|   15:07:40
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
בית חולים לניאדו בנתניה - המרכז הרפואי המוביל בשרון
כתיבת המומחים
נפגעי פעולת איבה בישראל - כל המידע

כשרון והשקעה על כף המאזניים

אנשים רבים חולמים לפסל, אך רובם אינם מנסים ללמוד כלל בשל תחושה של העדר כשרון לכולנו יש כשרון טבעי, אך כדי שנוכל להביא אותו למימוש מלא - צריך לגלות סקרנות רבה ומוכנות להשקיע
26/02/2008  |     |   מאמרים   |   תגובות
עם רצון והשקעה - כל אחד יכול לפסל [צילום: AP]

אנשים רבים חולמים או חלמו לפסל. רובם אינם מנסים ללמוד כלל בשל התחושה של העדר כשרון. אלה הפונים למורה ומתעניינים באפשרות ללמוד, נמצאים בטווח שבין שני קצוות: אלה שרואים עצמם כשרונים ויצירתיים וזקוקים לרכוש ידע טכני בלבד, ואלה שמתלבטים כי אינם מאמינים ביכולתם להתמודד עם מקצוע כה מורכב ועתיר ידע, אפילו אם מרגישים "מוכשרים" לכך.

מהו כשרון של תלמיד?
קשה להגדיר כשרון. אני יודע בוודאות שכל הילדים מציירים מעולה בתחילת הדרך. מדוע הכישרון הזה נקטע? בשל ביקורת עצמית, או ביקורת מן הסביבה: הילד משווה את עצמו למה שהוא רואה בסביבה ונדמה לו שאינו מצליח לבטא את עצמו טוב מספיק, או מקבל הצעות ל"שיפור" מן הסביבה שמוכיחות לו שאינו מצליח.

לכן, לדעתי, בכל אדם חבוי כשרון - אם הוא רוצה למצוא את הדרך להתבטא. ולא כל אדם שחושב שהוא כשרוני, הוא באמת שונה מאחרים.

תלמידים מסויימים, מהירי תפיסה יותר מאחרים: הם קולטים מהר יותר מידע עיוני או מפנימים מהר יותר ידע מעשי. אלה הם התלמידים הנתפסים כ"כשרונים". אך כמו בספורט - לא כל אלוף הוא אצן. יש גם אלופי מרתון, שכישרונם שונה. בפיסול התפיסה המהירה היא נקודת התחלה, אך לא תנאי בלעדי ואף לא הכרחי. ישנם תלמידים שכישרונם יתגלה רק אחרי שנתיים או שלוש שנות לימוד. לא נוכל לנבא מי מה"ספורטאים" הכל-כך שונים האלה יגיע לתוצאות הטובות ביותר. כדי להסביר זאת, אנסה להבהיר מהי בעיני "יצירתיות".

עבורי, תלמיד יצירתי הוא זה המביא עשר סקיצות לעבודה, כאשר ביקשתי אחת. העשייה הנוספת היא זו הפותחת בפני התלמיד מניפות של אפשרויות, מתוכן הוא יכול ללכת הלאה ולהגיע לתוצאות טובות. יצירתיות היא בראש ובראשונה סקרנות, עניין אמיתי בעשייה, חריצות ופתיחות.

לעיתים רואים יצירתיות בחשיבה פרדוקסאלית או מתגרה וב"רעיון חדש", עליו לא חשבו קודם. לדעתי, דווקא חשיבה של ניגוד היא קלה ונוסחתית. את היצירתיות האמיתית אני מחפש בתחום הניואנס, אליו מגיעים כאשר יוצרים ללא הרף. אלפי אמנים עסקו בשאלות של אור וחושך: אך רמברנדט אחד, או זורבאראן אחד הצליחו לרגש את העולם בפרט הקטן, ה"משהו" השונה שהצליח להעביר תחושה באופן אחר ומיוחד.

חדשנות נחשבת אף היא לסממן של יצירתיות: אולם אם נתעמק ברעיונות החדשים ונחקור את תולדות האמנות, נגלה שהם גרסאות עכשוויות של יצירה קדומה או עממית, או תולדה של תהליך סמוי מן העין שגיבוריו העמלניים לא נודעו.

נחזור לשאלה על מהות הכישרון: אני מציע לראות כשרון כיכולת להרבות בעשייה, להתמיד מתוך עניין אמיתי ולהיפתח להעשרה מן הסביבה, מן ההיסטוריה, מן הטבע, מן החומר. לפיכך, כשאני בודק מועמד ללימודים אני מחפש את המוכנות ללמוד, את הסקרנות להיכנס לעומקו של דבר כדי לחקור ולגלות.

תכונה חשובה של האדם הכישרוני, היא הספק. אני חרד במיוחד לתלמידים ש"יודעים". אמר האדריכל האגדי פרנק לויד רייט: "מומחה הוא אדם שהפסיק לחשוב. הוא יודע. "כשאדם מגיע ללימודים מתוך עמדה שאומרת "יש לי כשרון, אני צריך ללמוד רק טכניקה", אני שומע את אותו ה"אני יודע" הסותם את הגולל על התפתחות הכישרון, גם כשהוא אכן ישנו.
זה המקום להבהיר שכשרון ואמנות אינן מילים נרדפות. כשאני אומר שכל אדם הוא כישרוני בפוטנציה, אני מסכים עם האמירה ש"כל אדם הוא אמן"; אולם איני מסכים כלל עם האמירה שכל אדם "עושה אמנות". אמנות, בעיני, היא הדרגה הגבוהה ביותר של העשייה בכל מקצוע, כדוגמת הפיסול בו אנו עוסקים. אמנות היא תוצר של תרכובת מיוחדת של כשרון, כפי שניסינו להגדירו, הבנה עמוקה של השפה בה יוצר האמן, ניסיון רב ועושר רגשי. עושר רגשי אי אפשר ללמוד - אולם את שפת הפיסול ניתן ללמוד, וניסיון ניתן לרכוש בהשקעה ובהתמדה בעשייה.

לסיכום, לעולם תהה ההצלחה האמנותית בלתי ניתנת לניבוי, אולם אפשר להביא כל אדם למימוש מרבי של הכישרון הטבעי עימו הוא בא לעולם - בתנאי שהוא מוכן להשקיע רגש, זמן ועבודה, ובתנאי שהוא בעל עניין אמיתי, סקרן, חרוץ ופתוח ללמידה.

בית הספר שוכן ב-"הדסה נעורים", ליד בית ינאי. זהו המוסד היחיד בארץ המתמחה בהוראת הפיסול ברמה גבוהה ומציע מסלול מיוחד לצעירים המבקשים להתפתח מקצועית בתחום הפיסול. בסיס נוסד בשנת 1993 על-ידי דוד זונדלוביץ' ואליו הצטרפו לאחר זמן קצר פטר שטיבלמן, לאו ריי וקבוצה של אמנים, רובם בוגרי תואר שני אקדמי במקצועות האמנות והוראת האמנות. דוד זונדלוביץ' ביקש להנחיל לתלמידיו את עקרונות המקצוע כיסוד איתן לפעילותם האמנותית, החופשית, העתידית. בהתאם לכך נבחר שם בית הספר – "בסיס".
דוד זונדלוביץ' הוכר עם עלייתו ארצה כ"אמן עולה מצטיין". לאחר שנתיים של הוראת פיסול בארץ, החליט דוד להקים בית ספר עצמאי וללמד פיסול בשיטת הוראה מקיפה ויסודית, עם הניסיון והמקצועיות אשר צבר ביותר מעשרים שנות פעילות כאמן וכמורה.
תאריך:  26/02/2008   |   עודכן:  12/03/2008
דוד זונדלוביץ'
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
כשרון והשקעה על כף המאזניים
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
המציאות הקשה והמתמשכת ביישובי הדרום, הפכה לתלישת איברים חיוניים מגופם הרך של ילדי האזור לשגרה.
26/02/2008  |  ירון מירלמן  |   מאמרים
באורח נדיר, פסק הדין של בג"צ בעתירות נגד עסקת הטיעון עם הנשיא לשעבר, משה קצב, נפתח דווקא בהצגת דעת המיעוט של ההרכב. אדמונד לוי סטה לחלוטין מדיון משפטי וענייני בנושא הנידון, שהוא עסקת הטיעון עם משה קצב, והחליט שזה המקום לערוך חשבונות פוליטיים דווקא עם חיים רמון ודניאל פרידמן.
26/02/2008  |  שמואל קופר  |   מאמרים
תבוסה לנשיאת בית המשפט העליון - בג"צ אישר הבוקר (יום ג´) את עסקת הטיעון עם נשיא המדינה לשעבר, משה קצב, בניגוד לדעתה.
26/02/2008  |  שמואל קופר  |   מאמרים
ממשלת ישראל מנהלת מערכה הסברתית קשה ומסובכת בכל הקשור למדיניות המצור הכלכלי על רצועת עזה. קו ההסברה מצדיק את צמצום האספקה המגיעה מישראל לרצועה בעצם הגדרת רצועת עזה כ"ישות עוינת" וברצון לפגוע ביכולת ארגוני הטרור לייצר חומרי נפץ ורקטות קסאם, הממשיכות להיות משוגרות מדי יום לעבר יישובים ישראלים בגזרת עוטף עזה.
26/02/2008  |  יהונתן דחוח-הלוי  |   מאמרים
עתה, משאושרה בבג"צ עיסקת הטיעון עם הנשיא לשעבר משה קצב, עוברים הצדדים להתגושש סביב הסוגיה אם להטיל או שלא להטיל קלון במעשיו של קצב.
26/02/2008  |  עו"ד יוסי דר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
היה מזג אוויר נעים, ותנועה די דלילה אך שוטפת, ושתי חיילות שביקשו הסבר בקרבת נחל עוז, ומה לא היה? צה"ל - יוק    כי תמה המלחמה מול רוב רצועת עזה
דרור אידר
דרור אידר
חמאס דורש הפסקת אש קבועה ללא אפשרות לחדש את הלחימה לאחר מכן    ישראל דורשת כמובן לחדש את הלחימה לאחר הפסקת האש    אי-אפשר לגשר על העניין אלא באמצעות ההולכה בכחש של המציאות "ללכת עם ו...
איתמר לוין
איתמר לוין
ע"פ 264/65, יוסף שיוביץ ויוסף ראש נגד היועץ המשפטי לממשלה. השופטים שמעון אגרנט, יואל זוסמן ואלפרד ויתקון. 29 באוקטובר 1965
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il