בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
יחשפו שמות האחראים למחדלי האומדנים של עבודות התשתית בממשלה
עיתון "הארץ" פרסם אתמול בכתבה הראשית ב - The Marker כי האומדנים הראשוניים לקוי הרכבת השונים הנמצאים בשלבי תכנון או ביצועם הושלם עלו על המקור, הלכה למעשה, בשיעור של 100% ואף יותר. האומדנים הראשונים התבצעו על-ידי מומחי רכבת ישראל ומשרד התחבורה. עיתון "הארץ" פרסם אתמול בכתבה הראשית ב-The Marker כי האומדנים הראשוניים לקווי הרכבת השונים הנמצאים בשלבי תכנון או ביצועם הושלם עלו, הלכה למעשה, בשיעור של 100% ואף יותר. האומדנים הראשונים התבצעו על-ידי מומחי רכבת ישראל ומשרד התחבורה. בכדי להקל על תחושתם של האזרחים מסביר "הארץ" כי תופעה זו אינה אופיינית רק לישראל, אלא חובקת עולם. במחקר שנעשה לפני שלוש שנים בנושא עלתה "מסקנה חד-משמעית: מקבלי החלטות ואנשי מקצוע משקרים בכל מה שקשור לעלות פרויקטים עתידיים". תופעה זו נובעת, על -פי הכתבה, מכמיהתם של פקידים ופוליטיקאים למגה-פרויקטים בתחום התשתיות, "בין השאר כדי להירשם בדפי ההיסטוריה". עניין הביצוע של פרויקטים תשתיתיים ושל התקשרויות רבות אחרות בסקטור הציבורי הינם בראש וראשונה עניין של אמדן, תקצוב, פיקוח וביצוע. כך גם החוקים, הטומנים בחובם עלות כספית - גם הם אמורים לקבוע עמדה על-סמך אומדנים תקציביים - תהליך השגור ביותר בוועדת הכספים. האם אנו צריכים להבין כי האומדנים בסקטור הציבורי אינם מעשה "מקצועי" אלא מעשה המשולב בשיקולים אישיים ו"פוליטיים", או שמא פערי הביצוע מול האומדנים הינם חלק מדרכם של הגורמים הפרטיים "לסדר" את הממשלה - כאשר לשני הצדדים אין עניין מיוחד להקפיד על כסף ציבורי זה? אין צורך להסביר כי באופן מובנה במקום שאין אחריות אישית והתקציבים אינם "יוצאים מכיסם" של עושי האומדנים - אין כל סיבה שהם יהיו מדויקים ואמינים. זאת הסיבה שבסקטור הפרטי משתדלים להקפיד ביותר על אומדנים מדויקים, מכיוון שסטייה עמוקה בין האומדן לביצוע עלולה להביא ל"נפילתה" של הפירמה או לאבדן הכנסות. זכור היטב אותו מסמך מזעזע בו הוצגו כל החריגות במכרזים של מע"צ, עד כי נותרת התחושה כי אין שום פרויקט שאינו חורג מהתקציב המקורי. המשמעות הכוללת היא אבדנים של תקציבים ציבוריים ויותר מכך אי ביצוע או האטת ביצוע של פרויקטים חשובים לציבור. הפיתרון העיקרי בכדי להתחיל ולהתגבר על תופעה זו היא הטלת אחריות - אישית על מבצעי "מחדלי האומדנים". אנו רוצים לדעת את שמות האנשים אשר אומדניהם לקו באופן יסודי ואנו מבקשים כי שמותיהם יפורסמו ברבים. אלו הם אנשים שמשתכרים על-מנת לשרת את הציבור - ועל כן זכותנו לדעת את שמם. היות ומדובר, לעיתים קרובות, גם במהנדסים ואדריכלים בשירות הציבורי אנו רוצים גם להבטיח כי אנשים אלו לא ימשיכו בשרשרת הליקויים היסודיים גם בתפקודם בסקטור הפרטי, אם וכאשר יעברו לשם. תקלות באומדנים יוצרים גם לחצים על איכות ביצוע העבודות וכאן מדובר בפוטנציאל גם לאבדן חיי אדם ולא רק לאבדן תקציבים. אנו מצפים כי בנושאים אלו הממשלה תהיה שקופה לחלוטין ועיקרון האחריות האישית יוטל על כל המטפלים בנושא. ______________ - מוטי שפירא, מנכ"ל להב, לשכת ארגוני העצמאים בישראל;
|
תאריך:
|
26/04/2005
|
|
|
עודכן:
|
26/04/2005
|
|
מוטי שפירא
|
|
40 סרטים (עם תרגום לעברית!) ו-15 אורחים מרחבי העולם מתארחים בפסטיבל שאך זה נולד וכמו שיר, בהתחלה זה כואב. למה כואב? כי נגה ואני האאוטסיידריות היחידות שבאו לפקוד אותו. אל תתרגשו, נותרו עוד 3 ימי פסטיבל למי שרוצה להיות עד לחזון של צבי צילקר, ראש העיר אשדוד והמפיק דורון ערן, יוזמי הפסטיבל. והגדת לבנך.
|
|
|
ביום הראשון של חול המועד פסח יצאנו אל האביב. נסענו ללא מפה. סיכמנו שנעשה מה שיהיה אפשר, מה שנרצה במסגרת האפשרויות, המגבלות והאילוצים השונים. הכבישים, רובם ככולם, היה פתוחים, דלילי-תנועה, בלתי פקוקים. הפתיחה היתה טובה ונעימה. מזג האוויר היה נעים, נפלא, נהדר, הולם כל קלישאה אודותיו. שמענו שירים יפים בגימל. העמק והגליל השתרעו, מרהיבים בנופיהם, כמו ארץ מובטחת, אגדית. לא חסר לנו דבר. בירכנו על היש.
|
|
|
|
|
|
בימים אלו, בשקט תקשורתי יחסי, פועלת הנהלת תנובה להפיכת האגודות השיתופיות תנובה - "תנובה שיווק" ו-"תנובה תעשיות מזון", לחברה בע"מ, לקראת הנפקתה כחברה ציבורית בבורסה. נראה כי תהליך זה מסמל באופן טוב במיוחד את מצבה העגום של הקואופרציה בישראל, וזאת בניגוד למגמה הפוכה בקואופרציה ברחבי העולם.
|
|
|
הסכסוך הישראלי-פלשתיני מעולם לא היה קרוב כל כך. המפליא הוא שאת נקודת המבט הפלשתינית ייצגה בגאון הבימאית יעל רונן שהעלתה השבוע הצגת בכורה שעליה שקדה במשך שבעה חודשים. ההצגה "פלונטר".
|
|
|
|