|   15:07:40
  אורן פרסיקו  
מבקר עיתונות העין השביעית
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

משת"פים

ריבוי המדורים העיתונאיים בחסות מסחרית באתרי אינטרנט מובילים כ"וואלה" ו-ynet מטעה את הקוראים ופוגע ביכולת לבצע עבודה עיתונאית עצמאית
18/03/2012  |   אורן פרסיקו   |   כתבות   |   העין השביעית   |   תגובות
אתר וואלה. טשטוש גבולות בין תוכן לפרסום

שיתוף הפעולה שעליו נכתב כאן בחודש שעבר בין חנוך דאום, החברה שמייצרת את התרופה ציפרלקס ואתר ynet הוא אולי חריג מבחינת טיבו של המוצר המסחרי שקודם, תרופה פסיכיאטרית, אך אינו יוצא מגדר הרגיל באתרי החדשות המקוונים בישראל. באתרים לא מעטים מתקיימים שיתופי פעולה מערכתיים עם גופים מסחריים, פעמים רבות באופן בוטה יותר מהמקובל בעיתונות המודפסת. בראש אתר הארץ, למשל, מתנוססת זה למעלה משנתיים הפניה ל"ערוץ המדע", שאינו אלא פלטפורמה של פרסום סמוי במימון אוניברסיטת בר-אילן. כיום נוסף לאתר כיתוב קטנטן המורה כי מדובר ב"תוכן שיווקי".

טשטוש הגבולות המקוון בין תוכן לפרסום אינו חדש. כבר לפני שבע שנים פורסמה ב"העין השביעית" כתבה נרחבת על הפרסום הסמוי באתרי האינטרנט בישראל, אך דומה שעם התפתחותו של האינטרנט הישראלי, המצב רק החמיר. אם בשנת 2005 הוזכר ערוץ תוכן שלם שמומן על-ידי גוף מסחרי כמקרה חריג של פרסום סמוי, בימים אלה ניתן למצוא שלל דוגמאות ממין זה.

בערוץ האוכל של אתר "וואלה", למשל, מתפרסם בשיתוף פעולה עם חברת סוגת תת-מדור בשם "ארוחה משפחתית": מתכונים שכוללים מצרכים שמייצרת חברת סוגת מתפרסמים כשהקרדיט לכותב הוא "סוגת", או מטעם גולשים שזכו בשי מחברת סוגת. כתבות עוסקות בתחרויות שמארגנת החברה.

הערוץ "בית" של "וואלה" מוצף בפרסומות למוצרי חברת סנו ובהפניות לאתר החברה, כולל מדור של "טיפים מבית סנו". כתבות וידיאו שמתפרסמות במדור מהללות מוצרים של סנו (כדי לצפות בהן יש לצלוח פרסומות מקדימות למוצרים אחרים של החברה). בעבר היה פעיל באתר ערוץ בנושא פנסיה, פרי שיתוף פעולה עם אחת מחברות הביטוח, וערוץ קפה בשיתוף חברת עלית.

באתר nrg של מעריב היו בעבר ערוצים שהכריזו על עצמם כערוצי "תוכן שיווקי". כיום ניתן למצוא באתר ערוץ בשם "הישרדות בכביש", שמתפרסם בחסות אור-ירוק, אך במקרה זה מדובר בשיתוף פעולה עם עמותה הפועלת שלא למטרות רווח. באתר ynet נמצא שיתוף פעולה דומה במדור בשם "תורמים חיים", המתפרסם יחד עם עמותת אדי, המקדמת תרומת איברים שלא למטרות רווח. לצד שיתוף פעולה זה, מתפרסמים באתר ynet ערוצים אחרים הממומנים על-ידי חברות מסחריות.

מדור "משפחה בצמיחה" בערוץ הכלכלה של האתר הוא בחסות בנק הפועלים. בערוץ, שעמוס במודעות של האתר ובנק הפועלים, עוקבים אחר ההתנהלות הכלכלית של חמש משפחות, כל אחת בליווי יועץ מטעם בנק הפועלים. כתבים באתר, בשיתוף פעולה עם בנקאים של בנק הפועלים, מציעים פתרונות בנקאיים למצוקות כלכליות של המשפחות. מדור אחר בערוץ הכלכלה, "קריירה" שמו, מופק בשיתוף פעולה עם אתר הדרושים "אול ג'ובס", שבבעלות ynet (רויטל הנדלר, מייסדת ומנכ"לית "אול ג'ובס", מפרסמת טורים במדור).

אלה אינם המדורים היחידים ב-ynet הנעשים בחסות מסחרית: מדור מטבע החוץ הוא בשיתוף פעולה עם חברת פורקס, ומדור "כלכלה ירוקה" מתפרסם בשיתוף פעולה עם חברת ואוליה. בערוץ מתפרסמות מדי פעם כתבות על פועלה של החברה, מתיאור מתקני התפלה ועד לסיקור תחרות תצלומים.



בערוץ הבריאות של ynet מתפרסם מדור בשם "פארם נט", בחסות רשת סופר-פארם. הערוץ עמוס במודעות לרשת החנויות הזו. לנוחות הגולשים, הערוץ כולל הפניה למפה שבה ניתן לאתר את סניף הסופר-פארם הקרוב למקום מגוריהם ופורום שבו רוקחי הרשת עונים לשאלות הגולשים. כתבות המתפרסמות בערוץ כוללות המלצות מטעם רוקחים של הרשת.

ד"ר יובל קרניאל, מומחה לאתיקה בתקשורת, המלמד בבית-הספר לתקשורת של המרכז הבינתחומי, מביע דאגה לנוכח ריבוי הערוצים מהסוג הזה. "יש להבהיר מה בדיוק המרחק בין החסות לבין התוכן", אומר ד"ר קרניאל. "האם מחילים על הערוצים האלה את כל כללי האתיקה המקצועית? האם הכתבים והעורכים מנותקים לחלוטין מנותן החסות? לצערי אני חושש שלא כך היא, שמדובר בנותן חסות שיש לו מעורבות ושליטה על התכנים. הדבר הזה צריך לקבל ביטוי יותר מפורש".

לדעת קרניאל, מודעה בדמות "הערוץ בחסות" או "הערוץ בשיתוף" רק תורמת לבלבול הגולש. "מה שמשפיע עלינו זה בעיקר העיצוב הגרפי", הוא אומר, "ומבחינה זו אנחנו לכאורה נמצאים בערוץ הבריאות או ערוץ הכלכלה של ynet, עם האתיקה המקצועית הראויה של ynet. לכאורה אנחנו עדיין חיים בעולם העיתונאי הרגיל. לכן, הכלל החשוב הוא להבחין בין שני העולמות: בין עולם התוכן הבלתי תלוי, העצמאי והמקצועי, ובין עולם הפרסום. שניהם עולמות לגיטימיים, אבל אנחנו צריכים שההבחנה ביניהם תהיה ברורה. זה המאבק האתי, על ההבחנה".

ד"ר קרניאל קורא, לפיכך, לבעלי ערוצים שכאלה להציג באופן ברור את טיב היחסים עם נותן החסות ולעצב את הערוצים באופן שלא יזוהה עם ערוצי התוכן הרגילים באתר. "צריך להיות ברור לקהל שהוא מקבל את התוכן שלו מבנק הפועלים", הוא מסביר, ומוסיף: "זה גם לגיטימי. בגלל שהמודלים של הפרסום משתנים, אנחנו מקבלים יותר ויותר תכנים מגורמים אינטרסנטיים, אבל אז אנחנו קוראים אותם קצת אחרת. אולי מעניין אותי לשמוע מה בנק הפועלים מציע לי בבנקאות פרטית, אבל אני צריך לדעת שזה בנק הפועלים, ולא ynet.

"צריך לזכור שהמחיר עמוק יותר מאשר פרסום מזדמן של כתבה טובה אך פרסומית", מדגיש ד"ר קרניאל. "המחיר, נדמה לי, הוא שהאתר בכלל, גם בערוצים האחרים שלו, יכול פחות להתעסק בביקורת נגד אותו גורם שמממן לו ערוץ. ככל שחלק גדול יותר מההכנסות של אתר בא מאותם ערוצים, האתר מאבד את היכולת שלו לעשות עבודה עיתונאית עצמאית". לדעתו, פתרון אפשרי לריבוי התוכן השיווקי בתקשורת המסחרית ניתן למצוא באתר עצמאי לחלוטין שכולו בבעלות עיתונאים, דוגמת "מגפון".

מאתר "וואלה" נמסר כי "התוכן בערוץ 'וואלה בית' הוא מערכתי בשילוב תכנים מספקי תוכן מובילים. סנו נתנו את חסותם לערוץ, אך אין להם שום נגיעה לתוכן. לגבי תוכני 'וואלה אוכל' - הערוץ מציג מגוון תכנים, כולל תוכני וידיאו. מוצרי סוגת מופיעים בכמה מקטעי הווידיאו במתכונת Product placement, כפי שמקובל גם בערוצים מסחריים בטלוויזיה, ללא מעורבות בתוכן עצמו". מ-ynet לא נמסרה תגובה.

רשימות קשורות:

- האלימות לא מתחילה במגרש - קישור
- מבקר אורח
- טס שפלן נ' ידיעות אינטרנט שותפות כללית
- עיתונות ללא כיסוי - תורנות שמירה
- מרפרפים

תאריך:  18/03/2012   |   עודכן:  18/03/2012
אורן פרסיקו
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
האור הנפלט מסופרנובות מסוג 1a מסייע לחוקרים המעוניינים למדוד מרחקים קוסמיים ביקום - כמו, לדוגמה, המדענים שגילו לראשונה את התפשטותו המואצת של היקום, אשר קיבלו על תגליתם זו את פרס נובל לפיסיקה לשנת 2011 - אך מדענים עדיין אינם מבינים מדוע וכיצד מתרחשות ההתפוצצויות העצומות האלה. מחקר חדש שפירסמו מדעני מכון ויצמן למדע, השותפים בתוכנית מחקר בינלאומית לחקר סופרנובות במצפה הכוכבים פאלומר שבקליפורניה (PTF), מפזר חלק מהערפל, ומסביר מדוע כוכבים מסוימים מסיימים את חייהם כסופרנובה.
18/03/2012  |  מכון ויצמן למדע  |   כתבות
קבוצת מדענים ממכון ויצמן למדע פיתחה שיטה המאפשרת להתגבר על מחלות אוטו-אימוניות באמצעות "הפניית האש" בחזרה אל גורמי המחלה. במחלות האלה, ובהן טרשת נפוצה, מחלת קרוהן ודלקת פרקים שגרונית, תוקפת מערכת החיסון בטעות את רקמות הגוף, וגורמת להן נזק. המדענים הצליחו לגייס לטובתם את מערכות החיסון של עכברים, ולגרום להן לתקוף את אחד השחקנים המחוללים את התהליכים האוטו-אימוניים - אנזים הקרוי MMP9. תוצאות המחקר התפרסמו באחרונה בכתב-העת Nature Medicine.
17/03/2012  |  מכון ויצמן למדע  |   כתבות
מדינת ישראל, שהיא עצמה מדינת מהגרים, מוצפת כרגע בלמעלה משמונים אלף מהגרים בלתי חוקיים. חלקם הקטן פליטים, אך רובם הגיעו לכאן בגלל המצב הקשה בו נתונה מולדתם סודן: רעב, מלחמות בין שבטים ובין דתות, כשעבורם - ישראל משולה לאמריקה. מקור מצוין להשתכר בעבודתם, ולשרוד. אך גם לו היו כולם באמת פליטים בלבד, לא יעלה על הדעת שמדינה כה זעירה כמו ישראל, שהיא עצמה נתונה למוראות מלחמה בלתי פוסקים מאז שהחלו יהודים לחזור ולהתיישב במולדתם, שהיא תהווה מקלט לכל מסכני העולם. "עניי עירך - קודמים".
17/03/2012  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
המותג 'דואר ישראל' ישן נושן, מימי תש"ח - ויש זיכרונות מימי הדואר הבריטי, דואר של ימי המנדט. יש סיפורים של הדואר העברי תחת כנפי המנדט הבריטי, והן דואר ישראל בחיתוליו, בימים של תש"ח ושנות החמישים. כן, היו ימים.
17/03/2012  |  הרצל חקק  |   כתבות
בנק לאומי מצוי עתה בפתחה של תקופה חדשה. בשל רכישת השליטה בקבוצת הביטוח מגדל על-ידי איל ההון שלמה אליהו - המחזיק במקביל ב-9.6% ממניות הבנק, יצטרך אליהו לוותר על חלומו הגדול ולמכור את מניותיו בבנק לאומי. אליהו יתמקד מעתה בהשבחת קבוצת מגדל, במיוחד לאחר שהצליח לבצע את עסקת חייו - רכישת הקבוצה במחיר הזדמנות. בנסיבות אלה מתחדש מאליו תהליך לבניית גרעין שליטה לבנק הגדול במדינה.
17/03/2012  |  יואב יצחק  |   כתבות
לא שוחד   /  אורן פרסיקו
הנשר נחת ונחשף  /  אורן פרסיקו
הכתב משה נוסבאום מבוקש לעדות  /  אורן פרסיקו
צייץ לי קמפיין   /  רפי מן
הממונה על המחוז   /  אורן פרסיקו
ידיים פרושות לרווחה   /  אורן פרסיקו
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il