|   15:07:40
  יוסי דר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

חוק שבע השנים המיותר

קלושים מאוד הסיכויים, שעל-פי החוק החדש, נשיא בית המשפט העליון ישוב, בתום שבע שנות נשיאותו, להיות שופט מן השורה. הוא יעדיף ללכת הביתה - גם אם טרם מלאו לו שבעים - ובלבד שלא לחזור ולהיות שופט כשאר השופטים
20/08/2007  |   יוסי דר   |   מאמרים   |   תגובות

החוק שהתקבל לאחרונה המגביל את תקופת נשיאותם של נשיאי בתי המשפט לתקופה אחת של לא יותר משבע שנים ("חוק הקדנציות"), הינו חוק מיותר ומזיק - ככל שהוא נוגע לנשיא בית המשפט העליון.

שכן, אם ניתן להסביר את החלת החוק על נשיאי הערכאות הנמוכות ברצון לחזק את אי תלותם בנשיא בית המשפט העליון - הרי שקשה להסביר זאת באופן דומה כלפי נשיא בית המשפט העליון עצמו.

במילים אחרות, הגבלת כהונתו של נשיא בית המשפט העליון לשבע שנים - אין לה דבר וחצי דבר עם עצמאותו או תלותו כלפי מאן דהוא.

קשה גם לראות כיצד קיצור לא משמעותי של תקופת נשיאותו של נשיא בית המשפט העליון, נניח בשנתיים או שלוש, והעמדתה של תקופת הנשיאות על שבע שנים תמימות - כיצד קיצור שכזה מצמצם במשהו בכוחו של הנשיא.

ובכלל ממה נפשך: הרי אם המדובר בנשיא שהוא כישלון - כי אז גם שבע שנות כהונה הן נצח.

כך או כך, הנזק של החוק - ככל שהמדובר בנשיא בית המשפט העליון - ברור.

נתחיל מהשורה התחתונה: קלושים מאוד הסיכויים, שעל-פי החוק החדש, נשיא בית המשפט העליון ישוב, בתום שבע שנות נשיאותו, להיות שופט מן השורה. הוא יעדיף ללכת הביתה - גם אם טרם מלאו לו שבעים - ובלבד שלא לחזור ולהיות שופט כשאר השופטים. ואין לכך שום קשר עם כבוד.

כדי להמחיש את הבעייתיות של החוק האמור, נצטט כאן מתוך ההוראה החדשה בחוק הקובעת את ההיררכיה של השופטים בתוך ההרכבים:

"אב בית הדין בבית המשפט העליון יהיה מי שיושב בדין, שהוא הראשון מבין אלה:

( 1) נשיא בית המשפט העליון;
( 2) המשנה לנשיא בית המשפט העליון;
( 3) נשיא לשעבר של בית המשפט העליון..."


עינינו הרואות: בעקבות חוק שבע השנים, המחוקק יצר כאן פונקציה חדשה: נשיא לשעבר של בית המשפט העליון (וגם ומשנה לשעבר של הנשיא).

כל מי שמייחס לפונקציה החדשה הזו משמעות טכנית בלבד - מתעלם מהמאפיינים המיוחדים של מוסד מסוגו של בית המשפט העליון.

נניח שיקרה מה שהחוק אומר ונשיא בית המשפט העליון מכהן כנשיא שבע שנים, ולאחר מכן, לאור החוק החדש, הוא חוזר להיות שופט מן המניין בפונקציה של נשיא לשעבר.

האם לא ברור אז, שעצם נוכחותו הפעילה של הנשיא לשעבר בבית המשפט תקשה על הנשיא הטרי לפתח את מעמדו החדש ואת האוטוריטה האישית שלו כנשיא?

שהרי גם אם הנשיא הפורש משיל מעל כתפיו את גלימת הנשיאות והופך להיות נשיא לשעבר - עדיין בכירותו כמי שהיה נשיא ממשיכה להיות טבועה בו עד כדי חשש ברור שהיא תאפיל על הנשיא הטרי שזה עתה נכנס לכהונתו ובונה את מעמדו האישי המיוחד כנשיא.

ומקל וחומר הוא הדבר כאשר הנשיא לשעבר והנשיא החדש והטרי יושבים באותו הרכב שופטים.

אכן, נשיא בית המשפט העליון הוא ראשון בין שווים. וכבר אמר מי שאמר שהשופטים רואים בנשיאם ראשון, והוא רואה בהם שווים.

אלא שעם יצירת הפונקציה החדשה של נשיא לשעבר, שממשיך לכהן כשופט, לא יהיה ברור כל כך מי הוא בעצם הראשון בין השווים - האם יהיה זה הנשיא הטרי שזה עתה החל בתפקידו כנשיא, או שמא הנשיא הותיק שזה עתה הפך לנשיא לשעבר?

אין להיתמם: נשיא בית המשפט העליון - מתוקף היותו נשיא - בונה את עצמו במשך השנים כמרכז כוח, והוא עושה כן - הן מתוך היותו בקידמת הבמה הציבורית והתקשורתית, והן תוך ניצול סמכויותיו החוקיות - כגון בקביעת הרכבי השופטים, לרבות בשיבוץ עצמו לתיקים שהוא מוצא לנכון לדון בהם (ואך טבעי הוא שנשיא בית המשפט העליון ישבץ את עצמו לשבת בראש ההרכבים בתיקים הציבוריים החשובים והמתוקשרים, ויכתוב את פסק הדין המוביל והעיקרי בתיקים האמורים).

במילים אחרות, לנשיא בית המשפט העליון - יותר מלכל שופט אחר - יש מקדם רב עוצמה לבנות את עצמו כאוטוריטה - הן כלפי חבריו השופטים והן כלפי הציבור בכללותו.

וכבר אמרנו: הנשיא הפורש יכול פורמלית להמשיך לכהן כשופט בפונקציה של נשיא לשעבר, אבל האוטוריטה, שהוא בנה לעצמו בהדרגה כנשיא במשך השנים, לא נעלמת והיא ממשיכה להיות טבועה בו - גם אם הוא כבר לא הנשיא.

ומול בעל האוטוריטה הזה, שנשאר בבית המשפט, אמור לתפקד נשיא חדש, שטרם בנה לעצמו את המשקל הסגולי והציבורי הראוי (שלא לדבר על הקושי של המשנה לנשיא לתפקד במצב עניינים שכזה).

מי שסבור שנשיא חדש יוכל לצמוח עם התפקיד בתנאים שכאלה - כאשר הנשיא לשעבר נמצא וממשיך לתפקד בסביבה המיידית של הנשיא החדש - מי שחושב שאין עם כך בעייה קשה - טומן ראשו בחול.

הרי ברור הדבר שבמצב שכזה, שאר שופטי בית המשפט - וגם הציבור בכללותו - ימשיכו לשאת עיניהם אל זקן השבט - ולו מתוך הרגל של השנים שבהם הוא היה הנשיא, דבר שכאמור לא יאפשר לנשיא החדש להיכנס כראוי לתפקידו ולצמוח עם התפקיד.

ולכן, מה שמאד סביר שיקרה הוא, כאמור, שהנשיא הפורש יעדיף ביוזמתו הוא להימנע מליצור מצב עניינים לא רצוי שכזה, ויפרוש לחלוטין מהשפיטה ומבית המשפט - גם אם טרם מלאו לו שבעים -כשהוא בשיא כוחו ונסיונו השיפוטי.

יטען הטוען, הרי ראש הממשלה - כפי שקורה לא פעם - לא פורש לחלוטין לביתו עם תום כהונתו כראש הממשלה, אלא חוזר לכהן בתפקיד שר כיתר השרים.

זו דוגמא שאינה ממין העניין, וההבדל העיקרי הוא בכך ששופטים - מתוקף תפקידם השיפוטי - מקיימים ביניהם קשר מקצועי אינטנסיבי ורציף תחת קורת גג אחת - במיוחד ובעיקר כאשר הם יושבים באותו הרכב שופטים.

מה שאין כן אצל שרי הממשלה. שם כל שר מנהל את הממלכה שלו מכוח סמכויות ביצוע הנתונות בידו, והזיקה המקצועית בינו לבית השרים האחרים וראש הממשלה - בהשוואה לזיקה שבין השופטים לבין עמיתיהם ונשיאם - פחותה בהרבה.

נוסף על כך: התפקיד השיפוטי שונה במהותו מהתפקיד הביצועי, בין היתר, בכך שממלא תפקיד ביצועי רוכש את מעמדו האישי ומשקלו הציבורי גם - אולי בעיקר - כתוצאה משליטה במשאבים חומריים ותקציביים העומדים לרשותו (החרב והארנק...), ואילו לנשיא בית המשפט העליון אין זיקה ישירה למשאבים חומריים ותקציבים שיעזרו לו לבצר את מעמדו האישי והציבורי.

מכל מקום, כשהזיקה האישית והמקצועית בין השופטים היא כה אינטנסיבית - במיוחד ביושבם באותם הרכבים - צילו הארוך של הנשיא הותיק ימשיך להאפיל על הנשיא החדש עד ליום פרישתו של הראשון מכס השיפוט.

וכדי למנוע תוצאה לא רצויה שכזו, לא תיוותר בידי הנשיא הוותיק הברירה אלא, כאמור, לפרוש פרישה מוקדמת מהשיפוט בתום תקופת נשיאותו - כשהוא עדיין בכוחו ועם כל נסיונו השיפוטי.

למען הסדר הטוב נציין, שהחוק החדש קובע במפורש שהוא אינו חל על הנשיא הנוכחי של בית המשפט העליון (כלומר על הנשיאה דורית ביניש), ותחולתו תיכנס לתוקף רק החל מהנשיא הבא והלאה.

לסיכום, חוק שבע השנים אינו מצמצם בכוחו ובסמכויותיו של נשיא בית המשפט העליון (אם היה מי שרצה לגרום לצמצום שכזה) ולעומת זאת - כל תוצאתו, הכמעט ודאית, של החוק האמור היא פרישה מוקדמת של הנשיא מבית המשפט ומתפקידו השיפוטי.

האם המחוקק - שעה שחוקק את החוק - הביא בחשבון אפשרות לפרישה מוקדמת שכזו? נראה שלא.

המאמר מתפרסם בבלוג של עו"ד יוסי דר
תאריך:  20/08/2007   |   עודכן:  20/08/2007
עו"ד יוסי דר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
חוק שבע השנים המיותר
תגובות  [ 20 ] מוצגות   [ 20 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
סוף סוף
20/08/07 11:41
2
מסכים בדרך כלל
20/08/07 14:09
 
!
20/08/07 15:00
 
מסכים בדרך כלל אך
20/08/07 15:34
 
!
20/08/07 16:21
 
!
20/08/07 16:48
 
מסכים בדרך כלל
20/08/07 17:48
 
!
20/08/07 18:33
3
מומחה לניהול
20/08/07 14:10
4
מסכים בדרך כלל
20/08/07 17:13
 
!
20/08/07 18:24
 
מסכים בדרך כלל
20/08/07 19:47
 
!
20/08/07 21:35
 
מסכים בדרך כלל
20/08/07 23:08
 
!
21/08/07 02:26
 
מסכים בדרך כלל
21/08/07 07:54
 
!
21/08/07 08:30
 
מסכים בדרך כלל
21/08/07 09:54
 
!
20/08/07 18:43
5
דן דן
21/08/07 10:37
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מזה כחמישים שנה שהעולם דן בכורח לחלק את ארץ ישראל בין היהודים לערבים. לצורך הדיון, בוצע ניתוח קיסרי אשר הוליד מבטן האומה הערבית את בנה החדש, העם הפלשתיני. זה העם שיש לו זכויות על פלשתינה-א"י, ורק כאשר יבוא העם הפלשתיני על סיפוקו בכל האמור לתביעותיו לאדמת מכורתו, יבוא השלום המיוחל לאזור. פתרון הסכסוך היהודי-פלשתיני יגרור בהכרח את פתרון שאר הסכסוכים במזרח התיכון, אומרים יודעי חן. מדינה פלשתינית לעם הפלשתיני לצידה של מדינת ישראל מערבית לירדן היא הכרח שאין להרהר אחריו, כמאמר הנשיא בוש, הקוורטט, השמינייה, ומועצת הביטחון המגנה על דארפור מכל רע.
20/08/2007  |  ד"ר יובל ברנדשטטר  |   מאמרים
בנימין נתניהו, מנהיג האופוזיציה הנוכחי, וראש הממשלה לשעבר, גבר השבוע על יריבו משה פייגלין, בבחירות המוקדמות לרשות תנועת הליכוד.
20/08/2007  |  ד”ר חנן רייך  |   מאמרים
שנת הלימודים הבאה בפתח ועליכם לבחור לילדיכם את המסגרת החינוכית המתאימה להם ביותר, האגודה הישראלית למען הילד בגיל הרך מציעה לכם לבקר במסגרות שונות, להתבונן, לשאול שאלות ולהרגיש- בטרם תחליטו!
20/08/2007  |  עידית צולמן  |   מאמרים
שנות החמישים של המאה הקודמת לא הטיבו עם הדמוקרטיה של ארצות-הברית. באותן שנים טבע עליה המקארתיזם את חותמו לרעה, כשהוא משתולל בכל פינה. ציד המכשפות המקארתיסטי סימן והעניש כל מי שנקט עמדה פוליטית שלא התיישבה עם רצון הממשל. במיוחד היה המקארתיזם שם נרדף לתנועה האנטי-קומוניסטית הנמרצת שהתעוררה באמריקה של אותה תקופה.
20/08/2007  |  ראובן לייב  |   מאמרים
נשיא המדינה, שמעון פרס, גיבש תוכנית מדינית נוספת המציעה לשחרר במהלך תקופה של חמש שנים את כל האסירים הביטחוניים הפלשתינים. כתב מעריב בן כספית שדיווח על כך ב-13 באוגוסט 2007 מציין, כי תוכנית פרס שהינה במתווה של "אסירים תמורת ביטחון" מציעה שחרור האסירים בשלבים (2,000 בכל שנה) בתמורה לפעילות פלשתינית בנושא ביטחון ולהתקדמות הרפורמות ובניית מנגנוני הסדר והביטחון הפלשתינים. לדעת הנשיא פרס, נמסר בכתבתו של כספית, שחרור האסירים יהווה תמריץ עצום בחברה הפלשתינית ויחדש את הלגיטימיות של תהליך השלום בכלל ושל שיתוף פעולה ביטחוני עם ישראל בפרט.
19/08/2007  |  יהונתן דחוח-הלוי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il