|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

לקראת בחירת שופטי העליון

מסובך מהרגיל

בחירה של ארבעה שופטים לבית המשפט העליון היא עניין מורכב, בו יש להביא בחשבון שורה ארוכה של שיקולים האם שקד יודעת שרוב עבודת העליון היא בתחום הפלילי?
06/11/2016  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   הוועדה לבחירת שופטים   |   תגובות
זקוקים להסכמות [צילום: יוסי זמיר, פךאש 90]

חיסרון בולט של הרשימה
רוב עבודתו של בית המשפט העליון היא בתחום הפלילי, אך למרות זאת - רק שמונה מבין המועמדים הם פליליסטים מובהקים: יוסף אלרון, נאוה בן-אור (בתקופתה בפרקליטות) חאלד כבוב (בתיקים כלכליים), גלעד נויטל, משה סובל, מנחם פינקלשטיין, אשר קולה וג'ורג' קרא. זהו בהחלט חיסרון בולט של רשימת המועמדים, ונראה כאילו מי שהרכיב אותה לא שם לב לכך שזהו החלק העיקרי בעבודת העליון

מה יקרה במחלקה הכלכלית?
שניים מבין ארבעת שופטי המחלקה הכלכלית בבית המשפט המחוזי בתל אביב מצויים ברשימה: חאלד כבוב ורות רונן. תוסיפו לכך את העובדה שדוד רוזן מתמנה ב-1 בינואר לנציב התלונות על הפרקליטות, ופתאום עלולה דניה קרת-מאיר להיוותר לבדה. גם מינוי של רונן או כבוב בלבד, יותיר את המחלקה עם מחצית מכלל שופטיה. נכון שאפשר לנייד לשם שופטים אחרים, אבל יקח להם זמן להיכנס למאטריה שאינה פשוטה כלל ועיקר

קשרים משפחתיים
איילת שקד, פורסם בעבר, מתנגדת למינויה של רות רונן משום שבעלה, יזם ההיי-טק זאבי ברגמן, מעורב ב"קרן החדשה לישראל" המזוהה עם השמאל. רון סוקול הוא חתנו של שופט העליון בדימוס, תאודור אור. חיים זנדברג הוא בעלה של חיה זנדברג, מנהלת המחלקה האזרחית בפרקליטות המדינה – מה שיגביל משמעותית את מספר התיקים שיוכל לשמוע, אם ייבחר

מינוי שופטי בית המשפט העליון הוא מלאכה סבוכה מאוד, ולא רק בגלל הוויכוחים הרגילים - והחשובים מאוד - על אופיו של בית המשפט ועל מידת התערבותו בעבודת הממשלה והכנסת. כאשר יש צורך למלא בתוך חצי שנה לא פחות מארבעה מקומות בו, העסק קשה עוד יותר ויוצר שורה של השלכות רוחב בהן יש להתחשב. מצב זה רק מחזק את הצורך בהסכמות, שיאפשרו לבחור קבוצה מאוזנת של שופטים. הנה כמה מן השיקולים הנוספים שצריכה/עשויה הוועדה לבחירת שופטים להביא בחשבון, ולצידם - כמה אפיונים של המועמדים.

שופטים פליליים. רוב עבודתו של בית המשפט העליון היא בתחום הפלילי, אך למרות זאת - רק שמונה מבין המועמדים הם פליליסטים מובהקים: יוסף אלרון, נאוה בן-אור (בתקופתה בפרקליטות) חאלד כבוב (בתיקים כלכליים), גלעד נויטל, משה סובל, מנחם פינקלשטיין, אשר קולה וג'ורג' קרא. זהו בהחלט חיסרון בולט של רשימת המועמדים, ונראה כאילו מי שהרכיב אותה לא שם לב לכך שזהו החלק העיקרי בעבודת העליון.

מבין ארבעת השופטים הפורשים, סלים ג'ובראן הוא אחד הפליליסטים המובילים בעליון, ואליקים רובינשטיין שולח ידו בכל התחומים. זה אומר שצריך למנות לפחות שופט אחד בעל נטייה לתחום הפלילי, למרות ששופטי העליון עוסקים בכל הנושאים. שני המועמדים לכיסא הערבי מספקים במקרה הזה "שניים במחיר אחד"; וכך גם מנחם פינקלשטיין - פליליסט ודתי.

הכיסא הערבי. לאחר שסלים ג'ובראן היה לערבי הראשון שכיהן במשרה קבועה בבית המשפט העליון, ברור שיש לבחור שופט שיחליף אותו באוגוסט הבא. שני המועמדים באים מבית המשפט המחוזי בתל אביב: ג'ורג' קרא וחאלד כבוב. לצד כישוריהם, עולות שתי סוגיות נוספות: דתם וגילם.

קרא הוא נוצרי, כמו ג'ובראן; כבוב הוא מוסלמי, כמו 70% מערביי ישראל. לאחר שמונה שופט מקרב המיעוט הנוצרי, טבעי למנות שופט מקרב הרוב המוסלמי. מצד שני, קרא הוא בן 64 וכבוב הוא בן 58. מאחר שהכהונה בעליון היא עד גיל 70, ניתן למנות כעת את קרא ובעוד שש שנים את כבוב.

הכיסא הדתי. לא בטוח שהכיסא הזה עוד קיים, ולו רק לנוכח העובדה שכיום יש בבית המשפט העליון שלושה שופטים דתיים (אליקים רובינשטיין, ניל הנדל ונעם סולברג), ועוד דתי לשעבר (יצחק עמית) ועוד מסורתי (חנן מלצר). לכן, אין "חובה" למנות שומר מצוות במקומו של רובינשטיין הפורש בחודש יוני.

עם זאת, יש לא פחות מ-11 שומרי מצוות בין 28 המועמדים: תמר בזק-רפפורט, דוד האן, אביעד הכהן, יעל וילנר, רם וינוגרד, שחר ליפשיץ, משה סובל, גידי ספיר, אסף פוזנר, מנחם פינקלשטיין ואשר קולה. וינוגרד וקולה הם גם בעלי סמיכה לרבנות. זוהי טעות נוספת של שקד. מדוע להציע מועמדים דתיים המהווים 40% מכלל המועמדים - כפול מחלקם באוכלוסייה? מדוע לתת פתחון פה למי שיטען לפוליטיזציה בוטה של הרשימה?

הנשים. אין ספק שהנשים סובלות כיום מתת-ייצוג בבית המשפט העליון, ולא רק לעומת חלקן באוכלוסייה, אלא גם ובעיקר לעומת חלקן בקרב עורכי הדין והשופטים. מרים נאור, הפורשת באוקטובר הבא, היא אחת מארבע שופטות בלבד מבין 15 שופטי העליון (האחרות: דפנה ברק-ארז, אסתר חיות וענת ברון). לכן, צריך לבטח למנות לפחות אישה אחת, ואולי שתיים. עם זאת, הנשים מהוות רק רבע מהרשימה: מיכל אגמון-גונן, יפעת ביטון, נאוה בן-אור, תמר בזק-רפפורט, יעל וילנר, מיכל נד"ב ורות רונן. כאמור, וילנר ובזק-רפפורט הן דתיות, ולכן מינוי של אחת מהן יכול להיות "שתיים במחיר אחד". רוצים עוד טעות של שקד? הנה היא. 40% מועמדים דתיים, אבל רק 25% מועמדות נשים.

הניסיון השיפוטי. פרסומים קודמים אומרים, שמרים נאור מתנגדת למינויו של פרופ' גידי ספיר בנימוק שאין לו ניסיון שיפוטי. אפשר להסתכל על ההתנגדות הזאת בשתי צורות. האחת: זהו תירוץ בלבד, לנוכח דעותיו הימניות והשמרניות המובהקות של ספיר, שכן יש בעליון פרופסורית אחת (דפנה ברק-ארז) ושני עורכי דין מהפרקטיקה (יורם דנציגר וחנן מלצר). השנייה: דווקא משום שכבר יש שלושה שופטים שלא כיהנו במחוזי - אין מקום לעוד אחד. נזכיר, שיש עוד מועמדים ללא ניסיון שיפוטי: יפעת ביטון, דוד האן, אביעד הכהן, חיים זנדברג, שחר ליפשיץ ואסף פוזנר. במילים אחרות: רבע מהמועמדים מעולם לא היו שופטים.

המחלקה הכלכלית. שניים מבין ארבעת שופטי המחלקה הכלכלית בבית המשפט המחוזי בתל אביב מצויים ברשימה: חאלד כבוב ורות רונן. תוסיפו לכך את העובדה שדוד רוזן מתמנה ב-1 בינואר לנציב התלונות על הפרקליטות, ופתאום עלולה דניה קרת-מאיר להיוותר לבדה. גם מינוי של רונן או כבוב בלבד, יותיר את המחלקה עם מחצית מכלל שופטיה. נכון שאפשר לנייד לשם שופטים אחרים, אבל יקח להם זמן להיכנס למאטריה שאינה פשוטה כלל ועיקר.

מועמדים על הנייר? מבין המועמדים, יש כאלו שעל פניו נראים כבעלי סיכוי נמוך ואפילו פחות מזה. למשל: מיכל אגמון-גונן, נון-קונפורמיסטית מובהקת, שחלק ניכר מפסקי דינה מתהפכים בעליון. גם קובי ורדי, דוד מינץ, יגאל מרזל, מיכל נד"ב, משה סובל, אשר קולה, שאול שוחט ורון שפירא - שופטים מחוזיים ראויים - אינם נחשבים למועמדים מובילים. יפעת ביטון היא רק בת 45 וקשה לראותה מתמנה לעליון בגיל כה צעיר. מצד שני, מבוי סתום בין חברי הוועדה יכול להוביל לפשרה ולבחירה מפתיעה של מועמד פחות בולט.

כהונה בבית משפט השלום. אלו מבין שופטי העליון המכהנים שהחלו את דרכם בבתי משפט השלום, כיהנו לפחות חלק מן הזמן באחת הערים הגדולות - ירושלים, תל אביב, חיפה, באר שבע ונצרת. אין שם איש שהגיע למחוזי - ואחר כך לעליון - מבתי המשפט בפריפריה. בשורה לא טובה לחאלד כבוב (נתניה), למיכל נד"ב (אשקלון ומחוז מרכז), לאשר קולה (מחוז צפון) ולרון שפירא (מחוז צפון). לעומת זאת, שורה של מועמדים כיהנו בבתי משפט השלום הגדולים: מיכל אגמון-גונן (ירושלים), יוסף אלרון (חיפה), רם וינוגרד (ירושלים), יעל וילנר (חיפה), קובי ורדי (תל אביב), דוד מינץ (ירושלים), גלעד נויטל (תל אביב), משה סובל (ירושלים), רון סוקול (חיפה), ג'ורג' קרא (תל אביב), רות רונן (תל אביב) ושאול שוחט (תל אביב).

עניין משפחתי. איילת שקד, פורסם בעבר, מתנגדת למינויה של רות רונן משום שבעלה, יזם ההיי-טק זאבי ברגמן, מעורב ב"קרן החדשה לישראל" המזוהה עם השמאל. רון סוקול הוא חתנו של שופט העליון בדימוס, תאודור אור. חיים זנדברג הוא בעלה של חיה זנדברג, מנהלת המחלקה האזרחית בפרקליטות המדינה – מה שיגביל משמעותית את מספר התיקים שיוכל לשמוע, אם ייבחר.

השירות הציבורי. יוצאי השירות הציבורי, ובמיוחד הפרקליטות, מהווים שיעור משמעותי מכלל השופטים, הרבה יותר מאשר חלקם בכלל עורכי הדין. בבית המשפט העליון הנוכחי יש שבעה שופטים כאלו: מרים נאור, אליקים רובינשטיין, נעם סולברג, עוזי פוגלמן, ניל הנדל, אורי שהם ומני מזוז. מבין המועמדים הנוכחיים, ארבעה עבדו/עובדים במשרד המשפטים (נאוה בן-אור, דוד האן, קובי ורדי וגלעד נויטל) ויש עוד פצ"ר לשעבר (מנחם פינקלשטיין).

חשיפה ציבורית. שמותיהם של כמה מן המועמדים ידועים בציבור יותר מאשר אחרים, חלקם בשל תיקים מתוקשרים בהם דנו, וחלקם מסיבות אחרות. ג'ורג' קרא עמד בראש ההרכב שהרשיע את משה קצב; חאלד כבוב דן בתיקים כלכליים מובילים ובראשם עניינו של נוחי דנקנר; מנחם פינקלשטיין עמד בראש ההרכב בעניינו של שמעון קופר; משה סובל ישב במשפטו של אהוד אולמרט ואמור לדין בתיק רונאל פישר. כבוב גם מרבה להופיע באירועים של לשכת עורכי הדין, כמו מיכל אגמון-גונן, עופר גרוסקופף, דוד האן, גלעד נויטל ורות רונן. יוסף אלרון עומד בראש ועדת הבחינות של הלשכה. חלק מהם גם מעבירים לפרסום פסקי דין שלהם בשיעור גדול מחבריהם: אגמון-גונן, גרוסקופף, וילנר, מינץ ורונן.

תאריך:  06/11/2016   |   עודכן:  07/11/2016
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות  / עוקבים מי ומי בפרשה - לקבלת רשימות חדשות עם הופעתן
 אביעד הכהן   אהוד אולמרט / Ehud Olmert   אורי שהם / Uri Shoham   איילת שקד / Ayelet Shaked   אילנה סקר / Ilana Seker   אליקים רובינשטיין / Elyakim Rubinstein   אסף פוזנר / Assaf Pozner   אסתר חיות / Esther Hayut   אשר קולה / Asher Kula   ג'ורג' קרא / George Kara   גלעד נויטל / Gilad Neitel   דוד האן / David Han   דוד מינץ / David Mintz   דורית ביניש / Dorit Beinisch   דניה קרת-מאיר   דפנה ברק-ארז / Daphne Barak-Erez   חאלד זועבי / Khaled Zoabi   חאלד כבוב / Khaled  Kaboub   חיה זנדברג   חנן מלצר / Hanan Melcer   יגאל מרזל / Yigal Marzel   יוסף אלרון   יורם דנציגר / Yoram Danziger   יעל וילנר   יצחק עמית / Issac Amit   מיכל אגמון-גונן / Michal Agmon-Gonen   מיכל נד"ב   מיכל נד"ב   מנחם פינקלשטיין   מני מזוז / Meni Mazuz   מרים נאור / Miriam Naor   משה כחלון / Moshe Kahlon   משה סובל / Moshe Sobel   משה קצב / Moshe  Katsav   נאוה בן-אור   נוחי דנקנר / Nohi Dankner   נורית קורן / Nurit Koren   ניל הנדל / Neal Hendel   נעם סולברג / Noam Sohlberg   סלים ג'ובראן / Salim Joubran   עוזי פוגלמן / Uzi Vogelman   עופר גרוסקופף / Ofer Groskopf   ענת ברון / Anat Baron   קובי ורדי / Kobi  Vardi   רוברט אילטוב / Robert Ilatov   רון סוקול / Kobi Sokol   רון שפירא / Ron Shapira   רונאל פישר / Ronel Fiaher   רות רונן / Ruth Ronen   רם וינוגרד / Ram  Winograd   שאול שוחט / Shaul  Shochat   תאודור אור   תמר בזק-רפפורט 

מושגים
 בג"צ קציר 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מסובך מהרגיל
תגובות  [ 8 ] מוצגות   [ 8 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יוספוס..
6/11/16 17:45
 
יוסי אילן
6/11/16 19:09
2
הבית הבעייתי
6/11/16 17:50
3
דן ה
6/11/16 20:27
4
אורי פ
6/11/16 21:32
5
gadir
6/11/16 22:07
6
וועדת השיבוט
7/11/16 05:04
7
ארי כספי
7/11/16 08:03
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  הוועדה לבחירת שופטים
שרת המשפטים, איילת שקד, פרסמה (יום א', 6.11.16) את רשימת המועמדים לבית המשפט העליון. הוועדה אמורה לבחור ארבעה שופטים במקום אלו שיפרשו בשנה הקרובה. מועד כינוס הוועדה טרם נקבע.
06/11/2016  |  איתמר לוין  |   חדשות
דומה שתוכנו של המכתב ששלחה נשיאת בית המשפט העליון, השופטת מרים נאור, בתאריך 2.11.2016, לשרת המשפטים, ח"כ איילת שקד (שהעתקים ממנו נשלחו לכלל חברי הוועדה לבחירת שופטים - ומשם מצאו הדברים דרכם לפרסום נרחב בכלי התקשורת, בסוף השבוע החולף), בעניין הצעת החוק הפרטית שהניחו ח"כ רוברט אילטוב - חבר הוועדה לבחירת שופטים - וחברי הכנסת, עודד פורר וסופה לנדוור, שהוכתרה בכותרת: "הצעת חוק בתי המשפט (תיקון - רוב רגיל למינוי שופט בית המשפט העליון), התשע"ז-2016", יותר משהיה מיועד לעיניה של שרת המשפטים, כוון ויועד לעיניו ולידיעתו של הציבור הרחב, דווקא.
06/11/2016  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
הייתי רוצה להציע לכבודך, גבירתי, שלא תזלזלי באקדח (המטאפורי כמובן) ששרת המשפטים איילת שקד הניחה כדבריך על שולחנך.
06/11/2016  |  יוסי בלום הלוי  |   מאמרים
עד כה התנהלה מערכת היחסים העדינה בין הרשות השופטת בראשותה של נשיאת בית המשפט העליון, השופטת מרים נאור, לבין הרשות המחוקקת והרשות המבצעת, ובמיוחד שרת המשפטים איילת שקד, באופן סביר ותרבותי. הדיונים ביניהן נראו ענייניים ואפילו לגופו של עניין, ללא פעלתנות היתר שאפיינה את אחד מקודמיה של נאור בתפקיד, אשר פגע במערכת החיונית של הבלמים והאיזונים בין שלוש הרשויות במשטר הדמוקרטי.
06/11/2016  |  רון בריימן  |   מאמרים
מרים נאור אינה אישה ותרנית ופשרנית. היא מנומסת מאוד, בעלת טון דיבור שקט, אבל מי שישב אי-פעם באולמה יודע, שהיא קפדנית עד קוצו של יו"ד. אבל למרות זאת, המכתב שלה לאיילת שקד (יום ד', 2.11.16) מפתיע בחריפותו - ובעיקר מצביע, למרבה הצער, על טעות יסודית של נאור.
03/11/2016  |  איתמר לוין  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il