|
תמימי בצעירותה. צילום לא תמים [צילום: עמוד הפייסבוק]
|
|
|
|
|
כאשר צופים בשידורי החדשות בטלוויזיה ורואים נערה ערבייה מכה קצין צה"ל ואף סוטרת על פניו, נקלט בתודעה מידע המבהיר שזו המציאות. אם זה מה שנקלט יש לי חדשות בשבילכם: מה שראיתם אינו האמת אלא תמונה מבוימת ומסולפת שהשחקנים בה יודעים את מלאכתם והמפיקים שלה הם לא אחרים מאשר הפרובוקטורים של הארגון היהודי הנקרא "בצלם". ההפקה של הבדיה הזאת נעשית בדרך פשוטה, כמו הפקה של סרט. השחקנים הם בני משפחת תמימי מהכפר נבי סאלח והכוכבת המיועדת היא צעירה בת המשפחה בשם עהד תמימי.
זה המקום לשאול, מי הכשיר ותרגל את בני משפחת תמימי למלא את התפקיד הדרמטי שנועד להם. התשובה לכך ברורה: מתכנני העימות החזיתי הם פעילי "בצלם" המפעילים מיזם הנקרא "חמושים במצלמות", שמטרתו המוצהרת היא להכשיר פלשתינים לתעד בצילום טלוויזיוני אירועים המתרחשים בשטחים מול יחידות צה"ל. ולא מדובר בהכשרה חד-פעמית. הדוד של עהד שהיה בעצמו פעיל ב"בצלם" התוודה בגלוי כי הארגון הפרובוקטיבי הזה "מקיים יותר מקורס אחד שבו למדנו איך להחזיק את המצלמה, איך להתנהג עם ומול חיילי צה"ל ואיך לפעול במצבים כאלה".
נוכח המציאות המבוימת כדי להשיג מטרה פוליטית שתציג את ישראל באור שלילי, השאלה האמתית איננה אם החיילים שלא הגיבו למהלומות נהגו באיפוק או הפגינו חולשה, אלא מדוע מתאפשר קיום ההתגרות הזו. האם חיילי צה"ל אינם יודעים שכל תנועה שלהם מונצחת בעין המצלמה? אם אינם יודעים זה רע ואם הם יודעים ואינם מגיבים בהתאם - זה גרוע. בפועל אפשר להגיב באסטרטגיה עקיפה. להציב מארב סמוי מאחורי עמדת הצילום וכאשר מתחיל ה"אקשן" להתנפל במפתיע על הבמאים והצלמים, לעצור אותם ולהשליך את המצלמות ועזרי הצילום למיכל מים, כדי שיגרם להם נזק בלתי הפיך. בדרך זו לא תתאפשר הפקת הסרט הבדיוני וכל ההצגה הבדיונית הזו תהיה כלא הייתה.
השחקנית הראשית עהד תמימי אינה צעירה תמימה הנאבקת על שחרור מולדתה מ"עול הכיבוש" הישראלי. היא גדלה במציאות שבה הוריה ואחיה נעצרו לא פעם על פעילות אנטי ישראלית ואביה ישב במאסר ממושך. כשהייתה בת תשע החלו הפגנות קבועות בנבי סאלח בשאלת השימוש במי המעיין שבכפר. כשהייתה בת 12 נהרג בן הדוד של אמה בעת הפגנה אלימה. על-רקע זה קל היה לגייס את עהד לתפקיד הראשי שנועד להציג מציאות מסולפת.
כדי למנוע מישראל נזקים תדמיתיים חובה על שלטונות צה"ל בשטחים לפעול בשתי חזיתות. האחת: לפתח טקטיקה לפעולה נגד עמדות הצילום הממתינות להזדמנות להכות ב"אויב הישראלי". השנייה: להגביל באופן מרבי את יכולת ההיזק של פעילי "בצלם" שכל מטרתם להכפיש את ישראל ולטפח את תדמיתם החיובית של ערביי השטחים המוצגים כ"לוחמי חופש".