|   15:07:40
  דפנה נתניהו  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הקשר בין טסט שנתי לרכב ותקלות ברכבים ישנים
כתיבת המומחים
עו"ד גיל קראוס דורג ב-DUNS100 כאחד המשרדים הבולטים בביטוח לאומי
מקפידים לנפנף בדגל [צילום: אבשלום ששוני/פלאש 90]

שעבוד מרצון

אין שום דבר דמוקרטי באי-הכרתם בממשלה נבחרת בבחירות דמוקרטיות חוקיות; וכך גם הנפנוף בערך השוויון, כשהם למעשה שוללים זכות זו מציבורים שלמים במדינה
04/06/2023  |   דפנה נתניהו   |   יומני בלוגרים   |   סערת הרפורמה במשפט   |   תגובות

לגיליון עיתוני החג של פסח השנה, זיכתה אותנו התקשורת הכתובה בעותק חגיגי של מגילת העצמאות. נראה שמארגני מפעל הצדקה הזה רצו להכשיר את הלבבות שלנו לכך שבמהותה המגילה אינה אלא מעין אבטיפוס של מגילת זכויות אדם, ושאם רק הלבבות שלנו ייפתחו לאור, נבין שעלינו לאפשר לשופטי בית המשפט העליון להשלימה על-פי "ערכי היסוד של השיטה" שרק הם יודעים אותם. תקוותם של מפיצי המגילה הייתה שנתרכז רק בפסקה אחת בה: "מדינת ישראל תהיה מושתתת על יסודות החרות הצדק והשלום לאור חזונם של נביאי ישראל; תקיים שוויון זכויות חברתי ומדיני גמור לכל אזרחיה בלי הבדל דת גזע ומין; תבטיח חופש דת, מצפון, לשון, חינוך ותרבות". אכן, לכל הדעות עקרונות חשובים וזכויות חשובות. ניתן לקבוע, אפילו בוודאות, שרבים ממחנה הימין בימינו היו שמחים ליהנות מהם.

דומה שרק לעיקר-העיקרים של המגילה, והמגולם בכותרתה: עצמאות - עצמאותה של מדינה - אנשי האור אינם מתייחסים. וכדי שלא יהיה ספק בחשיבותו, פותח המסמך בכך ש"בארץ ישראל קם העם היהודי, בה עוצבה דמותו המדינית, הרוחנית והדתית ובה חי חיי קוממיות ממלכתית", ושלאורך הדורות "לא חדל מתפילה ומתקווה לשוב לארצו ולחדש בתוכה את חרותו המדינית".

ומהי אפוא אותה קוממיות ממלכתית וחירות מדינית? מדובר בתמצית תורת הציונות המדינית ההרצליאנית. זו מחייבת חרות מחשבתית ורוחנית, רצון ותעוזה לקבוע ולהגדיר לעצמנו ובעצמנו את מטרותינו ואת שאיפותינו הלאומיות, תוך נכונות ונחישות לעמול קשה בשדה הפעולה הבין-מדינתי ובדעת הקהל העולמית לשם השגת תמיכה בינלאומית רחבה ככל האפשר בהן; ואם נדרש - גם לתקוף מדיניות של מדינות זרות הנוגדת את האינטרסים, המטרות והשאיפות שלנו.

אז בואו נראה איך מבינים במחנה הנאור לדורותיו - על פקידיו, מפגיניו, מדברריו ובמיוחד מנהיגיו - את העצמאות, חיי הקוממיות ואת החרות המדינית שלנו. לא נפרט כאן את התנהלות מנהיגיה של ההסתדרות הציונית בימי השלטון הבריטי העויין את הציונות ואת העלייה לארץ, שאותם הגדיר ישראל זנגוויל "כשתדלנים, נציגיה המתרפסים של היהדות בתקופת-הגיטו". לטובת הללו אולי ניתן לטעון שעדיין לא היו לנו מדינה וצבא. אגב, אותו זנגוויל, שגם לו לא היו עדיין מדינה או צבא, נשא ונתן עם אנשי הצמרת הבריטית ושכנע אותם לתמוך בציונות ומילא בכך תפקיד-מפתח בלידתה של הצהרת בלפור, שבלעדיה הבריטים לא היו מקבלים מנדט על ארץ ישראל ולא הייתה קמה מדינת ישראל.

אחרי מלחמת העולם השנייה החליפה ארה"ב את בריטניה כמעצמה הגדולה. האם מנהיגי ישראל למדו משהו על התנהלות כמנהיגים של מדינה, על קוממיות ועצמאות? לא ממש, או ודאי לא כתפיסת עולם מנחה. הנה רק כמה דוגמאות: נוכח הלחץ של ארה"ב לסגת מחצי-האי סיני ב-1956 נכנעו והתקפלו. גם ב-1973 לא גילו גולדה מאיר וממשלתה תעוזה, חרות וקוממיות ונכנעו לתכתיביו של הנרי קיסינג'ר שלא לפתוח במכת מנע במלחמת יום כיפור, על המחיר הכבד שעלתה לנו כניעה זו. במלחמת המפרץ הראשונה נכנענו לתכתיב האמריקני ולא הגבנו למתקפת הטילים של סדאם חוסיין נגדנו.

המשך ישיר

גם ה"מדיניות" לאורך השנים כלפי הערבים הפלשתינים ביו"ש ובעזה, שתמציתה הייתה קבלת "מתווים" מתחלפים של ממשלים אמריקנים שונים אך בעלי אותו קו שמחייב אותנו להיכנע כמעט ללא תנאי לטרוריסטים מבקשי נפשנו. ומתוך שכנוע פנימי של כנועים, שעסקת "שטחי מולדת תמורת שקט" היא מדיניות חכמה של מדינה עצמאית, אף אימצנו מתווים מקוריים משלנו מאותה משפחה, כמו "הסכמי אוסלו" שעלו לנו בדמים, וכמו הנכונות לחזרה לגבולות 67', פחות או יותר, של אהוד ברק ושל אהוד אולמרט.

אולי פרס השעבוד-מרצון על הישגים דיפלומטים של המחנה הנאור מגיע לממשלת האיחוי של נפתלי בנט ויאיר לפיד שמיד עם הקמתה קבעה עקרונות בלתי ידועים עד אז, של עצמאות וחירות מדינית, שכמותם שום מדינה בעולם מעולם לא אימצה: ישראל לא "תפתיע" את הבית הלבן במהלך כלשהו ולא תפעל בעצם בניגוד למדיניותו. כל זה, כשהייתה ידועה מדיניותו המפייסת של הממשל האמריקני הדמוקרטי כלפי אירן, ששליטיה פועלים במוצהר להשמדתנו.

היה זה מעין המשך ישיר לקו הפעולה של לפיד ונאורים אחרים בתגובה למהלכיו של בנימין נתניהו לגייס את דעת הקהל ואת דעת הקונגרס האמריקניים להתנגד למדיניותו העויינת לנו של ברק אובמה בנושא אירן. נכונותו של נתניהו להתייצב קבל עם ועולם מול הנשיא החזק בעולם ללא ספק השפיעה על מדינות המפרץ להתקרב אלינו ולראות בישראל בעלת ברית נגד האויב האירני המשותף, תהליך שהוביל להסכמי אברהם. והתגובה של אותם "נציגיה המתרפסים של היהדות בתקופת הגטו"? לעג.

וכשנתניהו הצליח ליצור עם דונלד טראמפ יחסי ידידות שלא היו מעולם למדינת ישראל כמותם עם שום נשיא אמריקני, הקפידו דוברי מחנה-האור להשמיץ אותו ואת המדיניות שטראמפ קידם לטובתנו. וכשנתניהו הצליח ליצור ברית בין צ'כיה, פולין והונגריה לבין ישראל, ובכך גם לתקוע טריז באחידות החזית האירופית שפעלה נגדנו ללא רחם במשך שנים, התגובה באה בימיו הראשונים של יאיר לפיד כראש ממשלה, כש"הצליח" בהבל פיו להעכיר את יחסיה של ישראל עם פולין והונגריה. ההתנהלות ארוכת השנים הזאת היא עדות לכך שמושגים כמו קוממיות, חרות ועצמאות מדינית רחוקים מן המחנה הנאור שלנו כרחוק מזרח ממערב, גם אם אנשי המחנה מקפידים לנפנף במגילת העצמאות ובדגל של כולנו.

אבל דבר אחד מן הציונות המדינית כן הפנימו מנהיגיו של אותו מחנה, והוא עוצמתו ויעילותו של הלחץ הציבורי. אבל בניגוד להרצל וממשיכיו שהטיפו לשימוש בכלי זה במאבק הפוליטי הבין-מדינתי, הרי שמחנה האור מפעיל את דעת הקהל פנימה, נגד תושבי מדינתנו, וזאת כדי לשמר את עמדות הכוח שלו ולשעבד אותנו אליו. מנהיגיו גם מבינים, שכדי להצליח להטות את דעת הקהל, יש לפנות אליו בשם הצדק ועקרונות היושר. מכאן השימוש של המחנה הנאור בסמלי ממלכתיות כמו הדגל, על-אף שאין שום ממלכתיות בהתרפסות שהוא דורש מאיתנו בפני פקידי הרשויות; מכאן הנפנוף בערכי דמוקרטיה, כשאין שום דבר דמוקרטי באי-הכרתם בממשלה נבחרת בבחירות דמוקרטיות חוקיות; וכך גם הנפנוף בערך השוויון, כשהם למעשה שוללים זכות זו, או אף את עצם הלגיטימיות, מציבורים שלמים במדינה.

תאריך:  04/06/2023   |   עודכן:  04/06/2023
דפנה נתניהו
+לוין: מנסים לתמרן את דעת הקהל נגד הרפורמה באמצעות הסתה נגד חרדים
23:02 04/06/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
ח"כ יעקב אשר: "פוליטיקאים נבזים מעניקים השראה להסתה פרועה נגד החרדים"  ▪  שר המשפטים: "התופעה לא מטרידה משום מה את גורמי המקצוע האמונים על אכיפת החוק"
לוין. חולק על עמדת משרד המשפטים [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
+העסקה המתבשלת: חוק היועמ"שים יועבר בהסכמה
20:42 04/06/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
העסקה המעשית ביותר שנידונה עד עתה בבית הנשיא כוללת את הסכמת האופוזיציה להעברת חוק היועצים המשפטיים וצמצום עילת הסבירות - בתמורה להתחייבות ממשלתית להוריד מהפרק את שאר הרפורמה
בית הנשיא. שם יפול דבר? [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
+עונג שבת
17:55 04/06/23  |  דן מרגלית   |   לרשימה המלאה
גם למען ילדיך וילדותיך, שנקווה כי הם מוסריים וערכיים ויצירתיים ולוחמים טובים ממך אני מקווה ומתפלל שידינו על העליונה
רוטמן. התקף תוקפנות [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
+ח"כ רוטמן על התקרית בניו-יורק: "לא איבדתי את העשתונות"
14:38 04/06/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
טוען כי המפגינים שליוו אותו בניו-יורק צעקו באוזניו ובאוזני מאבטחיו ואשתו באמצעות מגפון, ורק לאחר שהוזהרו נחטף המגפון כהתגוננות כדי למנוע פגיעה בעור התוף  ▪  לדבריו, המפגינים ברחו כאשר המשפטה הגיעה משום שידעו שהדבר אסור לפי חוקי מדינת ניו-יורק  ▪  חנה רוטמן: "זו הייתה תקיפה. התחרשה לי האוזן ל-20 דקות"
רוטמן. טוען להתגוננות [צילום: אבשלום ששוני/פלאש 90]
+"רוטמן חטף מגפון" - הכצעקתה
13:43 04/06/23  |  אפרים הלפרין   |   לרשימה המלאה
ערוצי הטלוויזיה של השמאל מכתרים כותרות, רוטמן חטף מגפון ממפגינה  ▪  WOW  ▪  אסון  ▪  בואו נבדוק
רוטמן. שיגיש תביעה [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
+נרמול הסרבנות פיגוע אסטרטגי בחוסן הלאומי
11:53 04/06/23  |  עמנואל בן-סבו   |   לרשימה המלאה
חלק מתקשורת הקרנפים ליבתה את חציית הקו המסוכן הזה, את שבירת האתוס הלאומי, העצימה את האיום, הניחה פנס ענק על האירוע, קיימה ראיונות עם טייסים, לוחמי כל החילות, פשקווילים יומיים קיבלו נפח חסר פרופורציות
גולן. לנשום עמוק [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
+יש עתיד: "כל ההסכמות ינתנו רק במסגרת הסכמה כוללת על כל הסעיפים"
09:51 04/06/23  |  מירב ארד
בסיעת יש עתיד מכחישים את הפרסומים על הסכמה לחוק היועמ"שים בתמורה לכינוס הוועדה למינוי שופטים: "לא תהיה שום הסכמה ושום חקיקה לפני כינוס הוועדה למינוי שופטים ותחילת עבודתה. כל ההסכמות שיהיו או לא יהיו, ינתנו רק במסגרת הסכמה כוללת על כל הסעיפים והתחייבות לסוף הדיונים על החוקים הנוגעים לשיטת המשטר בישראל."
+ועדת חקירה תחילה לפרשת הרוגלות
09:08 04/06/23  |  חיים משגב   |   לרשימה המלאה
על נציגי הקואליציה לנופף לשלום לכל הנוכחים - ולהפשיל שרוולים כדי לעשות את מה שבאמת ראוי לעשות: למשל, הקמת ועדת חקירה ממלכתית שתבחן מי אחראי להשתלת תוכנות ריגול, בניגוד לחוק, אצל אלפי אזרחים - ואיזה שימוש נעשה בחומרים שנשאבו
התקשקשות סרת תוחלת בבית הנשיא [צילום: קובי גדעון/לע"מ]
+"המשפט העברי מציב תמרורי אזהרה נגד הרפורמה"
08:10 04/06/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
פרופ' בני פורת וד"ר חגי שלזינגר טוענים שהרכיבים המרכזיים ברפורמה המשפטית מנוגדים בתכלית לעקרונות המשפט העברי
ר' יוסף קארו. לא מתבססים עליו
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  סערת הרפורמה במשפט
מבראשית, לא היה זה ראוי, בעיניי, להעתיק את הליכי החקיקה מן הכנסת לבית הנשיא. בית המחוקקים משקף את תוצאות הבחירות - ושם צריכות להתלבן סוגיות חוקתיות. גם מן הבחינה הפרקטית לא ראיתי טעם בשיחות הללו. כל פשרה שהייתה מושגת שם, הייתה רק מחמירה את ההפקרות שקיימת היום, לטעמי, במערכות אכיפת החוק. אינני חושב, למשל, שיש מקום לקבוע בחוק "פסקת התגברות"; מה שינציח, לראשונה, בחוק את סמכות השופטים לבטל חוקים.
04/06/2023  |  חיים משגב  |   יומני בלוגרים
"עיון במקורות המשפט העברי מלמד על תמרורי האזהרה הבוהקים שחכמי המשפט העברי הציבו מול מגמות הדומות לאלה שמובילה יוזמת לוין-רוטמן לשינוי מערכת המשפט בישראל". כך סבורים פרופ' בני פורת וד"ר חגי שלזינגר, במאמר המנתח מנקודת מבט יהודית-הלכתית את הרפורמה שמובילים השר יריב לוין וח"כ שמחה רוטמן.
04/06/2023  |  איתמר לוין  |   חדשות
בצומת קפלן בתל אביב התקיימה (שבת, 3.6.23) הפגנה נגד הרפורמה המשפטית ונגד הממשלה, זו השבת ה-22. לאחר המחאה, מפגינים ירדו לאיילון וחסמו את הכביש לתנועה בשני הכיוונים לשעה קלה.
03/06/2023  |  עידן יוסף  |   חדשות
"בשנים האחרונות, מערכת המשפט הפגינה בעיקר בוז כלפי מוסדות שלטון אחרים. היא הרוויחה מעט בוז בתמורה". את המשפט הזה לא אמר פוליטיקאי שתומך ברפורמה, ולא פאנליסט בערוץ 14, כי אם פרופסור למשפטים מאוניברסיטת אמריקנית נחשבת על בית המשפט העליון של ארצות הברית.
03/06/2023  |  ניסים סופר  |   יומני בלוגרים
אתרי חדשות שונים בסין החלו לסקר את הרפורמה המשפטית בישראל בסוף דצמבר 2022, ובמיוחד מאז אמצע ינואר 2023, כאשר ההפגנות נגדה צברו תאוצה. בעוד שרמת העניין במערב בסוגיה זו הייתה עד כה גבוהה לאורך כל חודשי המחאה, הדיווחים בסין לא היו רבים במיוחד, וחלק ניכר מהם – וזה הנוהג בסין גם בסיקור נושאים רבים אחרים – היו מחזור של ידיעה מאתר חדשות מרכזי אחד. בכל אופן, לא מדובר בידיעות שתפסו את מרכז הבמה בסין, וגם העיסוק בנושא ברשתות החברתיות היה מוגבל רוב הזמן.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
"עשרת הימים הנוראים הלאומיים" - מיום השואה, דרך יום הזיכרון ועד יום העצמאות - מקבלים השנה משמעות קשה במיוחד    כמה מחשבות על השבוע שעבר והשבוע הבא
פרויקט הולילנד בירושלים [צילום: איתמר לוין]
תומר קורנפלד
חברת קרדן נדל"ן בנתה בשנים האחרונות צבר ענק של פרויקטים הכולל הקמה של למעלה מ-17,900 יחידות דיור. הנה הניתוח המלא
מירב ארד
מירב ארד
בצל מלחמת 'חרבות ברזל', אזרחי ישראל יחגגו את יום העצמאות ה-76. קרן קימת לישראל והמוס"ל מציגים: אלו הם הפארקים המומלצים ביותר לעל האש בחיק הטבע ואלו הם הנחיות הבטיחות שכל הורה חייב ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il