|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
סוכנות ראש
עריכת הסכמי ממון: השלבים המומלצים בדרך להסכם מוצלח
כתיבת המומחים
הקשר בין טסט שנתי לרכב ותקלות ברכבים ישנים

מוסר הקורבנות

בין מאות הפרטים של דיני הקורבנות, מסתתרים גם לקחים מוסריים נצחיים. הנה כמה דוגמאות מפרשת השבוע
02/04/2009  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   תגובות
דגם בית המקדש השני במוזיאון ישראל

דיני הקורבנות, שהחלו בפרשת השבוע שעבר ונמשכים בפרשתנו "צו", מרובים מאוד. עשרות דפים בגמרא ומאות הלכות בדברי הרמב"ם הם העדות המוחשית לריבוי הפרטים ופרטי-הפרטים הכרוכים בעבודה מרכזית זו שבמקדש. לצד הדינים המעשיים, ניתן ללמוד מהלכות אלו גם שורה של כללים מוסריים, היפים לא רק לזמן שבית המקדש קיים, אלא לכל מקום ולכל זמן. נראה כמה מהם כפי שהם מופיעים בפרשת השבוע.

זהירות, אינטרסים חומריים

הפרשה פותחת במילים "צו את אהרן ואת בניו לאמר: זאת תורת העולה". פירשו חז"ל במדרש ההלכה "תורת כהנים": "אין 'צו' אלא זירוז מיד ולדורות. אמר ר' שמעון: ביותר במקום שיש חסרון כיס". מדוע דווקא כאן פותחת התורה במילה "צו"? הרי כל המצוות - כשמן כן הן: ציווי. אלא שיש צורך לזרז את הכהנים במיוחד במצוה זו, בה יש לה חסרון כיס.

בכל הקורבנות, מקבלים הכהנים נתחים מובחרים מן הבשר. לעומת זאת, קורבן עולה נשרף כולו על המזבח, והכהנים מקבלים רק את העור - שערכו נמוך והטיפול בו אינו חוויה מרנינה במיוחד. לכן מוצאת התורה לנכון לזרז אותם: קַיימו גם את מצות העולה, למרות שאינכם מרוויחים ממנה.

האם היינו חושדים בכהנים, שהם יתעצלו בקיום מצוה רק משום שהרווח ממנה אינו מספק? האם הם יעדיפו להקריב קורבנות אחרים, מהם הכנסותיהם גדולות יותר? התשובה המפתיעה של התורה: כן. וזאת משום שלא ניתנה התורה למלאכי השרת אלא לבני אדם, על כל חולשותיהם ומגרעותיהם. גם הכהן, הקרוב לשכינה ומשרת אותה תדיר, עלול להיכשל כאשר אינטרסים חומריים ניצבים מולו. ועל כן באה התורה ומזרזת אותו.

כבוד החוטאים

ישראל, אף על-פי שחטא - ישראל הוא. כך קבעו חכמינו (מסכת סנהדרין, דף מ"ד, עמוד א') בכלל מוסרי בסיסי, האומר: החוטא ראוי לגינוי ולעונש, אבל אחרי ככלות הכל - גם הוא יהודי וגם לו יש זכויות יסוד.

בפרשתנו בא הדבר לידי ביטוי מעשי בדין מעניין ולכאורה טכני. "בִּמקום אשר תישחט העולה תישחט החטאת", וגם "במקום אשר ישחטו את העולה ישחטו את האשם". שני הקורבנות העיקריים הבאים על חטא - חטאת ואשם - נשחטים בחלקו הצפוני של המזבח, באותו מקום בו נשחט קורבן העולה.

קורבן העולה הוא בסיס עבודת המקדש (עולות התמיד של הבוקר ואחר-הצהריים הן הקורבן הראשון והאחרון בכל יום) והיא גם הנדבה האולטימטיבית: כאמור, הכהנים מקבלים ממנה רק את העור, והבעלים לא מקבלים אפילו את זה. כלומר: העולה היא הקורבן הנעלה ביותר. והנה, קבעה התורה שהחוטאים יביאו את קורבנותיהם באותו מקום בדיוק, כך שהמתבונן מרחוק - לא יוכל להכיר בכך שחוטאים הם, אלא יחשוב שמדובר בנדיבי לב.

והסיבה? "כדי שלא לפרסם את החוטאים" (ירושלמי, מסכת יבמות, פרק ח', הלכה ג'). מסביר ר' ברוך הלוי אפשטיין בפירושו "תורה תמימה": "ובא בזה להורות שלא יעשו ציונים מיוחדים לשחיטת החטאת, כדי שלא יתבייש החוטא שמביא החטאת". והוא גם מזכיר, שזו הסיבה שמתפללים שמונה עשרה בלחש - כדי שהחוטא יוכל להתוודות בינו לבין קונו ולא יתבייש. הרי לנו לקח מוסרי נעלה: גם מי שחטא וראוי לעונש - אין להשפילו ברבים.

החובה לומר תודה

הצדיק הירושלמי ר' אריה לוין, שמחר ימלאו 40 שנה לפטירתו, אמר פעם בחצי-חיוך: אנשים באים אלי כאשר הם מרי נפש ושופכים את ליבם; הם שוכחים לבוא כאשר צרותיהם נפתרות.

ואכן, זהו טבע האדם: אנחנו יודעים טוב מאוד לקטר, אבל הרבה פחות יודעים כיצד לומר תודה ולמסור בשורות טובות. כנגד תכונה אנושית זו יוצאת התורה בצוותה על קורבן התודה, והיא מגדילה מאוד לעשות כדי לעקור מלב האדם תכונה זו של כפיות טובה או לפחות את העדר הכרת הטוב.

מי שהיה בצרה וניצל ממנה, מחויב להביא קורבן תודה. כאן נכנס דין יוצא דופן: בנוסף לבהמה, עליו להביא 40 ככרות לחם; בניגוד לכל המנחות שהן מצה, אלו הם לחמי חמץ הנוחים לעיכול. ואת בשר הקורבן והלחמים הוא יכול לאכול ביום ההקרבה, בלילה הבא ולמחרת - בעוד יתר הקורבנות נאכלים רק עד חצות הלילה שלאחר יום ההקרבה.

מצד אחד, יש לו הרבה מאוד מה לחלק. מצד שני, יש לו מספיק זמן לעשות זאת. הפתרון המעשי היחיד הוא לקיים סעודה גדולה ומרובת משתתפים, וברור שהמזמין יסביר מדוע הוא עורך אותה. עליו לומר לסועדים שהבשר הוא קודש, על כל הדינים הנובעים מכך, וממילא יבוא לספר בשבחו של הקדוש ברוך הוא אשר הציל אותו מצרתו. כך הוא ישתף בשמחתו את חבריו ומכריו, וכך גם יודה לבורא עולם על הטובה שעשה עימו.

להודות בחטא של מחשבה

בכל הקורבנות קיים דין של פיגול, כלומר: אם בעלי הקורבן או הכהן חשבו בעת ההקרבה שבכוונתם לאכול את בשר הקורבן לאחר הזמן המוקצב שנקבע לכך ו/או מחוץ למקום המיועד (בדרך כלל - ירושלים), הקורבן כולו פסול. מובן שהשאלה המתבקשת היא: מי יידע על כך?

הדברים אמורים במיוחד במחשבת פיגול של הכהן. סביר להניח שבעלי הקורבן, המבקש לכפר על חטאו או להודות לה', יקפיד שמחשבתו תהיה טהורה ולא ירצה לפסול את קורבנו. אך הכהן עלול להתפתות, אולי אפילו בלי משים: תראו איזה בשר משובח, תראו איזה נתח גדול מיועד לי; אשמור אותו לשבת, אביא ממנו לקרובי משפחתי שמחוץ לעיר. והרי אין לנו משטרת מחשבות, וכיצד ייחשף חטאו?

פתחנו ואמרנו, שהתורה מכירה בכך שמצוותיה אינן מיועדות למלאכים אלא לבני אדם, על חולשותיהם. אך לבני האדם יש גם מעלות. היכולת להכיר בחטא, להודות בו, לשאת בתוצאותיו ולהימנע ממנו בעתיד, היא אחת התכונות הבולטות המבדילות בין האדם החושב לבין בעל החיים האינסטינקטיבי. התורה סומכת על הכהן, שאם מחשבתו הייתה פסולה - שהוא יקום ויודה, למרות הבושה הכרוכה בכך. ואפשר לומר שהיא אף דורשת זאת ממנו, במיוחד לנוכח העובדה שמחשבה שכזו פוגעת קשות באדם אחר - המקריב.

תאריך:  02/04/2009   |   עודכן:  02/04/2009
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הכלכלות בעולם "צורחות" הצילו והמומחים, כולם, צועקים חזרה מה ראוי וכדאי לעשות. בפועל, כל הרעיונות טובים וכולם רעים. כל המומחים צודקים וכולם טועים. דבר אחד לדעתי הוא הקובע - הטבע האנושי מטבעו להתפתח - טכנולוגית, חינוכית, כלכלית, פיננסית וערכית, ולכן טבעו של המשבר להסתיים.
02/04/2009  |  גיא חזן  |   מאמרים
שופט בית המשפט העליון לשעבר, פרופ' יצחק זמיר, מוכר לציבור הרחב בעיקר בשל מעורבותו כיועץ משפטי לממשלה בפרשת קו 300, ולסטודנטים למשפטים כשם של ספר במשפט מנהלי (רצף המילים "עמודים אלו ואלו בספר של זמיר" נשמע לעיתים קרובות מאד מפיהם של המרצים למשפט מנהלי). גם אותו, כמו את השופטים הקודמים בסדרת הראיונות שהופיעו בגליון האחרון של כתב העת 'עלי משפט', 'תשעה מן העליון' (ברק, שמגר, חשין), החלו המראיינים (שמי קדוש ואפריים דה-האס) לראיין בנוגע לשאלת 'מיליון הדולר', הלא היא שאלת 'הפרדת הרשויות', שאלה שגרמה לחיכוחים מעלי גיצים בין פרימן מחד לבין ביניש וחשין מאידך, בקדנצית אולמרט הקודמת. במקום להתנצל כי הוא "דוגל בהפרדת הרשויות", מסביר זמיר כי עיקרון הפרדת הרשויות אינו עיקרון של 'הפרדה טוטאלית' אלא עיקרון של איזונים ובלמים, אשר מכוחו, מחד, שר המשפטים מעורב במינוי שופטים (הרשות המבצעת מתערבת בפעולת הרשות השופטת), ומאידך, שופט (בדימ.) מעורב בבחירת היועץ המשפטי לממשלה.
02/04/2009  |  ענבל בר-און  |   מאמרים
מתחילת חודש מרס, מופיעה בעיתונים הכלכליים רשימה של "שיאני השכר". כשחברה ציבורית מגישה את הדוחות הכספיים שלה היא חייבת לציין את חמשת מקבלי השכר הבכירים שלה. נתוני הרשימה המתפרסמת מנקרים לעיתים את העיניים.
02/04/2009  |  אריה דרוקמן  |   מאמרים
המנכ"ל החדש של מינהל מקרקעי ישראל, ירון ביבי, הטיל היום (ד', 1.4.09) פצצה: הוא הודיע, בכינוס רשמי בתל אביב, בנוכחות מאות אנשי נדל"ן, על שינוי יסודי במדיניות המינהל: 270 אלף דירות, שעד עתה נמצאות פורמלית בבעלות המינהל וקק"ל, יועברו רשמית ומעשית לבעלות הדיירים. ההעברה תהיה בחינם, ללא תשלום. היא תעלה את שווי הדירות ותקל על בעליהן, כמפורט בהמשך.
01/04/2009  |  אלעזר לוין  |   מאמרים
"מפעל קבוצת אלון בשדרות נמצא בסכנת סגירה", זעקה התקשורת במשך יומיים תמימים בשבוע שחלף. "250 עובדים יפוטרו" הודגש. וכדרכה של התקשורת במחוזותינו - היא נדמה כעבור אותם ימים ספורים. מפעל הקבוצה מפתח ומייצר מרכבי דחף למשאיות לפינוי אשפה, אלא שהנחיות משרד הפנים על-פי הפרסומים במדיה, היא שהרשויות הנזקקות למתקני תברואה חדשים נדרשות לרכוש את הזולים ביותר המוצעים במכרזים, שהם לא למרבה הפלא תוצרת טורקיה, וסביר להניח שאלה הן הוראות משרד האוצר והעומדים בראשו.
01/04/2009  |  יעל ארצי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפי לאופרט
רפי לאופרט
בעבר היו מי שטענו שעלילות "קשר ומסתורין" אינם חומר קריאה איכותי    אני חולק על כך וסבור שהמציאות עולה על כל דימיון ודמיון פורה רק מעשיר את הבנת מורכבותה ותדיר מבהיר מאורעות שלכאורה ...
רון בריימן
רון בריימן
אין צורך בחוק גיוס מגזרי, ובוודאי שאין צורך בחוק השתמטות מקומם    החובה לשרת צריכה לחול על כל בני ה-18 ובנות ה-18, כאשר משך השירות - 3 שנים - והשכר הניתן לחיילי החובה צריכים להיות א...
דן מרגלית
דן מרגלית
ישראלים נבונים חייבים לשטוף עתה את הרחובות והכיכרות ולהתייצב מול קלגסי המשטרה הפועלים בשליחותו של איתמר בן-גביר, ולמנוע את מה שעלול להיהפך ל"בכיה לדורות"
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il