|   15:07:40
  צ'לו רוזנברג  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
הצעה שאי אפשר לסרב לה: כך לתכנן הצעת נישואין מקורית
כתיבת המומחים
שירותי אחסנה: זה הזמן לפנות מקום בבית למה שחשוב באמת

המועצה לביטחון לאומי לאן?

מדוע כינונה של המועצה לביטחון לאומי, לאחר חבלי לידה רבים וקשים, אינה פועלת כפי שיועד לה לפעול, ובתור שכזו היא לא זכתה למעמד הראוי לה בישראל, דוגמת המועצה לביטחון לאומי בארה"ב?
07/02/2007  |   צ'לו רוזנברג   |   מאמרים   |   תגובות
פרופ' יחזקאל דרור: "אני נוטה להשערה שיש צורך, איך לומר בעדינות, במהפכה תפיסתית, הכרוכה בהרס יוצר כואב מאוד"

קיומה של המועצה לביטחון לאומי בישראל איננו מוסדר על-פי החוק, כפי שמוסדרת המועצה לביטחון לאומי הקיימת בארה"ב או מוסדות דומים במדינות אחרות. הנחת היסוד הבסיסית של מאמר זה היא שאין בישראל מטה מאוחד העוסק בביטחון לאומי, לא לפי ההגדרה המצומצמת של היבט צבאי, ולא בהיבט הרחב של המילה. דהיינו, ראיית הביטחון הלאומי כמקשה אחת, הכוללת בתוכה היבטים צבאיים, כלכליים, מדיניים ופוליטיים.

לאחר שנים רבות של דיונים רבים ושל ניסיונות בוסר לכונן מטה מאוחד שיעסוק בביטחון לאומי, כוננה המועצה לביטחון לאומי, כתוצאה מהחלטת הממשלה וללא כל מעמד חוקי. אולי כמס-שפתיים של הקברניטים לאחר אירועים ביטחוניים קשים אשר הוכיחו למעלה מכל ספק, שהעדר עבודה מסודרת וממוסדת בכל הקשור לביטחון לאומי ותכנון אסטרטגי, יכול לגרום לתוצאות קשות ביותר. אי-לכך נשאלת השאלה המרכזית: מדוע כינונה של המועצה לביטחון לאומי, לאחר חבלי לידה רבים וקשים, אינה פועלת כפי שיועד לה לפעול, ובתור שכזו היא לא זכתה למעמד הראוי לה בישראל, דוגמת המועצה לביטחון לאומי בארה"ב?

שאלה נוספת שצריכה להישאל בהקשר זה היא מדוע, בהעדר כל מערכת ממוסדת ומסודרת העוסקת בתכנון אסטרטגי בישראל, בהעדר מצב שבו אין תכנון שהוא פרי ראייה מערכתית כוללת של מה שמכונה ביטחון לאומי, דווקא במצב זה, אין למועצה לביטחון לאומי בישראל כל מעמד מחייב? במצב הנתון הזה, הרי שהגורם המרכזי המהווה משקל סגולי כמעט מוחלט בנושא ביטחון לאומי הוא הצבא, על זרועותיו העוסקות בנושאים אלה. ישנם אומנם מוסדות נוספים העוסקים בהיבטים ביטחוניים, אך משקלם קטן למדי.

כיום, המועצה לביטחון לאומי מרוקנת כל תוקף וחיוניות מעמדית

למועצה לביטחון לאומי בישראל יועד תחילה תפקיד של ריכוז עבודת המטה בקביעת עקרונות הביטחון הלאומי ותכנונו, לטווח קצר או לטווח הארוך. כיום, המועצה לביטחון לאומי מרוקנת כל תוקף וחיוניות מעמדית. גורמי השלטון וגורמי הצבא הצליחו לרוקן את המועצה מכל מעמד משפטי מחייב, וממילא מכל השפעה על הקברניטים. אי-לכך, נשאלת השאלה האם מדובר בסיבות עמוקות ומוצדקות לכך שהמועצה לביטחון לאומי בישראל כה בלתי מחייבת או שמא היה ברור מלכתחילה שסיכויי המועצה לביטחון לאומי בישראל להשפיע קטנים ביותר, לאור מאבקי הכוח והיוקרה בין גורמי הביטחון השונים ובמיוחד, לאור יחסי הגומלין ביון הצבא לדרג הפוליטי, וכן חששם של המנהיגים לשמוט את הבלבדיות של קביעת הפרמטרים הביטחוניים הכוללים של הביטחון הלאומי. לפיכך, יש צורך ברביזיה משמעותית בכל התפיסות המקובלות.

דברי הפרופ' יחזקאל דרור בכנס הרצליה לביטחון לאומי יכולים להמחיש את הצורך הזה: "אני נוטה להשערה שיש צורך, איך לומר בעדינות, במהפכה תפיסתית, הכרוכה בהרס יוצר כואב מאוד". בהנחה שדברי פרופ' דרור לא מופרכים מיסודם, הרי שהמסקנה שמצבנו בתחום זה חמור למדי. לישראל אין תורה אסטרטגית ברורה ועניינית והממשלה, שהיא הרשות המבצעת שאמורה להנחיל את העקרות לפיהם חייבים לפעול כל הגופים הביטחוניים, חסרה ראייה אסטרטגית רבתי, כהגדרתו של פרופ' יחזקאל דרור.

ממשיך פרופ' דרור וטוען שהעוסקים במלאכת הביטחון הלאומי דנים בשאלות מכשירניות מעיקות, ללא תשתית של מחשבה מעמיקה. העמדות הביטחוניות נקבעות לפי תפיסות ישנות ומיושנות, קפואות, ללא כל מלאכת מחשבת לקידום רעיונות חדשניים, התואמים את הנסיבות המשתנות . ממשלות ישראל וגורמי הביטחון השונים מקבלים החלטות הרות גורל בעתות לחץ וללא ניתוח מעמיק תוך שיקולים קצרי מועד וראייה צרה. חסרה עבודה מעמיקה העוסקת בקביעת יעדים ברורים בביטחון, בגיבוש תורת ביטחון לאומי, תוך תהליך קבלת החלטות ממוסד וברור, בו נוטלים חלק טובי המומחים הנמצאים פוטנציאלית בהישג יד.

בהנחה שדברי פרופ' דרור לא מופרכים מיסודם, הרי שהמסקנה שמצבנו בתחום זה חמור למדי. לישראל אין תורה אסטרטגית ברורה ועניינית והממשלה, שהיא הרשות המבצעת שאמורה להנחיל את העקרות לפיהם חייבים לפעול כל הגופים הביטחוניים, חסרה ראייה אסטרטגית רבתי, כהגדרתו של פרופ' יחזקאל דרור. ממשיך פרופ' דרור וטוען שהעוסקים במלאכת הביטחון הלאומי דנים בשאלות מכשירניות מעיקות, ללא תשתית של מחשבה מעמיקה. העמדות הביטחוניות נקבעות לפי תפיסות ישנות ומיושנות, קפואות, ללא כל מלאכת מחשבת לקידום רעיונות חדשניים, התואמים את הנסיבות המשתנות. ממשלות ישראל וגורמי הביטחון השונים מקבלים החלטות הרות גורל בעתות לחץ וללא ניתוח מעמיק תוך שיקולים קצרי מועד וראייה צרה. חסרה עבודה מעמיקה העוסקת בקביעת יעדים ברורים בביטחון, בגיבוש תורת ביטחון לאומי, תוך תהליך קבלת החלטות ממוסד וברור, בו נוטלים חלק טובי המומחים הנמצאים פוטנציאלית, בהישג יד .

המבנה השלטוני והתרבות הפוליטית מקשים על עבודה בתחום הביטחון הלאומי

הביטחון הלאומי חיוני לקיומה של כל מדינה, ודאי של ישראל. דווקא בהקשר זה, ניתן היה לשער שישראל במצבה המיוחד ניחנה בתהליכי קבלת החלטות מאוד מסודרים, תוך שיתופם של טובי המוחות. אך אנשים בכירים של מערכת הביטחון, אנשים שהיו עדים לעבודה הממשית של קבלת החלטות, מעידים שהדברים שונים במהותם וההפך הוא הנכון.

המבנה השלטוני והתרבות הפוליטית בישראל מקשים מאוד על עבודה רצינית ומעמיקה בתחום של ביטחון לאומי. חלוקת משרדים ממשלתיים לפי מפתח פוליטי, סייעתי ומפלגתי, העדר שיתוף פעולה וראייה לאומית וממלכתית כאחת, פזילה של הקברניטים אל עבר התועלת הפוליטית המיידית, כל אלה הופכים את המלאכה של ביטחון לאומי לבעייתית למדי, לעיתים אפילו מסוכנת.

בהעדר יכולת ממשית של השרים ושל הקברניטים האחרים לרדת לעומקן של ההערכות המובאות בפניהם, כתוצאה מתהליך קבלת החלטות קלוקל, הרי שכל המלאכה הזו נראית כחובבנית, למרות שמדובר בנושאים החיוניים ביותר למדינת ישראל. המצב הזה מוכר היטב לכל אלה העוסקים בביטחון לאומי, בין אם במישרין ובין אם בעקיפין, בין אם מדובר בקברניטים ובאנשי מקצוע המעורבים ישירות בעשייה או באנשי אקדמיה המתייחסים לנושא מתוך נקודת מבט אינטלקטואלית. ובכל זאת אין שינויים של ממש בתחום זה.

לבסוף, ראוי להתייחס ברצינות גמורה לדברי מבקר המדינה בסיום הדוח האחרון שלו לגבי המועצה לביטחון לאומי:

"לעבודת מטה מקצועית כוללת וארוכת טווח עבור ראש הממשלה והממשלה קיימת חשיבות רבה, במיוחד כשמדובר בתחום הביטחון הלאומי. ראשי ממשלות ישראל לדורותיהם העדיפו בדרך כלל את קיומו של פורום אינטימי משלהם לקבלת החלטות על פני קיומו של גוף מיוחד, שיהיה אחראי להכנתה של עבודת מטה מסודרת לצורך קבלתן של ההחלטות. ועדות ציבוריות רבות, מומחים רבים ובעלי תפקידים בכירים לשעבר ציינו לאורך השנים פעמים רבות את חסרונו של תהליך חשוב זה של עבודת מטה כאבן דרך בתהליכי קבלת ההחלטות - דווקא בנושאי הביטחון הלאומי - שהם מן המעלה הראשונה בחשיבותן. כמו כן, מן הדברים עולה חיוניות לקיומו של גוף בעל עוצמה וחשיבות בתחומי התכנון בנושאי הביטחון הלאומי, כמשקל נגד לעוצמתם הטבעית של מערכת הביטחון והגופים הביטחוניים בנושאים אלה".

הכותב הוא היסטוריון ומתמחה בביטחון לאומי.
תאריך:  07/02/2007   |   עודכן:  07/02/2007
ד"ר צ'לו רוזנברג
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
המשא-ומתן של ועדת הכלכלה של הכנסת עם הבנקים מתנהל משל היו הבנקים הריבון של המדינה ואילו ועדת הכלכלה היא נציגי ועד העובדים של הבנק. חברי הכנסת צריכים להפנים שהם, כנציגי העם, הם הריבון. תחושת העליונות של הבנקים נסמכת על יכולתם לקבל החלטות חד-צדדית תכופות להעלאת העמלות, מבלי לקבל הסכמת הצרכנים. הצרכן, בעיני הבנק, הוא נתין שלהם והבנקים יכולים להיכנס לחשבונות, מבלי לקבל את הסכמתו, ולקחת ממנו כמה שיחפצו.
07/02/2007  |  שלמה טל  |   מאמרים
היה וארה"ב תארגן סנקציות כלכליות משמעותיות ואפקטיביות נגד אירן או אם יחליט ממשל בוש לפעול צבאית ולפגוע במתקני הגרעין האירניים, סביר להניח שאירן תגיב בנשק הנפט העומד לרשותה, משמע, הפסקת ייצוא הנפט שלה ומאמץ לשבש את תנועת הנפט במיצרי הורמוז, אשר דרכם עוברים כ-40% מכלל ייצוא הנפט העולמי. תוצאה אפשרית של מימוש איום אירני זה היא שמחיר הנפט יגיע ל-200 דולר לחבית וכלכלות המערב ויפן תתמוטטנה.
07/02/2007  |  פרופ' ארנון גוטפלד  |   מאמרים
אם עד עכשיו ידענו ששמן דגים חשוב ללב, באחרונה מתברר שיש לו חשיבות עצומה גם לתפקוד המוח. יותר ויותר מחקרים מראים שחוסר בסוג מסוים של חומצת השומן אומגה 3 עלול לגרום מחלות כמו דיכאון, אלצהיימר ואפילפסיה, ולהתבטא כבר בילדות בהפרעות התנהגות קשות כמו אלימות והיפראקטיביות (יפה שיר-רז, ידיעות אחרונות 29.06.2003).
07/02/2007  |  לירון יונג  |   מאמרים
תמונה 1: פורטה דה-מארמי
07/02/2007  |  ראובן לייב  |   מאמרים
לא נעים להודות שטעינו, אך עוד פחות נעים להודות שאנו לא מספיק ישרים ואמיצים להודות על הטעויות שלנו. קראתי את פסק הדין שוב ושוב. חיפשתי בו ובכל סביבתו איך לקשור את הביניש הזו לקונספירציה. הנחתי אותו בצד וקראתי אותו שוב בראש רענן לאחר כמה ימים שוב ושוב.
07/02/2007  |  אריק באך  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפי לאופרט
רפי לאופרט
אסון ה-7.10.23 (השבת השחורה של שמחת תורה תשפ"ד) הוא השני מסוגו ובממדיו בהיסטוריה של ישראל, ופקד אותנו 50 שנה אחרי אסון יום הכיפורים (1973). הדמיון בין המקרים מדהים ומכאן הצורך ללמו...
איתמר לוין
איתמר לוין
תשע הערות בעקבות פסק דינו של בג"ץ: שני נתונים בהם טמון הסיפור כולו, התגובה השקרית של החרדים, כמה באמת יתגייסו בשנים הקרובות, וכיצד הליכוד סותר את עצמו רק כדי לשרת את הישרדותו של נת...
1,000 שקל אגרה על כל פועל למינימום 350 פועלים [צילום: שימוש לפי סעיף 27א]
איציק וולף
מדינת ישראל חייבה תאגידי בניין לשלם אגרה של 350,000 שקל עבור 350 עובדים זרים, אך לא הצליחה להביא את הכמות המובטחת    רבים מהפועלים שהגיעו מהודו ומסרי לנקה לא היו פועלי בניין בהכשרתם...
אפרים הלפרין
אפרים הלפרין
הממשל האמריקני מבטיח לצחי הנגבי שלא ימנע תחמושת אם מדינת ישראל תזדקק לה למלחמה בצפון    הממשל האמריקני מאלץ אותנו להמתין עד אשר החיזבאללה יפתיע אותנו ומונע מאתנו יציאה למתקפת פתע מק...
יוסף גערליצקי
יוסף גערליצקי
כאשר הקב"ה מצווה אותנו לקיים מצוות, בוודאי שהוא נותן לנו את הכוח לקיימם אולם עלינו ללמוד כיצד ניתן לבצע זאת בדרך הטבע ולא לסמוך על כך שזה ייעשה בדרך נס
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il