בשבוע שעבר התבשרנו בצער רב כי מפעל "סטארפלסט" נשרף ומאות עובדים מצאו עצמם ברגע אחד מחוסרי עבודה. מתוך הסיפור העצוב כתבו ודיברו בתקשורת על "גיבור היום", עובד במפעל אשר בתושיה רבה ותוך סיכון חייו נכנס לבניין בוער והציל מידע קריטי של החברה אשר היה שמור על גבי מדיה דיגיטלית. אסון דוגמת השריפה בסטארפלסט מהווה דוגמה כואבת ומצערת המבהיר לקהילה העיסקית בישראל את הצורך בניהול נכון ומקצועי של תוכנית התאוששות מאסון (DRP) והתייחסות לנושא באופן רציני.
כיום אנו יודעים כי המידע של הארגון הינו גורם קריטי להמשך פעילותו התקינה וסיכון חיי העובד בסטארפלסט כדי להציל את המידע ברגע האסון מעיד באופן ישיר על חשיבות המידע. ארגונים אשר עברו אסונות יכלו לחזור לעבודה במהרה הודות ליכולתם לאחזר את המידע בקלות.
לצערנו, כאשר בוחנים את אירוע השריפה בסטארפלסט אנו מגלים כי הבעיה המשמעותית של המפעל בתחום יכולת אחזור המידע היא שמדיית הגיבוי המכילה את המידע הקריטי לארגון לא אוחסנה כראוי באתר מחוץ למפעל. כך שלמרות שעובד אחד הצליח להציל את המדיה המכילה מידע קריטי של המפעל, אין ערובה לכך שהמידע אכן ניתן לשחזור. מדיה דיגיטלית מאוד רגישה לתנאי הסביבה החיצונית כמו טמפרטורה ולחות, ולצערי ישנו סיכוי רב כי המידע שהוצל נפגע באופן ישיר מתנאי השריפה - עשן, חום ומים, ולא ניתן יהיה לאחזר את המידע. כל זאת כיוון שלסטארפלסט לא היתה תכנית DRP מקצועית הכוללת ניהול אחסון מידע מחוץ לאתר המפעל על פי לו"ז קבוע.
ניהול גיבוי ואחסון מקצועי של קלטות הגיבוי מחוץ לאתר החברה הוא הביטוח המשמעותי ובעל הערך הרב ביותר לחברה אשר יאפשר להתאושש ולחזור לעבודה במינימום זמן במקרה של אסון. במקרה של סטארפלסט, הביטוח העיסקי ייתן מענה כספי אשר יאפשר לאחזר את המבנים והציוד, אך הדבר היחיד שלא ניתן היה לבטח הוא המידע של החברה ויהיה קושי רב לאחזרו. מצב זה היה יכול להימנע על ידי שימוש בשירותי אחסון מדיה דיגיטלית מקצועיים מחוץ לאתר החברה, על בסיס יומי או שבועי.