|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

מיליון פה, מיליון שם

סיכום השבוע הראשון של ש"ד על דוכן העדים במשפט הולילנד: מה אמר על אולמרט ולופוליאנסקי, כיצד לדבריו התנהל מסלול השוחד, מה הייתה התמורה שקיבלו היזמים - וגם מה הוא אומר על עצמו
05/07/2012  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   משפט הולילנד   |   תגובות
[צילום: פלאש 90]


פרוטוקול: ת"פ 10291-01-12, מדינת ישראל נ' צ'רני ואח'
משפט הולילנד: פרוטוקול 1.7.12 - נאום הפתיחה של התובעת, תחילת עדותו של עד המדינה, עניינים מינהליים
פרוטוקול: ת"פ 10291-01-12, מדינת ישראל נ' צ'רני ואח'
משפט הולילנד: פרוטוקול 2.7.12 - המשך עדותו של עד המדינה
פרוטוקול: ת"פ 10291-01-12, מדינת ישראל נ' צ'רני ואח'
משפט הולילנד: פרוטוקול 3.7.12 - המשך עדותו של עד המדינה
פרוטוקול: ת"פ 10291-01-12, מדינת ישראל נ' צ'רני ואח'
משפט הולילנד: פרוטוקול 5.7.12 - המשך עדותו של עד המדינה

אהוד אולמרט
כמו שני גונבי סוסים [צילום: פלאש 90]

ש"ד אומר, כי העביר לאהוד אולמרט 4.5 מיליון שקל כאשר הלה כיהן כראש עיריית ירושלים וכשר התמ"ת – כפול מן הסכום הנקוב בכתב האישום; הוא הסביר, כי אין לו תיעוד להעברות מסוף שנות ה-90. את היחסים ביניהם הגדיר כ"שני גונבי סוסים". מרכיב מרכזי בשוחד, טען, היה 500,000 שקל שהעניק לד"ר יוסי אולמרט, אחיו של ראש הממשלה לשעבר, כאשר הסתבך בחובות. כמו-כן, הועברו 1.5 מיליון שקל לכיסוי חובותיו של אולמרט ממערכות הבחירות לראשות עיריית ירושלים ולראשות הליכוד. באחד המקרים הועברו לו 10,000 דולר במזומן במעטפה כאשר נזקק לכסף בדחיפות.

בתמורה, אמר ש"ד, הטיל אולמרט את כל כובד משקלו לטובת יזמי הולילנד, עזר להעביר את התוכניות השונות בעיריית ירושלים ובוועדה המחוזית, ומנע דיון בהתנגדויות להן. כך עלה שטח הבנייה בפרויקט מ-25,000 מ"ר ל-311,000 מ"ר, צורפו קרקעות עירוניות וניתנו ליזמים הטבות נוספות. כמו-כן, אמר ש"ד, הוא הגיע עם אולמרט לסיכום לפיו היטל ההשבחה בפרויקט יהיה 20 מיליון דולר בלבד – מחצית מהסכום שדרשה העירייה.

אורי לופוליאנסקי
מהירות חסרת תקדים [צילום: בוצ´צ´ו]

השוחד למי שהיה ממלא-מקום ראש עיריית ירושלים, סגן יו"ר הוועדה המקומית וראש העירייה – טען ש"ד – התבטא בהעברת 2.5-2 מיליון שקל לארגון יד שרה, אותו הקים אורי לופוליאנסקי ובראשו עמד. בין היתר נתרמו 520,000 שקל לבית הכנסת בבניין החדש של הארגון ונרכש ארון קודש עתיק ב-80,000 שקל. כמו-כן, קיבל לופוליאנסקי 120,000 שקל במזומן לתשלום לפעילי השטח בבחירות לראשות עיריית ירושלים ב-2003, ועוד 40,000 שקל הוענקו לכולל בראשות בנו, יצחק. הלל צ'רני גם הבטיח ללופוליאנסקי תרומה של מיליון דולר ליד שרה, אך לא עמד בהבטחתו.

לאחר שהחלה מערכת יחסים זו, שינה לופוליאנסקי ב-180 מעלות את עמדתו ביחס לפרויקט הולילנד, והטיל גם הוא את כל כובד משקלו לאישורו תוך הגדלת הענק בזכויות הבנייה ושינויי הייעוד שביקשו היזמים. בין היתר, טוען ש"ד, הביא לופוליאנסקי לאישור חסר תקדים במהירותו של התוכנית בוועדה המקומית וזירז את הפקדתה בוועדה המחוזית.

הלל צ'רני
אישר בעיקרון ואת הפרטים [צילום: פלאש 90]

לטענת ש"ד, הוא שכנע את יזם הולילנד שהדרך היחידה להשיג את מטרותיו היא באמצעות תשלום שוחד לבכירי עיריית ירושלים, ובסופו של דבר העביר הלל צ'רני באמצעותו שוחד בסך 8.9 מיליון שקל. טיעון מרכזי של ש"ד הוא, שצ'רני אישר את התשלומים – הן בעיקרון והן בפרטיהם. לדבריו, צ'רני אף יצר קשר ישיר עם כמה מהמשוחדים והעביר להם כספים במישרין. ש"ד הזכיר מספר פעמים את תביעתו האזרחית נגד צ'רני (בסך 30 מיליון שקל), אותה הגיש בין היתר בטענה שלא כל כספי השוחד הוחזרו לו כמובטח.

אורי שטרית
כינה את השוחד "הלוואות" [צילום: פלאש 90]

מהנדס עיריית ירושלים לשעבר התנגד נחרצות לפרויקט הולילנד, סיפר ש"ד, אך שינה את עמדתו בעקבות כספי השוחד שקיבל. לטענת ש"ד, השוחד החל להיות משולם כאשר אחיו של אורי שטרית נפטר והותיר אותו עם חובות של 500,000 שקל מפעילותם העסקית המשותפת. יזמי הולילנד כיסו חוב זה, ואף סייעו לשטרית להפחית ביותר ממחצית את חובו לבנק הספנות – בעזרתו של דני דנקנר, שהיה אז סגן יו"ר בנק הפועלים, בעלי בנק הספנות. בסך-הכל, טען ש"ד, קיבל שטרית שוחד בסך 1.5 מיליון שקל.

לפני שנים אחדות, כאשר ש"ד נקלע למצוקה כלכלית קשה, הוא ביקש משטרית סיוע ואז הביע הלה נכונות להחזיר חלק ממה שכינה "הלוואות" שקיבל מידי ש"ד. הלה טוען, כי מדובר היה בשוחד ולא בהלוואות, וכי שכר הטירחה ששילם למשרדו של שטרית היה כנגד חשבוניות כוזבות שלא שיקפו שירות אמיתי שקיבל, אלא היוו מסווה לשוחד.

שולה זקן
הסיוע יימשך במשרד התמ"ת [פלאש 90]

ש"ד אומר, כי העניק ליד ימינו של אהוד אולמרט שוחד בסך 350,000 שקל, בנוסף לכספים שנתן לה עבור אולמרט. לדבריו, שולה זקן הייתה בעלת השפעה רבה בעיריית ירושלים, ולכן מצא לנכון לשחד גם אותה. בנוסף לכך, אמר, אולמרט ביקש ממנו לסייע לה לאחר שנקלעה למצוקה כלכלית. לדברי ש"ד, הוא מימן גם רכישת רהיטים המצויים עד היום בביתה של זקן. בנוגע לסיוע לאולמרט באמצעות זקן סיפר ש"ד, בין היתר, כי ארגן שורה של תורמים שתרמו 5,000 שקל כל אחד כדי שניתן יהיה להציגם למבקר המדינה, ולאחר מכן הוא החזיר להם את הכסף במימונו של צ'רני. ש"ד העיד, כי זקן הבטיחה לו שהסיוע יימשך גם לאחר מעברו של אולמרט למשרד התמ"ת.

אליעזר שמחיוף ואברהם פיינר
הבטיח להתחלק עם פולק [צילום: פלאש 90]

אליעזר שמחיוף, שהיה סגן ראש עיריית ירושלים ויו"ר ועדת הכספים קיבל, לטענת ש"ד, שוחד בסך 350,000 שקל, שאת חלקו אמור היה להעביר לידי יהושע פולק – שהיה גם הוא סגן ראש העירייה ויו"ר הוועדה המקומית. בתמורה, התגייס שמחיוף לעזרת היזמים, ובין היתר סייע בהעברת תוכניות הבנייה המיטיבות.

לדברי ש"ד, אברהם פיינר – שהיה חבר הנהלת עיריית ירושלים והוועדה המקומית – קיבל שוחד בסך 900,000-800,000 שקל באמצעות תרומות לבית הספר לבנות "בית מלכה" של חסידות בלז, בראשו עמד. בתמורה, סייע פיינר לגייס את כל הנציגים החרדיים לתמיכה בתוכניות הבנייה של הולילנד, וסייע למנוע דיון במועצת העירייה בהתנגדויות לפרויקט.

מאיר רבין
המרות בצ'יינג'ים בבני ברק [צילום: בוצ´צ´ו]

ש"ד הגדיר את מאיר רבין כמי שהיה קרוב אליו כאילו היה בנו, וכמי שביצע בפועל בשליחותו חלק ניכר מהעברות כספי השוחד. לדבריו, בחלק מן המקרים – רק רבין ומקבלי השוחד יודעים עד היום מי קיבל וכמה. לדברי ש"ד, הוא היה מוציא צ'קים מחשבונות הבנק שלו ושל החברות שהיו בבעלותו, רבין היה ממיר אותם למזומן בצ'יינג'ים בבני ברק ומעביר את כספי השוחד ליעדיהם.

קלנר, ספרן, גלאון
קלנר. במקומו של צ'רני [צילום: בוצ´צ´ו]

ש"ד סיפר, כי שותפיו של צ'רני לפרויקט הולילנדאביגדור קלנר, אמנון ספרן ושמעון גלאון – החלו לשלם את השוחד לבכירי עיריית ירושלים כאשר צ'רני טען שהוא אינו צריך להמשיך ולשאת בתשלומים לאחר מכירת 82% מהפרויקט. לדברי ש"ד, הוא הביא את הדברים לידיעתם של השלושה, שבסופו של דבר הסכימו להמשיך בתשלומים.

עד המדינה
יזם את התוכנית העבריינית [צילום: פלאש 90]

ש"ד אמר מספר פעמים, כי הוא ביצע עבירות רבות, ואמר שאלמלא סכסוכו עם צ'רני – לא היה פונה למשטרה. לדבריו, הוא עצמו יזם את התוכנית העבריינית של קבלת אישורים והטבות בפרויקט הולילנד תמורת שוחד לבכירי עיריית ירושלים. עדותו התאפיינה במסירת פרטים רבים מאוד, כולל על אירועים שהתרחשו לפני עשור ומעלה, ורק לעיתים רחוקות נזקק לרענון זכרונו. בקיאותו בפרטים ניכרת כאשר השופט דוד רוזן "מתקיל" אותו בשאלות נקודתיות. הוא עונה במדויק ובצורה נקודתית על שאלותיה של התובעת, עו"ד ליאת בן-ארי שווקי, אם כי מדי פעם מצליחה הערה מכיוון ספסלי הנאשמים או הסניגורים לגרור אותו לתגובה.

דוד רוזן
תמה על היקפי השוחד

השופט מעורב מאוד בדיון, מרבה לשאול וגם מנסה ליצור אווירה מעט יותר נעימה עם הערה מבודחת ואף עם צחוק מתגלגל מדי פעם. הוא מאפשר לעדותו של ש"ד להימשך כמעט ללא הפרעות, תוך דחייה של כמעט כל התנגדויות ההגנה. בשאלותיו מחדד רוזן נקודות מהותיות, ובעיקר ניכרת תמיהתו על כך שניתן היה – לגרסתו של ש"ד – לשלם כל כך הרבה שוחד במשך כל כך הרבה שנים לכל כך הרבה אישי ציבור. דוד רוזן קבע 11.5 שעות דיון ארבעה ימים בשבוע, אך כרגע עליו להסתפק ב-5.5 שעות עדותו של ש"ד, לאחר שלא הצליח לשכנע אותו להאריך את היום, ולאחר שהצדדים הביאו אותו לסגת מהצעתו לשמוע עדים אחרים בשעות אחרי הצהרים.

תאריך:  05/07/2012   |   עודכן:  06/07/2012
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות  / עוקבים אירועים / מי ומי בפרשה - לקבלת רשימות חדשות עם הופעתן
 אביבה חפץ-נוימן / Aviva Hefetz-Noyman   אביגדור קלנר / Avigdor Kalner   אברהם פיינר / Avraham Fainer   אהוד אולמרט / Ehud Olmert   אורי לופוליאנסקי / Uri Lopoliansky   אורי שטרית / Uri Shitrit   אורן אדרת / Oren Aderet   אורנה אנג'ל / Orna Angel   אילן סובל / Ilan Sobal   אירית באומהורן   איתן מעוז /  Maoz Eitan"   אלי זהר /  Zohar Eli"   אלי שמחיוף   אלימלך קורצווייל   אמנון יצחקניא   אמנון ספרן   אתי בן-דור   בנק הפועלים בע"מ / Hapoalim Bank Ltd   גיורא אדרת /  Aderet Giora"   גיל פרידמן   דב גלעד כהן / Dov Gilad  Choen   דוד רוזן / David Rozen   דני דנקנר   הדס ליס / Hadas Lis   הלל צ'רני   הלל צ'רני   טל שפירא   טליה דאר   יד שרה   יהושע פולק   יובל גבעון   יוני תדמור / Yonni Tadmor   יוסי אולמרט   יורם ראב"ד /  "   יעקב אפרתי   יפעת מנור-נהרי   ירון גולומב   ירון ליפשס   ליאת ארזי   ליאת בן-ארי שווקי / Liat  Ben-Ari Shwekey   מאיר רבין   מבקר המדינה / The State Comptrollr   משה  ישראל   משה שמיר   עודד  גזית / Oded gazit   עודד  קם   עופר ברטל / Ofer Bartal   עמוס ון-אמדן   קנת מן /  Prof. Kenneth Mann"   קרן קורן-בנדלק   רוני בלקין   רועי בלכר   רותי  ליטבק   שולה זקן / Shula Zaken   שי פינס /  Shai Pines"   שלומית הראל-שוורץ   שלמה בן-עמרה   שמואל קליין   שמואל דכנר   שמעון גלאון   שמעון קליין 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מיליון פה, מיליון שם
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
צריך להוציא מהקבר
6/07/12 17:18
2
ישע
7/07/12 08:47
3
אזרחים משלמי מיסי
8/07/12 15:00
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
האם בית המשפט העליון משנה אט-אט את מדיניותו לגבי הטלת הוצאות משמעותיות בהליכים חסרי בסיס? שלוש החלטות שניתנו בתוך שני ימי דיונים - שתיים מהן בידי הנשיא אשר גרוניס והמשנה לנשיא מרים נאור - עשויות לרמז שזהו אכן הכיוון.
05/07/2012  |  איתמר לוין  |   כתבות
פרסום דבר מעצרם של 15 חיילי צה"ל שנחשדו בהברחת סמים מהגבול המצרי בסיני הזכיר שוב את עוצמתה של רשת ההברחות מסיני לישראל. על-פי החשד, בדווים משני צדי הגבול היו אחראים לנתיב ההברחות, וחיילי צה"ל סייעו להם לעבוד ללא חשש.
05/07/2012  |  אבינדב ויתקון  |   כתבות
את המחזה הנפלא הזה כתבה צביה הוברמן, עטורת ההישגים, וביימה דדי ברון המוכשרת. מהעובדות הידועות הן יצרו מחזה דרמטי, המתרחש כולו על סיפון האניה שעל הבמה, שזה גם הישג עיצובי של דנה צרפתי. צילומי הים שברקע של יואב כהן ומיקי שלום, מעניקים תחושה אמיתית של ההתרחשות. הקהל עד לעלית העולים החדשים לאניה, ליצירת סדר גם בתנאים הקשים שהם נאלצו לעמוד בם, למשברים הנפשיים ולטראומות שכל אחד מהם נשא בחובו בגלל המלחמה - אבדן יקיריהם ותחושת הבדידות בעולם.
05/07/2012  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
באביב 1953 התחוללה בקיבוץ עין החורש פרשיה מסעירה. חבר הקיבוץ, משה אלברט, הואשם על-ידי חברים יודעי צרפתית, מהדבוקה הפרנקופונית המקומית, בפלגיאט ספרותי שערורייתי.
05/07/2012  |  אלישע פורת  |   כתבות
כך משתקף השבוע מהפייסבוק שלי
05/07/2012  |  מאיר עוזיאל  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il