבותנו אליה. קל לקום בבוקר למציאות שבה מתאפשרת הבעת דעות באופן חופשי ולומר "כן, אני דמוקרט". המבחן הוא כשמגיעים לאו"ם ומתנגדים להצהרה החד-צדדית, וחוטפים את הביקורת. כאן לא ברור לי אם איטליה תתמיד בהחלטתה, אבל בפרלמנט שלנו יש יותר תומכים במו"מ בין הצדדים מאשר בהצהרה חד-צדדית. אנחנו עובדים על זה".

את מדברת על תמיכה עקרונית ביהודים ובישראל; איזו תועלת מקבלת איטליה, או המערב, מהמאבק לטובת ישראל?

"באיטליה היה פשיזם. אירופה רצחה שישה מיליון יהודים. גם אם לאיטליה לא היה תפקיד עיקרי בשואה, עדיין המשטר הפשיסטי בראשות מוסוליני פעל נגד היהודים וסייע לנאצים. כאשר בשוודיה פרסם העיתון Aftenbladet שחיילי צה"ל גונבים חלקי גופות של פלשתינים (אוגוסט 2009), השתתפתי בפגישה עם שר החוץ השוודי. קמתי ושאלתי מה הוא מתכוון לעשות ביחס לאנטישמיות בשוודיה. הוא הכחיש שקיימת שם אנטישמיות והוסיף ששוודיה דוגלת בחופש העיתונות; היית מאמין?! אני בטוחה שלוּ פרסם עיתון איטלקי שקר כזה, הדבר היה גורם למהפכה. כבודה של איטליה היה מורה לה שמדובר בעלילת דם.

"זו בושה עצומה שיבשת שהרגה שישה מיליון יהודים וששמחה לסייע בשליחת יהודים למחנות ריכוז יכולה לכתוב כיום שחיילים ישראלים גונבים חלקי גופות של פלשתינים. יש אנטישמיות בסיסית שאינה חולפת, ואחת הדרכים להביעה היא באמצעות הביטוי שישראל היא הנאצי החדש. כמובן שרק הקיצוניים ביותר מתבטאים כך. אך ההאשמה היותר נפוצה היא שישראל כובשת, הורגת ילדים. ראה למשל סדרת טלוויזיה טורקית על חיילים ישראלים שרוצחים ילדים, וסדרות דומות במדינות ערב האחרות.

"זה גורם לי לחשוב שהאביב הערבי לא יצליח. אומנם אני מזדהה עם הדרישה של העם היוצא לרחוב נגד הרודן שהשפיל אותו, אבל אני רואה גם את האינדוקטרינציה של שנאה יוקדת כלפי יהודים שהם עברו במשך עשורים רבים. אפשר לראות מה נכתב בעיתונים שם ומה ומקרינים בטלוויזיה, גם הפלשתינית, כיצד קוראים לרחובות על שם מתאבדים. יותר מהבעיה הטריטוריאלית קיימת התנגדות בסיסית שנובעת מנקודת מבט איסלאמית שהביאה לאנטישמיות עצומה, ומהגרים מוסלמים לאירופה מביאים אותה איתם. הם אינם מקבלים את העובדה שיש לעולם המערבי חלק בתוך ה'אומה' הערבית".

מדוע השמאל האירופי משתף איתם פעולה?

"צריך לחקור זאת בקשר ליחסי השמאל עם ברית המועצות בעידן שלפני נפילתה. השמאל מאז ומעולם השמאל חשב שיש מעצמה אימפריאליסטית קפיטליסטית המגולמת בעיקר על-ידי ארצות הברית וישראל, ומהצד השני יש את עניי העולם המסכנים שיש להגן עליהם. ואפילו אם מדובר במדינה כמו אירן שבה סוקלים נשים, תולים הומוסקסואלים, ומתנגדים לכל זכות אזרחית, עדיין יש לתמוך בה כמי ששייכת לעולם המנוצל בידי הקולוניאליזם והמערב. כאן באים לידי ביטוי הדעות הקדומות המפלות לטובה את העולם השלישי, כולל הפלשתינים, מול העולם המערבי. זו הנקודה הבסיסית.

"הוסף לכך שכאשר אתה יושב לשולחן עם חבריך הבורגנים, בין אם באיטליה או בצרפת, זה אופנתי ומקובל להיות בצד של הפלשתינים. מדובר בשקרים רבים.

"ובכל זאת, מדוע זה המצב, שכאשר אנו נמצאים בפני הצהרה חד-צדדית, העולם מוכן לתמוך במדינה פלשתינית? זה הרי מצב מטורף. ראשית, מדינה פלשתינית לא תוכל להתקיים מפני שהיא מפולגת בין חמאס ופת"ח. אין להם דבר משותף, לא מוסדות או כלכלה משותפים. אז רק אלימות יכולה להיות התוצאה של ציפייה כזו שאינה ניתנת להגשמה. שנית, מה יהיה אופי המדינה הפלשתינית על בסיס מה שלמדנו עד היום - מדינה שבה הנשים נחותות, האיסלאם הקיצוני יהיה חזק ואולי ינצח בבחירות הבאות, הומוסקסואלים יירדפו וכן מתנגדי השלטון. אם כך מדוע יש לכך תמיכה כה גורפת בקרב העולם, ובעולם המערבי בפרט?"

היהודים הם הסיבה. ה-raison d'etre של הפלשתינים אינה שאיפה פוזיטיבית להקים מדינה אלא שאיפה נגטיבית, להחריב את מדינת היהודים. כנראה זה מסתדר לא רע עם סדר היום התרבותי והפוליטי של השמאל העולמי.

"יש לי הרגשה רעה ביחס להצהרה החד-צדדית. היא נסמכת כולה על שקרים. הפנייה לאו"ם היא כאילו לשופט שיש לו יכולת הכרעה. אך האו"ם לא יקבל שום החלטה מעשית. הם לא ייצרו מדינה היכן שאין מדינה. שנית, באו"ם קיימת חבורה של מדינות טוטאליטריות המהווה רוב אוטומטי נגד ישראל בכל נושא שהוא. מכיוון שכך, התוצאה הכמעט יחידה שיכולה לצאת מהאו"ם היא גל איום של אלימות ובוז כלפי ישראל. לכן המצב כל-כך מעציב אותי.

"אם תיכנס לאתר האינטרנט שלי תראה את מבול היוזמות שלי: פניתי לאו"ם כיו"ר חברי הפרלמנט היהודים בעולם ביחד עם ועדת ההיגוי שלנו ובסיוע הקונגרס העולמי היהודי, לאירוע שקיימנו עם שגרירים באו"ם, ולאחריו מסיבת עיתונאים בנושא. ערכנו פגישה בקונגרס בוושינגטון עם חברי הקונגרס היהודיים. באיטליה נפגשתי עם מאה וחמישים חברי פרלמנט לא יהודיים. אצלנו בפרלמנט העליתי הצעה לדיון להתנגד להצהרה החד-צדדית - תהיה על כך הצבעה בוועדה לענייני חוץ בפרלמנט באיטליה; אני משערת שנזכה כי יש לנו רוב, וכך נהיה הפרלמנט היחיד שהעלה הצעה לדיון בנושא. ובשלושה באוקטובר, לאחר שכל זה יסתיים, יש לי מפגש פתוח לקהל עם פרטיני, שר החוץ, התומך בנו מאוד. כל זה בנוסף למאות מאמרים שכתבתי בנושא".

את מיואשת עכשיו?

"כן, כי אני מרגישה מבודדת. אומרים לי שכבר לא רוצים לשמוע על הבעיה הישראלית-פלשתינית, גם בעיתון שלי, והוא מהרגישים יותר לנושא הישראלי, אחרת לא הייתי מפרסמת בו את מאמריי, אחרת לא הייתי חברה בפרלמנט הזה, לא בצד זה של הממשלה, ולא הייתי כותבת את ספרי האחרון בנושא ירושלים, ספר אישי על חיי בירושלים, על בני, וכיצד פגשתי את בעלי בירושלים".

קודם דיברת על המעבר הפוליטי שחווית בהשקפת עולמך. האם היית היחידה שעברה צד מבין חבריך?

"דווקא יש הרבה אנשים, ביניהם מפורסמים, שכותבים על ישראל עם אותו להט שיש לי, והם נוצרים. הם לא יכולים לסבול יותר את השטויות שנאמרות על ישראל. הם גם לא יכולים לסבול יותר את שקר הקומוניזם. הם הבינו עד כמה הקומוניזם היה קשור לטוטליטריזם, ובתוך האליטה האיטלקית הם מבינים טוב יותר איזו טעות ענקית יש ביחס לישראל ושצריך לעבוד לשנות את זה, כפי שאני עושה".

אנטישמיות ישנה, ביטויים חדשים
דוח הוועדה לחקר האנטישמיות
▪ ▪ ▪

לפני כשבועיים פרסמה הוועדה לחקר האנטישמיות של הפרלמנט האיטלקי את הדוח המלא. הוועדה בראשות נירנשטיין, שמנתה 30 חברי פרלמנט, עבדה במשך שנתיים על המחקר. "התאמצנו להבין את ההיבטים החדשים של האנטישמיות", אמרה נירנשטיין, "היא אגרסיבית ורצחנית כתמיד, אבל מסתווה בצורות חדשות". ממצאי הדוח: 44% מהאיטלקים אינם חשים אהדה כלשהי כלפי יהודים (וישראל בתוכם); ישנו ריבוי מהיר באינטרנט של אתרים ורשתות חברתיות אנטישמיות; רמת השנאה כלפי מדינת ישראל חורגת מביקורת לגיטימית ושואפת להשמדת היהודים.

הדוח מראה שהאנטישמיות היא בעיה גלובלית, לא רק איטלקית. האנטישמיות הנוכחית מתבססת אומנם על סטריאוטיפים ישנים אך משתמשת בכלים חדשים, המתפשטים לכל עבר. המצב המתואר בדוח מזכיר את שנות ה-30 של המאה הקודמת, ערב מלחמת העולם השנייה.

הדוח מצביע על תפקידה המכריע של תקשורת ההמונים החדשה באינטרנט וברשתות החברתיות, בעיקר בקרב הצעירים.

הוועדה סקרה צעירים בגילאי 34-18. 60 אחוזים מתוכם היו סטודנטים או בוגרי אקדמיה. הסקר הראה ש-22 אחוזים מתוכם היו אנטישמים, למרות של-71 אחוזים מהם כלל לא היה קשר ישיר ליהודים. הדוח הראה יחס הפוך בין אנטישמיות לנגישות להשכלה בקרב צעירים. בעקבות כך קראה הוועדה למוסדות ההשכלה לפעול מתוקף תפקידן ואחריותן לשנות את המצב.

צער והערכה כלפי ברלוסקוני

"הדבר הנורא הוא שבאיטליה אין כבר פוליטיקה, אלא שנאה לברלוסקוני, וגם קנאה ביכולתו לבנות את עצמו בשתי ידיו. זה משהו שלא מכירים באיטליה, עם המשפחות האריסטוקרטיות שלה שטיפחו דורות של פוליטיקאים"

איך נוצר הקשר שלך עם ברלוסקוני?

"מהעיתונות. כתבתי בעיתון ופרסמתי ספרים ואז לפני שלוש שנים הוא יצר איתי קשר".

ואיך את מסתדרת עם השערוריות סביבו?

"אני מצטערת עליהן מאוד. כי אני חושבת שמדובר באדם מבריק. בזמן שאיטליה הייתה לגמרי בידיים של הקומוניסטים והקתולים, הוא לקח אותה והכניס אותה לעידן הכלכלה המודרנית. כל השאר פחות חשוב בעיניי. אני מאוד מצטערת לשמוע על שערוריות המין. כפמיניסטית זה כואב לי באופן מיוחד. עם זאת, חשוב להזכיר שאחרי שהשמאל הפסיד, מערכת המשפט נכנסה במקומו של השמאל כאופוזיציה לברלוסקוני, וזה לא יאומן מה שעשו לו".

כלומר שחלק ממה שטופלים עליו זה עלילות?

"כן, וגם הדרך שבה זה נעשה. עובדה שנערכו לו הרבה משפטים והוא יצא זכאי".

אז מערכת המשפט התגייסה נגדו?

"בזה אין ספק, כולם מכירים בזה. וגם מרבית התקשורת שהיא ברובה שמאל. אפילו אלה שברשת הטלוויזיה של ברלוסקוני עצמו. הדבר הנורא הוא שבאיטליה אין כבר פוליטיקה, אלא שנאה לברלוסקוני, וגם קנאה ביכולתו לבנות את עצמו בשתי ידיו. זה משהו שלא מכירים באיטליה, עם המשפחות האריסטוקרטיות שלה שטיפחו דורות של פוליטיקאים".

איך את מסבירה שבמקום תרבות ויכוח, השמאל תוקף אישית לגופו של אדם ולא לגופו של עניין?

"כי זה נתפס כעניין של בחירה מוסרית. אני טוב ממך כי אני מהשמאל. אין זו שאלה אם אני צודק או טועה, אלא שאני טוב ממך מוסרית, אינטלקטואלית, כאדם בכלל ובדרך החיים התרבותית שלי. יש כאן פשוט דמוניזציה של ברלוסקוני. כמו שעשו בישראל עם שרון ועם נתניהו".

לבסוף, אני רוצה לשאול על העניין הדתי. רומא היא עיר קדושה למיליוני קתולים. עד כמה זה משחק תפקיד ביחס שלהם לישראל ואיך זה מסתדר עם הסיפור המוסלמי?

"כבר ב-1965, הכנסייה הכריזה שהיהודים לא הרגו את ישו. אך הצעד היותר משמעותי בשינוי הגישה של הכנסייה כלפי ישראל התחולל מאז שיוחנן פאולוס השני הגיע לישראל ובכך הכיר בה. לפני כן הכנסייה ראתה בנוצרים את עם ישראל האמיתי (verus Israel), ישראל שברוח (ואת העם היהודי כ"ישראל שבבשר", כלומר רק הצאצאים הביולוגיים של עם ישראל התנ"כי). ברגע שהאפיפיור ביקר בישראל, הסתובב בה, הגיע לכותל ושם בו פתק, זה שינה הרבה. יוחנן פאולוס הבהיר שהיהודים הם האחים הבכורים של הנוצרים. וזה שינה הרבה ביחסים. כפולני, הוא הבין זאת.

"באשר לאיסלאם, זה לא היה נושא מדובר בעבר. הוא הפך נוכח בשיח הציבורי בגלל עליית המודעות לרדיפת נוצרים בכל העולם (רוב הנוצרים במזרח התיכון ברחו). בעקבות זאת, הכנסייה מנסה להתמודד עם הנושא בזהירות. קיימים חששות מהעולם הערבי ולכן הכנסייה מגלה פחות התלהבות".


בסיום השיחה אני מספר לה על ארבעת החכמים שעלו לירושלים לאחר החורבן. למראה המקדש והעיר החרבים קרעו בגדיהם ובכו. רק רבי עקיבא צחק. לתמיהתם, אמר להם שנבואת החורבן כרוכה עם נבואת הנחמה. עתה משראה שנבואת החורבן התקיימה, בידוע שנבואת הנחמה תתקיים, והוא ציטט את הנביא זכריה שניבא: "עוד ישבו זקנים וזקנות ברחובות ירושלים... ורחובות העיר יימלאו ילדים וילדות משחקים ברחובותיה". מי החריב את המקדש אז? רומא, העיר שבתוכה אנו מנהלים את השיחה. בפרספקטיבה היסטורית כזאת אפשר לשאול, מי ניצח את מי - הגדודים הרומיים או שמא צחוקו של רבי עקיבא. "אני שמחה שאתה אומר לי את זה", היא מהנהנת בתגובה, "אני לוקחת את זה ומקווה; זה שבוע קשה (שבוע ההכרזה הפלשתינית באו"ם), אבל עברנו את פרעה", היא צוחקת, "נעבור גם את זה".

פורסם ב'ישראל היום' (4.11.11)
תאריך:  08/11/2011   |   עודכן:  08/11/2011
דרור אידר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הלהבה של פיאמה
תגובות  [ 5 ] מוצגות   [ 5 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אליק א.
8/11/11 22:48
2
כך הכתבה
9/11/11 09:27
3
קורןנאוה טבריה
9/11/11 09:39
4
קורןנאוה טבריה
9/11/11 09:51
5
דוד איש
10/11/11 23:23
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
התסמונת המטבולית מייצגת משלב של גורמי סיכון, הכוללים השמנה (בעיקר בטנית), הפרעה למשק השומנים, תנגודת לאינסולין, כבד שומני ויתר לחץ דם. צבר זה של הפרעות מטבוליות, מופיעות בשכיחות גבוהה יחדיו, במנגנון שאינו ברור דיו, ומהווה גורם סיכון חשוב להתפתחות סוכרת מטיפוס 2 ותחלואה קרדיוסוקלארית.
08/11/2011  |  ד"ר יונית מרקוס  |   כתבות
השמנת יתר היא אחת מבעיות הבריאות הנפוצות ביותר בעולם המערבי ושכיחותה עולה בהתמדה. מחקרים שבדקו את בעיית ההשמנה בחברה המערבית הצביעו על קשר חזק בין השמנה לחוסר פעילות גופנית במהלך תקופת הילדות וההתבגרות.
08/11/2011  |  גלית פרי  |   כתבות
דן מרגלית מזדהה עם מצוקת השובתים כל הכותרות הראשיות מוקדשות לאיום האירני ערוץ 10 עומד בפני עוד יום גורלי
08/11/2011  |  אורן פרסיקו  |   כתבות
עם המעבר לעונת החורף, משתנה סיטואציית החיים ובני הבית מתכנסים לשהות ממושכת יותר בבית. אלו מובילים לשרשרת שלמה של צרכים חדשים ויצירת אווירה נעימה וחמימה. הדבר בא לידי ביטוי בהשקעה בנראות ודקורציה, סידור ארונות לבגדי החורף, פתרונות למדיה (שכן אנו מבלים יותר מול מסכי המחשב והטלוויזיה) תאורה וטקסטיל חורפי כגון: מצעים, וילונות ושטיחים וכל זאת - ללא הוצאות גדולות.
08/11/2011  |  שוש ערמון  |   כתבות
השופטת: ורדה אלשיך, סגנית נשיאת בית המשפט המחוזי בתל אביב
08/11/2011  |  איתמר לוין  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
הגרמנים נדהמו, הם נראו מבולבלים, תופעה כזאת לא הייתה כתובה בספרי ההדרכה שלהם, אולי גם בהם נגע קול הטנור האדיר    הגרמנים קפאו על מקומם, היהודים רעדו והתייפחו
דן מרגלית
דן מרגלית
מה משקל ההפגנות? ההגדרה שניסחתי לעצמי היא זו: ההפגנות לא יפילו את נתניהו אך בלעדיהן נתניהו לא ייפול    הן אינן תנאי מספיק אך הן תנאי הכרחי
רפי לאופרט
רפי לאופרט
אסון ה-7.10.23 (השבת השחורה של שמחת תורה תשפ"ד) הוא השני מסוגו ובממדיו בהיסטוריה של ישראל, ופקד אותנו 50 שנה אחרי אסון יום הכיפורים (1973). הדמיון בין המקרים מדהים ומכאן הצורך ללמו...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il