|   15:07:40
  דרור אידר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
מחפשים כיצד לייעל את בית העסק? בחנו את מערך האריזה שלכם
קבוצת ירדן
הצעה שאי אפשר לסרב לה: כך לתכנן הצעת נישואין מקורית
ילד אמיתי [צילום: נתי שוחט/פלאש 90]

הבריחה הגדולה היא הצלתנו

ביום הכיפורים אנחנו נדרשים להתבונן באומץ בפער בין מי שאנחנו למי שהיינו רוצים להיות ספר יונה עוסק בהתעלמות מהקול הפנימי ובתוצאות הכחשתו באים לבקר: רבי עקיבא, אלתרמן ופינוקיו
24/09/2023  |   דרור אידר   |   יומני בלוגרים   |   חגים ומועדים   |   תגובות

האם לדבר על מוראות הזמן, על זוועת הרחוב היהודי המתנפל על יהודים, על הריסת הממלכתיות ושבירת הכלים כמעט בכל תחום? השיח הציבורי מלא בזה עד להתפוצץ, ובתוכי מתעוררת תנועת סירוב כלפי הרצון לגרור את כולנו למדמנה הזאת. יהיה לנו די זמן אחרי החגים להמשיך ולהתכתש. אך הנה הזמן היהודי דוחק בנו להתכנס פנימה אל עצמנו, האני הפרטי והאני הקולקטיבי, לעזוב את המציאות המקומטת, להתרומם מעל החשבונות הקטנים העכשוויים ולהישיר מבט אל הנצח.

יום הכיפורים בפתח. הזדמנות לשוב אל השורש, לתקן את רוחנו, להכינה לשנה החדשה. הכפרה היא הכפורת, המִכסה שהונח במשכן על ארון הברית, כלומר זו הנחת כיסוי על טעויותינו. אבל כדי להגיע לכפרה אנחנו מצווים להרים את הכיסוי ולהתוודות, לעמוד מול חולשותינו וזיופינו, מול המרידות הקטנות והגדולות שלנו, מול הפער בין מה שאנחנו למה שהיינו רוצים להיות - ולהציף זאת החוצה. להתבונן באומץ, לא לפחד, לבחון את ההצלחות והכישלונות, להביט ברגעי החסד והדין שהרכיבו את השנה שלנו. אל דאגה, זה ישתלם.

כי מהו החטא אם לא ההחטאה, החמצת הכיוון הראוי, הסירוב לשמוע את הקול הפנימי הקורא לנו? "אבינו מלכנו, חטאנו לפניך, רחם עלינו": החטאנו את המטרה, שכחנו את עצמנו, ולכן בקשת הרחמים. הרחמים הם הרחם שלתוכו אנחנו מבקשים להיאסף ולארגן את כוחותינו, ואז להיוולד מחדש.

מסכת יומא, העוסקת בעבודת יום הכיפורים, מסתיימת בדברי גדול התנאים, רבי עקיבא בן יוסף (מחצית ראשונה של המאה השנייה לספירה): "אַשְׁרֵיכֶם יִשְׂרָאֵל! לִפְנֵי מִי אַתֶּם מִטַּהֲרִין, וּמִי מְטַהֵר אֶתְכֶם - אֲבִיכֶם שֶׁבַּשָּׁמַיִם, שֶׁנֶּאֱמַר (יחזקאל לו, כה): 'וְזָרַקְתִּי עֲלֵיכֶם מַיִם טְהוֹרִים וּטְהַרְתֶם', וְאוֹמֵר (ירמיהו יז, יג): 'מִקְוֵה יִשְׂרָאֵל ה" - מָה מִקְוֶה מְטַהֵר אֶת הַטְּמֵאִים, אַף הקב"ה מְטַהֵר אֶת יִשְׂרָאֵל". ומהו מקווה אם לא רחם המכיל את הרחמים? כשם שהטבילה במקווה מטהרת באופן לא רצוני, גם המעבר במנהרת הזמן של יום הכיפורים, מטהר את כולנו, המשתתפים בתענית הציבור והפורשים ממנה. שכן, לא רק יום כפרה אישי דתי לפנינו, אלא יום כפרה לאומי. האומה כולה נטהרת.

בעיצומו של יום נקרא בתפילת המנחה את ספר יונה. בפרק השלישי אנחנו קוראים על תשובה מהדרך הרעה ומן החמס שאפיין את חיי התושבים בנינווה. הם צמים ומתכסים בשק וקוראים לאל בחוזקה, "מִי יוֹדֵעַ, יָשׁוּב וְנִחַם הָאֱלֹהִים, וְשָׁב מֵחֲרוֹן אַפּוֹ וְלֹא נֹאבֵד". וכך קורה: "וַיַּרְא הָאֱלֹהִים אֶת מַעֲשֵׂיהֶם - כִּי שָׁבוּ מִדַּרְכָּם הָרָעָה - וַיִּנָּחֶם (חזר בו) הָאֱלֹהִים עַל הָרָעָה אֲשֶׁר דִּבֶּר לַעֲשׂוֹת לָהֶם, וְלֹא עָשָׂה". על פניו, הנה הסיבה הישירה מדוע קוראים את הסיפור דווקא ביום הכיפורים.

כדאי להפנות מבט לתחילת הסיפור: אלוהים קורא ליונה ומטיל עליו שליחות, והוא מסרב לשמוע. הוא בורח. הבריחה היא הנושא המרכזי. לעתים אנחנו מוכרחים לברוח הרחק מהבית, מהמשפחה, מהמולדת, רחוק מעצמנו, כי איננו מאמינים שזה אכן הקול הנכון והמתאים לנו. יונה בורח מההרים אל השפלה ומשם נמלט לים. "וַיָּקָם יוֹנָה לִבְרֹחַ תַּרְשִׁישָׁה מִלִּפְנֵי ה', וַיֵּרֶד יָפוֹ וַיִּמְצָא אָנִיָּה בָּאָה תַרְשִׁישׁ וַיִּתֵּן שְׂכָרָהּ, וַיֵּרֶד בָּהּ לָבוֹא עִמָּהֶם תַּרְשִׁישָׁה מִלִּפְנֵי ה'". פעמיים מודגשת הירידה, ושמא: ההידרדרות.

ושוב, דווקא בתהליך הבריחה הוא מוצא (ממציא) את עצמו מחדש. הים מייצג את החלק הנסתר באישיותנו, הלא מודע, ממלכת החלום ההדחקות וההחמצות. ההדחקות אינן בהכרח דברים אסורים שרצינו והחבאנו, אלא גם הכיוונים הנכונים שידענו פעם אך סילקנו אל מתחת לסף התודעה בעקבם של החיים, לחצי החברה והעבודה. זה הקול הפנימי של האני האותנטי השוכן עמוק בתוכנו, וממנו התעלמנו. לשם בורח יונה.

"אָנָה אֵלֵךְ מֵרוּחֶךָ, וְאָנָה מִפָּנֶיךָ אֶבְרָח? אִם אֶסַּק (אעלה) שָׁמַיִם - שָׁם אָתָּה, וְאַצִּיעָה שְּׁאוֹל (ואם ארד אל השאול) - הִנֶּךָּ!", מתאר משורר תהילים את הבריחה מעצמנו, שעתידה להתגלות כמאמץ לזנוח לשווא את הניגון שחוזר אלינו ועתיד להחזירנו אל עצמנו. כך מתחיל נתן אלתרמן את המפעל השירי הגדול שלו: "עוֹד חוֹזֵר הַנִּגּוּן שֶׁזָּנַחְתָּ לַשָּׁוְא". הוא ניסה לברוח מייעודו כמשורר, אך לשווא. זה חזק ממנו: "שָׁוְא חוֹמָה אָצוּר לָךְ, שָׁוְא אַצִּיב דְּלָתַיִם", ולכן "לָנֶצַח אֲנַגְּנֵךְ".

גם יונה, לא מצליח לברוח מהקול הקורא לו. בדרך מנוסתו, בלב הים, מתחוללת סערה המסכנת את חייו. האדם בורח וחייו מתערבלים, מסתחררים ונטרפים. בתחילה הוא מכחיש את סיבתם: "וַיְהִי סַעַר גָּדוֹל בַּיָּם, וְהָאֳנִיָּה חִשְּׁבָה לְהִשָּׁבֵר", ומה עושה הבורח: "וְיוֹנָה יָרַד אֶל יַרְכְּתֵי הַסְּפִינָה, וַיִּשְׁכַּב וַיֵּרָדַם". באופן די מעניין, אולי לא מודע, הוא נכנס יותר ויותר פנימה: הוא ישן (חולם) בתוך ירכתי ספינה המיטלטלת בים: רחם (שינה) בתוך רחם (ספינה) בתוך רחם (ים). ועדיין זה לא מספיק. הוא מבקש להיזרק לתהומות הים: "וַיֹּאמֶר אֲלֵיהֶם, שָׂאוּנִי וַהֲטִילֻנִי אֶל הַיָּם וְיִשְׁתֹּק הַיָּם מֵעֲלֵיכֶם, כִּי יוֹדֵעַ אָנִי כִּי בְשֶׁלִּי הַסַּעַר הַגָּדוֹל הַזֶּה עֲלֵיכֶם". זו בקשת אובדן! האם הוא מרים ידיים לנוכח המצוקה הנפשית?

דווקא אז מגיעה ישועתו. הוא נבלע בבטנו של דג גדול (רחם רביעי). רק כאן הוא נפגש עם אלוהיו, כלומר עם האני העמוק של אישיותו. ואז הוא מתפלל: מבקש לשוב הביתה ומבטיח לקבל את ייעודו, לשמוע את הקול הפנימי הקורא לו. כמה גלגולים אדם עובר בבריחתו עד לרגע ללידה המיוחלת". וַיֹּאמֶר ה' לַדָּג, וַיָּקֵא אֶת יוֹנָה אֶל הַיַּבָּשָׁה". החזרה הביתה, אל עצמנו, אינה קלה. רגע הגילוי הוא רגע אלים, המתואר כהקאה. האדם מושלך בעל כורחו, עד שהוא מוצא עצמו עומד על חופיו שלו, כורע על חוף הסליחה, כדי לשמוע את הקול המושתק.

הסופר האיטלקי בן המאה ה-19, קרלו קולודי, הפך את סיפור יונה לסיפורו של פינוקיו, בובת עץ, הבורח מאביו הנגר שיצר אותו. גם בריחתו מייצרת סערות. כדי להתעלם מהקריאה של האב, נגרר פינוקיו לפיתויים שונים המסיטים אותו מן הדרך ומביאים אותו עד לשכחת עצמו (הוא כמעט הופך לחמור בעקבות רדיפתו אחר החומר).

שיא הבריחה מתחולל בים הסוער. הוא נבלע בבטנו של דג גדול, ודווקא שם פוגש להפתעתו את אביו שיצא לחפש אחריו. בסיפורו של קולודיו, פינוקיו מחלץ את אביו מבטן הדג, מה שמלמד שלעתים גם האל צריך את האדם שיחלץ אותו מהסתר לגילוי, או בלשון תורת הנסתר: כדי לגרום להתעוררות בשמים, צריך שהאדם יתעורר קודם למטה. רק כשפינוקיו מתוודע באמת לאביו, הופכת בובת העץ לילד בשר ודם. רק לאחר שיונה מתוודע לאביו שבשמים, הוא חוזר לייעודו הנבואי. האם נשמע את הקול?

תאריך:  24/09/2023   |   עודכן:  24/09/2023
דרור אידר
+גמר חתימה טובה וצום קל לקוראי News1
15:58 24/09/23  |     |   לרשימה המלאה
שערי המדינה נסגרו והשירותים הושבתו  ▪  כוננות בכל הגזרות לאבטחת המדינה ביום הכיפורים  ▪  מזג האוויר במהלך הצום צפוי להיות חם, אך רגיל לעונה  ▪  העולם היהודי מתעטף בקדושה ובתפילה  ▪  מערכת News1 תחדש את פעילותה במוצאי הצום
צום קל וחתימה טובה [צילום: ג'מאל עוואד, פלאש 90]
+שיחה עם יום הכיפורים
09:56 24/09/23  |  איתן קלינסקי   |   לרשימה המלאה
בעקבות קריאת ישעיהו פרק נ"ח  ▪  אין כל משמעות לטקסיות, המלווה את יום הצום, למי שמעד במישורי חיים חברתיים  ▪  ההיענות של ההשגחה האלוקית לצום מותנית בהתחייבות ש"תפק לרעב לחמך ונפש נענה תשביע"
הון אנושי [צילום: יוסי זמיר/פלאש 90]
+ערב יום כיפור: התחבורה הציבורית תופסק בשעה 14:00
09:46 24/09/23  |  איציק וולף
שירותי התחבורה הציבורית בישראל צפויים להיפסק באופן מדורג משעות הצהריים ויופסקו מספר שעות לפני כניסת יום הכיפורים.

קווי האוטובוסים העירוניים והבינעירוניים יסתיימו במדורג בין השעות 13:00 - 14:00. במוצאי יום הכיפורים תחודש פעילות קווי האוטובוסים העירוניים במדורג מהשעה 20:00 ופעילות הקווים הבינעירוניים תחודש בשעה 21:30.

הרכבות הקלות יסיימו את השירות בסביבות השעה 14:00 ויחדשו אותו בסביבות 21:30.
+ראש יהודי תקיים תפילות בכיכר בהפרדה באמצעות דגלי הלאום
09:38 24/09/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
בארגון לא הסבירו כיצד יקיימו את תפילות יום הכיפורים ללא מחיצות כפי שהורתה עיריית ת"א, אך ל-News1 נודע כי ייעשה שימוש בדגלים  ▪  אלמונים גנבו בשבת דפי שירה שנועדו להיות מחולקים אחרי התפילה
תפילת נעילה בכיכר דיזנגוף [צילום: ראש יהודי]
+היום לפני חמישים שנה
09:35 24/09/23  |  עמנואל בן-סבו   |   לרשימה המלאה
בן שמונה הייתי והצפירה ההיא עדיין מהדהדת באוזניי, מרעידה את קירות הלב, ובכל יום כיפורים אני שומע את החזן מסלסל בקולו המרטיט

פנים חתומות [צילום: דוד רובינגר/לע"מ]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  חגים ומועדים
רעייתי ואני גרים בדיור מוגן בבית אבות. מטבע הדברים, שמרבים באלו הימים לדבר על הצום ועל קדושת יום הכיפורים. אני מוצא לנכון לשתף את הקוראים בחוויה שהייתה לי בבית הכנסת ביום הכיפורים לפני שנה, כשבעת התפילה בבית הכנסת הריביתי לשוחח עם עצמי. לשיחה שלי עם עצמי הגיעו אלי דברי הנביא ישעיהו בן אמוץ ביחסו לצום בפרק נ"ח פסוק ה', בו שואל הנביא את השאלה - הֲכַזֶּה יִהְיֶה יוֹם אַבְחֲרֵהוּ ...יוֹם עַנּוֹת אָדָם נַפְשׁוֹ... הֲלַזֶּה תִּקְרָא...יוֹם רָצוֹן לַיְּהֹוָה"?
אחרי פסיקות בתי המשפט המאשרות את החלטת עיריית תל אביב יפו להתנות את קיום תפילות יום הכיפורים בכיכר דיזנגוף בכך שלא תהיינה מחיצות המפרידות בין גברים לנשים, חזר בו ארגון ראש יהודי מהחלטתו שלא לקיים את התפילה.
24/09/2023  |  עידן יוסף  |   חדשות
בן שמונה הייתי כשאבי יצא מבית הכנסת עטוף בטליתו הבוהקת, בן שמונה הייתי כשהתפוז ובו ציפורן תקוע בו בכל מקום אפשרי, סגולה להתמודדות עם הצום ומיועד להרחה, נשמט מידי בבהלה.
עמותת ראש יהודי לא תורשה להציב מחיצה בין גברים לנשים בתפילה ביום הכיפורים בכיכר דיזנגוף בתל אביב - קובע סופית (22.9.23) שופט בית המשפט העליון, יצחק עמית. הוא דחה את ערעורו של פורום חרות וכבוד האדם בישראל על פסק דינו של בית המשפט המחוזי בתל אביב בנושא, אשר דחה את עתירת הפורום נגד התניית התפילה בידי עיריית תל אביב בכך שלא תוצב מחיצה פיזית.
22/09/2023  |  איתמר לוין  |   חדשות
עמותת ראש יהודי אינה רשאית להציב מחיצה פיזית בין גברים לנשים בתפילת יום הכיפורים בכיכר דיזנגוף בתל אביב - קובעת (21.9.23) שופטת בית המשפט המחוזי בעיר, הדס עובדיה. היא דחתה את עתירת פורום חרות וכבוד האדם נגד האיסור שהטילה העירייה.
22/09/2023  |  איתמר לוין  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יצחק בריק
יצחק בריק
מדובר בתרבות שקר של זריית חול בעיני הבריות - הכל כדי לרומם את תדמית הצבא גם במקומות שהוא כשל. גנבת דעת זו חומרתה היא חרב פיפיות משום שהיא גם מטעה את אזרחי ישראל וגם הצבא מתחיל להאמ...
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ההכרעה המַקרו-אסטרטגית של יוחנן בן-זכאי; יצחק רבין גרר את מדינת ישראל לתבוסת 7 באוקטובר; צ'רצ'יל בחר להכריע את הגרמנים במזרח התיכון ולהקיז את דם הרוסים והגרמנים במזרח אירופה
איתמר לוין
איתמר לוין
מחשבות על-רקע זירת המרד באושוויץ והפסטיבל היהודי בקרקוב    וגם: חלוקת הזמן של נתניהו, האם ישראל תהפוך לבת-דמותה של רוסיה והשלכות מכתבי האזהרה של ועדת גרוניס
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il