|   15:07:40
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
נפגעי פעולת איבה בישראל - כל המידע
כתיבת המומחים
ברלין בלוז - המלצה לבינג'

הפרוטוקולים של זקני ציון

אולמרט ופרץ לא לכלכו אחד על השני משיקולים פוליטיים, אבל לאו דווקא כדי להגן על מינוי פרץ לתפקיד שר הביטחון שניהם פשוט יודעים שמטבע הדברים העדויות יודלפו, גם בלי בג"צ פרס, שלא עוסק בנושא הנשיאות, פנה לאלי גבאי שיתמוך, ובכך ניסה לנצל את מאבקי הכוח במפד"ל לטובתו וגם: יהדות התורה מתפצלת. שוב אגם הברבורים
10/05/2007  |     |   מאמרים   |   תגובות
"הבכירים"

   רשימות קודמות
  שלושה ימים במאי
  ידידי אולמרט: הוא יפרוש מהפוליטיקה
  פולין כמשל
  מופלטה בגרונו של בג"צ
  בין רמון להירשזון

עם פרסום העדויות של אולמרט, פרץ וחלוץ, הוכו כמה גורמים במערכת הפוליטית בתדהמה. ההפתעה באה לא בשל הטחת האשמות בין שני הפוליטיקאים על הגנרל. גם לא מהסתירות הפנימיות שנרשמו בעדותם של פרץ וחלוץ. ההלם נבע מהפרגון ההדדי בין אולמרט לפרץ.

כמו שלפני המלחמה, הייתה מערכת הביטחון שרויה בקונספציה הקשורה לגבול הצפון, כך הייתה המערכת הפוליטית שבויה בקונספציה בנושא היחסים שבין שני האישים. שרים בכירים דיברו על הזלזול שרוחש אולמרט כלפי פרץ, ועל הפתטיות של פרץ כהוא ניצב חסר אונים מול ראש הממשלה מצד אחד ואלופי המטכ"ל מהצד השני, החובטים בו בלי הרף. יועצים דיברו על נתק, על ישיבות עידכון ביטחוניות הנערכות באווירה של סלידה ובקורקטיות יבשה. באופוזיציה דיברו על סכנה לבטחון המדינה, בכך שראש הממשלה לא מדבר עם שר הביטחון שלו. ובכך שראש הממשלה מדבר ישירות עם הרמטכ"ל ולא מכניס את שר הביטחון ללופ מקבלי ההחלטות. והנה באות העדויות, והכל מתהפך. התיאוריות כולן, קורסות לתוך עצמן.

אי אפשר שלא להתרשם מהערכה ההדדית ששפעה מראש הממשלה כלפי פרץ ולהיפך. אולמרט שיבח את פרץ על תפקודו. אמר להם שהוא היה עושה בדיוק אותו דבר. הוא סיפר להם על הנער משדרות שגדל להיות מנהיג ההסתדרות ולאחר מכן גבר גם על ענקים כמו פרס וברק, והפך להיות מנהיג מפלגת העבודה ומועמדה לראשות הממשלה. גם כשהתייחס לתקופת המלחמה, שפך אולמרט קיטונות של מחמאות על ראשו של פרץ. מרוב שהחמיא לו, אפילו הרגיש צורך להסביר את העניין לחברי הוועדה, ובנימה אפולוגטית אמר כי הוא לא מנסה לקדם אף אחד וכי הוא יודע שהדברים נאמרים לאוזניהם של חברי הוועדה ולהם בלבד. בג"צ כידוע, חשב לבסוף אחרת.

גם פרץ החמיא לאולמרט בעדותו. למרבה ההפתעה, לא מצאו לנכון השניים לחלץ את עצמם על-ידי הטלת האשמה על השני. כאילו תיאמו זאת ביניהם, האשימו שניהם את חלוץ. הצבא אכזב אפילו את עצמו, אמר אולמרט לחברי הוועדה. גם פרץ לא חסך דברי ביקורת על הרמטכ"ל, שלא ספר אותו כשהחליט להתפטר והודיע על כך ישירות לראש הממשלה.

יש מועמדים לנשיאות

קולט אביטל ורובי ריבלין הגישו השבוע את חתימותיהם ליו"ר הכנסת לקראת הבחירות לנשיאות. שמעון פרס, שלא עוסק בעניין, נפגש לפני כמה ימים עם ח"כ אלי גבאי מהמפד"ל כדי לבחון את האפשרות שיביע בו תמיכה. נכון שגבאי הוא מהמפד"ל, ומבחינה אידיאולוגית הוא קרוב יותר לרובי ריבלין או לרב לאו. אולם פרס כנראה עשה שיעורי בית. הוא יודע שבמפד"ל מנהל גבאי מאבקי עולם עם יו"ר המפלגה זבולון אורלב. אולי אם אורלב יביע תמיכה בריבלין או ברב לאו, ישתכנע גבאי לעשות הפוך. גבאי, שהגיע על-פי הזמנתו של פרס ללשכת המשנה לראש הממשלה, אמר כמה דברים לא מחייבים ומיהר לעזוב את המקום. מילא להסתבך עם אורלב, זה דבר אחד, אבל להסתבך עם מצביעי המפד"ל, זה כבר סיפור אחר לגמרי.

לקראת ההתמודדות במפלגת העבודה, מנסים אנשיו של אולמרט לחזק את בקואליציה במקרה של פרישה וכבר הם נמצאים בעיצומם של מגעים מתקדמים עם שניים מחברי יהדות התורה. שני הח"כים גפני ורביץ, הלכו כבר לשאול את הרב אלישיב מה דעתו בנושא. לאחר שנתן להם אור ירוק, הערה היא כי מייד עם פרישת העבודה, אם אכן תפרוש, יכנסו שניהם לקואליציה. אם אולמרט היה מנהל את המו"מ הקואליציוני עם יהדות התורה כמו שצריך, ולא בזלזול כפי שנהג עד כה, היה זוכה לכניסתם של שישה ח"כים לקואליציה. עכשיו, אחרי שהכעיס את ליצמן וגירש אותו מוועדת הכספים, איבד את הסיכוי האחרון שזה יקרה. הקואליציה של אולמרט, במקרה של פרישת העבודה, תמנה 61 ח"כים בלבד. איך אומרים, על הקשקש. מורד אחד, והכל מתפרק.

מדוע פרגנו?

מדוע אם כן פרגנו שני האישים זה לזה בעודם ניצבים מול התליין? אפשר לומר שאולמרט החמיא לפרץ, מאחר שרצה להגן על עצמו ועל החלטתו למנות אותו לשר הביטחון. אם כי הסבר זה לא יהיה מניח את הדעת. אולמרט לא המציא את דרכי הפעולה של המערכת הפוליטית בישראל. ממתי שרים הם אנשי מקצוע? מאז קום המדינה, מינוי שרים היה חלק מהמשחק הפוליטי ומבחינה זו גם מוגבל לחוקים שכרוכים בכך. אם 472,366 איש בישראל רצו לראות את פרץ ראש הממשלה, למה שאולמרט ימנע ממנו כל תפקיד אחר בממשלה. אולמרט אמר לחברי הוועדה משפט נכון בעדותו בפניה: אם פרץ לא היה שר ביטחון, לא הייתה קואליציה. אומנם הייתה אפשרות תיאורטית שפרץ היה מתמנה לתפקיד שר האוצר, על כך אולמרט יכול היה לטעון בקלות: ומי אמר שאז לא היה מגיע אסון כלכלי, חמור מאסון המלחמה.

לגרסה שטוענת כי אולמרט תמך בפרץ בוועדה על-מנת לחלץ את עצמו מהמינוי השערורייתי של פרץ לשר ביטחון, ישנה בעיה נוספת. היא לא מסבירה מדוע פרץ תמך באולמרט גם הוא בוועדה. הוא אפילו לא אמר לחברי הוועדה או רמז להם, שהיה מעדיף להתמנות לשר האוצר במקום שר הביטחון. הוא לא ניסה להטיל את האשמה על ראש הממשלה, בכך שלא הציב לו ברירה אלא ליטול את תפקיד שר הביטחון. על-פי גרסתו של פרץ כפי שהשתקפה בעדותו בוועדה, תפקיד שר הביטחון היה תפור עליו מלכתחילה. לא מאילוץ. הוא רצה בו, ולדעתו, הוא אפילו היה מאוד מוצלח בו.

ראש הממשלה ושר הביטחון נזהרו זה בכבודו של זה מסיבה אחרת. כפי הנראה הערכה הדדית היא לא הסיבה, וכי כן ניסו שני האישים לחלץ כל אחד את עצמו מבחינה פוליטית בכך שגוננו על השני.

כשהוקמה וועדת וינוגרד, היה זה חצי שנה בלבד מיום כינונה של הממשלה. אף אחד לא חשב אז על בחירות. גם לא על פריימריז. הדברים האלה היו רחוקים. שני האישים חשבו כי יש להם עוד הרבה מאוד זמן להיות יחד באותה ממשלה ובאותה קואליציה. גם אולמרט וגם פרץ יידעו, שהציבור לא יסבול ניסיון הכפשה מצד ראש הממשלה כלפי שר הביטחון, או עוד יותר גרוע אם שר הביטחון יהיה זה שילכלך על ראש הממשלה. למרות ששני האישים, אולמרט ופרץ, הינם חסרי ניסיון ביטחוני, את המערכת הפוליטית הם דווקא מכירים מצוין. בישראל, הם יודעים, אין סודות. בסוף הכל נודע. אפילו סודות הגרעין, למרות שאף אחד לא חשב שיצאו מפיו של ראש הממשלה עצמו. בסוף תמיד מישהו פולט. או מדליף. או בדיעבד, בג"צ דורש. הכלל לכל פוליטיקאי מתחיל הוא: תלכלך על מישהו רק אם זה משרת את האינטרס שלך שיידעו שלכלכת עליו. אם לא, תסתום. בסוף זה ייצא.

פרס שוב במרוץ

שוב מוצא את עצמו שמעון פרס משתתף במרוץ שאפילו לא נרשם אליו. פרס אף פעם לא מבקש להשתתף בבחירות. הם תמיד נכפים עליו, על המסכן. נשיאות המדינה? מי ביקש את זה בכלל. אני לא עוסק בזה. לא אמרתי לאף אחד שאני מתכוון להתמודד וכולי. ראשות הממשלה? מה פתאום. אני?!. אני לא עוסק בזה.

עוסק גם עוסק. בשניהם. ברגע שיבין פרס כי יש לו סיכוי להיות ראש ממשלה, ינטוש מייד את חלום הנשיאות. יש פנטזיות יותר גדולות. אבל יש בעיה אחת. בשביל שפרס יהיה ראש ממשלה, אולמרט צריך לצאת מהמשחק. לא על-ידי התפטרות. זה לא עוזר לפרס. לצאת מהמשחק הכוונה, באופן דומה לזה שעשה שרון. חס וחלילה.

אם היה פרס קורא את החוק, היה לומד שסיכוייו להגיע לראשות הממשלה, קלושים. בניגוד למה שרבים סבורים, אם אולמרט מתפטר, פרס לא הופך לראש הממשלה. גם לא ציפי לבני. על-פי החוק, כשראש הממשלה מתפטר, רואים זאת כאילו התפטרה כל הממשלה כולה, הממשלה הופכת לממשלת מעבר, עד שנשיא המדינה מטיל על אחד מחברי הכנסת את משימת הרכבת הקואליציה. ומה קורה עד שמצליח אחד מחברי הכנסת להרכיב קואליציה? פשוט, ראש הממשלה שהתפטר נישאר בתפקידו עד שיוחלף. כל עוד לא נבצר ממנו פיזית לכהן כראש ממשלה, הוא חייב להישאר בכיסאו. כך היה כשנתניהו פיזר את הכנסת. וכשברק התפטר. וכך היה אפילו אצל שרון. אולמרט כממלא-מקום הפך לראש הממשלה רק אחרי השבץ, לא אחרי ששרון התפטר.

אם אולמרט יחליט ללכת הביתה, קובע תקנון קדימה כי מתקיימים פריימריז לראשות המפלגה. אם פרס רוצה להיות ראש ממשלה, הוא חייב לצלוח את הפריימריז. אין קיצורי דרך. על זה, כפי הנראה, הוא כבר יעדיף לוותר. למרות שאי אפשר אף פעם באמת לדעת כשמדובר בפרס.

תאריך:  10/05/2007   |   עודכן:  11/05/2007
מתי טוכפלד
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הפרוטוקולים של זקני ציון
תגובות  [ 6 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
עץ
11/05/07 00:30
2
s
11/05/07 01:55
3
עדויות נוספות
11/05/07 04:02
4
דודי 25
11/05/07 10:49
5
מולן השכר(ההולם)
11/05/07 16:20
6
הניה
11/05/07 16:23
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ושוב חוזר הניגון. ישראל והרשות הפלשתינית מקיימות מגעים לתיאום ושיתוף פעולה ביטחוני. סוגיות אלה ניצבו במוקד הפגישה האחרונה בין ראש הממשלה אהוד אולמרט ליו"ר הרש"פ (15 באפריל 2007), אבו מאזן ובפגישת גורמים ישראלים ופלשתינים בסוף השבוע ביריחו. בפגישת אולמרט ואבו-מאזן הציגו הפלשתינים תוכנית ביטחונית על פיה יפרסמו כוחות של משמר הנשיאות הפלשתיני לאורך ציר פילדלפי כדי למנוע את הברחות אמצעי לחימה, וכן התחייבו להכין תוכנית להפסקת שיגור רקטות הקסאם לעבר ישובים ישראלים.
10/05/2007  |  יהונתן דחוח-הלוי  |   מאמרים
בסיפור היהודי ערבי ישנם שני חלומות. החלום היהודי מפתח רעיונות נשגבים של פיתוח אזורי משותף, הפרחת השממה, השכלה גבוהה ברמה עולמית, תיירות אל הארץ היפה והמעניינת והמגוונת ביותר בעולם. בחלום היהודי משתפים האחים יצחק וישמעאל פעולה, נותנים כבוד אהבה והערכה זה לזה, מוקירים את אברהם אבינו במשותף, ומציגים לעולם את האור היוצא מציון, העיר האהובה כנדגלות.
10/05/2007  |  ד"ר יובל ברנדשטטר  |   מאמרים
בשנים האחרונות הולכים ומתרבים מקרים בהם - ע"פ הטענה - אישה מותקפת ע"י בן-זוגה; לאחרונה פורסם אף חשד לפיו שופט "רחמן" התערב - שלא כדין - לטובת אישה, אגב הרעדת אמות הסיפים תוך ביצוע עבירה פלילית, מהחמורות שבספר החוקים, בהיותה עבירה החותרת תחת אושיות הרשות השופטת: שיבוש מהלכי משפט.
10/05/2007  |  יורם יהודה  |   מאמרים
לפני שאנחנו מנתחים את שובו של התחמן אהוד ברק, צריך לחזור 8 שנים אחורה, לימים בהם "אהוד לא המריא". כאז כן עתה: מול נתניהו, כל צפרדע נסיך. התקשורת שראתה בהפלת ביבי משימה לאומית, נתנה שירותי יחצנות לפירומן מהליכוד - איציק מרדכי- ואחרי ששרף את הבית, שמע אותם מלחשים מאחורי גבו: הכורדי עשה את שלו, שלנו- הכורדי יכול ללכת...
10/05/2007  |  נרי אבנרי  |   מאמרים
13.9.2006, חודשיים מתחילת מלחמת לבנון השנייה, כחודש מסיומה המביש של אותה מלחמה, כאשר ברור היה כי מרבית הבטיה של המלחמה היו חרבון אחד גדול, כי מטרות המלחמה היו מטרות דמה, כי הליך קבלת ההחלטות בממשלה היה חסר אחריות, וכאשר ודאי היה ברור מי אחראי לפחות מיניסטריאלית לכל אלה, פנתה התנועה לאיכות השלטון למ"מ שר המשפטים דאז, מר מאיר שטרית בדרישה להקמתה של ועדת חקירה ממלכתית.
10/05/2007  |  אפרי הלפרין  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יצחק בריק
יצחק בריק
נתניהו יודע היטב שמה שקורה בימים אלה בזירה הדרומית ובזירה הצפונית עלול להביא לקריסת המדינה    נתניהו איש חכם והוא קורא את המפה היטב    הוא מכיר היטב את המצב העגום ואת האמת לאשורה    י...
גיל לימון. עדיין פקיד [צילום: גדעון שרון]
מיכאל דבורין
מי הסמיך את מר לימון לעשות לימונדה מתפקידו ולציין את הרפורמה של הממשלה בצורה נגטיבית?
יורם אטינגר
יורם אטינגר
מפער של 6 לידות לטובת הפריון הערבי בשנות ה-60' לשוויון של 3.11 לידות לאישה ב-2015, ומאז שיעור הפריון היהודי גבוה מהערבי
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il