|   15:07:40
  מיכאל מירו  
עיתונאי אזרחי וחוקר בתחומי חברה וסביבה
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מדף צף לסלון ולמטבח: הוסיפו אחסון דקורטיבי לבית
קבוצת ירדן
הצעה שאי אפשר לסרב לה: כך לתכנן הצעת נישואין מקורית

אתיקה ועסקים

הבעיה הזאת הייתה גם בעידן הקודם ולצערי החברה האנושית לא השכילה לאמץ את כללי האתיקה, אתיקת ברית, שבה אנו מציגים ללקוח את המידע בצורה ברורה ומובנת ובעידן של ריבוי תרבויות ושפות
28/05/2019  |   מיכאל מירו   |   מאמרים   |   תגובות
ברגע האחרון [צילום: אבי דישי/פלאש 90]

נתחיל בסיפור קצר. לאחרונה טסתי עם שתי חברות תעופה בעלות מוניטין. חברת "אוקראינה אייר ליינס" וחברת "ויז אייר". בשם התחרות, מעודדים אותנו להשתמש בשרותי האינטרנט, כי בדרך זו נוכל לחסוך כסף לחברת הטיסה. הלקוחות, בדרך זו מאפשרים לחברה, להשתמש בפחות נותני שרות. חברות התעופה וסוכני התיירות, מתייעלים בדרך זו.

מעבר לשיווק מקוון מאפשר לכל השחקנים, ספקי השירות להפחית עלויות. אכן החברות מציעות מחירים סבירים למדי ואולי אף זולים. אבל כאן מגיע האבל הגדול. הלקוחות, חייבים לקרוא את כל אתר האינטרנט של החברות הללו כדי להימנע מחוסר נעימות בשדה התעופה כשנציג החברה מבקש ממך לשלם על המזוודה שהבאת, מזוודה שאינה תואמת בגודלה בתנאי השירות.

מסתבר שהשיטה מורכבת הרבה יותר, כך למשל כשטסנו לאוקראינה מישראל, הכל עבר חלק, אבל כשחזרנו מלבוב הודיע לנו נציג החברה שאסור לנו להחזיק שקית בד בנוסף למזוודה. כשאמרתי לו שזה מה שהבנתי מנציגי החברה שאיתם שוחחתי בארץ לפני הטיסה, הוא כעס ואמר שבפעם הבאה לא אעז להפר את הכללים של החברה. כשקניתי כרטיס טיסה לוינה בחרתי בדיל של חברת "ויז אייר" ורכשתי כרטיס יקר יותר כדי שאוכל להתאים למודל שלהם מזוודה שיכולה להכיל 10 ק"ג. עלה יותר ושמחתי בחלקי וכשהגעתי לשדה התעופה שאל אותי אחד מפקידי הקבלה האם מותר לי לעלות עם המזוודה. הוא אמר לי "אם שילמת, כן, אתה יכול".

עליתי ועברתי את הבידוק וכשהגעתי לנקודת היציאה הודיעה לי הדיילת שעלי לשלם על העלייה עם המזוודה, כשהראיתי לה את הכרטיס היא הסבירה לי שאכן היא רואה את התשלום אבל הוא עבור אחסון המזוודה בבטן המטוס. היא הוסיפה שכעת בגלל לחץ הזמנים עלי לשלם עוד 130 שקלים כדי להעלות את המזוודה על המטוס. אמרנו לעצמנו הולכים לבלות "עוד כסף פחות כסף, אין מה לעשות". הדיילת נתנה לנו תג מיוחד שנצמיד למזוודה, הצמדנו וחשבנו שזהו, הכל בסדר. חשבנו. כי הדיילת בכניסה למטוס הודיעה לנו, בחביבות. שעלינו להפקיד את המזוודה אצל עובד הנמל, כדי שזה יכניס את המזוודה לבטן המטוס. הסברנו לה שכך אמרו לנו כששילמנו, פעם נוספת, כסף. היא אפשרה לנו בסופו של דיון של כמה דקות להעלות את המזוודה למטוס, אבל הוסיפה שאלה הכללים של החברה שמתפרסמים באתר האינטרנט.

לחיצת עכבר

המשפט האחרון של דיילת "ויז אייר" הוא המשפט החשוב והמכונן. במילים אחרות, אתם משלמים על כרטיסי טיסה זולים בחברות low cost ואתם מסתכנים בכך שלא הבנתם כראוי את ההוראות הכתובות בתקנון החברה יחד עם עשרות אלפי מילים נוספות.

לאחרונה עברתי ברחוב קטן בירושלים וראיתי סוכנות נסיעות קטנה. היום אני יודע שאין בכוונתי לקרוא עוד על הדילים הללו שהם יקרים בסופו של דבר. הרבה יותר ממה שתכננתם. אני מעדיף ללכת לסוכן או לסוכנת נסיעות שייקחו ממני עמלה, אבל לפחות יכולים להנחות אותי, כי הם, להבדיל, קוראים מדי יום ביום את המיילים וההודעות של כל חברות הטיסה בעולם. הם מכירים היטב את התרגילים של חברות התעופה שבשם התחרות פוגעות בשרות.

החברות שעושות את הרווחים שלהן עושות זאת גם על-ידי הורדת עלויות שרות ללקוח. יש כאן רעיון כלכלי, תוכנית עסקית שבה מציעים ללקוחות הפוטנציאליים כרטיסים זולים, הצעה שבתוכה יש אופציות שדרוג כאלה ואחרות. הצרכנים אמורים לאשר בלחיצת עכבר או אצבע את תנאי החברה, שמשתנים מעת לעת, כללים כאלה ואחרים, שגם אם ננסה נתקשה מאוד להבינם ואז נשלם לחברה תוספת על כל שירות שפעם, לפני הטירוף, היה חלק מהשירות.

אגב כך חשוב לציין שנוסעים נוספים בטיסה שלי לוינה ובחזרה, שילמו בנמל התעופה תוספות שפקידי הקרקע הורו להם לשלם.

כמה שיבקשו

המאמר הזה מיועד לכל מי שעדיין מאמין בתחרות פרועה. הכלכלה הרווחת היום היא כלכלה שמתבססת על התפישה האתית הטלאולוגית, המטרה מקדשת את כל האמצעים. עושים הכל כדי להציג בפנינו מחירים זולים שהם מראית עין. אתרי האינטרנט והאפליקציות הם מלכודת דבש צרכנית, אם לא קוראים כל קישור וכל מילה באתר המכירה המקוונת ובאתר חברת התעופה, אנחנו עלולים למצוא את עצמנו משלמים עוד ועוד. למה? כי כשאתם נמצאים סמוך לעליה למטוס, לחופשה, תשלמו כמה שיבקשו כדי להמשיך בתוכנית המקורית.

הכל בשם איל התחרות, איל שאמור לספק את תאבונם הבלתי נגמר של בעלי הון שעושים הכל כדי לשלם פחות ופחות מיסים ולצמצם את השירות הניתן לנוסעים כחלק מכרטיס הטיסה. אגב התופעה הזאת קיימת גם בחברות אחרות, כמו חברות הסלולר ועוד.

לסיכום, המאמר הזה נועד לשקף תופעה שמתפשטת והולכת, ככל שהטכנולוגיה מתפתחת. חברות פונות לשיווק דיגיטלי, תוך מהלך מתוכנן בקפידה, לאחר חישובים אין ספור בתוכניות העסקיות, החברות יודעות במדויק, גם כמה ירוויחו מאתנו הצרכנים שכבר לא מצליחים לשלוט באותיות הקטנות וגם אין להם נציגי שירות זמינים שיסייעו להם. הבעיה הזאת הייתה גם בעידן הקודם ולצערי החברה האנושית לא השכילה לאמץ את כללי האתיקה, אתיקת ברית, שבה אנו מציגים ללקוח את המידע בצורה ברורה ומובנת ובעידן של ריבוי תרבויות ושפות, עליהן להציג את המידע בשפה שאותה דובר הלקוח. הדרישה הזאת היא דרישה לכינון כללי אתיקה בין חברות עסקיות ללקוחות.

מובן שמבחינת החברות הן פועלות על-פי חוק, קובעים כללים שנכתבים בלשון משפטית מדויקת, כללים שמתפרסמים גם באתר האינטרנט של החברה. עובדי החברה ומי מטעמם מקפידים לשמור על הכללים, בכל פעם שהם מזהים לקוח שלא עומד בכללים, הם גובים ממנו תשלום בתעריף שנקבע אף הוא באתר. זהו תהליך חוקי, שקשה לתקוף אותו בבית משפט. תהליך חוקי, אך אינו ראוי, נשען על דפוס אתיקה ש"המטרה מקדשת את האמצעים". לקוח שלא הבין את הכללים, או לא ידע עליהם, חייב לשלם על כך תוספת מחיר, אין לא ברירה כי הוא כבר בפתח המטוס. במקרה זה הלקוח שבוי בידי החברה כי אין באפשרותו לבטל את העסקה אם יש אי-הבנה מצד הלקוח לגבי פרטיה.

תאריך:  28/05/2019   |   עודכן:  28/05/2019
ד"ר מיכאל מירו
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
החרבת בתי תושבים ערבים, שגרו בירושלים 800 שנה, אינה מתיישבת עם הכותרת של התערוכה. אין כל קשר בין צמד המילים "סטטוס-קוו" ובין החלטה לא מוסרית להחריב שכונה בירושלים, שכונה ששמונה מאות שנים חיה ונשמה אוויר הרים צלול כיין.
28/05/2019  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
כידוע, חוק-היסוד "ישראל - מדינת הלאום של העם היהודי" פגש מתחילת ברייתו, ובמיוחד לאחר אישורו בכנסת, במסע של פסילה והתנגדות: בתקשורת המשודרת, בנאומים פוליטיים ובהפגנות מאורגנות ברשות הרבים. בלטו במיוחד הפגנות המוניות, שבמרכז אחת מהן היו ערבים ובמרכזה של אחרת - דרוזים. חלק לא מבוטל מן ההתנגדות לחוק בא גם מגורמים שמחוץ למדינה ובראשם כמובן מדינות וארגונים ערביים.
28/05/2019  |  אשר שלאין  |   מאמרים
התכנסנו בביתו של פול והפעם היו רק מעטים: חמישה אנשים. מבוגרים כולם. והנושא שהטריד את אבנר הוא ההסכמה בין המדינה והאזרח. הוא יודע, כמונו, שהסכמה כזאת לא כתובה בשום מסמך ושום חוק יסוד לא עונה על כל הדרישות של המדינה מאזרחיה, ומאידך-גיסא, הדרישות (והאמונות) של האזרח מה מגיע לו מן המדינה. אבנר טען, שיש הסכמה בשתיקה. הסכמה לא כתובה, שלמדינה יש דרישות.
28/05/2019  |  יאיר דקל  |   מאמרים
ראש ממשלת בריטניה, תרזה מיי, הודיעה בסוף השבוע שעבר (24.5.19) על התפטרותה. עם התפטרותה של מיי מתחילה התמודדות בתוך המפלגה השמרנית על ההנהגה, התמודדות שהמנצח בה יהפוך גם לראש הממשלה.
27/05/2019  |  אזאד זנגאנה  |   מאמרים
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי והפעם - בחטף, מי השליכו ממרפסת ביתו, יוקרה מתדרדרת ואלפי שריפות
27/05/2019  |  אביתר בן-צדף  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי שהם. לא מונה מחליף מאז פרישתו [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
איציק וולף
הנהלת בתי המשפט טוענת כי הצעת החוק המבקשת להעביר את מינוי נציב התלונות על השופטים מהוועדה לבחירת שופטים אל הכנסת מעוררת חשש לפגיעה משטרית עמוקה    "עלולה להוביל למינוי אדם שאינו כשי...
דרור אידר
דרור אידר
לנוכח קולות הייאוש הנשמעים בקרבנו, כדאי לחזור על הראשונות ולהבין על מה אנו נלחמים ומה שורש עמידתנו מול העולם    ומילה על אירופה וגם על עמלק בישראל של היום (לא ייאמן)    לעזרתנו באה פ...
איתמר לוין
איתמר לוין
מחשבות על-רקע זירת המרד באושוויץ והפסטיבל היהודי בקרקוב    וגם: חלוקת הזמן של נתניהו, האם ישראל תהפוך לבת-דמותה של רוסיה והשלכות מכתבי האזהרה של ועדת גרוניס
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il