|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

שישה בשישי

תובנות מאילת

עוד כמה רשמים, לקחים והערות בעקבות כנס לשכת עורכי הדין באילת: מי תקף והותקף, מי דיבר לעניין, מי הפתיע לטובה, מי דיבר בצורה פופוליסטית ומי זרק פצצה משפטית
08/04/2016  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   אקטיביזם שיפוטי   |   תגובות
שניים לכל אחת [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]


שקד והשופטים
אשת טייס קרב לא נבהלת מצעקות [איציק וולף]

מה שהתוקפים לא מבינים הוא, שיש כאן שרת משפטים שרוצה - שומו שמיים - לממש את זכותה וחובתה כנבחרת הציבור, ואפילו (רחמנא ליצלן) להשפיע על בחירת השופטים בהתאם להשקפת העולם שניצחה בבחירות. מדוע לאהרן ברק מותר היה לפסול את רות גביזון משום ש"יש לה אג'נדה", ולאיילת שקד אסור לקדם מי שיש לו אג'נדה שונה?

הבון-טון של יום הפתיחה היה להתקיף את איילת שקד. שרת המשפטים דיברה בתקיפות ואף בחריפות נגד פסיקת בג"ץ בנושא מתווה הגז, יצאה נגד האקטיביזם השיפוטי המופרז לדעתה ואף הבהירה שתפעל לכך שארבעת השופטים שיתמנו בשנה הבאה לבית המשפט העליון, יהיו כאלו שיתנו לממשלה "מרווח משילות". פוליטיקאים מן האופוזיציה יצאו נגדה בחריפות, ואליהם הצטרף שופט העליון בדימוס יצחק זמיר. אחרים, ובראשם מרים נאור ואליקים רובינשטיין, דיברו בממלכתיות המתחייבת על הזכות לבקר את הפסיקות לצד החובה לשמור על עצמאות בית המשפט.

הרושם שלי הוא, שההתקפות הללו לא יזיזו את שקד מעמדותיה. היא בהחלט מוכנה לשמוע - ראו עניין נציבות הביקורת על הפרקליטות - ולצד זאת מוכנה להילחם על דעותיה. אכן, מזמן לא ראינו כאן פוליטיקאי שיוצא למאבק על תפישות עקרוניות - וכבר על זה מגיע לה כל הכבוד. חוץ מזה, מי שמתחתנת עם טייס קרב, לא נבהלת בקלות מדיבורים ואפילו מצעקות.

מה שהתוקפים לא מבינים הוא, שיש כאן שרת משפטים שרוצה - שומו שמיים - לממש את זכותה וחובתה כנבחרת הציבור, ואפילו (רחמנא ליצלן) להשפיע על בחירת השופטים בהתאם להשקפת העולם שניצחה בבחירות. מדוע לאהרן ברק מותר היה לפסול את רות גביזון משום ש"יש לה אג'נדה", ולאיילת שקד אסור לקדם מי שיש לו אג'נדה שונה? יתרה מזאת: בית המשפט העליון של נאור ושל אשר גרוניס הוא כבר מרובה דעות, לעומת בית המשפט המונוליטי-כמעט של ברק ודורית ביניש; אז מה יקרה אם יהיו בו עוד כמה שופטים שיחשבו אחרת?

בשורה התחתונה, חשוב לזכור שני דברים המשלימים זה את זה. האחד: שקד לא ממנה לבדה את השופטים, ולמינוי לעליון חייבים שבעה מתוך תשעה חברי הוועדה למינוי שופטים - מה שאומר שלפחות אחד משופטי העליון חייב לתמוך במועמד. השני: כולם יכולים לקטר; שקד היא בעלת היכולת להשפיע בצורה ממשית. ההערכה שלי לאור שתי עובדות אלו: בשנה הבאה יתמנו לעליון שני שופטים ברוחה של שקד ושניים ברוחה של נאור. וזה מצוין.

מנדלבליט והייעוץ
"לא, אבל" [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

הרוח החדשה של אביחי מנדלבליט באה לידי ביטוי במשפט חשוב מאוד שאמר בכנס. לדבריו, כאשר הוא מגיע למסקנה שהמהלך שמבקש שר לבצע אינו עולה בקנה אחד עם הוראות החוק - הוא מציע לו דרך חלופית. בקליפת אגוז, זהו ההבדל בין יועץ שרואה את תפקידו כמסייע, לבין יועץ שרואה את תפקידו כמחליט.

הכי קל להגיד "לא", כי זה מסיר מעלי את האחריות אם משהו יתפקשש. מצד שני, במקרים מסוימים די קל להגיד "כן", כי זה מונע ממני עימותים בכלל ועם בעלי עוצמה בפרט. הכי קשה להגיד "לא, אבל", כי זה מחייב אותי להשקיע מחשבה ומאמץ במציאת פתרון מתאים. מנדלבליט מבטיח שהוא בוחר בדרך הזאת - וכל הכבוד לו.

ניצן והטלוויזיה
כן, זו סכנה לדמוקרטיה [צילום: איל יצהר/גלובס]

באחת, כפי שציטט ניצן, הופיע אביגדור פלדמן והאשים את הפרקליטות בכך שהיא מחזיקה בכספת תיקים תפורים נגד כל מי שמעז לצאת נגדה. הוא כמובן לא הוכיח את ההשמצה הפרנואידית הזאת, ובחצי-הומור אוסיף, שאם זה היה נכון - יואב יצחק ואני מזמן היינו בבית הסוהר

לא בהרבה מקרים אני מוצא את עצמי מסכים עם שי ניצן, אבל השבוע זה קרה. הזדהיתי עם כל מילה שלו בהתקפתו החזיתית והסופר-חריפה על הסדרות "דיני נפשות" ו"צל אל אמת". שתיהן התיימרו לחשוף את האמת על הפרקליטות בכלל ועל פרשת תאיד ראדה בפרט, ולפי המעט שקראתי עליהן - מה שעשו בפועל היה מסע של שיסוי וזריית חול, וזה בלשון המעטה.

לא צריך להוכיח שבאתר זה אנו מותחים ביקורת, לעיתים קשה, על פרקליטים ועל הפרקליטות. אבל אנחנו הולכים לגופם של דברים ולא לגופם של אנשים ומוסדות. חשוב מכך: אני לא חושב לרגע שבפרקליטות יושבת חבורה של חורשי מזימות, שרק מחפשים איך להכניס לכלא כמה שיותר אנשים. מה שכן יש שם, זה מאות אנשים שעובדים קשה תמורת שכר לא-מי-יודע-מה ומשרתים את האינטרס הציבורי מדי יום ומדי שעה. הם טועים? ודאי, כמו כולנו. יש להם שכרון כוח? אולי לחלקם. הם זדוניים? ממש לא.

שתי הסדרות הללו לא נתנו לעובדות לקלקל להן את הטענות. באחת, כפי שציטט ניצן, הופיע אביגדור פלדמן והאשים את הפרקליטות בכך שהיא מחזיקה בכספת תיקים תפורים נגד כל מי שמעז לצאת נגדה. הוא כמובן לא הוכיח את ההשמצה הפרנואידית הזאת, ובחצי-הומור אוסיף, שאם זה היה נכון - יואב יצחק ואני מזמן היינו בבית הסוהר. בשנייה בא חולה נפש אחד וציטט חולת נפש אחרת, ועל זה בנו תילי-תילים של קביעות.

כן, התקפות כאלו הן סכנה לדמוקרטיה. לא, תוכניות כאלו אינן במסגרת חופש הביטוי. הן סכנה לדמוקרטיה, משום שהן מסיתות נגד גוף השומר על הרכוש, הערכים והחיים של כולנו. הן לא חופש הביטוי, משום שתנאי יסודי לחופש זה הוא אמירת אמת.

דנציגר והמיעוט
רוב של אחד מול שניים [צילום: אורי לנץ/פלאש 90]

מיכל רובינשטיין הזכירה, שבזמנו פסקה שזיכוי מחמת הספק אינו מצדיק אפילו ערעור בדרישה לשנות את עילת הזיכוי. שאלתי את שמגר האם הוא סבור שדעת מיעוט יוצרת ספק סביר. תשובתו הייתה חדה, מיידית ונחרצת: "לא"

מבחינה משפטית גרידא, האמירה הדרמטית ביותר בכנס הייתה שייכת לשופט יורם דנציגר. מי שסבר בדעת מיעוט שיש לזכות את רומן זדורוב מחמת הספק ("כפסע מהרשעה", חשוב להזכיר את דבריו המדויקים), התייצב ותמך בפה מלא בהצעת החוק של רויטל סויד, לפיה הרשעה ברצח תהיה רק פה אחד. דנציגר אף הרחיק לכת יותר: לדעתו, יש להחיל כלל זה על עוד עבירות חמורות - מבלי שפירט.

דנציגר פירט בצורה הוגנת ומאוזנת את הנימוקים נגד ובעד הצעה זו, ואני חייב לומר שלא השתכנעתי מעמדתו. ראשית, המשמעות תהיה שפסקי דין ייתנו ברוב דעות של אחד מול שניים - וזה אבסורדי ומגוחך. שנית, העובדה ששופט אחד חושב שקיים ספק, אינה יכולה לאיין את דעתם של שני שופטים החושבים שאין ספק. שלישית, מה יקרה בתיקים מרובי עבירות שהעונשים המצטברים בהם יכולים להגיע לעשרות שנות מאסר - למשל: תיקים של שוחד, הלבנת הון וקבלת דבר במרמה?

שעה קלה לאחר מכן עמדתי ליד הנשיא בדימוס מאיר שמגר ורעייתו, השופטת בדימוס מיכל רובינשטיין, כאשר יצאו ממושב אחר. רובינשטיין הזכירה, שבזמנו פסקה שזיכוי מחמת הספק אינו מצדיק אפילו ערעור בדרישה לשנות את עילת הזיכוי. שאלתי את שמגר האם הוא סבור שדעת מיעוט יוצרת ספק סביר. תשובתו הייתה חדה, מיידית ונחרצת: "לא".

כחלון והפופוליזם
זה מדאיג [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

"את המשכורות הגבוהות ביותר משלמים גופים מונופליסטיים כמו בזק והבנקים, אשר מפסידים בחו"ל משום ששם יש תחרות" - דבריו של שר האוצר, משה כחלון, בראיון איתו במסגרת הכנס. כחלון הפגין חוש הומור מעולה, נתן תשובות חדות לחלק מהשאלות והתחמק מאחרות, אך בנקודה שציטטתי - דבריו היו פופוליזם זול המנותק מן העובדות.

בעידן התקשורת הסלולרית והתחרות בתחום האינטרנט, ספק רב אם בזק היא מונופול. והעיקר: הבנקים. אם כחלון לא שם לב, נספר לו שיש בישראל שני בנקים גדולים מאוד ועוד אחד גדול ועוד שניים בינוניים ועוד כמה קטנים. גופים מוסדיים מתחרים בבנקים, וכך גם חברות אשראי חוץ-בנקאי. זה ממש לא מונופול. ואילו לגבי השקעות בחו"ל: בזק לא פעילה שם, והבנקים הישראלים הפסידו בחו"ל משום שנאלצו להיכנס לשווקים בלתי מוכרים לאחר שהממשלה הגבילה מאוד את יכולתם להשקיע בארץ.

כל פופוליזם הוא מיותר. כאשר הדברים באים מפיו של מי שמקבל את ההחלטות הכלכליות החשובות ביותר, תוך הצגה שגויה של המציאות - זה כבר מדאיג.

קוגל והכנות
כן ירבו [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

היו רגעים במושב על המכון לרפואה משפטית, שלא האמנתי למשמע אוזני. מצד אחד - עוד סיפורים מסמרי שיער על מה שהתנהל שם בשנות החושך של יהודה היס, המעלים את השאלה האם אי-פעם נדע את כל מה שהתרחש. מצד שני - דבריו של יורשו, חן קוגל, הכי קרוב ששמעתי אי-פעם לאידיאל של עובד ציבור נאמן וחסר פניות.

שימו לב מה אמר קוגל. "חייבים שיהיה לפחות עוד מכון אחד, כדי שניתן יהיה לקבל חוות דעת נגדית". אז הוא יאבד חלק מכוחו; ממש לא מפריע לו. "אני מאוד רוצה את הדוח של הילה גרסטל. אני רוצה לדעת אם היו טעויות". מדובר על אותו דוח שהפרקליטים עושים מאמץ על-אנושי לקבור; קוגל אמר שלא מפריע לו אם ייקבע שאפילו הוא פישל. "מי שעשה את זה לא צריך להיות במקצוע", אמר כאשר יואב ספיר חשף עוד מקרה חמור של השפעה על רופא משפטי - וזה למרות שכל הצוות שלו מונה שבעה רופאים והוא כורע תחת הנטל.

זה בא לצד חוש הומור נהדר. "המקצוע שלי מת", אמר. אז נכון ש"הלקוחות לא באים בטענות, אבל הם גם לא שולחים בונבוניירות". כן ירבו (עובדי ציבור, לא גופות).

תאריך:  08/04/2016   |   עודכן:  08/04/2016
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
תובנות מאילת
תגובות  [ 11 ] מוצגות   [ 11 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
חתול רחוב
8/04/16 09:08
 
שולטים בישראל.
8/04/16 12:32
2
אור שונה
8/04/16 10:31
3
מבית שמאי
8/04/16 11:08
4
עוד סתם אזרח
8/04/16 11:30
5
באום
8/04/16 12:25
6
בני בנקר
8/04/16 12:56
7
על לוין- בדיחה
8/04/16 13:22
8
שרת משפטים מעולה
8/04/16 13:23
 
בקנית קולות
8/04/16 14:59
9
אורי... .
9/04/16 12:38
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  אקטיביזם שיפוטי
"אני חושש שמי שתרם במידה רבה להתפתחות האקטיביזם השיפוטי במידה שהוא קיים בישראל, היא התקשורת. התקשורת היא לעיתים ברמה נמוכה, והיא מציגה את הנכונות לאקטיביזם שיפוטי כדבר חיובי ונעלה. אם יש מישהו שלא הולך בדרך הזאת, מיד מודבק לו הכינוי - שמרן. 'שמרן' הפכה להיות מילת גנאי".
07/04/2016  |  איתמר לוין  |   חדשות
בית המשפט צריך לקיים את תפקידו ללא מורא, וללא התחשבות באפשרות שפוליטיקאים יפגעו בו - סבור נשיא בית המשפט העליון בדימוס, מאיר שמגר. הוא דיבר בראיון ל"עורך הדין", בטאון לשכת עורכי הדין.
07/04/2016  |  איתמר לוין  |   חדשות
"אני מכיר בכך שבישראל לא הכל שפיט ואני מצר על כך". כך אומר נשיא בית המשפט העליון בדימוס, אהרן ברק, בראיון לביטאון "עורך הדין" של לשכת עורכי הדין.
07/04/2016  |  איתמר לוין  |   חדשות
"המצב הנוכחי הפך להיות דיקטטורה בלתי נסבלת. המדינה מתנהלת על-ידי יועצים משפטיים". כך אומר יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, בראיון ל"עורך הדין", בטאון לשכת עורכי הדין.
07/04/2016  |  איתמר לוין  |   חדשות
ח"כ נורית קורן (ליכוד), חברת הוועדה למינוי שופטים, אומרת (יום ג', 5.4.16) ששופט צריך לפרש את החוק לפי כוונת המחוקק, ולא לתת פירוש משלו לכוונה זו. "יש נושאים שמראש בית משפט צריך לומר: אני לא דן בהם, יש ממשלה שנבחרה על דעת הרוב, היא צריכה ליישם את המדיניות שלה. הביקורת השיפוטית צריכה להיות במינון נמוך יותר". היא דיברה בכנס לשכת עורכי הדין.
05/04/2016  |  איתמר לוין  |   חדשות
רשימות נוספות   /   אקטיביזם שיפוטי  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   רצח הנערה בקצרין  /  מי ומי    / 
"פקיד לא צריך לפחד מעו"ד"  /  איתמר לוין
רובינשטיין: שופטי העליון לא יירתעו מהביקורת  /  איתמר לוין
שקד: שופטי העליון הבאים - מי שיעניקו מרחב של משילות  /  איתמר לוין
מאיר בחג האורים  /  איתמר לוין
מורשת הליכוד האמיתית  /  צ'לו רוזנברג
רוברטס בירושלים  /  גבריאל שטרסמן
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il