|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

ש"ד נכנס לפרטים

סיכום השבוע השני לחקירתו הראשית של ש"ד במשפט הולילנד: על השאלות של השופט רוזן, על היטל ההשבחה שקוצץ ב-48% בידי אולמרט, על ההקלות שניתנו בידי לופוליאנסקי ושטרית, על ההתנהלות של צ'רני וקלנר, וגם על מצב בריאותו של ש"ד
15/07/2012  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   משפט הולילנד   |   תגובות
חסרו 6,000 מ"ר בצד המערבי [צילום: פלאש 90]


פרוטוקול, 8.7.12: ת"פ 10291-01-12, מדינת ישראל נ' צ'רני ואח'
פרוטוקול משפט הולילנד, 8.7.12: המשך עדותו של עד המדינה
פרוטוקול, 9.7.12: ת"פ 10291-01-12, מדינת ישראל נ' צ'רני ואח'
משפט הולילנד, 9.7.12: המשך עדותו הראשית של עד המדינה
פרוטוקול, 12.7.12: ת"פ 10291-01-12, מדינת ישראל נ' צ'רני ואח'
פרוטוקול משפט הולילנד, 12.7.12: המשך חקירתו הראשית של עד המדינה
פרוטוקול, 15.7.12: ת"פ 10291-01-12, מדינת ישראל נ' צ'רני ואח'
משפט הולילנד, 15.7.12: המשך חקירתו הראשית של עד המדינה

דוד רוזן
"תסבירו לי מההתחלה"

בשבוע השני לעדותו של ש"ד, האיש הבולט ביותר באולם אחרי עד המדינה היה השופט דוד רוזן. הוא פעיל מאוד, שואל שאלות ללא הרף, ואף אינו מתבייש לומר: "לא הבנתי כלום, תסבירו לי מההתחלה" – כאשר ש"ד מפרט כיצד חולקו מאות יחידות הדיור בין חלקי פרויקט הולילנד וכיצד השתנה מספרן לאורך השנים. רוזן גם לא היסס להביע בגלוי חוסר אמון בגירסתו של ש"ד, כאשר הלה טען שהלל צ'רני יזם את שיפור תנאי העסקתו: "למה שהוא ידאג לך? אתה הרי לא הבן שלו, עד כמה שאני יודע", אמר בהומור הציני המאפיין אותו.

קשה עדיין לקרוא את רוזן. לעיתים שאלותיו נראות כאילו הוא אינו מבין או אינו יודע פרטים בסיסיים, אך באותה מידה ייתכן שהוא רוצה להקפיד שהכל יהיה הכי גלוי והכי ברור. לעיתים נדמה שהדבר הכי חשוב לו הוא יעילות ההליך, אך מצד שני – הוא ויתר בצורה ראויה להערכה על דרישתו להביא עדים נוספים בשעות אחרי הצהריים. רוזן דוחה כמעט את כל התנגדויות ההגנה ומאפשר לתובעים לחקור את ש"ד בצורה די יוצאת-דופן: מציגים לו מסמכים ומבקשים שיסביר אותם. מצד שני, ביום האחרון (15.7.12) כבר ניכר היה שהוא מאבד את סבלנותו, כאשר אמר מספר פעמים שיש שאלות ומסמכים מיותרים, ואף זירז את התובעת במילה "נו" בטון שלא הותיר מקום לספקות בדבר כוונתו.

אהוד אולמרט
כעס מאוד על העסקה [צילום: פלאש 90]

הסיפור המרכזי השבוע בפיו של ש"ד בנוגע לאולמרט היה קיצוץ היטל ההשבחה מ-38 ל-20 מיליון דולר – הסכום אותו היו מוכנים יזמי הולילנד לשלם מהרגע הראשון. לטענתו, אולמרט היה מוכן לרצות את היזמים, עד כדי כך שהעביר את הטיפול מידי איתן מאיר הסרבן לידי אודי ניסן הנוח יותר, וזאת כמובן תמורת השוחד שקיבל. היזמים מצידם גם ידעו את מי להעסיק: אחרי שבשבוע שעבר סיפר ש"ד כיצד שכרו את רו"ח מיכאל ברזלי לבקשתו של אולמרט, הוא סיפר השבוע כיצד נשכר האדריכל דן פיקר המיודד עם ראש הממשלה לשעבר.

סיפור היטל ההשבחה, לגירסתו של ש"ד, חמור עוד יותר. לא רק שצ'רני קיבל הנחה של 48%, אלא שהוא גם הסתיר מאולמרט ואנשיו שלמעשה כבר יש עסקה למכירת רוב הפרויקט לחברת אלונאר (פולאר, קרדן נדל"ן ולאומי השקעות), עסקה שממנה אמור היה להיגזר היטל השבחה גדול פי כמה. כאשר אולמרט למד על העסקה, העיד ש"ד, הוא כעס מאוד – אבל לא עשה דבר כדי לפתוח את ההסכם, כפי שהיה עליו לעשות.

אורי לופוליאנסקי
הגדלת מספר הדירות [צילום: AP]

שמו של לופוליאנסקי נזכר רק פעמים בודדות בשבוע השני של העדות. ש"ד טען, כי ראש העירייה דאז הסיר את הדרישה להיטל השבחה בגין תב"ע ד', אשר שינתה בצורה דרסטית את הפרויקט, וזאת כמובן תמורת השוחד שקיבל בדמות התרומות הנדיבות ל"יד שרה". עוד טען ש"ד, כי לופוליאנסקי היה מעורב בהגדלת מספר יחידות הדיור בפרויקט בעשרות אחוזים.

בנקודה זו נכנס ש"ד לפירוט שגרם לרוזן לבקש שיחזור על כל ההסבר. בקצרה נאמר, שעל-פי העדות – היו חסרים ליזמים 6,000 מ"ר בצד המערבי של הפרויקט. הסיבה היא, שצד זה היה חייב להיות זהה לצד המזרחי שכבר נבנה, ובו היו חריגות עצומות. פתרון חלקי היה ב"תקנות שבס", אשר אפשרו להגדיל ב-20% את מספר יחידות הדיור. ואולם, תקנות אלו גם קבעו שהשטח הכולל לא יגדל. לופוליאנסקי ומהנדס העיר, אורי שטרית, אפשרו להגדיל גם את המספר וגם את השטח, תמורת השוחד שקיבלו – טען ש"ד. נקודה זו לא הובררה עד תומה, משום שש"ד חש ברע והעדות נקטעה.

אורי שטרית
הטענה הזו מטופשת [צילום: פלאש 90]

בשבוע שעבר תיאר ש"ד כיצד, לטענתו, קיבל מהנדס העיר שוחד בהיקף כולל של 1.5 מיליון שקל כדי להקל עם יזמי הולילנד. השבוע הוא חזר על כמה מן הפרטים, כגון מתן 300,000 שקל תמורת הקלות במסגרת תב"ע ו'. חלק מן הכסף, טען ש"ד, הועבר לסגן ראש העירייה דאז, יהושע פולק – שהימנעות המדינה מהעמדתו לדין עדיין לא הוסברה. במקרה אחר, הוסיף, קיבל שטרית 240,000 דולר מחברת אלונאר תמורת הגדלת אחוזי הבנייה בפרויקט.

שטרית, אשר ישב בשקט בכל השבוע הראשון, גילה הרבה יותר פעלתנות כאשר תיאר ש"ד כיצד קיבלו היזמים הקלות ניכרות בבניית הגשר המחבר את כביש הטבעת המקיף את הולילנד עם דרך בגין. לטענתו, במקום לסלול שני מסלולים, אישר שטרית – על דעת עצמו ובלא להביא את הנושא לוועדה המחוזית – להסתפק במסלול אחד, דבר שחסך ליזמים כסף ובעיקר זמן. שטרית נשמע אומר, שהטענה הזו מטופשת משום שכל ההבדל ברוחב הוא 2.5 מטרים – וזה לא רוחב של עוד מסלול.

הלל צ'רני
כנגד חשבוניות פיקטיביות [צילום: פלאש 90]

בנקודה מסוימת בעדותו של ש"ד, הטיח לעברו צ'רני את המילה "שקרן". ש"ד לא נשאר חייב: "השקרן היחיד כאן יושב מולי". נניח בצד את העובדה שבשבוע הקודם הגדיר ש"ד את עצמו כ"שקרן ונוכל אבל לא אידיוט"; מערכת היחסים הטעונה בין השניים, שהביאה את ש"ד למשטרה, ריחפה כל העת באוויר. טענה מרכזית של ש"ד לכל אורך עדותו היא, שצ'רני ידע ואישר מראש את כל פרטי השוחד.

השבוע עבר ש"ד לחלק הבא וסיפר, כי בשנת 2002 או 2003 החל צ'רני להעביר לו את כספי השוחד כנגד חשבוניות פיקטיביות. את ההסבר המאוחר יותר של צ'רני, לפיו מדובר בהלוואות, פטר ש"ד במילה "פתטי" והוסיף, כי אין זה סביר שמישהו ייתן הלוואות של 2.8 מיליון שקל בלי מסמכים ובלי בטוחות. כל זה נעשה עד שצ'רני הגיע למסקנה, שאין שום סיבה שיכסה בעצמו 100% מהשוחד אם הוא מחזיק רק ב-18% מהפרויקט.

אביגדור קלנר
לא רצה לקבל מסמכים [צילום: פלאש 90]

בנקודה הזו, טוען ש"ד, נכנסו לתמונה מנהלי אלונאר – אביגדור קלנר, אמנון ספרן ושמעון גלאון. לדבריו, קלנר ביקש את עזרתו בקידום תב"ע ד' – אשר שינתה לחלוטין את פני הפרויקט – "כי הוא ידע שאני משלם שוחד. דיברתי איתו על זה לא פעם ולא פעמיים". כל המסמכים שהוצגו נושאים רק את שמותיהם של ספרן וגלאון, ולש"ד היה הסבר מעניין להיעדרו של קלנר: כמנכ"ל חברה ציבורית, אמר, ביקש קלנר שלא להיות מיודע רשמית במתרחש, משום שחלו עליו חובות דיווח נרחבות. חייבים לומר שההסבר הזה קצת צולע: קלנר מוכן לשלם שוחד במיליונים, אבל מפחד מנייר שעלול לסבך אותו עם חוק ניירות ערך?

ש"ד מצידו הצביע על שורה של מכתבים ששלח למנהלי אלונאר (כיום – הולילנד פארק), שבכל אחד מהם דובר על תשלום של עשרות אלפי דולרים לצדדים שלישיים. לדבריו, בכל המקרים הייתה זו כסות לתשלומי שוחד, והמכותבים ידעו זאת היטב. "העדות הזאת מאוד קשה לי, בגלל מערכת היחסים שלי עם אביגדור", העיר ברגע נדיר של רגשנות.

עד המדינה
מצב בריאותו [צילום: פלאש 90]

החלק הבעייתי ביותר בעדותו של ש"ד בשבוע החולף היה כאשר הוצג ההסכם עליו חתם עם צ'רני בשנת 2007, ובו הצהיר שכל מהלכיו בהולילנד היו חוקיים ושאין כל אמת בכל שמועה אחרת. והנה, שלוש שנים לאחר מכן הוא הולך למשטרה ומספר על שוחד של 8.9 מיליון שקל. ש"ד הסביר: "הייתי מוכן לחתום גם שאני קוקוריקו" – בשל מצוקתו הכספית הקשה ובמיוחד לנוכח חובותיו לשוק האפור. במסגרת הסכם זה, קיבל ש"ד 5.5 מיליון שקל, חובו להולילנד בסך 4 מיליון שקל נמחק, והוא ויתר על 2.5 מיליון שקל נוספים שלטענתו הגיעו לו כהחזר של כספי שוחד שמימן מכיסו.

לאחר ההפסקה ביום האחרון, הודיעה התביעה במפתיע שש"ד אינו מרגיש בטוב, ולרוזן לא הייתה ברירה אלא לסיים את הדיון – המקוצר ממילא – שעתיים לפני המועד. ש"ד יחזור לדוכן העדים ב-2.9.12 לעוד חמישה ימים של חקירה ראשית, ואז יעמוד למבחן האמיתי: החקירה הנגדית. בספסלי ההגנה כבר צופים, שבשלב זה הוא יודיע לעיתים הרבה יותר קרובות שמצב בריאותו מחייב להפסיק את הדיון.

תאריך:  15/07/2012   |   עודכן:  16/07/2012
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות  / עוקבים אירועים / מי ומי בפרשה - לקבלת רשימות חדשות עם הופעתן
 אביבה חפץ-נוימן / Aviva Hefetz-Noyman   אביגדור קלנר / Avigdor Kalner   אברהם פיינר / Avraham Fainer   אהוד אולמרט / Ehud Olmert   אודי ניסן   אורי לופוליאנסקי / Uri Lopoliansky   אורי שטרית / Uri Shitrit   אורן אדרת / Oren Aderet   אורנה אנג'ל / Orna Angel   אילן סובל / Ilan Sobal   אירית באומהורן   איתן מעוז /  Maoz Eitan"   אלי זהר /  Zohar Eli"   אלי שמחיוף   אלימלך קורצווייל   אמנון יצחקניא   אמנון ספרן   אתי בן-דור   גיורא אדרת /  Aderet Giora"   גיל פרידמן   דב גלעד כהן / Dov Gilad  Choen   דוד רוזן / David Rozen   דני דנקנר   הדס ליס / Hadas Lis   הלל צ'רני   הלל צ'רני   טל שפירא   טליה דאר   יד שרה   יהושע פולק   יובל גבעון   יוני תדמור / Yonni Tadmor   יוסי אולמרט   יורם ראב"ד /  "   יעקב אפרתי   יפעת מנור-נהרי   ירון גולומב   ירון ליפשס   ליאת ארזי   ליאת בן-ארי שווקי / Liat  Ben-Ari Shwekey   מאיר רבין   משה  ישראל   משה שמיר   עודד  גזית / Oded gazit   עודד  קם   עופר ברטל / Ofer Bartal   עמוס ון-אמדן   קנת מן /  Prof. Kenneth Mann"   קרן קורן-בנדלק   רוני בלקין   רועי בלכר   רותי  ליטבק   שולה זקן / Shula Zaken   שי פינס /  Shai Pines"   שלומית הראל-שוורץ   שלמה בן-עמרה   שמואל קליין   שמואל דכנר   שמעון גלאון   שמעון קליין 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ש"ד נכנס לפרטים
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
סיפורים על אולמרט
16/07/12 09:34
2
עידןסובול
16/07/12 13:34
 
" ישבת"מעבירה
16/07/12 13:54
 
עידןסובול
22/07/12 08:40
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לדעתי, ישנם מספר מונחי יסוד, וכאשר אנשים מדברים על ביג דאטה הם מתכוונים לאחד מהמונחים הבאים:
15/07/2012  |  לינוּר סררו  |   כתבות
לפני כשלוש שנים פירסם העיתונאי חנוך דאום טור ב"מוסף לשבת" של ידיעות אחרונות ובו העריך שאהוד אולמרט יזוכה בשתיים משלוש הפרשות שבהן נחשד באותה התקופה (טלנסקי, מרכז-ההשקעות וראשונטורס). "גזרו ושמרו", הציע לקוראיו. "ניפגש בעוד שלוש שנים. בעצם, זו מערכת המשפט בישראל. עוד עשר".
15/07/2012  |  אורן פרסיקו  |   כתבות
הבמאי המבריק ארתור קוגן מעלה בתיאטרון הקאמרי בגירסה החדשה, המהודקת והסוחפת את המחזה הקלאסי, בתוספות רמיזות לימינו ובאינטרפרטציה ייחודית משלו: כל רצח מתבצע לנגד עינינו ע"י שני שליחי המצווה של ריצ'רד: גיל וינברג המפחיד, והרב-רוצח, יד ימינו של המלך - אלי גורנשטיין, שמקבל כאן במה לשלל כשרונותיו ויכולותיו, כשה"פעולה" מתבצעת לקול זמרתו המשובחת בקולו הייחודי, ובקטע אחד הוא גם מלווה את הרצח בנגינה בצ'לו. השילוב של המוזיקה והרצח מאזן את הסיטאציות המחרידות.
15/07/2012  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
ת'וייבה כנפאני (Thuwaiba Kanafani), אזרחית קנדית בת 41 ילידת דמשק, אם לשניים, המתגוררת בדאונטאון טורונטו, מהנדסת ובעלת חברת ייעוץ בתחום האנרגיה הסולרית, הודיעה על הצטרפותה לשורות הכוחות המורדים הנלחמים להפלתו של משטר אסד.
14/07/2012  |  יהונתן דחוח-הלוי  |   כתבות
מייד לאחר הכרעת הדין פצחו אולמרט ומקורביו בביצוע "שטיפת מוח" לציבור הרחב תוך ניצול מחפיר ומושחת של התקשורת שהתמסרה לפמפם את כזביו כאילו טוהר את ההרשעות בארבע עבירות של הפרת אמונים (באמצעות מרכז ההשקעות) הציגו כעניין פרוצדורלי פעוט את הממצאים החמורים שקבע בית המשפט לחובת אולמרט בפרשות ראשונטורס וטלנסקי הצניעו מידיעת הציבור המטרות: 1. דה-לגיטימציה לפרקליט המדינה על-מנת להרתיעו מהגשת כתב ערעור; 2. תמרון השופטים לבל יטילו קלון על מעשיו
14/07/2012  |  יואב יצחק  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il