|   15:07:40
  יוסף גערליצקי  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
מחפשים כיצד לייעל את בית העסק? בחנו את מערך האריזה שלכם
כתיבת המומחים
שירותי אחסנה: זה הזמן לפנות מקום בבית למה שחשוב באמת
גאולה [צילום: ציורה של אהובה קליין]

זכירה וגאולה

מובן כי קיים קשר נשמתי הדוק בין המלך המשיח לבין כל אחד מישראל הגאולה העתידה תהיה לכן שלימה, ובין השאר בכך שהמשיח לא ישאיר אף יהודי בגלות, לא בגלות רוחנית ולא בגלות גשמית
26/07/2022  |   יוסף גערליצקי   |   יומני בלוגרים   |   תגובות

ימי "בין המצרים" הינם ימי זיכרון לחורבן בית המקדש והגלות של עם ישראל. בימים אלו עלינו לזכור את הגלות והחורבן, ובעיקר את הסיבה והגורם למצב זה, כפי שאנו אומרים בתפילה: "ומפני חטאינו גלינו מארצנו". כדי שתהיה תועלת בזכירה, צריכה הזכירה להביא לידי מעשה אשר יסייע לתיקון גורמי הגלות והחורבן וכתוצאה מכך - תקרב את הגאולה השלימה. בין העבודות הרוחניות שעל כל יהודי לבצע, ולהביא באמצעותן את הגאולה, ישנן כאלה הממחישות את הגאולה, ובכך הן מזרזות יותר את הגאולה השלימה.

לימוד תורה למשל, הינה עבודה רוחנית שממחישה את הגאולה, שהרי אמרו חז"ל: "אין לך בן-חורין אלא מי שעוסק בתלמוד תורה". אולם, ישנו סוג מיוחד של לימוד תורה שבאמצעותו נעשית החרות מוחשית יותר והכוונה היא ללימוד עניינים הקשורים בבניין בית המקדש: צורת הבית, פרטי בנייתו, ועבודת הקרבנות - כפי שאלו באים לידי ביטוי בתנ"ך, בדברי חז"ל ובהלכה. בהזדמנויות שונות אנו מוצאים התייחסויות של חז"ל בחשיבות העיסוק בפרטים ההלכתיים של בית המקדש. כפי שנאמר במדרש: "הואיל ואתם מתעסקים בו - כאילו אתם בונים אותו".

כאשר הקב"ה מצווה את יחזקאל הנביא להגיד לבני ישראל את "צורת הבית ותכונתו ומוצאיו ומובאיו" - מספרים לנו חז"ל כי יחזקאל הנביא מביע את פליאתו על כך, שכן בני ישראל היו אז בגלות ומה טעם יש בכך. על כך נאמר לו שעל-ידי זה "מעלה אני עליהם כאילו הם עסוקים בבניינו". כך היה גם בתקופת מרדכי הצדיק, לאחר שהמן הרשע גורם לגזירת כליה ח"ו של עם ישראל, הוא פוגש את מרדכי ורואה אותו יושב ועוסק עם תלמידיו בהלכות הקרבת העומר. חז"ל מספרים לנו כי המן הבין אז כי מזימתו השטנית הופרה.

הבה ונתבונן: באוויר ריחפה אז סכנה רצינית של השמדת העם כולו. בני ישראל מפוזרים ומפורדים בין העמים. בית המקדש שרוי בחורבנו והארץ בשממונה. בתוך כל זה יושב מרדכי ועוסק עם תלמידיו בדיני הקרבת העומר. כאילו בית המקדש עומד על מכונו, והדאגה היחידה היא כיצד להקריב את העומר. זו התשובה הניצחת לכל אומות העולם ולכל ביטויי הגלות שבכל דור: הרגשת והמחשת חרות וגאולה באמצעות התורה. העיסוק ב"תורת הבית" יוצר בנפש ציפייה לגאולה ותחושת ביטחון בגאולה הקרובה. יש בדבר גם מעין הכרזה והצהרה באזני העולם כולו שעם ישראל עתיד בקרוב להיגאל ולקיים את כל עבודות בית המקדש כהלכתן.

הגוי רואה את היהודי מתהלך לו טרוד, ולשאלתו מסביר לו היהודי כי הוא טרוד בחישוב מדות בית המקדש, ולכן הוא מתעמק במסכת מדות. הגוי נוכח לדעת כי בטחונו של היהודי בישועת ה' גדולה כל כך עד שלדידו כבר עתה הגלות כאילו אינה מתקיימת. לסיכום מעשי: בימי "בין המצרים" יש ללמוד את "תורת הבית" - בספר יחזקאל (שבתורה שבכתב), במסכת מדות (שבתורה שבעל-פה) ואת הלכות בית הבחירה והגאולה (בספר "משנה תורה" לרמב"ם). כשם שאמרו חז"ל: "כל העוסק בתורת עולה - כאילו הקריב עולה" כך יצרף הקב"ה את ה"מחשבה טובה", שבעיון בתורת הבית, למעשה, ובמיוחד את העיסוק המילולי, שהרי דיבור נחשב כ"מעשה זוטא" ויחיש את המעשה של בניין בית המקדש השלישי בגאולה השלימה והאמיתית בביאת משיח צדקנו.

מלכות דוד ליושנה

הלכות הגאולה באות בצורה מסכמת בשני פרקים - אחד עשר ושנים עשר - ב"הלכות מלכים ומלחמותיהם" בספר "משנה תורה" (לרמב"ם). הרמב"ם פותח את הפרק במלים: "המלך המשיח עתיד לעמוד ולהחזיר מלכות דוד ליושנה - לממשלה הראשונה - ובונה המקדש ומקבץ נדחי ישראל, וחוזרים כל המשפטים בימיו כשהיו מקודם". ובהמשך הדברים: "וכל מי שאינו מאמין בו או שאינו מחכה לביאתו, לא בשאר נביאים בלבד הוא כופר, אלא בתורה ובמשה רבינו, שהרי התורה העידה עליו".

בהלכה ד' בפרק י"א הוא כותב: "ואם יעמוד מלך מבית דוד, הוגה בתורה ועוסק במצוות כדוד אביו - כפי תורה שבכתב ושבעל פה - ויכוף כל ישראל לילך בה ולחזק בדקה, וילחם מלחמת ה' וינצח, הרי זה בחזקת שהוא משיח. אם עשה והצליח ובנה מקדש במקומו וקבץ נדחי ישראל הרי זה משיח בוודאי, ויתקן את העולם כולו לעבוד את ה' ביחד, שנאמר: כי אז אהפוך אל עמים שפה ברורה לקרוא כולם בשם ה' ולעבדו שכם אחד".

דברים אלה מנוסחים בצורת פסק הלכה בספר שהוא ספר פסקים והלכות. ובכך בא לידי ביטוי, התוקף המיוחד של הדברים, בשונה מדברים המופיעים בספרי דרוש ומחשבה. לגבי מדרשים וכיוצא בהם, ידוע שנועדו יותר ללימוד תורה ("דרוש וקבל שכר") מאשר להלכה למעשה (ולכן הם יכולים להיות מבוססים על דעות שאין הלכה כמותן, אף כי גם על כך נאמר: "אלו ואלו - דברי אלוקים חיים"). לעומתם ספרי הלכה באו לקבוע בצורה החלטית ונחרצת דברים האמורים להיות מעשיים ובפועל.

ידוע שפסקי הרמב"ם שלא מצוינת לגביהם שום "השגה" או מחלוקת, מצד הפוסקים שלאחריו - הרי הם נחלת כל הפוסקים, מתוך הנחה שכולם מסכימים לפסקיו. לאור כל זה ברור שההלכות לפנינו הן מעשיות ומבטאות את דברי ופרטי הגאולה כפי שיהיו באופן ממשי ביותר, וזאת לדעת כולם, כאמור.

דברים אלו כוללים גם את סדר ההתרחשויות מבחינת הקדימה והאיחור כפי שהרמב"ם מתווה אותם בפרקים אלו. מכאן ברור אגב, שגם ה"אתחלתא דגאולה" (התחלת הגאולה) צפויה להיות אך ורק בהתאם לסדרים המפורטים בהלכה. לפני קיום התנאים אותם מזכיר הרמב"ם ("מלך מבית דוד" ש"יכוף כל ישראל" להתנהג כראוי מבלי להתחשב בדמוקרטיה...) אין לדאבוננו, כל "אתחלתא" ואנו עדיין בגלות גם אם ישנם תקופות טובות יותר במהלך השנים. הסתמכות בעניינים אלו על מדרשים כאלו ואחרים, אינה במקומה - כמוסבר לעיל - כי כשמדובר בעניינים מעשיים, ניתן להסתמך רק על ספרי הלכה למעשה.

שלבים של התקדמות

הדבר דומה למסופר במדרש, שלאחר חורבן בית המקדש "נולד מושיען של ישראל". לפי זה היינו צריכים לומר שכבר אז הייתה "אתחלתא דגאולה". כך הדבר לגבי התפתחויות שונות התואמות מדרשי חז"ל שונים. כשאנו רוצים לבדוק את המונח "אתחלתא דגאולה" למעשה - אין לנו אלא דברי הפוסקים. אדרבה: הרגשה מוטעית כאילו מצבים מסוימים יצרו תקופה של "אתחלתא דגאולה" - בשעה שלא כך הדבר - עלולה, חלילה, לעוות את כיסופי הגאולה הטבעיים שישנם בנפשו של כל אחד מישראל. הרגשה כזו מביאה, ח"ו, להרחקת הגאולה, שכן זו בחינת "שמים חושך לאור", ולכן אנו רואים שמבחינה רוחנית ישנה התדרדרות בשטחים מסוימים, דבר שהוא עצמו מוכיח שאין כאן עדיין שלבים של התקדמות.

כאשר הדברים יהיו ברורים לכל - יביאו כיסופי הגאולה לכך שכל יהודי יחפש דרך לחזור לה' יתברך, לתורתו ולמצוותיו. וכש"ישראל עושים תשובה - מיד הם נגאלים". דיון נרחב ומעמיק בשני הפרקים האמורים של "משנה תורה" יגלה לנו פרטים רבים בסדרי הגאולה ועל כן, יש לשים לב ולדייק בביטויים וניסוחים שונים בדברים אלה של הרמב"ם, וללמוד מהם רבות.

מתוך הסתכלות בזה יובן, בין השאר, הציטוט הנרחב והמפורט ברמב"ם מנבואת בלעם: "אראנו ולא עתה, אשורנו ולא קרוב; דרך כוכב מיעקב וקם שבט מישראל, ומחץ פאתי מואב וקרקר כל בני שת, והיה אדום ירשה והיה ירשה שעיר אויביו". ההרחבה הבלתי רגילה, תוך כדי כך שהרמב"ם טורח לפרש את משמעות הפסוקים המצוטטים - כל זה מכריח אותנו להתעמק בדברים, לדייק בהם, ולהתאמץ להבינם היטב. בין השאר יש לשים לב כי סדרם של אותם פסוקים הנדרשים על-ידי הרמב"ם על המלך והמשיח תואם את הסדר בשלבי הגאולה כפי שהרמב"ם מפרט אותם לאחר מכן.

"אשורנו ולא קרוב" - מגלה לנו את עצם הופעתו של המלך המשיח, "וקם שבט מישראל" - רומז לפעליו של המשיח בתוך בני ישראל ("ויכוף כל ישראל לילך בה ולחזק בדקה") "וקרקר כל בני שת" - מכוון לשלב של "וילחם מלחמות ה' וינצח", "והיה אדום ירשה והיה ירשה שעיר" - הרי זה העניין של "ובנה מקדש במקומו" ("ועלו מושיעים בהר ציון לשפוט את הר עשו" כמצוטט על-ידי הרמב"ם באותו הקשר), וכן של "ויתקן את העולם כולו". מן הפסוק "דרך כוכב מיעקב" אנו לומדים כי יש ניצוץ של משיח בכל אחד ואחד מישראל, יהא מצבו הרוחני אשר יהא.

מזה מובן כי קיים קשר נשמתי הדוק בין המלך המשיח לבין כל אחד מישראל. הגאולה העתידה תהיה לכן שלימה, ובין השאר בכך שהמשיח לא ישאיר אף יהודי בגלות, לא בגלות רוחנית ולא בגלות גשמית. הוא יגאל את כל בני ישראל - גאולה רוחנית וגאולה גשמית. הנה, הנה המשיח בא! "הנה זה עומד אחר כתלנו, משגיח מן החלונות, מציץ מן החרכים" כבר נבקעו בקיעים בחומת הגלות הרוחנית, התהליך החל כבר. הבה כולנו נעשה הכל כדי לנתוץ לגמרי את הכתלים והחומות המסתירים ומונעים את התגלות המשיח. את זה נעשה על-ידי תוספת של תורה, צדקה, אמונה וצפייה לביאת המשיח, אך בעיקר בעשיה של הפצת התורה ומעיינות החסידות, להחשת הגאולה השלימה והאמיתית!

(נערך מתוך שיחה של הרבי מליובאוויטש)

הכותב הוא שליח הרבי מליובאוויטש לתל אביב-יפו ורב מרכז תל אביב.
תאריך:  26/07/2022   |   עודכן:  26/07/2022
יוסף גערליצקי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
התרשמתי במיוחד מ"מחול הסוסים" (רומן), ו"מתנת כוכבים" (רומן היסטורי), שניהם מאת ג'וגו' מויס מחברת רבי מכר. מצאתי גם מכנה משותף ביניהם - כל פרק בספר פותח במובאה מספר אחר. האם המובאה מעידה על מה שמצית את דמיונה של מויס? אינני בטוחה. אם אומר שכן, הרי שללתי ממויס את כישרונה הספרותי ומעוף דמיונה החופשי. אבל אפשר להתווכח על כך.
26/07/2022  |  תרצה הכטר  |   יומני בלוגרים
שישים מיליון שקלים העבירה ממשלת הימין בראשות בנימין נתניהו, בכהנה כממשלת מעבר לש"ס ולאגודת ישראל, כחלק מהסכם קואליציוני. שישים מיליון שקלים ושישים עתירות לבג"ץ, שישים מחאות בגשרים ובצמתים, שישים חצוצרנים מהמקהלה העליזה המתחזה לעיתונאים, שישים האשמות של חרון אף, עברה וזעם.
יחסי אם ובת. שנת 2021, בת המטפלת אם בת 95 הסובלת מדמנציה. מדי פעם היא חווה רגעי זיכרון המאירים את שגרת יומה האפרורית. משאלת נפש שכבר לא תתגשם. ובחוץ קורונה, אך למרות זאת, בפנים - האם והבת חוות רגעי חמלה. נותרה אהבה המלווה בשתיקות. עכשיו הבת מנסה להבין את אמה, האישה שהייתה אלגנטית, אמיצה, חרדתית ומסתורית, והיום - כבויה. הבת רוקמת את חיי אמה מהחומרים המצויים באמתחתה; פרקי חיים שהם ספק אמת וספק בדיה. ולכן, הספר הוא חיבוק לאימהות, והוא מאיר את המורכבות שביחסי אם-בת, וגרם לי כל הזמן לחשוב על אמי, טלי, ז"ל.
26/07/2022  |  עדי דקל  |   יומני בלוגרים
דוברת משרד החוץ הרוסי תוקפת הבוקר (יום ג', 25.7.22) את ישראל ואומרת בין השאר שהעמדה שהפגינה ישראל בחודשים האחרונים "איננה מועילה". זכרובה אמרה בתוכנית הרדיו "סולוביוב חי" שסוגיית פעילותה של הסוכנות היהודית שייכת רק למישור המשפטי. אלא שאז בחרה זכרובה לתקוף את ישראל בשל הביקורת שזו מתחה על רוסיה בהקשר של המלחמה באוקראינה.
26/07/2022  |  יאיר נבות  |   יומני בלוגרים
מדינת ישראל, כמו כל מדינה אחרת בעולם הגלובלי של הסדר העולמי החדש (בהקשר הפרגמטי -המתון והלא פנטזיונרי-משיחי שלו), אמורה לעבור תהליכי רגיונאליזציה איזורית, במרחב השמי במזרח התיכון. מקומה הטבעי של מדינת ישראל הוא במזרח התיכון והיא אמורה להשתלב בו. גם רוב אוכלוסיית ישראל מורכב בין היתר מצאצאי יוצאי מדינות ערב במגרב הצפון אפריקני ובלבנט (הסהר-הפורה).
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
לנוכח קולות הייאוש הנשמעים בקרבנו, כדאי לחזור על הראשונות ולהבין על מה אנו נלחמים ומה שורש עמידתנו מול העולם    ומילה על אירופה וגם על עמלק בישראל של היום (לא ייאמן)    לעזרתנו באה פ...
דן מרגלית
דן מרגלית
מה משקל ההפגנות? ההגדרה שניסחתי לעצמי היא זו: ההפגנות לא יפילו את נתניהו אך בלעדיהן נתניהו לא ייפול    הן אינן תנאי מספיק אך הן תנאי הכרחי
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ההכרעה המַקרו-אסטרטגית של יוחנן בן-זכאי; יצחק רבין גרר את מדינת ישראל לתבוסת 7 באוקטובר; צ'רצ'יל בחר להכריע את הגרמנים במזרח התיכון ולהקיז את דם הרוסים והגרמנים במזרח אירופה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il