בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
על הסכין הדם אדום - ועל הכביש?
|
מדוע 71 הנרצחים מראשית השנה בסכין או באקדח זוכים בצדק בכותרות - לעומת 201 הרוגי תאונות הדרכים,וכ-1,000 הפצועים קשה שנותרים אלמונים?
מדוע הדם הנוטף מן הסכין פוטוגני יותר מזה הנמרח על הכביש? האם דם הנרצחים בסכין אדום יותר מאלו הנרצחים בתאונות דרכים? מדוע 71 הנרצחים מראשית השנה בסכין או באקדח זוכים לכותרות בעמוד הראשון בעיתון- לעומת פי שלושה שנקטלו בתאונות דרכים באותה תקופה, 201 הרוגים וכ-1000 פצועים קשה,שנותרים אלמונים? לאלוהי התקשורת הפתרונים... צילומיהם וסיפוריהם האישיים של קורבנות הסכינאות ובני משפחותיהם, תופסים, ובצדק, עמודים שלמים בעיתונים ומזעזעים אותנו.הקלות הבלתי נסבלת של שליפת הסכין והאקדח מעוררים שאט נפש בלב כולנו. לעומתם נרצחי התאונות ובני משפחותיהם נותרים אלמונים ונמקים בכאבם האישי, הסיפור שלהם משעמם עד לזרא. הם אינם מעניינים את התקשורת וכן גם לא אותנו. ממשלת ישראל התעוררה סוף סוף מן התרדמת שלה והחליטה להקדיש ישיבת חירום מיוחדת לדיון בקללת האלימות והסכינאות-ובמקביל ברוב ביזיון וקצף, ממשיכה להזניח את המאבק לצמצום הקטל בכבישים, הגובה יותר מ-500 הרוגים מדי שנה. האם הרוצח הנפשע השולף סכין ונועצו בבטנו של יריבו במועדון הלילה, שונה מעמיתו המשתולל בכביש או נרדם על ההגה, ורוצח בדם קר משפחה שלמה? מה קורה לנו, מה פשר ההבחנה האווילית הזאת בין דם לדם? כולם קרבנות רצח, כולם חייהם נקפדו בטרם עת והם שוכבים מתחת למצבות אבן דוממות, כשבני משפחותיהם מבכים על מותם. בדרך כלל, גם סיבת מותם זהה, משום שהאלימות המשתוללת במקומותינו היא זו שרצחה אותם. אותה מפלצת מכוערת הקמה עלינו לכלותנו-אם בסמטא אפלה כשהסכין שלופה בידה, ואם לאור היום מאחורי ההגה. רק הבדל אחד קיים בין שני סוגי הרצח: בעוד שהסכין או קליע האקדח קוטלים קרבן אחד - הרי שהמכונית המשתוללת קוטלת בדרך כלל כמה קרבנות. והמאושרים שניצלו ממוות (אבוי לאותו אושר)- נידונים לייסורי תופת ולנכות לכל חייהם. ואנחנו, בשיחות הסלון שלנו נמשיך לקטר על האלימות הפוטוגנית, נבקר את כל העולם, וכשנשוב הביתה כשאנו נוהגים במכונית, נפקיר את חיינו למכוניתו של נהג שיכור, או לעמיתו שלול הרישיון, הממשיך לנהוג כשהוא מצפצף על החוק ועל חיינו. גם כאשר נצא מן המכונית, ונחצה את הכביש כחוק במעבר חצייה, חיינו שוב בסכנה ממכוניתו של מלאך המוות, האורב לנו ליד ההגה, כשרגלו הכבדה לוחצת בפראות על דוושת התאוצה. תפקידה של התקשורת לא להרפות מגינוי האלימות, לדווח על קורבנותיה התמימים. בראש מהדורות החדשות. בעמודים שלמים בעיתונות לספר את הסיפורים המצמררים, לראיין את הנכים ואת המשפחות האבלות. כולם ראויים לחשיפה תקשורתית: קרבנות הסכינאות והכבישים כאחד, למען יראו וייראו. הנושא חייב לעמוד בראש סולם העדיפויות של כולנו בתקווה שיבוא יום ולא רחוק, שנשתחרר ממארת האלימות.
|
תאריך:
|
05/06/2005
|
|
|
עודכן:
|
05/06/2005
|
|
גורי גרוסמן
|
|
לפני כשלושים שנה שירתתי ביחידה מיוחדת בחיל הים. ליחידה היה מפקד כריזמטי, בעל ציון לשבח, שניהל היטב את הצוות ועמד יפה בסערה הגדולה, בגלים של 10 מטר, שהיו בחורף 77.
|
|
|
אין לי יומרה כלשהי בפרשנות כדורגל, ולא בתחום המקצועי הזה אעסוק. הבעיה שאציג היא לכאורה הבל ורעות-רוח, עיסוק נוקדני בקטנות, אך אני סבור אחרת. בתחילת המשחק הרשמי בין ישראל ואירלנד ראיתי את ההבדל שבין שחקנינו לבין השחקנים האיריים, וליבי נצבט למראה החרפה הלאומית.
|
|
|
נו טוב, אז מתנתקים, עוקרים, אך האם תפסק ההסתה העויינת, האם יתרצו הערבים, ובעיקר אנשי השמאל בארץ ובאירופה? אבוי, התנתקות זה גם החומה. שכחנו לרגע. מה, לא התקבלה החלטת גינוי גורפת כנגד החומה בבית הדין הבינלאומי בהאג? בינתיים יש את זה, את זכות השיבה נשאיר לאחר-כך.
|
|
|
בתנופת הפיתוח בפניה ניצבת ישראל, הולכת ומתחזקת מעורבות המשפט בעולם התכנון והבניה. תחום זה עובר תהליך של "משפטיזציה" ושימוש תכוף בכלים משפטיים. בדרך כלל, מגמה זו מבורכת. מעורבותם של משפטנים תוביל לקיומו של הליך ראוי, מתן ביטוי לקשת רחבה של אינטרסים, וערנות לזכויות היסוד של הפרט וכתוצאה מאלה, לשיפור בתכנון עצמו. בתחומים מסוימים ראוי לשאוף להעמקתה, אך לעיתים, מעורבות יתר משפטית מזיקה, ויש העושים בה שימוש לרעה עד כדי גרימת נזק של ממש.
|
|
|
החלטת ועדת הכנסת שלא להסיר את חסינותו של ח"כ גורלובסקי הינה החלטת שגוייה מבחינה משפטית - ולו מן הטעם שהיא סותרת, לכאורה, את פסק הדין של בג"צ.
|
|
|
|