|   15:07:40
  חיים נוי  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
סוכנות ראש
עריכת הסכמי ממון: השלבים המומלצים בדרך להסכם מוצלח
כתיבת המומחים
מהי חרדה דנטלית ואיך מתמודדים איתה?
מפגן ססגוני [צילום: יוסי צבקר]

ביקורת: נשף מסכות - האופרה הישראלית

ורדי בשיאו עם מפגן ססגוני וקולות שמימיים ליצירה הנודעת - הזמרים הישראלים בולטים בהפקה
22/01/2014  |   חיים נוי   |   כתבות   |   תגובות
ורדי בשיאו [צילום: יוסי צבקר]

"נשף מסכות" האופרה הנודעת של ג'וזפה ורדי, המועלית באופרה הישראלית, היא מפגן ססגוני וקולות שמימיים, המבוצעים על-ידי מיטב הכישרונות הישראלים, מחוזקים בידי זמרים אורחים מחו"ל.

תיאטרון סן קרלו בנפולי הזמין אצל ורדי את הלחן לליברית של סקריב "גוסטב השלישי", שהייתה מבוססת על רצח מלך שוודיה, במהלך נשף מסכות על-רקע קנוניה פוליטית נגדו. בשל ניסיון התנקשות בנפוליון השלישי בינואר 1858 בפריז, התנגד הצנזור האיטלקי למתן אישור לאופרה שעוסקת בהתנקשות במלך. ורדי לא הסכים להתאים את הלחן שחיבר לליברית אחרת ועזב את נפולי, חרף העובדה שהחזרות כבר החלו.

בשלב זה, פנו לורדי מתיאטרון אפולו שברומא בבקשה לשנות את העלילה ולהעתיקה לבוסטון בארצות הברית, לשלהי המאה ה-18. במקום מלך שוודיה צץ לו מושל בוסטון ובמקום בני אצולה שוודים, אוישו עבדים שחורים משוחררים. ורדי נאות ואת הלברית המעודכנת כתב אנטוניו סומה. האופרה הועלתה לראשונה ברומא ב-1859.

רוב הפקות האופרה הזו, אכן ממקמות את העלילה בבוסטון, אך זכורים בשנות החמישים, מספר הפקות באירופה, שהחזירו את העלילה המקורית לבמה ואפילו בית האופרה של שטוקהולם העלה בשעתו את היצירה הראשונית ובה פרש את העובדות ההיסטוריות הראשוניות.
ההפקה העכשווית באופרה הישראלית היא תוססת, מרשימה ומלאת עוצמה. יש לציין במיוחד, כי ההפקה נשענת ברובה המכריע על זמרים ישראלים, המוכיחים כי יש לנו כישרונות נפלאים.

מי שגונבת את האופרה בזכות גוון קולה הענוג, יכולותיה
המוזיקליות ואפילו יכולת המשחק שלה היא הילה פחימה שמגלמת את אוסקר, משרתו האישי של המושל. הילה מופיעה עם פאת קרחת בוהקת ואולם היא משדרת יופי, חן, נעימות ושירתה היא מוצלחת ביותר.
ריקרדו המושל מגולם בידי קאמן צ'אנג, טנור בולגרי שכבר הופיע פעמיים בישראל. שירתו מבוצעת בכישרון רב וגם משחקו ראוי, אם כי עוצמות שירתו מתונים מעט ופעמים אובדים בין צלילי קולם של עמיתיו על הבמה.

אירה ברטמן, סופרן, היא מופלאה בתפקיד אמליה, אשתו של רנאטו (מזכיר המושל). יש לה יכולות ווקליות מקסימות וסגולות להחזיק בעוצמה קולית לאורך זמן ומבלי להניד עפעף.

הבסים, ולדימיר בראון כסמואל ונח בריגר כטום, הקושרים נגד המושל, הם נהדרים, כרגיל, ושירתם מצוינת.

בועז דניאל מפליא לשיר כרנאטו מזכיר המושל. יש לו יכולת טכנית מצוינת וביצועיו מוצלחים מאוד. איתן דרורי כשופט העליון מעולה במיוחד. דליה שכטר כאולריקה מצטיינת באיכות שירתה וגם מעולה בגילום המשחק.

מקהלת האופרה בניצוח איתן שמייסר נהדרת בביצועיה בהפקה הזו. היא ממלאת את הבמה ומשתתפת באורח פעיל בעלילה ובצלילים המוזיקליים שהיא מפיקה, בטוב טעם וביכולת מצויינת.

המנצח דניאל קלגרי הצליח להעמיד צלילים ענוגים וביצוע מרהיב מהזמרים ומהתזמורת הסימפונית הישראלית ראשון לציון. בחלק הראשון הייתה התזמורת מעט מהוססת, אך בהמשך היא הפליאה בהרמוניה ובהשתלבות עם הלחנים האדירים.

הבמאי מיכאל זנאנייצקי העמיד הפקה ייחודית ויפה, מרובת סמלים ומיצגים.

סצנת כיכר הגרדום הייתה נהדרת גם באריות ובבצועים המוזיקליים וגם בהעמדה הבימתית המדהימה. על הבמה השתלבו תמונות קודרות ושחורות ותמונות ססגוניות וצבעוניות,אפילו בגון אחד, במהלך העלילה ובמיוחד בנשף המסכות.

התלבושות של ג'ואנה מדינסקב היו מהממות והתפאורה של לואיג'י סקוליו הייתה מלאת עוצמה.

נשף מסכות של ורדי הפך לנשף מלא עוצמה וחוייה מוזיקלית לכל שוחרי האופרה בהפקה הקולחת, ענוגה והמיוחדת הזו.

"נשף מסכות" [צילום: יוסי צבקר]
הכותב הוא חבר תא מבקרי התיאטרון באגודת העיתונאים
תאריך:  22/01/2014   |   עודכן:  22/01/2014
חיים נוי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ביקורת: נשף מסכות - האופרה הישראלית
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
עובר אורח
22/01/14 16:42
2
ארז רזניק
23/01/14 06:12
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מאז דצמבר, כשהסרט "היא" יצא לאקרנים תחילה בארה"ב ואחר כך מחוצה לה, נכתבו עליו ביקורות לרוב. החידוש בו היא האהבה המתפתחת בין אדם בשר ודם וישות וירטואלית. את דמותה של אהובתו - במקרה של אהבה רומנטית - בן האנוש לא יכול לראות אלא רק לדמיין (וההפך גם כן). רק את קולה הוא שומע ומבין את שפתה. החיבור ביניהם מתאפשר הודות לטכנולוגיה. בסרט משתמשת הדמות המרכזית באוזנייה כדי לתקשר עם אהובתו ובמצלמה כדי שהיא תוכל לצפות בו ובסביבתו המיידית ואף להיות "נוכחת" חברתית בערב של בילוי משותף עם חברים.
22/01/2014  |  תרצה הכטר  |   כתבות
מי שקורא בספריו של חיים ספטי, חש שהוא נמצא בדיאלוג מתמיד בין שכל לרגש, ולעיתים אנו חשים פער בין הקול הדובר בשיריו לבין נשמת המשורר הרוטטת.
22/01/2014  |  הרצל חקק  |   כתבות
פופאי המלח היה הפרזנטור של המוצר (תרד בקופסת שימורים) - בתחילה כדמות קומיקס ומאוחר יותר בסדרת סרטים מצוירים, שבה ברגע שהוא נקלע לצרה בדרך להצלת אוליב אויל אהובתו, אוכל תרד מקופסת שימורים, שריריו מתמלאים ברזל, והוא מנצח גם חזקים וגדולים ממנו.
22/01/2014  |  איילת נדיב  |   כתבות
כמעט חודשיים חלפו מאז נפרדתי מידידה אהובה ונערצת, הרבנית ברכה קאפח - "כלת פרס ישראל", והצער עמוק ורב. עשרות סיפורים יש באמתחתי על הרבנית, שכשמה כן היא, שכן, 35 שנים לעבוד לצִדה ולשמש כיד ימינה, אין זה דבר של מה בכך, והכל בהתנדבות על-פי דרכה.
22/01/2014  |  שמחה סיאני  |   כתבות
הסוציולוגית האמריקנית גיי טוכמן הגדירה לפני כמה עשורים את עבודת ארגוני התקשורת כתהליך שבו הופכים את הבלתי צפוי לעניין שבשגרה. זה תיאור מדויק של המציאות היומיומית בעיתונים ובתחנות שידור, שם טורפות במפתיע ידיעות דרמטיות על פיגועים, משברים מפלגתיים ודרמות אחרות את כל התוכניות שהוכנו והופקו מבעוד יום. בשנים האחרונות נוסף עוד מימד לאי-הוודאות המלווה את אנשי התקשורת - החשש מסגירה של הארגון שבו הם מועסקים או מפיטורים נרחבים.
22/01/2014  |  רפי מן  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
שלושה או חמישה ימים לפני תאריך היעד לפקיעת האולטימטום בנימין נתניהו יחריף את העימות בגליל העליון ממנו נסוג בבושה ובבושת פנים ובחרפה
דרור אידר
דרור אידר
למרות הקשיים ומורכבות המצב חובה לראות את התמונה הרחבה ולהודות על נס התקומה המדינית ועל היכולת להגן על עצמנו    על שמחה בזמנים קשים ועל ה"אף-על-פי-כן" המפורסם של ברנר. טובה הארץ מאוד...
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
תפקודה הלקוי של צרפת בכלל ושל הצבא הצרפתי בפרט בתחילת מלחמת העולם השנייה; לאנשי צבא בכירים אין כישורים לפתח קונספציות ולקרוא את הכתובות על הקיר; דמיון בין התפתחויות ומגמות ב-1940, ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il